handdator

Visa fullständig version : ( 1996 ) VW Golf-III GTI 2.0 16V... ?



2stroke
2014-11-06, 20:29
Hej !

Har fått erbjudande att köpa en ( 1996 ) Golf GTI "Colour Concept".
Men har ingen aning om Golf-III's starka & svaga sidor....

Har faktiskt aldrig ägt en Golf förut och ej heller någon 2.0 16V motor tidigare, bara 8V maskiner i olika utföranden.

Bilen har gått 100 % uppe i norra norrland och är helt rostfri.
Bilen har 2 ägare sedan ny och har gått 29000 Mil

Vad är svaga punkter att kolla upp på Golf-III ?
Vad ska man kolla upp då det är en 2.0 16V ?

:confused: HJÄLP ? :confused:

Petta77
2014-11-06, 22:51
http://www.clubgti.com/showthread.php?234222-Mk3-Golf-Buyers-Rust-Guide

Colour Concept har de i särklass skönaste sätena man kan finna i en MK3:a

en 16v Colour Concept är inte helt vanlig. Colour Concepten var ett tillbehör som kostade extra.

ABF motorn är i mitt tycke den mest fulländade MK3 motorn =)

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/cc_zps254cd28f.jpg (http://smg.photobucket.com/user/petta/media/cc_zps254cd28f.jpg.html)

2stroke
2014-11-07, 12:34
Petta77

Du som tydligen också har en GUL Colour Concept kan väl i detalj berätta lite om dina erfarenheter.
Något speciellt att tänka på rörande 2.0 16V motorn ??

Petta77
2014-11-07, 19:11
Detalj vet ja inte men de är en trevlig motor. Är kamremmen bytt borde de inte vara nåt problem, (rasar den har du soper av allt, kontra vanlig 8v MK3 som klarar ett kambrott) då de är en av de robustaste MK3 motorerna. Delar till just ABF kan va lite knepiga å hitta då de mesta har utgått ur VW's sortiment samt att begangande kan va svårt hittade. ABF motorn växer inte på träd. (ABF'en sitter även i Seat Cupra och Passat).

Dricker inte speciellt mycket, trots 150 hästar (kontra 90 standard MK3). Brukar väl ligga mellan 0,6-0,8 i genomsnitt.

Svårt egentligen att veta vad man ska skriva, är långt ifrån nån 16v ABF expert. Se om du hittar nåt här i min byggblogg på vwgolf.se: http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=37878

:)

Den jag vet här på forat som är 16v ABF expert är nog Lillen ;)

2stroke
2014-11-09, 00:18
Inga fler som har något att säga rörande Golf Mk-3 ?

Tittade på lite bilder på bilen och slogs då av hur låg den är.
( Norrländska vintrar gillar inte LÅGA bilar )
Går det att montera fjädrar och dämpare ifrån en standard hög Golf Mk-3 utan övriga
ombyggnationer osv i och med att bilen har Pluschassi ( 5-bultat ) ?

Vad har standard fälgarna för bredd och ET mått ?

Petta77
2014-11-09, 08:20
Inga fler som har något att säga rörande Golf Mk-3 ?

Tittade på lite bilder på bilen och slogs då av hur låg den är.
( Norrländska vintrar gillar inte LÅGA bilar )
Går det att montera fjädrar och dämpare ifrån en standard hög Golf Mk-3 utan övriga
ombyggnationer osv i och med att bilen har Pluschassi ( 5-bultat ) ?

Vad har standard fälgarna för bredd och ET mått ?

Nej "högsta" du kan ha är som Fnatrik skrev i de andra forumet. 20 mm lägre än standard golf


Lite OT men jag tycker du verkar ha koll ändå? Vilket gör mej ganska konfunderad över dina frågor. Syftar på detta svaret i detta forumet. De om nåt är lite "överkurs":


It all depends when the car was made at the factory.


Golf Mk-III 2.0 GTI 16V ( 150 Hp )
* <--- ( 1996 / 04 ) = 280 mm front brake discs.
* ( 1996 / 05 ) ---> = 288 mm front brake discs.

http://www.clubgti.com/showthread.php?266808-Gti-front-brakes

2stroke
2014-11-10, 00:14
Så har man då varit på ordentlig provkörning idag som varade ett par mil.
I stort sett allt var OK eller tom mycket OK :)

...En sak som slog mig var dock att bilen hade läskigt lätt styrning vilket gjorde den väldigt nervös på vägen.
kändes riktigt otrevligt rent ut. :(
Dock gick den rakt och fint om man släppte ratten eller när man tex bromsade.
Detta beteende känner jag inte igen ifrån Passat ( 1994-1996 ) som i princip är en Golf-III i hela fronten/hjulupphängningar osv.
( Jag har kört Passat ( 1994-1996 ) i ca 25000 Mil )
Bilen hade 195 mm breda Nokian Hakka-5 dubbdäck.
Vad kan detta bero på ?

Bilen var även utrustad med ett FERRITA avgassytem vilket förvisso är bra,
men det spred ett väldigt högt resonans ljud inne i bilen :(

Mini_me
2014-11-10, 07:31
En felaktig framvagns inställning , fel ET på hjul , glad höger fot... ;)

Golf 3 är en bra bil , inte mkt som går sönder (Dock får du räkna med nåt på en bil med 18år på nacken).

Gamla bilar = mer "el fel" och saker som rostar bort. Ferrit går säkert att byta bort mot original eller modda för att få bort ljudet.

My 2 cents...

2stroke
2014-11-10, 22:33
En felaktig framvagns inställning , fel ET på hjul , glad höger fot... ;)Den här ultra lätta/difusa styrningen förstörde vägkänslan helt.
Kändes inte som att bilen alls kommunicerade med föraren. :(

Jag tog en ordentlig titt på sommardäcken och de var helt jämt slitna.
Även de var i 195 dimension på Original fälgar.
Enligt ägaren hade han gått ner till 195 ifrån Orginal dimensionen 205 då han tyckte att den var så spårkänslig.
Detta får mig att undra vad som inte är schysst i framvagnen/styrningen.
Bilen har inte varit krockad.

:confused: Någon som har några ideér ?

TheDeadDorkster
2014-11-10, 22:44
Har man en Golf III utan airbag, så har man extremt lätt styrning.

En 96as GTI 16v CC skulle jag gärna ha, speciellt om den har fungerande AC/Climatronic (vilket är extremt sälsynt). ABF är bästa motorn för framhjulsdrivna Golf III :)

2stroke
2014-11-10, 23:35
Har man en Golf III utan airbag, så har man extremt lätt styrning.

Kolla om om den har fungerande AC/Climatronic
(vilket är extremt sälsynt). :confused: Förklara gärna ovanstående närmare !
Vad har AirBag systemet att göra med servostyrningen ?

I och med att vintern redan har kommit hit upp i Norra Sverige
så är min fråga hur man kan kolla att AC'n fungerar ?

Petta77
2014-11-11, 09:27
En 96as GTI 16v CC skulle jag gärna ha, speciellt om den har fungerande AC/Climatronic (vilket är extremt sälsynt). ABF är bästa motorn för framhjulsdrivna Golf III :)

De har ja :P Va dock inte billigt att laga climatronicen ;) 8000:- för en o-ring samt expansionsventilen. Men nu funkar den. Jämfört med vanlig AC i MK3 är den 1000 gånger bättre. Har nämligen en fungerande AC (vanlig) i min andra MK3. Så jag kan ju jämföra. Climan är så bekväm, sätt på 22 grader å de är alltid 22 grader i bilen. Sätt Vanlig AC på 22 grader å den blåser ut konstant 22 gradig luft

TheDeadDorkster
2014-11-11, 16:08
:confused: Förklara gärna ovanstående närmare !
Vad har AirBag systemet att göra med servostyrningen ?

I och med att vintern redan har kommit hit upp i Norra Sverige
så är min fråga hur man kan kolla att AC'n fungerar ?


Ingen aning om varför det skiljer sig i styrningen, men Golf III med airbagratt är mycket mer tungstyrda än dom utan airbag. Har märkt detta hos:
-GTI 16v -95 utan airbag (lätt styrning) (som Lillen köpte av min bror)
-VR6 syncro -96 med airbag (tyngre styrning),
-Golf VR6 -92 utan airbag (lätt styrning)
-Vento 2,0 8v -92 med airbag (tyngre styrning).
Sen båda mina Corrado VR6 utan airbag har lätt styrning. Även min -94 med 280mm sportratt är extremt lättstyrd. Lillen kan intyga detta.

2stroke
2014-11-11, 22:39
Ingen aning om varför det skiljer sig i styrningen, men Golf III med airbagratt är mycket mer tungstyrda än dom utan airbag. Har märkt detta hos:
-GTI 16v -95 utan airbag (lätt styrning) (som Lillen köpte av min bror)
-VR6 syncro -96 med airbag (tyngre styrning),
-Golf VR6 -92 utan airbag (lätt styrning)
-Vento 2,0 8v -92 med airbag (tyngre styrning).
Sen båda mina Corrado VR6 utan airbag har lätt styrning. Även min -94 med 280mm sportratt är extremt lättstyrd. Lillen kan intyga detta.Ovanstående låter ju helt Crazy :cool:
Bilen jag funderar på har ju dubbla Airbags så då borde den ju vara tungstyrd,
inte fjäderlätt och obehaglig så som den är. :(

Lasse62
2014-11-11, 23:06
Jag har haft två Mk 3 Vr6 (har en kvar)
Bägge -97, en FWD och en Syncro, bägge 3 dörrars med exakt samma utrustning, bägge med dubbla airbags.

FWD är skodd med Conti 5 205/40x17 och är lättstyrd, inte så det stör utan väldigt direkt, sänkt 60/40, framvagn med helt nya leder o stag och detsamma vad gäller styrstag/leder. 4 hjulsmätt. Något mindre lättstyrd med 185/55x15 Conti dubbdäck.

Syncro var skodd med 185/55x15 Conti dubbdäck och var påtagligt trögare i styrningen, orginalmått på dämpare o fjädrar, framvagn genomgången på samma sätt, strax innan försäljningen köpte jag en omgång sommardäck, nya Kuhmo 195/50x15 och med dessa blev den mer nervös efter vägen och känslig för vägens lutning i sidled, framvagnen inställd men ej 4 hjulsmätt.

Jag TROR att däckdimension och däckfabrikat/mönster påverkar en hel del liksom givetvis en sådan skitsak som lufttrycket.

Petta77
2014-11-11, 23:21
Min är oxå otroligt lättstyrd, en annan som jag prata med hans var oxå otroligt lättstyrd (båda har MK3 16v). De ska nog va så helt enkelt, har ju hellre lättstyrd bil än tungstyrd.

De kanske är andra styrväxlar i GTI/Vr6 än stock (ZF/TRW med lite magi). Aldrig tänkt på de eftersom jag som sagt aldrig sett de som nåt problem snarare som ett stort plus

Lasse62
2014-11-11, 23:55
Min är oxå otroligt lättstyrd, en annan som jag prata med hans var oxå otroligt lättstyrd (båda har MK3 16v). De ska nog va så helt enkelt, har ju hellre lättstyrd bil än tungstyrd.

De kanske är andra styrväxlar i GTI/Vr6 än stock (ZF/TRW med lite magi). Aldrig tänkt på de eftersom jag som sagt aldrig sett de som nåt problem snarare som ett stort plus

Det kunde det ju ha varit om inte skillnaden även finns mellan två Vr6:or av samma årgång där skillnaden där FWD/Syncro och andra däck etc.

2stroke
2014-11-12, 00:34
Min är oxå otroligt lättstyrd,
en annan som jag prata med hans var oxå otroligt lättstyrd (båda har MK3 16v).
De ska nog va så helt enkelt, har ju hellre lättstyrd bil än tungstyrd.Jag har kört mängder med Passat B3/B4 som delar hela framvagnen med Golf Mk-3 och ingen av dessa bilar har haft i närheten lika lätt styrning.
Denna ultra lätta styrning tycker jag skapade en väldigt dålig vägkänsla och att bilen inte förmedlade underlaget till föraren ( föga GTI mässigt ! ).
Självklart Petta77 ska inte bilen vara trögstyrd, men så här lättstyrd känns inte bra.
Undrar bara vad "felet" kan vara, för det är detta som gör att jag tvekar inför ett köp av denna bil.
:confused: :confused: :confused:

Petta77
2014-11-12, 09:48
Sluta jämför en MK3 GTI med en vanlig MK3. Framvagnen är inte ens lika (snarlika men inte lika. Olika spindelleder osv). Jag har 2 st MK3or. En MK3 GTI 16v som bekant och en MK3 variant -97. Styrningen är som natt och dag på dessa. Varianten är extremt tungstyrd trots samma bredd på däcken (195). Allt är så mycket lättare i GTI'n: kopplingen (som är hydraulisk jämfört med vajer på vanlig MK3), Växelspaken (som är vajerstyrd). ALLT är lättare på GTI'n jämfört med en vanlig MK3

2stroke
2014-11-12, 18:31
Sluta jämför en MK3 GTI med en vanlig MK3.
Framvagnen är inte ens lika (snarlika men inte lika. Olika spindelleder osv).
Jag har 2 st MK3or. En MK3 GTI 16v som bekant och en MK3 variant -97.
Styrningen är som natt och dag på dessa.
Varianten är extremt tungstyrd trots samma bredd på däcken (195).
Allt är så mycket lättare i GTI'n: kopplingen (som är hydraulisk jämfört med vajer på vanlig MK3),
Växelspaken (som är vajerstyrd).
ALLT är lättare på GTI'n jämfört med en vanlig MK3Jag jämför med Passat B3/B4 som också har hydraulisk koppling och vajerstyrd växellåda.

Kan någon förklara i detalj vad som skiljer mellan
vanlig Golf Mk3 framvagn och Mk3 framvagn med Pluschassi framvagn ?

:confused: :confused:

Petta77
2014-11-12, 20:09
Jag jämför med Passat B3/B4 som också har hydraulisk koppling och vajerstyrd växellåda.

Kan någon förklara i detalj vad som skiljer mellan
vanlig Golf Mk3 framvagn och Mk3 framvagn med Pluschassi framvagn ?

:confused: :confused:

En Passat är inte en Golf...

http://smg.photobucket.com/user/petta/library/Golf%20GTI%2016V%201994?sort=9&page=1

Eller så gör du som alla andra, provar google ;)