handdator

Visa fullständig version : Bosch 040 intank i befintlig tankarmatur.



Berlusconi
2014-11-21, 12:45
Hej!


jag ska montera ner en uppgraderingspump i min golf mk3 vr6.
Kommer att använda mig utav den befintliga pumparmaturen, pierburg huset.

Har någon av er provat att montera en förut på detta sättet?

mvh

Joda
2014-12-20, 14:50
Jag har en 040 i tanken på min Corrado.

Det var precis på gränsen att den gick att montera med tanke på längden. Gröpte ur plastbaljan som originalpumpen sitter i och tillverkade ett fäste som jag skruvade i metalldelen som sitter mitt i plastburken. Svårt att förklara. Tror inte jag har några bilder heller. Ska kolla senare.

Skippade strypningen som sitter på 040-pumpens utlopp. Monterade en banjokoppling där för att få ner totalhöjden på pumpen. Behöll locket till tanken trots att rördiametern endast är knappa 6mm i diameter.

Titta inte ens åt walbropumparna. Vilken skit. Bara plast. Tittar man dessutom på karaktäristiken på vissa av dessa pumpar så ser man snabbt att de enbart kan leverera stora mängder soppa vid låga tryck. De passar till sugmotorer med andra ord. Vid höga soppatryck så faller flödet till oacceptabla nivåer.

Och som sagt.. bara plast. Hade en som rök sönder här och var efter några monteringar.

De som säljer pumparna vet nog inte ens hur värdelösa de är. De skrivs om kapacitet för 500 hk hit och dit. Hade de kunnat sin sak hade de skrivit att de inte passar för höga laddtryck och soppatryck. Vilket går hand i hand.

/Johan

Joda
2014-12-20, 15:19
Hittade några bilder. Jämförelse mellan bosch 040 och walbro 255 (en av varianterna). Vilken tror du är bäst?

Och vilket ljud i 040 pumpen! Låter tom välbyggd.

Montera för allt i världen inte pumpen för lågt ner i tanken. Hålet/gropen i centrum på tankens botten är ganska exakt samma diameter som pumpen. Monterar du pumpen för långt ner så blir det bomstopp för soppan!

5243
5244

Berlusconi
2014-12-22, 11:28
Hej Johan!

Jag vet inte vart jag ska börja. Jo tack för gedigna svar!
även att vi delar samma uppfattning av de två pumparna du tog upp i svaret!
jag har inte kommit längre än att jag ska försöka komma på något vettigt sätt att fixera den i armaturen.
vad jag undrar är om den här kanten utbuktningen/utvalsningen i pumphöljet använda som låsning för nivå på pumpen.
de som skrivit om denna uppgradering i sina pierburg armaturer har ofta missat att lägga ut bild på precis infästningen med de tre skruvarna ev har jag sett att återförsäljare säljer svarvade adaptrar. Men jag vill ju lösa det som du gjort med karvning och egen pumpklammer...

Använde du utvalsningen som att hålla uppe pumpen?
anvönde du pumpklammern till orginal fast du modifierade den lite?

nivån vill jag ju inte misslyckad med att tima in.

Med vänlig hälsning

Joda
2014-12-22, 18:07
Det är helt ok att tycka olika!

Har ingen bild på installationen, så jag caddade ihop en skiss lite snabbt.

Utan på den slitsade rörstumpen (mörkgrå) så sätter man en rostfri slangklämma. Den slitsade rörstumpen svetsade jag på den ljusgrå metalldelen (originaldelen med 3 öron)

Ta det för vad det är... Detta är plockat ur mina minnesbilder..

Notera att jag nyttjar midjan på pumpen så att den inte ska falla ner och blockera inloppet mot tankens botten.

5248

Joda
2014-12-22, 19:49
Minns exakt hur jag gjorde nu. Detta är inte finallösningen. Ritar en ny figur. Återkommer

Joda
2014-12-22, 20:08
Så här blev det. Svarvade mittendelen i aluminium. Skruvade den sedan mot originalplåten. Hålen borrades mest troligvis efter att slangklämman gjort sitt jobb. ;)

5249

Sn00k
2014-12-25, 17:28
fint ritat Johan =)

walbro är ju dock jänke-grejjer.. ämnade för mest sugmotorer och motorer med hög volym och låga laddtryck, läs V8or.

dom tidigare pumparna var väldigt plastiga.. och runt 80% av det som cirkulerar på marknaden idag är inte ens äkta walbro, utan kinakopior.
däremot har dom på senare tid lanserat en turbin-pump, in-tank, som både ser och beter sig lite mer robust.. heter GST450 om ja minns riktigt, och är fullt säkrad för E85-bruk. (390lph vid 5.0bar tryck, möjliggör 2bar laddtryck med bra flöde, i dom flesta setuper)

tror lumpan kör en sådan på sin 1.9l 16vt med väldigt högt ladd, E85 och nånstans runt 5-600whp, och den verkar sköta sig bra.

ville bara nämna den, då den har lite bättre mått för att byggas in i tankarmaturer, sen är ju bosch alltid bosch = kvalitet.

5250

Joda
2014-12-25, 20:41
Ja, precis V8:or med undertryck i plenumet!

En nackdel med GST450 är att den flödar väldigt bra vid exempelvis 3 bar. Detta gör att man måste ha grova bränsleledningar. Framförallt en bra fungerande retur för att trycket inte ska fladdra och skena vid låg duty. Har tom hört det från professionella bilbyggare. De var lite nonchalanta dock och tyckte att man kunde mappa bort det på tomgång och låga laster. Lite epa-varning på sånt tänk.

Som sagt ingen större egen erfarnehet, men tittar man på flödesscheman så inser man att man bör ha det i beaktning när man designar bränslesystemet.

Kör själv med 8mm matning och original 5 mm retur. Detta funkar bra med boschpumpen. Har full koll med den aktiva givaren som sitter på VAG 2,0T. Har loggat och tittat på bränsletrycket. Det beter sig 100% konsekvent.

Byggde mitt bränslesystem ekonomiskt med avseende på slangar och kopplingar. Är inte mycket för att ta i så att skjortan spricker bara för "att".

Köpte min Walbro 255 på www.raidopower.se Hoppas att de inte handskas med kopior. Ser gärna en konkurrens på eftermarknaden, men walbro har lite att jobba på. ;)

Sn00k
2014-12-27, 00:57
det fina med just gst450in är att den kan köras på 6-20volt matning.. vilket man enkelt löser med 2 små trafos och tex en tryckvakt.
resultatet blir ett flöde på ~200lph när motorn går som sugis.. och vid låt säga 0.5bar ladd så matar man på 13,5v = 450lph, och sen eventuellt ett tredje steg vid 2 bar ladd och uppåt = 620lph.. minus en del tryck då förståss..

men det intressanta är att pumparna klarar ~20v, och man genom en sådan lite mer sofistikerad lösning, får en tyst å snäll in-tank lösning, som flödar mer än dubbla bosch 044.

Joda
2014-12-27, 11:24
Jaha! Så långt tänkte inte jag givetvis! Klart, kör man den i steg så lär det funka fint och som du skriver så får man en tyst anläggning.

Berlusconi
2014-12-29, 18:53
Hej!
Spännande svar i tråden.

Jag har monterat min 040 i pierburg armaturen.
Att ha tillgång till en svarv och kunna göra en sån fin infästning som du ritade upp Johan hade ju så klart blivit finast. Men men.. Jag tog rostfritt klammerband, man tager vad man haver, och måttade in centrum till skruvhålet för att fästa dom med rostfri slangklämma. Knackade fästena på plats så att pumpen låg i våg så drog jag fast det efter att ha kontrollerat nivåer upptill men då framförallt nertill.

drog fram nya tampar på en gång och klämde på kabelskor och lödde fast dom uppe i kontaktstycket.
det gick enkelt att dra in de nya 2,5 kvadrat tamparna i bef "kabelkanal".

Jag hade inte olika färger hemma så det blev svart RK.
Märkte plus med ett "F" och minus med ett "N".
Som sagt inte 230V system men jag hoppas ni förstår att jag välsignat matningen på mitt sätt på detta viset.

Se om jag kan få upp lite bilder...

Berlusconi
2014-12-29, 19:11
Har ni något bra förslag på återförsäljare till den där banjobulten med slangkoppling?
ska söka runt lite strax...

johan, gick du upp i dimension redan här på matningen?

voila!
5269

Joda
2014-12-29, 19:15
Bra jobbat! Sitter som handen i handsken! RK tror jag funkar fint då den framförallt har många kardeler. Har för mig att jag körde "bilkabel" på 2,5mm2... Huruvida RK är bränsletålig vet jag inte. Vet inte ens om min kabel är bränsletålig ;)

Strypningen/backventilen är väl bara en funktion för att hålla bränsletryck när bilen är parkerad. Bör inte ha någon betydelse att plocka bort den om man bara väntar lite med att starta efter att man slagit på tändningen. På KL-racing sa de att många tar bort strypningen/backventilen. Minns inte riktigt vilken gänga man ska ha på banjobulten, men det kan vara M12x1,25. Eller vad tror du?

Min bil är en G60 från början och har då grövre anslutningsstift i kontakten till armaturen. Har ett lock från en 16 Corre. Den har samma klena dimension som till bränslemätaren.

Hoppas att dessa inlägg kan hjälpa flera!

Joda
2014-12-29, 19:19
Har ni något bra förslag på återförsäljare till den där banjobulten med slangkoppling?
ska söka runt lite strax...

johan, gick du upp i dimension redan här på matningen?

voila!
5269

Använde befintliga bränsleslangar och genomföringar i armaturlocket. Har svarvat ett lock i aluminium för framtida ombyggnationer. Om man nu väljer att montera turbo+kompressor ;)

Hur mycket effekt plockar du ur din motor? Jag kör ca 330-340 hk med bibehållet soppatryck. Loggar som sagt värdet via en aktiv givare.

- - - Uppdaterad - - -

Jag köpte min banjobult på Borås Hydraulik och handel. Så din motsvarighet till lokala butik bör ha dessa på hyllan!

Berlusconi
2014-12-29, 20:12
Hej Johan.

Jo fört o främst hoppas jag med att de här inläggen hjälper flera som undrar.

OK. Jo jag får la kika på hydroscand ev något liknande här i Norrköping.

Jag är ny på det här och mitt koncept är inte klart än.
Allt är under uppbyggnad och är inte testat.
Försöker lägga ordentliga stommar till mitt turboprojekt så det finns att växa i.
Vad menar du med att du loggar värdena?
Har du annat styrsystem?

Jag går ju igång på hög finish så det vore ju roligt att få se ditt lock! =)

Joda
2014-12-29, 20:26
Locket ligger i garaget. SKa försöka komma ihåg att fota det nästa gång jag är där.

Kör MaxECU. Loggar oljetryck och bränsletryck med lågtrycksgivaren som finns på VAG 2,0T (Inkommande bränsle till "rail")

https://jhmotorsports.com/shop/catalog/fuel-pressure-sensor-low-pressure-sensor-oem-for-b7-a4-20t-p-2278.html

ger 0-5 volt ut och motsvarar tryck mellan 0 och 10 bar. Finns någon tabell för omräkning på nätet om man vill veta mer. Minns inte adressen nu.

Joda
2014-12-29, 20:29
Ta med dig "strypningen" till hydroscand så att du får rätt gänga. Kolla även så att hålet i banjon är tillräckligt.. Prova sedan att skruva ner banjon i pumpen för att få reda på om gängan är för lång eller inte. man vill ju inte dra den i botten så att det inte blir tätt! Kör kopparbrickor eller hybridmodellen kanske? Järn och gummi ihopvulkat. Fråga dem!!

Var alltid skeptisk när du köper hydraulprylar som du ska ha till bränslesystem. Tänk på att hydraulsystem ibland byggs för höga tryck och inte höga flöden. MÅNGA har råkat montera strypningar utan att veta om det.

Berlusconi
2014-12-29, 22:35
Bränsletrycksgivaren: det verkar ju skitbra. Maxxecu kör digitala mätare på surfplatta eller?
analogt kan man inte leda in BT i kupén va?
men vilken bra övervakning!

jag hör vad du säger. Jag ska dubbelkolla dimensionerna.

tack o bock

Joda
2015-01-07, 18:33
MAXXecun loggar värdena och så har man möjlighet via app till telefon eller liknande att hämta upp värdena.. Eller om man loggar och tittar live med en laptop.

Skulle aldrig bygga en motor utan sensorer för oljetryck och bränsletryck. Märker systemet att något tryck faller så har det möjlighet att klippa tändningen och därmed motverka ett haveri.

Är ganska säker på att min walbropump inte orkade att pumpa soppa vid förra haveriet. Allt klarnade när jag tittade på pumpens karaktäristik och att vi var tvungna att köra på mycket högre dutycycle på spridarna än vad som skulle vara normalt vid det effektuttaget jag hade då. Nu går spridarna på kanske 65-70% duty och jag har ~330 hk. Tidigare var vi över 90% på 320hk. Något stämde inte där.. Bör varit soppatrycket. Tänk vad man kan lära sig genom att kombinera teori och praktik ;) Dyra läropengar, men men..!

Ceder-GTI
2015-01-08, 01:05
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-52260/

Denna ska funka bra, flödar ju mer än upp till 300hk på bensin ser lite smidigare ut än ovanstående.

- - - Uppdaterad - - -

Vet en som kör denna som förpump på sin 1.8t med bromsade 420hk. Funkar perfekt. Fick den rekommenderad av honom :) om du vill ha ren intank pump som är nästen mindre i storlek än orginal pumpen har du dw pumparna hos ppf. Deras lilla dw200 räcker upp till 600hk för 990kr sen finns de en större dw301 som räcker till 700hk bromskört.
http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1409&controller=product&id_lang=7

http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1293&controller=product&id_lang=7

Angående bränsleledningar har jag sätt dom kört 400-500whp med orginal sen har ledningarna bottnat dock på BMW turbos e36 325 då me dw pump.

Joda
2015-01-08, 22:38
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Luft--Bransle/Branslepump/Elbranslepump-52260/

Denna ska funka bra, flödar ju mer än upp till 300hk på bensin ser lite smidigare ut än ovanstående.

- - - Uppdaterad - - -


Vet en som kör denna som förpump på sin 1.8t med bromsade 420hk. Funkar perfekt. Fick den rekommenderad av honom :) om du vill ha ren intank pump som är nästen mindre i storlek än orginal pumpen har du dw pumparna hos ppf. Deras lilla dw200 räcker upp till 600hk för 990kr sen finns de en större dw301 som räcker till 700hk bromskört.
http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1409&controller=product&id_lang=7

http://server.pure-pf.com/webshop2/index.php?id_product=1293&controller=product&id_lang=7

Angående bränsleledningar har jag sätt dom kört 400-500whp med orginal sen har ledningarna bottnat dock på BMW turbos e36 325 då me dw pump.

Biltemas text:
"Prestandapump av GSS342-typ med högre tryck och kapacitet än standardpumpar. 13,5 V. Arbetstryck 3 bar. Flöde 220 l/h. Lämplig att monteras i till exempel bilar med höjd effekt. Monteras i tanken. Elanslutning ingår."

Den funkar säkert jättebra. Frågan är hur bra den flödar vid exempelvis 1,5 bars ladd. Dvs 4,5 bars soppatryck. Finns det inget flödesschema på den så känns det som att man får prova sig fram. Och vilken marginal har man då? Okänd skulle jag vilja säga. Allt handlar väl egentligen om hur väl uträknat ens motorbygge är. För min del så vill jag inte snåla genom att lägga mig på någon okänd marginal samt att man sparat 800-1000 kr. Småpengar om man räknar till vad allt kostar. .....värre blir det givetvis om man har ett grundtryck på exempelvis 3,8 bar. (volvo?)


Ska titta lite mer på de senaste länkarna. Men samma gäller där. Man vill veta hur karaktäristiken ser ut vid högre bränsletryck. Det är en himla skillnad om man tex kör sugis med kanske 1 bars undertryck i plenumet. Dvs bara 2 bars soppatryck.

Bränslesystem vad det gäller soppaledningar överdimensioneras nog i många fall. Jag valde en polyuretanslang med 8mm innerdiameter. 5-6mm som original hade säkert räckt, men slangen kostade bara ett par hundra kronor och passade hyffsat i originalfästen etc. Inget att tveka på. Dessutom så slipper man övergångar mellan gummislang och plastslang på flera ställen längs trycksidan. Känns mer safe för knappt inga pengar som sagt.

Ceder-GTI
2015-01-09, 05:09
Japp det blir ju värre med överladdning. Med en dw301an så bromsade Mikael på skogenracing ut 471whp(535hk) i dynapack med 3 bars btr grundtryck och 1.5 bar ladd, maskin var en Ford 2.9 V6 med gt40 turbo på E85. Men då började den magra ut så han sänkte trycket till 1.4 bar laddtryck och nöjde sig med 450whp och då klagade den inte. Mattias på psi motor körde någon m50 med samma pump då med 5.2 bars totalttryck fick då ut 406whp på E85 och trycket var hur stabilt o fint över hela registret :) så dom klara ju fint med mos på E85 och en hel del extra på bensin...


Här finns scheman: http://www.deatschwerks.com/products/fuel-pumps

dw300/301 är samma pump.
Där hittar du dw200 oxå. PPF lämnar 3 års garanti dom har knappt inga reklamationer på dem. Dom bytte på warlbro mot dessa pga kvaliteten.

Joda
2015-01-09, 17:08
Nu snackar vi samma språk ungefär!! ;)

Perfekt att komma åt flödesschema. Det är ju en sak att rasa en motor av okänd/yttre påverkan. Att rasa en motor pga ogenomtänkt bränsletillförsel är ju riktigt tråkigt.

Hoppas att många här läser noga och lär sig lite om just denna tekniska detalj.

Fint tillägg till denna tråden. Får tacka för det trots att min bil är (för nu) färdigbyggd vad det gäller motor och dess kringkomponenter.

/Johan

Ceder-GTI
2015-01-11, 03:40
Jo men visst är det så, sen är det ju gutt om man slipper dubbla pumpar och de:) Jävligt smidiga pumpar det där ,vi monterade en dw301 i polarens Saab 9000. Den var snäppet mindre än orginal pumpen så vart nästan helt bult on.

//Ludwig