handdator

Visa fullständig version : Volkswagen ökar tempot – sänker livscykeln från sju till fem år



Marcus
2014-11-10, 11:11
5100
Med förkortad livslängd till fem år gäller det att snabbt få ut specialversioner, som till exempel GTI-modeller.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141110/volkswagen-okar-tempot-sanker-livscykeln-fran-sju-till-fem-ar

Hur "drabbar" detta oss kunder? Högre reservdelspriser (på grund av kortare serier), högre inköps- och servicekostnader? Sämre värdebeständighet? Den nya fina bilen blir ännu snabbare "gammal". Hur tror ni att Volkswagen resonerar kring detta? Vill man bara sälja till juridiska personer? Hur ska privatpersoner reagera på ännu högre kostnader kopplade till bilägande? Ska man inte äga sin egen bil längre, tror dom att privatpersoner kommer gå in i grupplösningar och eller kommer det nya finaniseringsalternativ, mer attraktiva leasingavtal för privatpersoner? Men någon måste ändå betala.

Diskutera gärna :)

Petta77
2014-11-10, 11:45
Kan nada om nya bilar (ser fortande min nyköpta som en ny bil trots att de är en -97:a :D)

Men hur är de med andra biltillverkare, Volvo osv. Vilka livscykler har dom? Kan ju va så att de vill hänga med i snabba tempot?

Marcus
2014-11-10, 12:41
Petta77:
Det finns en hel del undantag men det är närapå en "standard" inom bilindustrin att en bilmodell säljs i sju år innan den får en helt ny ersättare.

Marcus
2014-11-10, 14:15
– Vi kommer att korta ned livscykeln på våra produkter för att bättre anpassa oss till kundernas köpvanor, säger Jörg Sommer, marknads- och strategichef i nordamerika.

I och med detta uttalande kan vi förvänta oss att se en ny generation Golf redan 2017 och en ny Passat någon gång 2019 eller 2020. http://teknikensvarld.se/ny-golf-och-passat-var-femte-ar-164990/

Premis
2014-11-10, 14:39
Kunderna är rikare än någonsin och kräver mer och mer och mer, så då blir det som det blir :). Sedan tror jag mer att detta innebär tätare facelifts och ett bättre utnyttjande av grundplatformer. Pengar är snorbilliga idag så vem som helst har "råd" att hämta ut en helt ny bil vilket dom också gör, något som driver konkurrensen på marknaden och behov av ökar förnyelsetakt hos tillverkarna.

Så sluta köpa bil på krita så kanske det lugnar ned sig.

VWGolIV
2014-11-10, 16:42
För mig som inte vill köpa en helt ny bil så lär det ju löna sig.
Jag lär säkert kunna köpa rätt nya bilar till bättre pris än idag pga att alla skall byta när en ny bil släpps.

Peter-C
2014-11-10, 18:06
5 års cykler… Inget jag vill ha. Skulle hellre sett att man behåller 7 år. Vad det gäller andrahandsvärdet så är det ganska dåligt idag med, därför tror jag inte att det blir mycket sämre.

Detta är knappast till kundens fördel mer än att man får tillgång till ny modell oftare. Nackdelen är ju att modellen knappast hinner bli beprövad och stabil innan det kommer en ny. Reservdelshållningen blir väl dyrare. VW får ju ändå ett ganska stort flöde eftersom de säljer så många ex per år (6 milj Volkswagen 2013, tot 9,7 milj inklusive de andra VAG märkena).

Finanseringsmodellerna kommer nog inte att påverkas av detta. Det ska ju trots allt betalas i slutänden oavsett finansieringsform, som kan vara allt ifrån egna pengar till att hyra bilen. Att det ska betalas, det är något som är väldigt säkert!

Privatsegmentet har stor betydelse för VW. Hos exempelvis Audi ser nog lite annorlunda ut.

/Peter

P-plats.se
2014-11-10, 23:25
Dom vill nog vi byter bilar lika ofta som telefoner...

pudas
2014-11-11, 11:44
Bilen är ju en produkt med sin historia bakom sig, vilket innebär att det blir svårare för varje år att hitta nya köpare. Det gäller då att skapa ett behov som lockar vår fåfänga. Drömmen om fartresurser man aldrig kan använda i normaltrafik, fyrhjulsdrift med terrängegenskaper som man aldrig har någon nytta av, lyx och flärd så att omgivningen tror att man ha gjort kometkarriär i finansbrachen!

Marcus
2014-11-11, 13:00
Dom vill nog vi byter bilar lika ofta som telefoner...

Bilen blir med andra ord ännu mer en slit-och-släng-produkt. Med tanke på den ekonomiska livslängden på nya bilar (elektronik som slutar fungera kommer inte vara lönsamt att åtgärda) så blir det logiskt... Batteriet slut på din iPhone? Köp en ny! Inte senaste elektroniken i din Golf? Synd, går inte att åtgärda. Köp en ny!

- - - Uppdaterad - - -


Privatsegmentet har stor betydelse för VW. Hos exempelvis Audi ser nog lite annorlunda ut.

/Peter

Enligt Bil Sweden gick 70,3 % av Volkswagen Sveriges försäljning under 2013 till juridiska personer. För Audi är andelen 79,1, %.

a128
2014-11-11, 16:14
Tacka vet jag min gamla hederliga MK:6a golf från 2009

:cool:

Peter-C
2014-11-11, 16:15
Enligt Bil Sweden gick 70,3 % av Volkswagen Sveriges försäljning under 2013 till juridiska personer. För Audi är andelen 79,1, %.


Trodde att skillnaden skulle vara större.

Det är nästan samma siffror för 2014 Jan-Okt, 70,4% och 78%.

Kollade siffror för 2014 tom Okt. Skoda, säljer 55% till juridiska personer och Seat 50%.

Nybilsköparen är ju mest gynnad av att det kommer nya modeller. Det är ju också den köparen som förlorar mest på värdeminskningen vid bilbyte oavsett om det är privat eller företag. Begbilsköparen, som säkert är en privatperson, får se att den inköpta bilen byter modell snabbare. Det får man leva med. Bara för att modellbytena blir tätare betyder inte det att livslängden minskar eller att varan blir sämre.

/Peter