handdator

Visa fullständig version : Seat Ibiza / Volkswagen Polo 1997 AEX motor 1.4



2 loud
2014-11-25, 01:26
tänke se om jag kunde få någon med huvet på skaft att dela med sig av sina ideer på detta problem jag har med en seat ibiza med AEX motor ,, 1.4 1997 ,, det sitter ju samma motor i polon och golfar så jag skulle gissa att problemet bör ha dykt upp även här ,, la samma fråga på seat forumet men det verkar stendött så om nån har några ideer dela gärna med er


Åke

Halloj ,, är det någon som är klurig här och kan tipsa om nästa åtgärd ,, bilen är en seat ibiza 1997 och har ett felscenario som är allt annat än ovanligt om man börjar leta över forumen ,, men min bil är dessutom lite udda ,, alla andra jag läst om har problem med avgasvärdena vilket denna INTE har ,, bilen är nybesikitgad U.A

Håller på och hjälper en kompis med denna bil ,, från början så skulle den återbesiktigas med för hög HC .. gjorde då en service på tändsidan och har såldedes bytt ut tändstift , tändkablar , fördelarlock och rotor ,, men det gick som en påse nötter ,, identifierade en dålig injektor som nu är utbytt samt spjällhuset ,,

det finns INTE någon insugsläcka vilket kan vara en anledning till felkoden MEN felkoden har tillägget adaption limit exeeded och jag var iväg till seat i sätra och på deras instrument stod det att felet var STATISKT

och kör man bilen får man följdkoder som tex 00561 mixture adaption not reached adaption (add) limit

rensar man koderna och startar om så kommer 00533 fram direkt

startar man bilen kall så hoppar den igång som den ska men "som på" två eller 3 cylindrar (men den går på alla 4 ) och på ca 400-550 rpm ,, ibland så vaknar den till och tomgången blir stabilare och högre ( ca 800 rpm)

gasar man till så drar den igång som den ska men oftast så går den ner på 550 rpm när man stannar och låter den gå på tomgång , ,, väl varm så har den lättare att hålla tomgången och är mycket stabilare men alltid "3 cylindrig" på tomgång ,, tempgivaren signal ser "vettig" ut och likaså tiderna för injektorerna .. väl körmässigt på varvtal över 1200 rpm så fungerar den oftast helt okay ,, det är en 1.4 l motor så det är ingen raket men den drar oftast på skapligt ,, men ibland så segar den och jag får känslan av att den saknar en injektor

oftast går den bra och varvar ur som den ska men den kan smårycka på jämn gas ,, lite spontant så låter det som en cylinder ( Öhhh ) står alldeles för tidigt i tändningen och den går "grovt" och kan hacka emot dock har jag aldrig några misständningar ,, varesig i motorn eller registrerade i ecm:en

vid bytet av spjällhuset så rengjordes detta

avgasvärdena är som sagt helt okay ,, när jag ställde tändningen så kopplade jag upp min 4 gas mätare , satte motorn på 2500-3000 och vred in fördelaren så avgasvärdena blev okay .. dom blev riktigt bra och stabila på förhöjd tomgång ,, på tomgången är dom inte fullt lika stabila men godkända ( skulle det varit feliställd tändning syns det direkt på HC värdet )

har även fräschat upp Ecm:en och samtliga kontakter in i den

efter att ha sökt vitt och brett om detta så har jag hittat massor med eax bilar ( seat och volkswagen) som har denna råa gång och man hittar sällan fram något fel ,, den stora skillnaden mellan dom om min bil är som sagt att den här har godkända avgasvärden

har på nätet hittat fram att det inte bara är att vrida på fördelaren utan att man behöver specialinstrument (inte vag-com) utan nått som heter FELKODSLÄSARE VAG 1551 eller VAG 1552 och den ska användas med en kabel som heter VAG 1551/3 samt "IGNITION TESTER" VAG 1767 eller VAG 1367 MED HT PICKUP KLÄMMA VAG 1367/8 och man påpekar att detta MÅSTE användas

det jag funderar över är om det inte kan vara som så att tändningen är rätt justerad men inte inläst mot datorn så den inte kan gå in och kompensera tändningen /tomgången när det behövs ? som sagt klarade dom inte av att identifiera problemet på seat sätra .. ,, man hittade FELKODEN 00533 och sa att den var STATISK men inget om vad man skulle gör för att lösa problemet och viste inte varför den var eller vad som kunde orsaka att den står statiskt

såååå finns det någon som ligger inne på denna utrustning i stockholmsområdet som kan hjälpa mig att ställa tändningen eller någon som har några andra ideer på nått som kan skingra dimman ??

ett litet appropå ,, när jag åkte från seat så rasade s ervopumpen och remskivan/axeln separerade från pumphuset ,, således rasade aggregatsremmen av och laddningen från generatorn försvann ,, med denna lättnad av motstånd som servopumpen ger så orkade plötsligt motorn att justera//kompensera så motorn orkade med att på tomgång utan förhöjd grundgas dra igång bilen rullandes utan att dö ,, nu med ny servopump så har den tappat den orken igen när den är kall ,, är man extremt känslig kan man rulla igång utan förhöjd tomgång med motorn varm ,, detta funkar INTE med kall motor trots att varvtalet då är högre

den här manualen/dokumentet jag funnit på nätet heter 6N AEX ENGINE serviceing ignition system och det enda som jag tycker är värt att påpeka är att om jag fattat detta rätt så är min 97:A en 6K och inte en 6N som dokumentet beskriver ,, vet dock inte om det är same same men jag TROR det

EDIT: naturligtvis har jag lärt in spjällhuset efter bytet men glömde skriva det

såå vad kan man avsluta detta med annat är HJÄÄÄÄLLLPPP !!!! :mrgreen: :mrgreen: