handdator

Visa fullständig version : Rost



Monzen GTi
2014-11-05, 21:45
Hej. Fick ett påpekande hos bilprovningen i våras om att det är rostigt runt bakvagnen på min Touran -08. Bilen har bara gått 14.000 mil, ska det verkligen se ut så här undertill redan på en så pass ny bil?http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/05/5710e5b2901369aff0f9eb1f30be8205.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/05/926c7efb38a441142159cc83f94c9181.jpg
Är detta något som går att få åtgärdat på garantin? Vad rekommenderar ni annars att man ska göra?

MVH/ Martin


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mini_me
2014-11-06, 07:56
Ser mest ut som ytrost (Trots grov sådan). Fick du en 2á på det där??

Har bilen varit krockad?

Är det inte genomrost så tar ej garantin det (Dvs hål , inifrån).

Monzen GTi
2014-11-06, 11:09
Ingen skriftlig anmärkning, men fick uppmaningen att "göra nånting åt det här, innan det blir värre".

Tycker det ser ut som om galven släpper.... inte okej på en -08 tycker jag....

magnusT
2014-11-06, 11:13
Ser ju rätt illa ut för att vara på en -08.
Åk och visa upp det på närmsta vw verkstad så får du se vad dom säger.

Monzen GTi
2014-12-16, 14:02
Uppdatering:

Har varit och visat bilen hos men lokala VW verkstad. Efter många om och men och efter en vända med ärendet hos Svenska Volkswagen har man kommit fram till att VW erbjuder sig att ta "halva kostnaden" som goodwill, och att jag "endast" ska betala 9250:- för att få det åtgärdat.
Då ska man: "demontera bakaxel, tank m.m. och borttagning av rost, omkitta karossskarvar.
Omlackering av bottenplattan och spruta på en underredsmassa. Hela operationen kommer att hålla sig en bit framför bakaxel och bakåt till slutplåten."

Pratade med ett lokalt Dinitrol-center, de skulle ha 7300:- för en komplett rostskyddsbehandling av HELA bilen....

Petta77
2014-12-16, 18:35
Uppdatering:

Har varit och visat bilen hos men lokala VW verkstad. Efter många om och men och efter en vända med ärendet hos Svenska Volkswagen har man kommit fram till att VW erbjuder sig att ta "halva kostnaden" som goodwill, och att jag "endast" ska betala 9250:- för att få det åtgärdat.
Då ska man: "demontera bakaxel, tank m.m. och borttagning av rost, omkitta karossskarvar.
Omlackering av bottenplattan och spruta på en underredsmassa. Hela operationen kommer att hålla sig en bit framför bakaxel och bakåt till slutplåten."

Pratade med ett lokalt Dinitrol-center, de skulle ha 7300:- för en komplett rostskyddsbehandling av HELA bilen....

Förstod inte riktigt om VAG's pris var bra eller om du tyckte de va dyrt? Spontant utan att tänka efter tycker ja du får betydligt mer för pengarna hos VAG. De demonterar ju å fixar till medan Dinitrol endast sprutar över (samt i) med rostskydd. Eller är de nu jag ska känna mej trög :confused:

vfr
2014-12-16, 19:18
Så tolkade jag det också.

Monzen GTi
2014-12-16, 23:05
Dinitrol-gubben förklarade att de avlägsnar rosten, och behandlar med ett rostätande medel, innan de behandlar ytan i två steg.
Visst, vw demonterar tank m.m., men att det skulle kosta 18500 att fixa den sista metern av bilen när dinitrol bara tar 7300 för att behandla hela bilen tycker jag är lite anmärkningsvärt...


Sent from my iPad using Tapatalk

vfr
2014-12-17, 10:56
Ok. Men då är det ju betydligt mera jämförbart.

Petta77
2014-12-17, 11:43
Aha, ja som sagt då var de ju lite mer å jämföra med.

Morgon filosoferar efter en 2x3 timmars nattsömn:

VAG lackar samt kittar i karosserikanter osv. de gör inte Dinotirol. Samt att jobbet (ditt ärende är blir då gjort av de som sålde bilen åt dej). Blir de knas efter ett år igen, ja då visar du upp ett fuskjobb.
Känns ändå som man får betydligt mer för pengarna. Framåt är ju inget problem med rost?

Monzen GTi
2014-12-17, 13:24
Har inte en aning om hur resten av bottenplattan ser ut, eftersom allt är täckt av stora plastkåpor...


Sent from my iPhone using Tapatalk

a128
2014-12-19, 14:54
Dinitrolbehandlingen låter vettigast då den omfattar hela bilen, och har mer positiv inverkan på bilens värde den dagen då den säljs
en sådan behandling behöver en bil när den är 4-7 år gammal i vilket fall som hellst

bilden på rosten är inte helt ovanlig på en 7-8 år gammal bil
om man gör en dinitrolbehandling så behövs ingen kittning, och demontering av alla kåpor och inneskärmar ingår innnan rengörning och behandling

den åtgärd som vag-verkstaden gör är just en reparation som inte ger något särskilt positivt

tisu001
2014-12-19, 20:57
Ingen skriftlig anmärkning, men fick uppmaningen att "göra nånting åt det här, innan det blir värre".

Tycker det ser ut som om galven släpper.... inte okej på en -08 tycker jag....

Vår Touran är två år äldre men har gått lite mindre, den är också rostig fast är mer "jämnbrun".
Hur länge tänkte du ha kvar bilen är min första fråga?

Länge = Kosta på Dinitrolbehandling eller liknande
1-2 år = Snabbfixa själv i lyft, skrapa bort, pensla roststoppare, låt verka, återbesök för att spraya på rostskydd.