handdator

Visa fullständig version : "Tankvärmare" på tråget eller slangvärmare Golf mk2



Janne.M
2014-12-08, 04:56
Tänkte höra lite om någon provat att sätta en tankvärmare ( http://www.blocket.se/jonkoping/Tankvarmare_600w_57570094.htm?ca=1_9&w=3 ) på oljetråget och hur det fungerar?

Detta då jag vill ha min Golf mk2 1,8L syncro varm under vinter och det är alldels för trångt om plats för att knacka ur en frysplugg och sätta in en knack/blockvärmare.

Alternativet är ju en slangvärmare, men var skall man koppla in denna då?

Problemet med tankvärmare är väl att åtminstone den jag länkade till är på 600W vilket i kombination med 700-1200W kupévärmare blir för mycket Watt för många motorvärmarstolpar/säkringar.

Cullberg
2014-12-08, 06:54
Tänkte höra lite om någon provat att sätta en tankvärmare ( http://www.blocket.se/jonkoping/Tankvarmare_600w_57570094.htm?ca=1_9&w=3 ) på oljetråget och hur det fungerar?

Detta då jag vill ha min Golf mk2 1,8L syncro varm under vinter och det är alldels för trångt om plats för att knacka ur en frysplugg och sätta in en knack/blockvärmare.

Alternativet är ju en slangvärmare, men var skall man koppla in denna då?

Problemet med tankvärmare är väl att åtminstone den jag länkade till är på 600W vilket i kombination med 700-1200W kupévärmare blir för mycket Watt för många motorvärmarstolpar/säkringar.

På 10A har du ju ca 2300-2500W?

Janne.M
2014-12-08, 07:06
Tankevurpa när man postar mitt i natten :P

Nån som provat?

Janne.M
2014-12-11, 21:24
ingen som testat påklistrad värmare på tråget (tankvärmare)?

600W borde ju räcka?

Är det någon idé att montera en slangvärmare utan cirkulationspump? och var monteras den bäst på en golf mk2?

cheba
2014-12-11, 22:04
ingen som testat påklistrad värmare på tråget (tankvärmare)?

600W borde ju räcka?

Är det någon idé att montera en slangvärmare utan cirkulationspump? och var monteras den bäst på en golf mk2?

Jag googlade nyligen en del angående slangvärmare (beställde igår hem en Defa slangvärmare med monterings- och inkopplingssats till min WRC) och för det mesta verkar folk klart rekommendera slangvärmare framom kontaktvärmare på tråget el. dyl. då slangvärmaren ska vara mycket effektivare. Detta trots att en vanlig liten värmare saknar pump. Så helt meningslöst kan det ju inte vara med slangvärmare.

Idén är ju den att slangvärmaren ska monteras på en lodrät slang och så långt ner som möjligt, så det uppvärmda vattnet stiger uppåt och drar in nytt kallt vatten nerifrån så det blir cirkulation. Inte som med en pump, men bättre än ingen cirkulation alls.

Janne.M
2014-12-11, 22:07
Jo har kikat lite jag med, dock verkar inte alla skilja på kontaktvärnare/insticksvärmare som har väldigt lite area som värms upp gentemot en "platta på 20x20cm som har bra mycket mer area och oftast dubbla effekten t.ex. 600w

cheba
2014-12-11, 22:49
Jo har kikat lite jag med, dock verkar inte alla skilja på kontaktvärnare/insticksvärmare som har väldigt lite area som värms upp gentemot en "platta på 20x20cm som har bra mycket mer area och oftast dubbla effekten t.ex. 600w

Visst har storleken skillnad och om man ska ha kontaktvärmare så ska det helt klart vara ordentliga grejer. Jag vet inte vad 600W på tråget klarar av, då en del värme går åt att värma den omgivande luften, sen ska tråget värmas innan oljan blir varm. Detta i jämförelse med slangvärmaren jag beställde som är på 550W, kanske finns klenare varianter men denna används på rätt många bilmodeller och motorer. Och nästan all denna effekt går ju åt att mer eller mindre direkt värma upp kylvätskan som sedan börjar cirkulera och sprider värmen.

Jag har ingen praktisk erfarenhet angående skillnader på de olika typerna, men jag kan tänka mig att den direkta uppvärmningen av en vätska som man får med slangvärmare är en stor fördel.

Sen kan det ju mycket väl vara skillnad på olika motortyper. Jag kan till exempel konstatera att de flesta motorer som min slangvärmare används i är turbomotorer, både bensin och diesel. Min första tanke vore egentligen att dessa motorer hellre vill ha varm olja snabbt till turbon, men jag är ju inget motorgeni så jag ska nog inte uttala mig desto mer om detta...

Janne.M
2014-12-12, 05:08
Får man bara flöde med slangvärmaren är den nog bättre för själva "komforten". Äldre bilar utan Givare för tempen på insugsluften och som bara körs på vattenburen värmare lurar ju systemet att ge en felakting bränsle/luftblandning.
Medan en värmare som värmer oljan skonar motorns komponenter mer men ger inte samma komfort och miljöeffekt.

Så det optimala skulle nog vara att ha bägge två.

Men åter till frågan:

Var är det mest optimalt att montera slangvärmare på en golf mk2 1.8 KE-Jet motor?