handdator

Visa fullständig version : Bromsok Golf 4 V5



Hillpinch
2014-11-02, 22:17
Hej med risk för att okfrågor är tråkiga, så kommer här en ny :)

Har en Golf 4 V5 2004 uttagen 2003 med ett kärvande bromsok höger bak.

Jag vill inte försöka renovera den, utan är mer inne på ett byte.

Det som sitter på nu är ett rött ok med en otydlig text LUCAS eller liknande på.
Någon som kan hjälpa mig att välja rätt ok, två på skruvat.se eller autoexperten...

pudas
2014-11-02, 22:46
Alla frågor som besvaras med "kollat felkoderna?" är dom tråkiga frågorna!
Rätt uppenbart är det ett Lucas ok, brukar väl oftast vara två olika fabrikat som kan vara monterade från fabrik. Ska väl iofs sitta någon klisterlapp någonstans i bilen som specar sådana detaljer.

Hillpinch
2014-11-03, 07:34
Kolv diameter [mm]: 38 mm
För br.skivtjocklek [mm]: 22 mm
Position: Bak Höger
Till År: 200405
För bromsskive diameter [mm]: 256 mm
Ej för bromsoksfärg: Röd

Detta står på Autoexpertens bromsok, och sista raden är jobbig, ej röd! Mina ok är röda, men det kan ha varit målad i efterhand, men varför är röda ök så speciella?

Pelk
2014-11-03, 08:37
Det är inget särskilt med röda bromsok, mer än fåfänga. En del upplever det som snyggare och målar dem röda. Andra tycker att det är nonsens.


Sportbilar brukar ha oken målade i en ball färg, tex röd. Så jag antar att tidigare ägare tagit fram penseln.


Här har du också ok, till bra priser: http://www.mister-auto.se/sv/bromsok/trw-bhn181e_g78_a161BHN181E.html

De levererar med UPS. Gamla oket skickar man tillbaka inom 30 dagar, så får man panten i retur. Frakten betalar de (precis bytt höger bak på min Passat).

PassatGT16v
2014-11-04, 06:17
För ventilerade skivor bak fanns väl röda på Gti ed25?
Octavia rs har också sådana ok men gröna.

Hillpinch
2014-11-04, 17:16
De ok jag har är målade av fabrik, men det har säkert ingen betydelse. Ska skruva ner hjulet och mäta imorgon.
Tack för tipset om mister auto!