handdator

Visa fullständig version : Ryckig start passat 2011 2.0 tdi



Ingo
2014-11-19, 21:33
Är en 140 hk tdi.
Felet visar sig framför allt vid kall bil, och bara på första växeln när man ska igång samt backen. Om man ska starta med normalt gaspådrag ca 1000-1200v/min så vill bilen liksom studsa igång, väljer man att gasa mer ca 1500 och uppåt så går det bättre men då blir det ju kopplingsslir vilket jag antar gör att det går att starta utan studs.
Bilen har gått 9700 mil och för övrigt känns kopplingen bra/normal.
Vid varm bil så är bilen helt normal.

Är det nån av er som kan tänkas ha en aning om vad det kan vara?




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2014-11-19, 22:42
Jag upplever något liknande med min Audi som har samma typ av motor. Jag antar att den är en tjurig pjäs om inte gillar kall morgonstund i kombination med lite klent vridmoment innan laddtryck byggts upp.

Parpan
2014-11-20, 01:10
Hade samma problem på min BMW 120d, svänghjulet som hade havererat då. Dubbelmassesvänghjul har väl vag med?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ingo
2014-11-20, 06:02
Grejer är att bilen inta alltid varit så här.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ingo
2014-11-20, 06:06
Men det kanske är svänghjulet som krånglar, felet märks ju inte när bilen är rejält varm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Parpan
2014-11-20, 09:51
För min del märkte jag felet när motorn var kall. Sen var det bättre.
Men körde man i stan och det var kö, så man fick använda kopplingen mycket, då blev den överhettad och började rycka igen.
Efter att jag fick allt bytt, koppling, tryckplatta och svänghjul så vart det en helt ny bil. Blev enorm skillnad.
Bilen hade då rullat 3800mil/ strax över 3 år gammal.

Har du garanti kvar? Hör med vw om vad dom har att säga.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

trojlee
2014-11-20, 11:17
Men det kanske är svänghjulet som krånglar, felet märks ju inte när bilen är rejält varm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

på jobbet har 2st fått byta svänghjul så känns som ett lite mer "vanligt" fel....
/
M

Ingo
2014-11-20, 14:42
Ja är tydligt det, ja får svänga in till verkstan så får de kolla upp de.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ingo
2014-11-30, 21:37
Gör en liten update på tråden.
Haft den inne på engströms i vimmerby vilket är en aukt. Vw verkstad, de har haft den en vecka och har tyvärr inte hittat något fel utefter min beskrivning sv problemet. Inga felkoder, mekanikern har kört bilen vid tre tillfällen utan att ha märkt något fel.
Så var bara att hämta bilen köra hem och nu av någon anledning så är bilen normal även vid kallstarter.
Mkt märkligt fel alltså både jag och min sambo kör bilen som vi alltid gjort och nu går den som den ska. Vet inte om det är bra eller dåligt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk