handdator

Visa fullständig version : Polo 1.4 -02 med en massa konstiga el-fel. Tips önskas!



AXL72
2014-11-21, 13:16
Jag har bekanta som precis köpt en Polo 1.4 -02 att ha som andrabil i familjen, men det började strula omgående, redan dagen efter köpet... Personen som sålde bilen hävdar att det aldrig tidigare funnits några av dessa problem.

När de startade bilen för ett par dagar sedan så fungerade inte stereon och blinkers, samtidigt som ABS-lampan lyste och servostyrningen hade slutat fungera. Efter att ha startat om bilen ett par gånger så fungerade allt som det skulle igen och höll sig så i ett par dagar.

Men sedan har det dykt upp flera olika fel som kommit och gått, servon slutade fungera igen och har sedan fortsatt med det, lampan för motorfel har tänts och släckts, varningslampan för låg oljenivå har också lyst och sedan slocknat när bilen startats om. I morse startade inte bilen alls på de första försöken, så de åkte till verkstaden för att kolla felkoderna på den.

Nu har jag inte sett papperet med felkoderna själv, utan bara fått lite snabb information på telefon, men det som hade hittats var "servostyrning - orimlig signal" samt "ABS - orimlig spänning och låg signal". Verkstaden hade inte minsta aning om vad det skulle kunna handla om för grundfel, så jag testar om någon här åtminstone har några bra tips på var man bör börja med för åtgärd?!

Tacksam för alla tips!

Danne_
2014-11-21, 13:33
Kontakten bakom tändningslåset.

Henrik.M
2014-11-21, 13:49
Kontrollera säkringarna vid batteriet , finns det bladkringsäkringar så kolla så muttrarna till dessa sitter ordentligt fast.

Skrivet på forumspringaren.

AXL72
2014-11-21, 13:49
Kontakten bakom tändningslåset.

Tack! Den möjligheten har vi också funderat på.

- - - Uppdaterad - - -


Kontrollera säkringarna vid batteriet , finns det bladkringsäkringar så kolla så muttrarna till dessa sitter ordentligt fast.

Skrivet på forumspringaren.

Tack för tipset! Han hade kollat upp säkringarna i förrgår, men jag ska be honom att även kolla upp så att allt sitter som det ska.

J.L
2014-11-21, 20:02
Jag tycker det låter som batteriet eller jord som spökar.
Skulle även kunna vara startändkontakten som nämnts.
mät upp batteriet till att börja med, lossa/kontrollera/slipa jordpunkterna.

AXL72
2014-11-21, 21:36
Jag tycker det låter som batteriet eller jord som spökar.
Skulle även kunna vara startändkontakten som nämnts.
mät upp batteriet till att börja med, lossa/kontrollera/slipa jordpunkterna.

Tackar! Jag tror att du är något på spåren här! :) Pratade med mina bekanta igen och det visade sig att innan de köpte bilen så hade den knappt använts under flera månader utan stått parkerad i en carport, så han skulle åka och testa med ett nytt batteri i morgon.

AXL72
2014-11-24, 15:18
Nu är batteriet utbytt eftersom det gav för låg spänning, säkringarna kollade. Felen om orimlig signal till servostyrningen finns kvar och kan inte raderas, servon funkar inte. Vad bör nästa steg bli? Byta startändkontakten?