handdator

Visa fullständig version : Transporter -95 problem med varmgång



Andre_023
2014-11-26, 20:03
Hej. Jag har lite problem med min pickup. Det sitter en 2.5L bensinare i den.
Allt började i somras, den hade stått i ca en månad och skulle då ut och åka. Kommer ca 5 km och då börjar temp lampan blinka och tempen ökar.
Kollar nivå på glykolen och de va ok. (fläktarna gick inte)
Kör vidare ca 2 mil utan att den kokar men lampan blinkar ändå och tempen är hög enligt mätaren, men inte Max.
Har kört vidare sen dess kortare sträckor utan att den har kokat. Men har nu börjat tröttna och vill att de ska fungera.
Började med att byta en säkring som var trasig till fläkten,
Bytte till ett beg fläktrelä,
Matade fläkten direkt med ström och då funkar dom,
Har nu även bytt given i kylaren,
Bytt temp givaren.
Termostaten är bytt i våras.
Vattenpump är bytt för ca 6000 mil sedan.
Men fläktarna vill inte gå ändå.

Märkte att tempen sjunker om jag sätter på max värme och fläkt i kupén.

Va tror ni?
Dålig vattenpump? Dålig termostat?
Göra de enkelt och sätta en knapp som styr fläktarna?

Mvh André

pudas
2014-11-26, 22:42
Mät dig fram från givaren, troligen så sluter den kretsen mot jord. Uteslut inte kabelbrott, kolla jordpunkterna.

Ceder-GTI
2014-11-27, 17:35
går den varmt även om du kör i hög fart? när du åker sakta så kyler de ju inte lika bra så då kan de ju gå varmt utan kylfläkt.
går den varmt även vid högfart skulle jag nog bytta pump. men kolla givarna o de först.

har varit med om en dålig termostat i en golf 3 som vi tömt på glykol, den gick varmt för att termostaten inte öppnade+luft i systemet, så vi körde 1-2 mil utan locket på expansionskärlet då försvann luften i systemet och de gick i mera glykol och temperaturen sjönk från hög till normal. så kanske kan vara luft i systemet kvar sen termostatbytet.