handdator

Visa fullständig version : kommer inte in i bilens dator med diagnostikinstrument



jonzzon
2014-11-20, 15:39
:mad: Passat 2,0 ADY motor -95...kommer inte in i bilens dator med diagnostikinstrument, har provat Mekonomens, helt omöjligt,
är det någon som vet vad som är fel..

André
2014-11-20, 16:02
Kan inte säga att jag vet så mycket men kan det vara så att diagnostikinstrumentet from mekonomen är OBDII? Tror inte det fungerar till ECUn på passaten.

a128
2014-11-20, 16:05
Köp en U281 på ebay.com

cheba
2014-11-20, 23:21
Kan inte säga att jag vet så mycket men kan det vara så att diagnostikinstrumentet from mekonomen är OBDII? Tror inte det fungerar till ECUn på passaten.

Jag köpte en gång för ett antal år sen en billig kabel på eBay att använda med freeware versionen av VCDS eller VAG-COM som det hette på den tiden. På kontakten (den man sticker in i bilen) står det ODBII, och med denna kunde jag läsa och radera felkoder (via VAG-COM/VCDS vill säga) på min Golf GTI, även den en -95 och med ADY motorn.

Nu har jag inte så bra koll på hur de olika protokollen fungerar och skiljer sig så jag vet inte om detta är relevant. Att det råkar stå OBDII stansat på utsidan av kontakten behöver ju inte betyda att chippet inuti är OBDII och att VAG-COM/VCDS har något med OBDII att göra. Någon som är mer insatt i ämnet får gärna förklara.

boster
2014-11-21, 06:23
såg att du är ifrån ludvika de är jag åxå. jag kan kolla om jag kommer in i boxen åt dig har lite olika kablar och program 0703388118