handdator

Visa fullständig version : Golf Mk-III med PLUSchassi... ?



2stroke
2014-11-17, 13:07
Golf Mk-III med sk. PLUSchassi är 20 mm lägre från fabrik än standard Gof Mk-III

Går det att höja en bil med PLUSchassi så att den blir lika hög som en standard Golf Mk-III ?
...Om JA, vad behövs det för grejer ?

Någon som i detalj vet vad som menas med PLUSchassi ?

:confused: :confused: :confused:

J.L
2014-11-17, 13:22
Längre bärarmar/bakaxel & andra nav med 5/100 m.m.

2stroke
2014-11-17, 13:47
Längre bärarmar/bakaxel & andra nav med 5/100 m.m. Går det att montera STANDARD fjädrar och dämpare på en bil med PLUSchassi ?
Vad innebär "med mera" som du svara här ovan ?

:confused:

Petta77
2014-11-17, 17:08
Quotar Lillen: (gäller dock endast framvagn)


Mk III med vanlig spindelled.
Längre länkarmar ca: 20-25mm längre.
Dessa ser ut som Mk II och passar som Mk II men är längre.

Pluschassie Mk III.
Länkarmen är annorlunda(ej upvikta kanter i ändarna).
Spindelled vinklad och har annat bultmönster.
Spindeln har viklad infästning.

Det skiljer på drivaxlar på dessa Mk III.
Kan skilja en del mellan Mk III vanlig och Mk III pluschassie åxå.

TheDeadDorkster
2014-11-18, 22:37
Varför höja bilen? Jag bor i Norrbotten, jag kör bra många mil per år, och upplever nästan aldrig problem att köra med låga bilar. Jag är nog faktiskt mest rädd om att köra sönder fälgar på kostigarna som klassas som vägar i Tornedalen.

En Golf III med pluschassis är INTE låg. Då jag hade min VR6 syncro kunde jag få in en knytnäve i hjulhusen. Har man dessutom lilla läppen, så finns det ingen risk att du plockar något farthinder i laglig hastighet.
http://www.rsiauto.fr/images/VOLKSWAGEN/Golf-VR6-Syncro/Golf-VR6-Syncro-1.jpg

Sn00k
2014-11-20, 16:17
Golf Mk-III med sk. PLUSchassi är 20 mm lägre från fabrik än standard Gof Mk-III

Går det att höja en bil med PLUSchassi så att den blir lika hög som en standard Golf Mk-III ?
...Om JA, vad behövs det för grejer ?

Någon som i detalj vet vad som menas med PLUSchassi ?

:confused: :confused: :confused:

pluschassi innebär: andra spindlar med tiltad spindelled, längre länkarmar, 5/100 nav(fanns även utan pluschassi), starkare spindelleder, längre styrstag och starkare P-ändar, något förlängda drivaxlar, samt 20mm kortare fjädrar + något styvare dämpare.

ET 43 på bilar med pluschassi, och 35 på bilar utan om inte minnet sviker.. kan vara 38.

även bakaxeln är ~20mm längre på framhjulsdrivna bilar, vilket ökar spårvidden ~10mm per sida.

avsikten med det var att förstärka hela chassit/styrgeometrin överlag på dom motorkraftigare alternativen GTI,TDI,VR6(vilket var på tiden), och öka spårvidden med ~10mm per sida för bättre vägegenskaper.


Ser inte att det skulle finnas några som helst hinder att montera vanliga fjädrar på en bil med pluschassi, och på så vis höjja den, däremot är frågan om man inte skulle behållt stötdämparna och BARA bytt just fjädrarna, då plusschassidämparna troligen inte är kortare, utan bara lite kraftigare i ventilpaketen.

2stroke
2014-11-22, 00:51
sk. pluschassi innebär: Andra spindlar med tiltad spindelled, längre länkarmar, 5/100 nav, starkare spindelleder, längre styrstag och starkare p-ändar, något förlängda drivaxlar, samt 20mm kortare fjädrar + något styvare dämpare.
Spårvidden ökad 10 mm per sida.

Avsikten med det var att förstärka hela chassit/styrgeometrin överlag på dom motorkraftigare alternativen gti/tdi/vr6 (vilket var på tiden), och öka spårvidden med 10 mm per sida för bättre vägegenskaper.

Ser inte att det skulle finnas några som helst hinder att montera vanliga fjädrar och dämpare på en bil med pluschassi, och på så vis höja den,
däremot är frågan om man inte skulle behållt stötdämparna och bara bytt just fjädrarna,
då plusschassi stötdämparna troligen inte är kortare, utan bara lite kraftigare i ventilpaketen.
Tack :)

Sjove
2014-11-23, 13:15
Glöm inte hjulinställning efteråt