handdator

Visa fullständig version : Torkarmotor Golf 2



Orfeous
2007-08-31, 18:00
Hej!
Har fått ett problem med min vindrutetorkare!
Antingen går motorn tungt eller så har nåt elektroniskt pajjat eller så går de mekaniska stagen tungt.

Symptomen är den att jag endast kan starta vindrutetorkaren på högsta fart men då går torkarna i nästan slowmotion :) tills att man med handkraft hjälper till att dra torkarbladen fram o tillbaka över rutan ;) men bladen brukar fastna på rutan på tillbaka vägen.

Vad ska jag göra? såg att motorn sitter i 3st bultar under den där vattendreneringsplasten. Har hört att de är jäkligt pilligt att plocka ur o sätta in igen. Kan jag på nåt sätt felsöka om e är motorn som går tungt.. t.ex om lagringen eller nåt är torr o bör smörjas. tänkte att man skulle plocka loss den där armen från själva motorn och provköra motorn då utan stagen. Några tips?

Bastard66
2007-08-31, 18:12
Hej!
Har fått ett problem med min vindrutetorkare!
Antingen går motorn tungt eller så har nåt elektroniskt pajjat eller så går de mekaniska stagen tungt.

Symptomen är den att jag endast kan starta vindrutetorkaren på högsta fart men då går torkarna i nästan slowmotion :) tills att man med handkraft hjälper till att dra torkarbladen fram o tillbaka över rutan ;) men bladen brukar fastna på rutan på tillbaka vägen.

Vad ska jag göra? såg att motorn sitter i 3st bultar under den där vattendreneringsplasten. Har hört att de är jäkligt pilligt att plocka ur o sätta in igen. Kan jag på nåt sätt felsöka om e är motorn som går tungt.. t.ex om lagringen eller nåt är torr o bör smörjas. tänkte att man skulle plocka loss den där armen från själva motorn och provköra motorn då utan stagen. Några tips?

Det brukar gå ganska bra att ta bort torkarmotorn... Då kan du ju även bygga om till singel tork när det ändå är löst =)

Orfeous
2007-08-31, 18:16
Okej, vill du vara snäll o beskriva hur jag bör gå tillväga för att slippa svära så mycket :) Tror du att de är motorn som behöer smörjas eller är de nåt elektroniskt som pajjat eftersom torkarna inte ens reagerar på de andra lägena då man ändrar med spaken.

magnus
2007-08-31, 18:18
testa o dra direktström från batteriet till torkarmotorn om d går o se om d e den det e fel på

Orfeous
2007-08-31, 18:19
testa o dra direktström från batteriet till torkarmotorn om d går o se om d e den det e fel på

det är riktigt trångt att komma åt. Den där kontakten är ju inte speciellt stor så att pricka av stiften är inte så lätt om man nu ska försöka köra den på plats.

cisco
2007-09-01, 00:33
På min som betedde sig exakt likadant var det två fel.
1. Dålig kontakt i "programverket" som ger ström så den kommer tillbaka till viloläget. Relativt enkelt att fixa. Två gånger gjorde jag det.
2. Sedan ville den inte gå alls. Jag gav mig själv en utmaning och tog isär själva elmotorn. Felet var enkelt till sin natur men ack vad pilligt att fixa det. Det var ena kolet som inte "matade" fram ordentlig mot rotorn. Lite bearbetning av kolhållaren så rörde sig kolet fint igen och sedan började den tålamodsprövande delen att få ihop motorn igen.
Efter del 2 har den gått snart ett år. Kostnad:0 kr, tidsåtgång: flera timmar med nackspärr efteråt

Orfeous
2007-09-01, 00:42
okej, misstänker att de är nåt liknande.
kanske tidsbesparande att köpa en begad torkarmotor på skroten.
än att hålla på o pilla?

cisco
2007-09-01, 00:44
Man kan ju alltid trycka i lite spray där man kommer åt.

Manny
2007-09-02, 11:38
vanligt att torkarna kärvar i axeln som sitter igenom plåten precis där torkar armarna sitter.

Orfeous
2007-09-02, 15:42
vanligt att torkarna kärvar i axeln som sitter igenom plåten precis där torkar armarna sitter.

okej, vad har du för lösning på det? vart och hur smörjer jag? måste jag skruva loss något? känner mig inte peppad på att skruva loss hela motorn o allting.
gör denna "kärvning" att inte ens torkarna orkar i de andra lägena också?
är det någon idé att kolla om reläena är hela?