handdator

Visa fullständig version : Xenonkonvertering



Cullberg
2007-09-01, 14:31
Har funderingar på att köpa xenonkonvertering till min nästa bil. Men vad säger polisen och besiktningen? Har för mig att man måste ha automatisk nivåreglering om man skall ha xenon.

Hur skulle det bli om jag tex hade en golf mk IV och satte in en sådan sats, någon som provat? eller skall man byta till xenon linser från R32 kanske och eftermontera nivåregelring! Alla tips och tankar är välkommna, om det är någon som vet en bra sats tex.

Sen är frågan skall man ha 4000, 6000 eller 8000k! hade xenon på polon och den färgen gillade jag skarpt men vet inte vad det var för färg på den!

Skier
2007-09-01, 21:20
Jag går i samma tankar till min mk4a. Skulle vara trevligt med lite olika erfarenheter om leverantörer mm.

magnusT
2007-09-01, 23:46
Jag har också funderat på detta men ska nog bara köra med xenon på helljuset. Detta är väl helt OK? Har en mk4.

Rodban
2007-09-02, 03:28
lånar med tråden,haha
skulle de funka på en mk2?

Scootie
2007-09-02, 06:27
Besiktningsreglerna säger nej då du inte har automatisk nivåreglering, den kan dock rulla igenom om du får en besiktningsman som inte bryr sig, lotteri som vanligt. Blir du stoppad av polis så kan du eventuellt få en ombesiktning pga det. Vet inte om böter tillkommer..

Standard kelvin är 4300k på originalxenon från fabrik på nästintill alla bilar men vill du ha den lite mer blåa looken så slänger du på 6000/6500k och bibehåller ändå bra ljusstyrka. Som regel brukar det räcka med xenon i halvljuset, inte många som behöver använda helljuset då det blir väldigt stor skillnad.

Något att tänka på när man köper lite billigare xenonsatser är att införskaffa sig ett relä för att lasta av lite så man inte bränner bilens huvudsäkringar konstant. I vissa dyrare konverteringspaket ingår detta.

På en mk2 så kör man med bi-xenon för både hel/halvljus då bilen endast har en lampa för båda funktioner. Värt att tänka på är att ljusbilden blir rent förskräcklig på mk2 om man inte "retrofittar" men det ser snyggt ut..

EDIT: Kan tillägga att du troligtvis inte får igenom din bil även om du monterar på automatisk nivåreglering som är ett sablarns jobb, du måste helt enkelt göra en regbesiktning då isf. Så det enklaste sättet är bara att rycka kablarna och i med gamla halogenlampor så löser det sig. Brukar gå på en 5-10 min.

Cullberg
2007-09-02, 21:25
Bra skrivet, du vet ingen sats där reäet ingår! Antar att det blir en ganska bra belastning för kablarna annars!

Scootie
2007-09-03, 11:02
vet inte, det är bara surfa runt lite på olika företag, man ser ju om det följer med relä eller ej i satsen, brukar vara en liten svartfärgad kub isf.

Alternativt så köper du en billig sats och åker till biltema och köper sån reläsats för extraljus som kostar runt en 180kr så har du något som bör funka perfekt i många år.

Putte_70
2007-09-03, 18:16
Har kolla på just detta i en stylingbutik. På dom satserna jag kollat på följer allt med o dom har H1-H7. Men relä förstår jag inte varför man skulle behöva sätta dit. Satserna jag kollade på om man tar till typ min golf Mk2 med h4 så plockar man ur vanliga h4 lampan o ersätter den med xenonlampan. Man kopplar sladden som egentligen ska gå till lampan i en kontakt på tändarna på xenonsatsen o sen vidare till xenonlampan. Så där behövs inga reläer.

Cullberg
2007-09-03, 18:23
reläna är väl bra till om man inte vill överbelasta säkringar och kablar i orginal utförande! det är ju lite mer strömm det rör sig om när man kör xenon!

Henrik.M
2007-09-03, 18:25
Men relä förstår jag inte varför man skulle behöva sätta dit.

Därför att i uppstarts ögonblicket (4-6 sekunder) drar boxarna helvets mycket kräm , för att sedan plana ut mot full effekt vilket brukar ligga på ca 6a strömförbrukning.

Om vi tar golf2:an så tjuter det på rätt friskt i ljuspåslaget just under uppstarts ögonblicket = obra i längden.
Detta löser man dock enkelt genom att montera in ett extraljusrelä mellan bilens orginalkabelstam och xenonboxen.
Heljuset i bixenonsatsen däremot sköts av ett separat relä som medföljer.

Vet detta eftersom jag själv kör med Bi-Xenonsats i min golf 2:a.

magnusT
2007-09-03, 19:23
Då är det alltså halvljuset man bör konvertera. Har kollat på bl.a. xenonkungen, där finns ju en sats för 1295. Kan det vara nåt att ha, eller ska man slå till på den med philips lampor och matsushita drivdon som kostar 3695? Är ju rätt stor skillnad.

Cullberg
2007-09-03, 20:56
Då är det alltså halvljuset man bör konvertera. Har kollat på bl.a. xenonkungen, där finns ju en sats för 1295. Kan det vara nåt att ha, eller ska man slå till på den med philips lampor och matsushita drivdon som kostar 3695? Är ju rätt stor skillnad.

finns det inte en som kostar 2100 också?

Fillllle
2007-09-03, 23:49
Jag har monterat Xenon 8000k på min Golf IV. Jag Valde att sätta dem i dimljusen för att slippa allt krångel med polis o besiktning. När jag kör in o besiktigar drar jag av säkringen för dimljusen fram. (lagen säger att om de finns dimljus o de fungerar så ska de fungera enl bestämelser dvs. rätt ljusbild osv, men fungerar de inte så är där heller inget krav på att de måste fungera) fatta ni? =S


Detta är ju enbart att föredra om man e ute efter den kosmetiska skillnaden o inte användbarheten.

TheDeadDorkster
2007-09-04, 00:50
Är det inte bättre att vänta lite till och vänta till första LED konverteringssatserna kommer?