handdator

Visa fullständig version : AC Golf IV V5 felsökning



Hillpinch
2014-11-05, 08:53
AC fungerar inte, har pratat med en kille som jobbar med kylteknik och han säger att AC är ett slutet system och att köldmedlet ej kan "förbrukas". Orsak är att köldmedlet läcker ut eller hur?

Nu nu tänkte jag komma upp saken, men först kollar jag med er om ni varit med och fixat/lagat AC.

Finns det klassiska fel, etc ventil, packningar...

vfr
2014-11-05, 09:09
Ett klassiskt fel på nästan alla bil-AC är att man får stenskott i kondensorn, och då blir det ofrånkomligen läckage om det tar så illa att det går hål.

lundqvistarn
2014-11-10, 00:36
AC fungerar inte, har pratat med en kille som jobbar med kylteknik och han säger att AC är ett slutet system och att köldmedlet ej kan "förbrukas". Orsak är att köldmedlet läcker ut eller hur?

Nu nu tänkte jag komma upp saken, men först kollar jag med er om ni varit med och fixat/lagat AC.

Finns det klassiska fel, etc ventil, packningar...

Vanligt fel på acn på golf 5 or är att kopplingen till ackompressornn går sönder så måste man byta hela kompressorn.
Fick min bytt via försäkringbolaget, kostnaden blev 12 000 arbete & delar. Blev 4000 i självrisk för mig efter en hel del tjafsande.

Rusbe
2014-11-10, 23:23
Hej, börja med provtryckning, ger dig en hint om felet! Ingen gas, då funkar inget och kan vara kondensor som pajat. Gas, men fungerar ej kan vara tryckgivare, kompressor, elfel, kassa elfläktar. Finns en del att kolla.