handdator

Visa fullständig version : Tiguan ny modell snart?



Sciroccogtx16v
2014-12-02, 11:36
BLev lite sugen på en tiguan men blev lite oroad av att nya tiguaner verkar vara på rea hos handlarna. Är det en ny på väg?

Hur är det med 1,4 liters motorn, är den safe som 2015 års modell. Är den modifierad? Är det kamrem på dom nu?

Fredrik

Marcus
2014-12-02, 11:50
Den 1,4 TSI 160 som erbjuds i Sverige är av den "gamla" motorfamiljen som fanns i bland annat Golf generation 6. Övriga bensinmodeller är 2,0 TSI - köp hellre en sådan alternativt en diesel. Liksom alla VW-modeller som bygger på äldre plattformar för bilar med tvärställda motorer, så byts dessa nu successivt ut mot nya versioner baserade på MQB. En ny Tiguan är planerad till sent 2015 eller tidigt 2016. I somras testade man släpkörning i Österrike med mera...

Sciroccogtx16v
2014-12-03, 13:36
Hmm gäller att tänka mer än 1 gång då...

Hur klarar sig en 1,4 TSI om man byter olja säg vart 1000 mil? Vad jag har läst på olika forum så drabbas även sånna bilar, eller?

Fredrik

a128
2014-12-03, 13:52
Min gissning är efter att läst runt på olika forum, att det är dålig kvalitet på den olja som används av svenska VAG-verkstäder
av välkänt märke, som är orsaken till att motorerna rasar, genom att ta på oljan mellan fingrarna när den gått ca 200mil har det känts som om det varit slippasta, en olja som inte hör hemma i en bilmotor utan i spilloljetanken dit den bör hällas,
dom som kör med en hederlig 5w-40 olja tex. biltema eller annat fabrikat inte upplevt dessa problem

Marcus
2014-12-03, 14:09
Har pratat med en kollega som kör Tiguan 1,4 TSI 160. Han menar att eftersom bilen är tyngre än en Golf och orsakar mer luftmotstånd, så går motorn med ganska hård belastning och förbrukar därmed mer bränsle än tänkt... Därav att jag tror 2,0 TSI är ett bättre val i praktiken, för just denna bil.

Premis
2014-12-03, 18:38
Min gissning är efter att läst runt på olika forum, att det är dålig kvalitet på den olja som används av svenska VAG-verkstäder
av välkänt märke, som är orsaken till att motorerna rasar, genom att ta på oljan mellan fingrarna när den gått ca 200mil har det känts som om det varit slippasta, en olja som inte hör hemma i en bilmotor utan i spilloljetanken dit den bör hällas,
dom som kör med en hederlig 5w-40 olja tex. biltema eller annat fabrikat inte upplevt dessa problem

Så du menar på fullaste allvar att Svenska Volkswagen medvetet använder en olja av dålig kvalitet? Tror du får backa upp dina fria fantasier lite mer eller kanske fråga våra VW-mekar här på forumet om dom medvetet häller i fulolja i motorerna.

ei9440
2014-12-03, 19:52
Så du menar på fullaste allvar att Svenska Volkswagen medvetet använder en olja av dålig kvalitet? Tror du får backa upp dina fria fantasier lite mer eller kanske fråga våra VW-mekar här på forumet om dom medvetet häller i fulolja i motorerna.
Vad jag kan läsa ut av hans inlägg så menar han att Castrol oljan VAG använder är dålig...

Premis
2014-12-03, 22:20
Vad jag kan läsa ut av hans inlägg så menar han att Castrol oljan VAG använder är dålig...

Ser fram emot ett detaljerat utlägg om detta då.

Crille82
2014-12-03, 23:45
Märkesverkstäderna använder olika oljeleverantörer, men naturligtvis med den klassning/norm som Volkswagen rekommenderar (507.00)

1,4 TSI har en känslig kedjekonstruktion, inget snack om det. Det största problemet är dock för långa serviceintervaller och fram för allt att många ägare/förare inte servar när bilen indikerar. Att vissa leasingbolag inte tillåter service innan 3000 mil/2 år hjälper inte heller till...