handdator

Visa fullständig version : ändringar tar inte effekt



Frisk
2014-10-29, 22:31
Första kodningen sen jag köpte vcds.
Skulle ändra från 3 blink till 5 i mk7 golf.
Det sparas ok men ändringen tar inte + jag prova också att bota om huvudenheten :( nada effekt.
Vad gör jag för fell !!!!

Peter-C
2014-10-29, 23:02
Har inte gjort den ändringen på min bil med har du först knappat in säkerhetskod?

31347 enl nedan. Du skriver ju att justeringen sparats så då har du väl det....

http://www.stemei.de/pages/coding/vw-golf-7/komfortblinkerzyklus.php

Peter

Frisk
2014-10-29, 23:22
Jodå kod inskriven o jag har följt samma som din länk. Hoppas att man inte behöver göra en fabriksåterställning på huvudenheten för att inställningarna ska ta effekt.

Peter-C
2014-10-29, 23:42
Tittade runt lite men hittade inget mer. "stemei" är ibland bristfälligt har jag märkt. Gissningsvis så finns det kanske en till parameter någonstans som ska justeras, inte helt ovanligt.

/Peter

Frisk
2014-10-30, 23:56
Problemet är löst :)
Jag va tvungen att göra en fabriks återställning i menyn för ljus. Nu har man suttit i garaget två kvällar i rad med vcds vilket gav resultat. Comfort blink 3 till 4 + coming home automatiskt med tilläget positions och dimljus :) + visning av fläkt läge när den står i automat läget + automatiskt rain closing , den har jag lite kvar att jobba på:(

Peter-C
2014-10-31, 00:18
Skoj att du fick fart på blinket :).

Eftersom du nämner Rainclosing:

Automatic rain closing

Go to [09] Central Electronics
Go to Secuity Access and enter 31347
Go to adaptation channels and set the following:
- (15) Access Control Regenschliessen_ein aus (Rain Closing on / off) - Select Active
- (16) Access Control - Regenschliessen_art (Rain closing Type) set to Permanent
- (28) Access Control - Menuesteuerung Regenschliessen (Menu Control Rain close) – Set to Active (enables the menu in the ifotainment screen)

Gå sedan till:

09 – Elektron central – 07 coding
Go to 07 coding RLFS
Byte 0 Bit 1 Rain Light function active ”bock checkbox” (blank tidigare)
Byte 0 Bit 2 Rain Closing active “bock checkbox” (blank tidigare)

Tidigare kod 00A8DD blir 06A8DD

Man måste markera i menyn att man vill ha regnstängning för att det ska funka.

Mina rutor stänger sig som de ska. Panoramataket påverkas tyvärr inte. Det är ett känt problem på Golf 7. Har googlat.....

Annars funkade det direkt. Stänkte lite vatten på sensorn och vipps så stängdes rutorna.

Har du ingen lucka så funkar det förhoppningsvis. Finns lite olika utfall på det. Jag körde med en Ross Tech Beta i somras när jag justerade denna funktion. Vet ej om det går att göra med vanliga versionen.

/Peter

Frisk
2014-10-31, 19:15
Jag har kört dom 3 första i Rain closing tills jag såg att det var mer att ändra. Jag satt 3 timmar i garaget i går (jag glömde bort tiden igen) va tvungen att sluta för man e ju tvungen att jobba på fredagar har jag hört. :( Jag tar det sista på lördag + lite till ,det är svårt att sluta när man väl har börjat :)

Frisk
2014-11-02, 20:59
Problem problem skit problem
Rain closing gick inte igenom i sista fasen. Jag fick fel 31 utanför värde. Jag provade även att skita i longkoding o skrev direkt i lilla rutan , men nej då inte det Heller. Såg även att vissa har kod 01e8 dd men inte jag :( jag dubbel kollade givetvis alla andra inställningarna. Inte gick det att ändra sound actor heller felrutan sa att det inte fanns värkstadskoder ?? :(

Peter-C
2014-11-02, 22:36
Rain closing RLFS delen.
Som jag tidigare nämnt så använde jag Ross Tech:s beta release för just detta ändamål. Fick fel 31 dessförinnan. Tidigare kod 00A8DD blev 06A8DD justerat med "long code helper".

Se genvägen nedan. Nedladdning längst ned på sidan. 14.9.0 heter nuvarande beta. Nyare än den jag använde. Har haft olika versioner installerade samtidigt.

http://www.ross-tech.com/vcds/download/beta/current.html

Sound actuator
Så har har jag loggat min ändring:


A9 Struct. Borne Sound
Adaptation 10
Channel of structure borne sound actuator
Std value 100% Changed to 80%

Use suggested code for change approval.



Mao VCDS föreslår förmodligen en kod, använd den. Annars vet jag inte vad du ska göra.

/Peter

Frisk
2014-11-02, 23:13
Den nya betan installeras alltså inte över den jag redan har ?? Jag kan välja vilken jag vill starta ??
Angående sound actuator så vågade jag inte använda vcds koden utifall att det va fel. Är man osäker är det bättre att fråga någon som vet innan man gör fel. ;)

Peter-C
2014-11-02, 23:44
Jag installerade just nu Beta 14.9.0 och har således denna separat. Var ute i garaget och kollade "sound actuator" justeringen. Den bråkar ju lite med koden men det går att spara ändå. Är nog samma funktion i betan.

För övrigt fungerar bägge ver. parallellt med skilda ikoner.

Hoppas du får till RLFS justeringen med Beta'n :).

/Peter

Frisk
2014-11-03, 00:15
Då måste jag tanka ner i morgon och prova.
Jag kollade också på dimljus med helylyse men det var vissa saker som inte stämde riktigt i codingen så ja får ta det sen också. Tack för hjälpen förresten.

Frisk
2014-11-06, 00:05
Jaha då har man spenderat ca 2 tim i garaget igen det va måttligt populärt av min andra hälft kan jag lova :)

Men nu e det nog klart för den här gången all codning gick lite bättre i kväll.
Jag fixade sound actuator till 80% + Rain closing + Hellyse med dimljus både statistik och flash ;) och allt funkar som det ska. Jag fick en del fel koder som jag sparade och nollade. Så nu har jag 6 st funktioner som jag inte hade innan o alla funkar kalas bra :)

Jo jag har en liten sak till som måste provas och det är slippdiffen men det blir vid ett senare tillfälle.
Tack och god natt !! jag måste sova ett par timmar så man e pigg till vidare utbildningen på bilglas i morgon. Jag tycker inte om kurser man få sån jävla träsmak i ärslet efter 6-7 tim i skolbänken.

VWGolIV
2014-11-08, 19:32
Roligt att leka med alla inställningar =)

Ska också försöka få rätt på rainclosing då det verkar vara en bra funktion. =)