handdator

Visa fullständig version : Golf Mk1 -75 Frontplåt



Ynot
2014-11-09, 20:53
Hej.
Har börjat göra iordning en gammal klenod. En golf av första årsmodellen 1975.
Dock har rosten härjat lite varstanns och den är behov av kärlek i form av svets å plåt :)

Kommer börjar framifrån och jobba mig bakåt med rost lagningen.

Nu till min fråga:
Har kollat lite på rep plåtar(ekonomiplåt) och hittar bara nederdelen av fronten till -75'an. Det finns
dock komplett frontplåt som ska passa golf -80 -->
Fråga, någon som vet vad som skiljer -75'ans front med t.ex -80'ans??
Fäste för framskärm? Passning mellan frontplåt och framskärm? Mot huv? osv.
Eller kan jag använda den kompletta frontplåten med några enklare justeringar, t.ex. framskärmar från en -80'a?

Tacksam för svar!

Mk1
2014-11-09, 21:16
En skillnad är att 75an inte har uttag för bogserögla i plåten som på de senare modellerna.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ynot
2014-11-09, 21:58
Den detaljen har jag också sett. Men tänkte mer på skillnader som gör att den inte passar gentemot resten, skärm, innerskärm osv.

henca
2014-11-10, 08:42
Någon gång i slutet av 80-talet bytte jag frontplåt på min Golf -75, sen dess har den bogserögla fram. Jag är ganska säker på att det var allt från nederdel till ovandel som byttes, men jag gjorde inte jobbet själv så riktigt 100% är jag inte. Om det skulle vara till någon nytta så kan jag kika på bilen efter detaljer som du undrar över.

I samma veva bytte jag även kofångare till svart plast-modell då de kromade orginalen var tråkigt rostiga. Med plast-kofångare förlorade jag bogseröglan bak (som satt i kofångaren), men jag insåg att den bilen hade större behov av att kunna bli bogserad än att kunna bogsera andra bilar :-)

m v h Henrik

VR6_Linus
2014-11-16, 11:07
Jag har bytt på min 75a, som sagts tidigare skiljer bogseröglan, det som skiljer med är översta plåten där huv låset sitter. Du får göra nytt fäste till "öglan" till kylaren sen är där fler hål i den nya plåten jämtemot 75an. Men har du sveste lägger du igen bogseröglans hål och andra övriga hål som inte finns. Annars passar både skärmar o huv.

Ynot
2014-11-16, 12:58
Jag har bytt på min 75a, som sagts tidigare skiljer bogseröglan, det som skiljer med är översta plåten där huv låset sitter. Du får göra nytt fäste till "öglan" till kylaren sen är där fler hål i den nya plåten jämtemot 75an. Men har du sveste lägger du igen bogseröglans hål och andra övriga hål som inte finns. Annars passar både skärmar o huv.

Ok.
Det låter bra. Om bara fästerna skiljer så är det inga problem.
Ska ändå ändra lite. Var mest ute efter att det inte skiljer vid skärm å huv ��
Tack för svaren!