handdator

Visa fullständig version : bekymmer mk2



JettaGTS
2007-08-31, 13:43
Hej!
1. Var på besiktningen och de klagade på bakre bromskraftsregulatorn, den har kärvat fast, vet inte om de går o fixa då jag inte är så haj på de grejerna, men troligen blir det en ny. Det är heller inte gott om senare mk2 på skrotarna så det blir svårt o hitta även där. Helst vill jag köpa nytt. Finns det att köpa nytt, i så fall var?

2. Handbromsen är för svag, har justerat men är ändå för svag. Bytt bl a bromsbackarna bak. Vad kan det vara som spökar?

3. Blinkersspaken var trasig så jag fixa en likadan, men jag märkte att om helljusläget var på och man stängde av tändningen så går fläkten igång om man manuellt sätter på ljustutan. Det krävs att ljusknappen är nertryckt och helljusläget i, är detta normalt?

4. Sedan har jag tappat bort glödlampan till handsfacket, någon som kan tala om för mig vad det är för lamptyp o sockel??

Bilen är en VW Jetta årsmodell -90

Ha de gött!

g-man
2007-08-31, 14:45
3: fullt normalt.. är så på "alla" mk2:or..

Davidio
2007-08-31, 14:55
1: på min som hade kärvat fast var det bara att spraya massa "5-56" och slå lite med hammare på hävarmen så lossade den, sen var det bara att spraya mera och sitta och gunga på den tills den gick fint.

Lillen
2007-09-01, 10:45
1. Var på besiktningen och de klagade på bakre bromskraftsregulatorn, den har kärvat fast, vet inte om de går o fixa då jag inte är så haj på de grejerna, men troligen blir det en ny. Det är heller inte gott om senare mk2 på skrotarna så det blir svårt o hitta även där. Helst vill jag köpa nytt. Finns det att köpa nytt, i så fall var?

2. Handbromsen är för svag, har justerat men är ändå för svag. Bytt bl a bromsbackarna bak. Vad kan det vara som spökar?

1. Ny finns att köpa iaf hos Autoexperten.
Kostar till en -90 Jetta 90hk 1367:-

2. Har du bytt trummor??
Kan ju vara så att de är för slitna.
Då får du samma fenomen som du har.
Lååång pedal och dålig bromsverkan.
Kolla dimetern på vad det skall vara.
Syns ju ganska lätt om det är slitet.

Megapolaren
2007-09-01, 23:26
1. In under bilen, ta med rejäl polygrip, hammare eller dylika rejäla verktyg. Ta också med en överdriven mängd 5-56. Spreja löjligt mycket och lirka rejält, så småningom så borde den komma igång. Att göra ett försök kostar i vart fall inte mycket.

2. Om själva spaken inte är lös eller tar dåligt så måste ju problemet vara trummorna. Du har inte fått fett eller bromsvätska på själva ytan?

4. Det bör vara en normal avlång lampa på 5 eller kanske 10 watt. Samma som i interiörbelysningen och bagagerumsbelysningen och jag inte är helt ute och cyklar.

JettaGTS
2007-09-02, 16:44
4. Det bör vara en normal avlång lampa på 5 eller kanske 10 watt. Samma som i interiörbelysningen och bagagerumsbelysningen och jag inte är helt ute och cyklar.

Sist jag kollade då låg den på 3W och hade mindre längd än den i bagageutrymmet, som låg på 5W. Den i interiören är ännu längre och ligger på 10W. Det jag vill veta är själva längden(i mm) på den i handsfacket...

J.L
2007-09-02, 16:50
på 2.an kan det ju även vara fastkärvade vajrar om man inte ( som jag själv ) använder handbroms så mycket...

Fireball
2007-09-02, 18:09
2: Hur funkar självjusteringen på en Golf? Samma som på Caddy 1 med kilar i trummorna?
I så fall kan det ju vara så att kilarna inte dras ner av fjädrarna som de ska utan bara justerar sig lite halvdant. Då får man sticka in en syl genom ett av bulthålen i trumman och tvinga ner dem.
Detta gäller som sagt Caddy 1, vet ej om konstruktionen är likadan på Golf!