handdator

Visa fullständig version : Världspremiär i LA: Golf Sportscombi R med 300 hk



Marcus
2014-11-18, 19:43
5125

På den internationella bilsalongen i Los Angeles, USA, presenterar Volkswagen för första gången en kombiversion av Golf R. Nya Golf Sportscombi R har 300 hk och är som standard utrustad med 4MOTION fyrhjulsdrift och DSG-växellåda.

10 viktiga fakta inför världspremiären av Golf Sportscombi R:
Volkswagen presenterar för första gången Golf R i kombiverson.
Plats för fem personer och 605 liters lastutrymme
Den turboladdade 2-litersmotorn har en effekt på 300 hk.
Maximalt vridmoment på 380 Nm nås vid 1 800-5 500 v/min.
4MOTION fyrhjulsdrift är standard.
Accelererar från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder*. Topphastigheten är 250 km/h.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,0 l/100 km* (163 g CO2/km*)
En 6-stegad DSG-växellåda är standard.
Den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid bankörning.
Golf Sportscombi R lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning.
För första gången sedan produktionsstarten av modellserien Golf R erbjuds den nu även i kombiversion. Volkswagen premiärvisar Golf Sportscombi R på Los Angeles Auto Show den 18–30 november

För drivningen svarar en 2,0-liters turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 300 hk. Motorn har ett maximalt vridmomentet på 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut.

Precis som Golf R leder Golf Sportscombi R ner sin turbokraft i vägbanan via 4MOTION fyrhjulsdrift, vilket ger optimal drivning i alla körförhållanden – såväl till vardags som på tävlingsbanan. Bilen har den senaste versionen av 4MOTION med den femte generationens Haldex-koppling och är som standard utrustad med en 6-stegad DSG-växellåda med dubbla kopplingar. Manuell växellåda erbjuds ej till Golf Sportscombi R.

För kördynamiken svarar ett R-sportchassi där markfrigången har sänkts med 20 mm, det innovativa och progressiva styrsystemet ”Servotronic Sport” samt ”ESC Sport” – där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt vid exempelvis körning på bana. Som tillval erbjuds det adaptiva chassiregleringssystemet DCC och körprofilsvalet ”Race”.

Den svenska marknaden
Golf R Sportscombi lanseras på den svenska marknaden i vår. Det är ännu inte fastställt när bilen släpps för beställning. Priset är inte heller fastställt.

Fler detaljer:
http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/presscentret/rss-cision.html?rss=http%3A%2F%2Ffeed.ne.cision.com%2F client%2Fvwgroupsverige%2Frelease%2Frss%2Frssdetai l20.aspx%3Freleaseid%3D950427

5124

DPC
2014-11-18, 21:13
Kul att VW äntligen erbjuder en kraftfull drivlina för Golf i kombiutförande. Blir en bra kompromiss för den som behöver utrymmen och samtidigt vill ha en rolig daily driver för vettig peng. Jag har lite svårt för proportionerna i designen med ganska kort front och långt överhäng bak men det ger ju onekligen bra kupé och bagageutrymme för given längd. Undrar om den går att få med dragkrok? Om inte så hade det varit en deal breaker för mig.

pudas
2014-11-18, 22:21
Jag har lite svårt för proportionerna i designen med ganska kort front och långt överhäng bak. Undrar om den går att få med dragkrok?
När du väl har en kärra efter bilen och ska till att backa, så uppskattar du att det är lite längre, bakre överhäng på kombin!

tisu001
2014-11-19, 18:44
Undrar om den går att få med dragkrok? Om inte så hade det varit en deal breaker för mig.

Pratade med VW Sverige idag, den kommer tyvärr inte vara typad för dragkrok :(

Peter-C
2014-11-19, 19:51
Pratade med VW Sverige idag, den kommer tyvärr inte vara typad för dragkrok :(

Eftersom R "hatchback" inte går att få med krok så är det logiskt. Ganska vanligt inom segmentet.
Man får sätta krok på annan bil i hushållet (om det finns någon).

Vi får väl se om det blir många som köper....

/Peter

tisu001
2014-11-19, 20:35
Eftersom R "hatchback" inte går att få med krok så är det logiskt. Ganska vanligt inom segmentet.
Man får sätta krok på annan bil i hushållet (om det finns någon).

Vi får väl se om det blir många som köper....

/Peter

Ja, blev inte förvånad men R + kombi + krok hade ju varit full pott :)
Gamla Passat R36 hade krok som standard, det gillades.

Peter-C
2014-11-19, 20:47
Ja, blev inte förvånad men R + kombi + krok hade ju varit full pott :)
Gamla Passat R36 hade krok som standard, det gillades.

Javisst hade det varit "full pott" :D, bättre dragbil har jag svårt att tänka mig.

/Peter

DPC
2014-11-19, 21:10
När du väl har en kärra efter bilen och ska till att backa, så uppskattar du att det är lite längre, bakre överhäng på kombin!

Förvisso, men Vw skulle Jobbat lite mer med proportionerna för att få till linjerna bättre så det känns rätt de andra 345 dagarna om året som man inte kör med kärra efter! En bil som Golf R köper man mycket pga känslor och då spelar design in.

- - - Uppdaterad - - -

Jag kände på mig att drag inte skulle finnas och det är synd. Som andra nämner så hade det varit nära full pott om det funnits som option! Oavsett så är det en fin kärra!

Hammarby Sjöstad
2014-11-20, 08:26
Tror det blir en sån som tjänstebil till våren.

Gasekke
2014-11-20, 22:25
Njae, känns inte aktuell för mig iaf, hade hoppats på en polo WRC m 4wd det hade jag gillat. Men beställt en fet passat gTs av den nya sorten m 240hk/500nm dubbelturbo diesel puffra och sen blir grym. Var på "VIP" provkörning i går på nya passat serien och blev faktiskt lite imponerad över ett o annat.
Sorry för ev off topic
Erik

wibmag
2014-11-20, 23:12
Lite för svag motor, monterad på fel håll, på tok för mycket utrymme, tur att den saknar möjlighet till dragkrok.

Marcus
2014-11-21, 12:20
Autobild TV: VW Golf R Variant (2015) - Weltpremiere für den SportWagen

http://youtu.be/CwP5dQow5Oo?list=UUJrXOOtvmGn4CF7aYaJwuHA

outrunner
2014-11-21, 16:12
Håll med om att namnet stämmer bättre på denna än de tidigare Sportscombi.... :-)

Peter-C
2014-11-22, 21:05
http://www.youtube.com/watch?v=s5mudm3shJE&feature=youtu.be

Marcus
2014-11-22, 21:18
Kul reklam :cool:

Hammarby Sjöstad
2014-11-22, 21:21
Grym film! Jag är såld :)

tobbetdi
2014-11-23, 07:33
Grym film! Sugen blir man, men ingen krok, ingen bil. Får behålla passaten istället.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

henca
2014-11-23, 20:03
Kul reklamfilm, men det gäller att inte dras med alltför mycket... I reklamens värld är det en rally-förare i den VW bakom som vill köra ikapp. I verkligheten kan det sitta någon annan bakom ratten på den VW bakom som vill köra ikapp. I värsta fall kan den där föraren få för sig att tända några blinkande blåa lampor...


https://www.youtube.com/watch?v=gA1lK9Dk79E

Den efterföljande bilen lär ha varit en Passat.

m v h Henrik

pudas
2014-11-23, 23:08
Kul reklamfilm?? Vad är kul i den filmen? Att man har cyklar i bagaget? Att man kör korkat fort på en alpväg? Jag tycker snarare att det är märkligt att en sådan reklamfilm fortfarande funkar att sälja bilar!

Hammarby Sjöstad
2014-11-23, 23:32
Hur tycker du att en bra bilreklam ska se ut då Pudas?

Hammarby Sjöstad
2014-11-23, 23:34
Klart man ska köra korkat fort i en reklamfilm för Golf R. Upskattar man inte det tillhör man nog inte rätt målgrupp.

pudas
2014-11-24, 08:20
Hur tycker du att en bra bilreklam ska se ut då Pudas?

"Kul" och "bra" är inte samma sak. En reklamfilms ändamål är att sälja en produkt, i detta fall en bil. En vanlig komponent är att använda humor, tänk ÖoBs lustigkurre, Ica-stig med sin udda personal eller varför inte VW Golf-5 reklam med Peter Stormare "Unpimp your auto"!
Vad som slog mig var att så många på detta forum ser något som upplevs som "kul" i denna reklamfilm!
Så min konklusion är: Denna film fungerar som reklamfilm då den tydligen tilltalar i bästa fall bilens målgrupp, eller möjligen dom redan frälsta!

Marcus
2014-11-24, 08:55
Jag gillar inte humor eller trams i reklamfilmer och särskilt inte i reklam för bilar. Men detta var subtilt, smart och dessutom visas bilarna i en smakfull miljö där de körs så att hela deras register visas upp. Jag vet inte heller varför det skulle vara så farligt att köra lite snabbare och mer inspirerat på dessa fina alpvägar jämfört med en vanlig sömngångarfärd på svenska motorvägar där det sms:as, rings, sovs, knarkas och fokuseras på allt annat än att köra bil...

- - - Uppdaterad - - -


Den efterföljande bilen lär ha varit en Passat.

m v h Henrik

En V6 GT då?

Premis
2014-11-24, 12:00
Rolig reklamfilm :)

Howzer
2014-11-24, 12:12
Jag kan nog med pudas... En bra reklamfilm för mig hade varit en där man visar hur duglig bilen är till vardags och sen åker man till en banträff på helgen och smiskar :)

Peter-C
2014-11-24, 17:04
”Korkat fort”..? Vi reagerar väldigt olika på samma budskap.

Detta är ju ingen ”Vi bilägare” test där man kollar hur många badbollar/flyttkartonger man får in i bagaget eller om man kan pressa ned förbrukningen 0,02 liter/mil o.s.v. Ganska ointressant när det gäller denna biltyp.

Filmsnutten är helrätt, min personliga åsikt. Som nämnts så är målgruppen lite snävare. Den uppskattar sådan promotion tror jag.

Lite OT, men..
En annan film med samma aktör – se nedan. Väldigt rolig (tycker jag) men ingen konsumenttest av Polo direkt:

Ogier extraknäcker som ”taxi chaufför” under Monte Carlo rallyt.


http://www.youtube.com/watch?v=p_2_CJgi_2o

/Peter

henca
2014-11-25, 21:22
En V6 GT då?

Ja, enligt någon teori från ett annat forum skulle passaten ha haft en 3.6 liters V6 med 300 hästar.

m v h Henrik

tisu001
2014-11-30, 15:11
Jag kan nog med pudas... En bra reklamfilm för mig hade varit en där man visar hur duglig bilen är till vardags och sen åker man till en banträff på helgen och smiskar :)

Hm, får filma en sådan till våren ;)