handdator

Visa fullständig version : Golf mk2 -86 1.8t "CookieMonza"



Sidor : [1] 2

holyhatten
2014-10-26, 20:11
Välkommen till min projekttråd. Jag heter Mathias och jag gillar att skruva bil. 2015 så köpte jag en väldigt fin Golf MK2 -86 och den skruvar jag med nu för tiden.

Lite bilder från förra ägaren Dave the brave tagna 2009.

727272737271


Den här tråden handlar fram till sidan tre om Det Röda Helvetet. Den bilen kommer det inte jobbas mer med. Hoppa till sida 3 eller läs om ett halvårs misärmek på den här sidan och framåt!

holyhatten
2014-10-31, 11:17
.....

holyhatten
2014-11-05, 19:46
.....

holyhatten
2015-01-21, 23:34
.....

J.L
2015-01-21, 23:49
Den nya planen är iaf att få bilen besiktad och körbar innan sommaren. :)

Börja med det man hinner och meka på vinterhalvåret, fortsatt lycka till!

holyhatten
2015-01-28, 22:03
5394

Jobbar på med att byta från servostyrning till manuell styrning. Bytt styrstag, styrleder, nya damasker och prothane-bussningar. :)

vfr
2015-01-28, 22:33
Varför byta till manuell styrning?

holyhatten
2015-01-28, 23:16
Hade servostyrning i bilen när jag köpte den som var inkomplett, kändes glappig, trög och allmänt bedrövlig. För att spara vikt, slippa en servopump som snor hästkrafter, lite mindre saker i motorrummet och få lite trevligare känsla i styrningen byter jag till manuell. Kommer att uppgradera till kortad styrväxel i framtiden för lite mera racekänsla. :)

holyhatten
2015-01-30, 00:13
5402

Kom paket idag :D var tvungen att provmontera. Det är ett extraktorgrenrör köpt från tyska ebay.

5403

frisyren
2015-01-30, 00:18
Vackert!

J.L
2015-01-30, 08:19
Snyggt!
Jag har själv letat efter något liknande.

holyhatten
2015-01-30, 09:47
Snyggt!
Jag har själv letat efter något liknande.

http://www.gm-carsolution.de/VW/Golf/Golf-2/Faecherkruemmer-VW/Faecherkruemmer-Corrado-16v-Novus-14190.html kostade 1800 ink frakt och tog fyra dagar att få hem paketet. Kvalitet kan jag ju inte säga något om än men det ser ut som bra svetsar tycker jag.

J.L
2015-01-30, 10:27
Tack, ser ut som att skarven är mer åtkomlig att skruva ihop än original?
Borde hamna mer nedåt krängaren?

holyhatten
2015-01-30, 11:35
Jag får återkomma om det, har en del kvar innan det är dags att hänga i motorn :) men ja, det ser ut som att skarven hamnar lite bättre till.

holyhatten
2015-02-01, 10:59
5425

Blev mycket gjort den här helgen, motorn börjar se ut som en motor igen. Styrväxeln är installerad också och sammankopplad med ratt och hjul. :) Näst på schemat är att riva ner avgasssystemet och börja göra iordning växellänkaget. Hanns även med att serva bruksbilen (854 glt -92) med ny kamrem, olja, filter etc. :)

Lillen
2015-02-02, 14:17
Varför byta till manuell styrning?

Instämmer??

Mk II med servo är ganska ovanliga , iaf med det orginalmonterat!

holyhatten
2015-02-02, 15:28
Tvivlar på att servostyrväxeln som satt på bilen nu har suttit där sen fabrik, kan forska lite i det, men det är samtidigt ingen orginalrestaurering för concours jag gör nu.

Det saknades servopump på bilen när jag köpte den. Jag vet inte om styrväxel och slangar läcker eller ej, styrningen var glappig, trög och inte alls den känslan jag är ute efter. Dessutom så sparar jag vikt, kanske någon hästkraft på att inte driva servopump, slipper en hel del stök i motorutrymmet och får en sak mindre som kan gå sönder.

Manuell styrväxel plockade jag från reservdelsbilen, så det kostade inte direkt något att byta heller. :) Servostyrning finns ju dessutom på alla golf mk2 GL så superovanligt är det inte, dock så lär det vara riktigt ovanligt med orginalmonterad servostyrning på GTI. :)

Lillen
2015-02-02, 20:07
Ja det är alltid roligare att få köra än att ha den på pallbockar och leta delar.

Sjove
2015-02-04, 22:36
dock så lär det vara riktigt ovanligt med orginalmonterad servostyrning på GTI. :)

Låter intressant, jag har en Golf GTi 8v -87 med servostyrning, elspeglar, cd fack, taklucka (utan plast vind avvisaren, liten metall flärp som fälls upp istället) och elektronisk insprutning (Digifant 2) original från fabrik. Dessutom har jag monterat original elhissar, märk väl att detta är på dörrarna med delad ruta.
Hur vanlig är denna kombinationen???
Importerad från Tyskland :)

holyhatten
2015-02-04, 22:46
Låter intressant, jag har en Golf GTi 8v -87 med servostyrning, elspeglar, cd fack, taklucka (utan plast vind avvisaren, liten metall flärp som fälls upp istället) och elektronisk insprutning (Digifant 2) original från fabrik. Dessutom har jag monterat original elhissar, märk väl att detta är på dörrarna med delad ruta.
Hur vanlig är denna kombinationen???
Importerad från Tyskland :)

Ser nu att jag skrev det som om jag vore tvärsäker på det. Det är jag ju inte utan det är bara ett intryck jag har fått av att läsa på olika forum och scannande efter bilar på blocket. :D

holyhatten
2015-02-07, 11:35
Rev ner avgassystemet och växelspak med tillhörande länkage igår.

5464
Lättare att jobba med sakerna på bänken än i bilen tänker jag.

5465
Nytt och gammalt, inte så underligt att det var lite knepigt att få i växlarna :) Köpte uppgraderad PTFE version av två av bussningarna från USA, http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ShiftLinkage.shtml#TeflonRelayShaftBushing

5466
Bollen på den här delen saknades helt, det betyder att jag hade ett spel på ca en halv tum :D man fick röra om ordentligt i gröten för att hitta femman. Blir att köpa en ny från skruvat och sedan beställa förbättrad version från
http://www.4crawler.com/Diesel/ForSale/ShiftLinkage.shtml#A2/3ReplacementBall

Saknar vatten i garaget så kände mig jävligt nöjd med mig själv när jag kom på att jag kunde micra snö för att få varmvatten så jag kunde mjuka upp bussningarna för att lättare trycka i dom. :D

Imorgon ska jag ta itu med att byta boll och kopp och resten av slitdelarna till växelspaken.

holyhatten
2015-02-08, 21:05
Gamla grejer
5477

Nya grejer installerade
5478
5479

Skruvade dit allt på bilen också men det har jag inga bilder på. :) Spaken känns ju väldigt mycket bättre redan. Väntar på att få hem justeringsverktyget som är beställt från storbritannien. Som det ser ut nu kommer motor och växellåda åka ner i bilen i helgen. Börjar osa provstart!

Har ett par tjuriga drivaxlar som ska lossas från bilen innan dess och så ska jag försöka få dit gummigenomföring i torpedväggen på ett ställe där någon har varit lite artistisk med eldragning. Tror jag åker på att köpa lite bromsvätska och lufta bromsarna för att ha någon chans på drivknutarna.

holyhatten
2015-02-09, 22:57
Köpte en muttersmack, grövre tryckluftslang och kopplingar idag och gick loss på drivaxlarna. Båda lossnade finfint efter lite massage med krafthylsan. Bara lite genomgång av det elektriska kvar nu, och eventuellt lite tvätt av motorrummet så är det klart för att skruva i motorn sen. :)

holyhatten
2015-02-15, 13:18
Blev en liten spurt med bilen i fredags kväll och i lördags. I fredags kväll lyftes motorn i och jag började med att koppla in el och vatten.

5493

Härligt att se att bilen börjar se ut som en bil igen med strålkastare på och motor i. Igår så körde jag på tillsammans med min svåger från tidig förmiddag. Vi kollade att kamremmen stog som den skulle, monterade insug, bränsle, resten av elen och fyllde på vätskor. Till slut gav vi oss på att vrida om nyckeln, motorn gick runt men väldigt långsamt. Blev en resa i ilfart till biltema och ett nytt batteri inhandlades. Provade igen med nytt batteri, nu gick motorn runt i rätt hastighet men fortfarande inte någon start. Fram med strob-lampa och kolla om vi hade någon gnista, stendött. Efter lite felsökning upptäckte vi att vi saknade jord till tändmodulen, och att det låg en fransig lös svart kabel vid batteriet, på med kabelsko och skruva fast på minuspolen. Nu hade vi gnista och det puffade och började lukta avgaser, men fortfarande ingen start. Upptäckte att det rann ut bränsle från spridare 1 och 2, ryckte loss spridare 1 och såg att vi hade glömt att dra åt den efter att vi hade haft den lös i höstas. Drog åt båda spridarna och så provade igen. Nu startade bilen. Och vi hade tomgång!!! vilket vi inte hade någon vettig innan motorn plockades ner. Det har alltså lönat sig att laga lite vakuumläckor.


https://www.youtube.com/watch?v=oWqiPwbjCnM

Skönt som fan, nu är ett stort delmål klart. Motorn är startad. Finns massvis av saker att börja meka med nu, t.ex. så ska jag försöka få motorn att starta kall utan att gaspedalen behövs hålas ner. Behöver skaffa utrustning för att mäta styrtryck osv med andra ord. Sedan så har vi bakljus som lyser konstant så länge som batteriet är påkopplat vilket också är lite kul :D Behöver dra el till strålkastare också då vi rev bort all gammal raggarel som satt innan.

J.L
2015-02-15, 13:59
Härligt, gjorde samma sak med min för ca ett år sen, fortsatt lycka till.

holyhatten
2015-02-25, 20:51
Har hänt massa grejjer, har fixat all el som krävs för att kunna besikta bilen. Stötte på patrull med bromsljuset, tills det att jag fick tips på facebook om att man kan dra ut bromsljuskontakten till rätt längd. Hade även stora problem med att få tutan att låta, var både dålig släpkontakt och totalt sönderärjade kontakter nere vid signalhornen.

Fortfarande lite kvar att göra med elen i bilen, bland annat ska laddningsregulatorn bytas då man måste gasa till lite för att laddningslampan ska slockna och så behöver dom inre helljusen i grillen kopplas in.

Mycket kvar o göra inför besiktning också, men jag försöker ta en sak i taget. Hoppas på att få bilen besiktningsklar i april eller maj. Stora sakerna nu är att lufta bromsar, fixa handbroms, fixa massa kylarvattenläckage (slangar, klämmor och byta kylare), oljeläckage ventilkåpa trots sprillans ny packning. Uppdaterar här med hur det går vartefter om någon är nyfiken. :)

danno
2015-03-01, 22:58
Jag har ett kpl kitt för tryckmätning om du är intresserad av att köpa?

holyhatten
2015-03-04, 13:54
Jag har ett kpl kitt för tryckmätning om du är intresserad av att köpa?

Jag återkommer om det, jag har enklare utrustning i garaget. Behövde dock inte använda för bilen går bra :)

5608

Har tagit ledit på fredag för att beta av den här listan. Så håller tummarna för att allt går bra och att det blir provtur i helgen!

holyhatten
2015-03-08, 22:47
I princip hela listan blev avklarad nu i helgen, blev riktigt fint med nya svarta silikonslangar, nya slangklämmor och ny kylare. Fick hjälp av min snälla sambo med att lufta bromsarna också. :) Eftersom tomgången som verkade så fin när motorn var kall slutade fungera vettigt när bilen kom upp i temp (misständer och vandrar) så har det inte gått att ställa tändning.

Har avgasläckage så bilen låter lite otrevligt.. det verkar inte som att det läcker mellan topp och grenrör utan i skarven där 4 blir 2, sitter med sånndär donut. Vet inte om det är att kleta in donutsen med avgaspasta och dra åt igen som gäller eller om det bara är att dra åt.

Olja läcker mellan motor och växellåda, och lite från oljetrågspackningen på ena långsidan av oljetråget. Hoppas att det räcker med oljetrågspackning men åker väl på att byta vevaxeltätningen.. IGEN. :P

Man kan lugnt påstå att jag känner mig rätt trött på att skruva med bilen nu men det är väl sånt man får räkna med. Ska ta en liten paus från skruvandet någon vecka nu och så får det bli nya friska tag sen. Svårt att tänka på alla hundratals saker man har fixat när det är så mycket kvar. Om någon har några tips eller peppande ord så är det bara att skriva!

holyhatten
2015-03-30, 14:16
Har legat i som tusan. Växellåda har varit nere och lite packningar och en packbox har bytts ut. Har tagit bilen på en provrunda upp och ner för gatan. Status nu är att jag har inga bromsar (antagligen huvudbromscylindern som läcker internt), olja läcker från oljekylarens fäste, ny drivning till hastighetsmätaren behövs och generator behöver bytas.

Här kommer en liten teaser på vad som komma skall i framtiden. Kan ni gissa vad det är?
5735

Fnatrik
2015-03-30, 21:53
Jaha! det var till dig ABFen gick! :) härligt

Nörd som jag är så ser man ju det på kamremskåpan och på remhjulet på veven :p

lunna_
2015-03-30, 22:01
Jasså du höll till här inne med :) hoppas du blir nöjd med motorn :)

holyhatten
2015-03-30, 22:37
Fnatrik: Helt rätt! Det blir ABF på K-jet i framtiden, verkar vara väldigt populär konvertering i England och staterna. Ska bara få allt att lira bra med KR-motorn som sitter i nu, och installera bredbandslambda och mätare först innan jag byter till 2.0L. Sen så är ju bromsar och väghållning prioriterade före effekt, så motorn får antagligen stå och vila lite under sommaren.

Lunna_: Det hoppas jag med :) Kan ju inte bli fel med mer poweeerrr!

Lillen
2015-03-31, 04:01
fnatrik: Helt rätt! Det blir abf på k-jet i framtiden, verkar vara väldigt populär konvertering i england och staterna.

why????

holyhatten
2015-03-31, 05:31
why????

Billigt, lätt att genomföra, lätt att besikta. Resonerar lite som att om jag ska lägga tid och pengar på eftermarknadssprut eller krångla med att få igenom bilen med difgifant varje besiktning så kan jag ju lika gärna bygga om till 1.8t. Men det har jag inte råd eller lust med heller.

Ser inga större nackdelar med K-jet mer än att det finns en risk för att motorn går snålt vid belastning då det inte finns någon elektronik som skyddar motorn. Kommer att justera styrtrycket till uppvärmningsventilen för att få in lite mer bränsle vid last samt installera en bredbandslambda med mätare för att undvika haveri.

Lillen
2015-03-31, 17:37
Bra svar iaf!
Men jag skulle nog hellre optimera 1,8 16V:n då.
I alla fall om du tänker åka standardmotorer.

holyhatten
2015-03-31, 18:25
Fick ju en ABF billigare än vad en uppsättning trimkammar eller en renovering av existerande topp skulle kosta. Sen så finns ju möjligheten att bygga megasquirt i framtiden om K-jet inte räcker till. OCH så tycker jag att det skulle vara roligare att bygga vidare på ABF än på KR. :) Men sen så förstår jag att det finns dom som tycker att jag borde ta på mig dumstruten för att ens tänka tanken att slösa bort en ABF på K-jet.. :D

Ca 160 häst har dom bänkat ABF på K-jet till, dock injusterad i bromsbänk då så antar att att mina resultat kommer bli lägre. Men det kommer nog att röra på sig hur som helst. Intressanta om man läser den tråden är att killen har bänkat flera olika ABF i MK2-setups och rankar 1. Megasquirt 2. K-jet och 3. Digifant. Men som sagt så beror det ju på vilka parametrar man tycker är viktiga, i driftsäkerhet så slår ju digifant och megasquirt K-jet med hästlängder.

http://www.clubgti.com/showthread.php?223623-Toyotec-s-2-0-16v-MK2-dyno-comparison-ABF-(Digi-vs-Kjet-vs-MS)-vs-9A-MS-P3-14-11-10&p=1993731&viewfull=1#post1993731

Fnatrik
2015-03-31, 19:53
ABF med K-jet är inte jättedumt ändå! har också sett att britterna älskar att göra samma konvertering. Jag bygger på 9A istället har dock en ABF "tillgänglig" men jag känner inte behovet av att slita ur den ur bilen ännu. :p Jag vill minnas att du får modda ditt bakre motorfäste lite (göra det lägre) Roman(sweeper) här på forumet fick två snygga bulor i huven när han skulle prova att stänga efter bytet.

Lillen
2015-03-31, 22:20
Kör på!

Men orginal kunde KR-motorerna bromsa allt mellan 135-150hk orginal.
Var allmänt känt att de kunde lämna ganska mycket mer än vad som angavs.
Skillnaden blev mycket mindre sen med elektroniskt insprut.

Finns många anledningar till varför britterna gör knepiga motorbyten.
De har andra regler , andra försäkringsregler , andra krav på besiktningar.
Detta tillsammans med att ABF och KR ju ser mycket lika ut.

Rätt mycket av de som skrivs på nätet är ju egna åsikter av den som bygger.

holyhatten
2015-03-31, 23:32
Min KR-motor är inte direkt i toppskick :) Den håller säkert ett par tusen mil till men har problem med tickande ventiler och har blivit rätt hårt misshandlad av tidigare ägare (felställd kamrem). Kommer att hålla den på life-support så länge som det behövs för att få k-jet att fungera 100%.

Självklart får man vara kritisk till det man läser på internet. Men att en ABF har vassare kammar (http://www.clubgti.com/showthread.php?156126-A-VW-16v-camshaft-study) och större volym än en KR går ju inte att komma ifrån. Och det är ju det jag vill uppnå med bytet - en snabbare och bättre fungerande bil.

Tycker det är sjukt roligt med alla olika alternativ att bygga motor- och växellådscombos i våra bilar och vissa är säkert bättre än andra. Man måste prova för att veta :)

Lillen
2015-04-01, 04:11
Så klart är det skillnad.
Om du kör boltongrejer så skulla jag tro att blir ganska liten skillnad på de olika.
Tänk på att båda motormoellerna härstammar från Audis turbofemma.
Finna mycket att finna med rätt grejer.

Bäst är svårt att vara.
Bygga och se om det fungerar är ju roligast.

holyhatten
2015-04-01, 09:36
Hehe. Ska försöka bänka på bugrun i år med KR och nästa år kommer jag att försöka bänka med ABF. :D Så då får vi svart på vitt hur stor skillnaden blir. :)

holyhatten
2015-04-12, 21:47
Har provat med elektrolys för rostborttagning på ett par spindlar från en seat som jag köpte på skroten. Har ju fasta okhållare på min bil orginal så behöver byta för att kunna skruva dit bromsoken som kommer från en tidig mk3 16v gti.

5852
Såhär roliga såg dom ut när jag köpte dom.

5855
Efter 24 timmar i elektrolysbad.

5854
Efter stålborste.

5853
Efter hammarlack.

Ska få hjälp av en kompis med att pressa i nya lager och få dit naven igen.

holyhatten
2015-04-16, 19:03
Kom paket från tyskland idag, hjullager från SKF, bromsskivor och belägg runtom från brembo. Blir inget biltema här inte, nu kommer jag åka fint. Blev en tur direkt efter jobbet till min kompis verkstad för att pressa i lager i spindlar och lagerbanor i bakskivorna.

5879
Färskpressat!

5880
Mmm.. shiny!

Ska renovera bromsoken fram som jag har så dom ska få smaka lite elektrolysbad i helgen. Ska försöka montera spindlarna också. Har lagt undan bultarna som behövs för att montera bromsoken i spindlarna hos VAG. 50kr styck, jesus! Blir att snällt betala o hämta ut dom imorrn.

Tvekar lite på om jag ska måla bromsoken röda (ser snabbt ut) eller silverfärg (så slipper jag måla dom bakre för att matcha).

holyhatten
2015-04-17, 20:11
5885
Spindel på plats.

5886
Skiva på plats.

5887
Nytt mot gammalt.

J.L
2015-04-18, 19:19
Votexvingen sitter med 4 plåtbleck som man klämmer in mellan list/ruta som är bockade 90 grader och hakar i kanten på glaset.

holyhatten
2015-04-18, 20:24
Grymt, har blecken så det ska väl bara vara att lyfta på gummilisten och trycka dit dom då.

holyhatten
2015-04-20, 21:16
Min kusin har blästrat mina nya framok idag!
5910

Har monterat skivor, lager och okhållare bak idag!
5911

holyhatten
2015-04-21, 19:15
Bakok ligger på tork. Blir ett sista lager imorgon.
5915

Oken kommer från en golf mk3, finns det några handbromswire som funkar så jag kan montera dom åt rätt håll? Verkar fattas väldigt lite längd. Annars får jag montera dom "upponer".

holyhatten
2015-04-23, 20:00
Kämpar vidare med bromsarna. Fick den här fina nyckelringen av min sambo idag :D
5956

Lillen
2015-04-24, 02:59
Bakok ligger på tork. Blir ett sista lager imorgon.
5915

Oken kommer från en golf mk3, finns det några handbromswire som funkar så jag kan montera dom åt rätt håll? Verkar fattas väldigt lite längd. Annars får jag montera dom "upponer".

Tips , om du bränner färgen i ugnen så kommer tåla vämen bättre utan att missfärgas.
Så en bit över max aarbetstemp vore ju av godo då.

holyhatten
2015-04-26, 19:52
Nu sitter alla ok, skivor och belägg på plats. Behöver stryka på ett till lager färg på framoken eftersom det hamnade lite bromsvätska på dom när jag bytte dammskydd och o-ring. Supernöjd med resultatet iaf, fyller ut 15-tumsfälgarna riktigt fint. :) Ska bara byta ett par bromsrör så blir det luftning sen. Håller tummarna för att det blir bra!

5968

holyhatten
2015-04-28, 16:36
Ahopp, skulle clipsa fast bromsrör i karossen igår efter jobbet. Visade sig att vad jag trodde var kaross egentligen bara var ett poröst skal av rost. TRIST. Känns inte värt att lägga ner tid på att rostlaga den här karossen iomed att det är lite grann, men överallt och det här var nog spiken i kistan. Ska försöka hitta en bättre 16v KR kaross och flytta över delar till, samt ABF:en.

Har eventuellt fått tag i en som enligt uppgift ska vara rostlagad på firma, men även nedslipad.. Så behöver ordna en lack till den, ser mörkt ut för bugrun i år :c Men förhoppningsvis så kommer jag ur det här med en riktigt grym mk2 16v gti vilket har varit målet hela tiden.

Virro
2015-04-28, 18:33
mmm rost är tråkigt och tar massa tid att fixa, hoppas det löser sig!! :rolleyes:

holyhatten
2015-04-28, 19:41
Det hör väl till med dessa bilar, tråkiga är ju att jag trodde att jag hade bra koll på var rosten var någonstans. Blev lite chockad över hur dåligt det var. Det är ett stort hål i chassibenet under batterihyllan på förarsidan, batterihyllan rost under och runt vindrutan, rost runt bakrutorna, hål i reservhjulsbaljan, rost runt baklyktorna inne i bilen. Känns som att sammanlagt kanske det blir mer jobb om man ska få till det bra än att bara åka o hämta en bättre kaross och flytta över delarna.

holyhatten
2015-04-30, 16:41
OK så det här hände..
5994

Ser fram som fan mot att skruva med något som inte är ett lik :D Allt är inte färdigplanerat än men till en början blir det att färdigställa burbygget och växellådskonverteringen till 02a.

Lillen
2015-04-30, 20:31
Helt rätt gjort.
Den där är ju redan banvan :p

Vad är det som fattas egentligen?

Fnatrik
2015-05-01, 12:59
Den där med en ABF är ju inte mer än rätt! dvs om du har kvar motorn fortfarande. Monzablau är ju fruktansvärt snygg!

holyhatten
2015-05-01, 15:51
Känns som helgerån att stoppa ner K-jet i den där fina bilen bara. Saknar lite delar men ska se över möjligheterna till att gömma undan megasquirt och köra med ABF, spridarna går ju inte att komma undan att dom ser annorlunda ut men vi får se. Ska jag regga om med ABF annars så blir jag ju tvungen att ha kat och ett komplett digifant för omreggningen. Dvs, jag måste skaffa en donator mk3 gti isf.

Är rätt sugen på 1.8t annars... :) choo choo

holyhatten
2015-05-01, 16:04
Lillen, i korta drag så behövs buren göras klart, lite bitar av karossen som är urkapade för att göra plats för att göra klart buren ska svetsas på plats. Dörrar behövs göras iordning (dom som följer med bilen har använts som gjutmall för glasfiberdörrar, som inte följer med i köpet) så dom är rensade på all fönstermekanism och låsmekanism. Sido- och bakrutor behövs sättas in i bilen. All inredning är urtagen så instrumentpanel behövs sättas i. Stolar behövs sättas i. Ombyggnad till 02a-låda behövs göras klart.

Motor, sprut och växellåda behövs sättas i, el behövs dras för motor eftersom elsystemet är strippat. David hade ju planer på att bygga om till 1.8t så härvan är rensad på all K-jet el.

Har inte möjlighet (råd) att hämta bilen förrns nästa löning så har inte hundra koll på allt som behövs göras än. Men jag kommer försöka ta en sak i taget och börja med att göra klart karossbiten. Smällde dit en dragkrok på volvon idag så nu kan jag koppla på biltrailer när det är dags att hämta iaf!

J.L
2015-05-01, 20:26
Jaså Davids pärla hamnade hos dig, en riktigt häftig golf som man dreglat över
många gånger, kul att den får nytt liv hos dig, hoppas man får tillfälle att
jaga den (och dig) på Kinnekulle 1 Augusti.

holyhatten
2015-05-02, 08:56
Färdig till Augusti låter högst osannolikt. :) Men man vet ju aldrig!

holyhatten
2015-05-26, 23:11
Besiktade bilen idag, kontakten till vänster framljus hade vibrerat ur. Ska till kompisens jobb och få strålkastarinställning så rullar den året ut. Tar med ägarpappren till bugrun ifall någon skulle vara sugen på att köpa den.
6141


6142

Firade besiktningen med att åka till landet och köpa glass med bilen, kändes helt overkligt efter allt skruvande att äntligen få ratta runt den på småvägar. Hade hunden i bilen så fick ta det lite lugnt, men vilken leksak det är! :D Riktigt mysigt ljud med extraktor och simonsburkar också!

holyhatten
2015-05-29, 13:25
Motor inköpt till blåa golfen, blev en 1.8t från en älgkrockad mk4 gti. 18500 mil och fullstämplad servicebok. :)

Dave the brave
2015-05-29, 18:40
Härligt :) Då syns vi på söndag då!

holyhatten
2015-05-29, 19:03
Jasså du är här inne o läser! :) Japp, siktar på 15-16 snåret! Har varit iväg en sväng till skroten med skrotgolf för att testa kärran så allt är klappat o klart för transport. Känner mig som ett barn på julafton :D

Lillen
2015-05-30, 04:20
De här blir kul , både för David och Mathias!

holyhatten
2015-06-03, 00:15
Börjar landa lite nu efter helgens äventyr. Vi började klockan 9 i söndags morse med biltrailer kopplad bakom Volvo 854:an som jag använder som bruksbil. Straxt innan Mjölby på E4:an började det dunka från bakvagnen samt ett oroväckande rökmoln dök upp bakom bilen. Vi körde in till vägkanten, fattade straxt att det aldrig skulle gå att få loss hjulbultarna med det 15cm långa dragskaftet som ligger i reservhjulsbaljan på bilen. Ringde efter bärgning och betalade 1500kr för att få låna ett fälgkors så jag kunde byta till reservhjulet. Efter att ha ringt runt till olika firmor fick vi till slut tag i en hyrbil med dragkrok så vi kunde fortsätta resan.

6167

Detta var runt klockan 13 då vi lyckats ta oss till Östgötaporten för en bit mat. 3 timmar efter i schemat. Efter vi hade ätit så fortsatte resan utan dramatik. Vi kom fram till Ikea Kållered runt 1730, lämnade motorn som stod på släpet till en köpare, tog en sväng på Ikea för att flickvännen som ställt upp på att följa med skulle bli lite gladare och sen åkte vi vidare till Kungsbacka där Davids bil befann sig.

Började gå igenom hyllvis med saker som följde med i köpet, man ska aldrig underskatta hur många delar det finns i en bil. Helt plötsligt så var det tur att vi bytt upp oss ofrivilligt till kombi från volvon, det hade inte funnits en chans att få med alla saker i den. Klockan gick hur som helst medans vi botaniserade bland lådor med inredning och delar. 21:30 var vi äntligen lastade och på väg.

6168

Vi hade så klart glömt extra spännbanden i volvon när vi bytte bil så golfen var spänd på vänster framhjul och höger bak. Målet fick bli att köra till coop bygghandel innna stängning 22. Vi hann precis och spännband blev köpta. Vi började nu förstå hur sen klockan var och hur dags vi skulle komma hem. Vi åkte till en statoil-mack. Köpte energidryck och korv och började sedan åka hem mot norrköping.

fortsättning följer..

holyhatten
2015-06-03, 18:45
Vi körde vidare i laglig hastighet hemåt i regnet. Klockan 03:40 landade vi till slut hemma i Norrköping, jag släppte av tjejen så hon fick gå upp och lägga sig i lägenheten och körde vidare mot garaget. Lyckades på något sätt få ner bilen från släpet och putta in den i garaget på egen hand utan att skada mig eller bilen. Packade ut allt som låg löst i bilen och torkade sedan upp vattnet som hade trängt igenom kapellet under färdens gång. En räv kom fram och hälsade på mig vid 6-snåret när jag var redo att åka hem för att sova en timma innan det var dags att åka och lämna hyrtrailer och hyrbil. Kom till slut hem runt 10, ringde in och förklarade att jag tar en semesterdag från jobbet och kraschade i sängen.

6171

Igår åkte jag ut till garaget efter att ha hämtat motorn hos skroten. Packade undan alla prylar som jag hade strösslat ut över hela garagegolvet till hyllorna och sedan kom min kusin ut och hjälpte mig med att flytta golfen till sin plats i garaget. Efter det baxade vi in motorn i garaget. Efter två resor till till skroten har jag nu fått alla delar som jag behöver till motorkonverteringen.

61726173

Nu ska jag försöka hämta andan lite ikväll inför bugrun i helgen. Behöver hinna med att byta packbox till kamaxeln på den röda golfen imorgon och hoppas att det löser det sista oljeläckaget så jag kan få köra lite bana i helgen. Efter bugrun blir det nog en liten paus från allt bilrelaterat någon vecka eller två :D

lunna_
2015-06-03, 20:25
Vem köpte motorn :) någon här på forumet? Så man kanske kan följa min gamla motors resa :)

holyhatten
2015-06-03, 21:44
Vem köpte motorn :) någon här på forumet? Så man kanske kan följa min gamla motors resa :)

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=47284 <- den killen!

Dave the brave
2015-06-03, 22:39
Jasså du är här inne o läser! :)

Klart jag är :) Verkligen kul att golfen får leva vidare och dessutom få en rolig motor! Så jag lär vara här och läsa ibland :)

Lycka till nu och fråga gärna om det är saker du undrar över.

Lillen
2015-06-04, 00:36
Klart jag är :) Verkligen kul att golfen får leva vidare och dessutom få en rolig motor! Så jag lär vara här och läsa ibland :)

Lycka till nu och fråga gärna om det är saker du undrar över.

+1 på Davids inlägg :D

Fnatrik
2015-06-04, 00:43
Bara att gratulera! Galet fin golf! Jag vill också ha en monza blå :p

holyhatten
2015-06-08, 20:23
Nu har jag avklarat mitt första bugrun :) Hade tagit fredagen ledigt från jobbet för att åka ner till Mantorp, men i hopp om att få bilen i tillräckligt bra skick för att kunna ta ett par varv på banan spenderades fredagen i garaget istället.

6202

Målet för dagen var att lösa anledningen till att det blir en pöl med olja under bilen när den står varm på tomgång, försöker att börja uppifrån och sedan jobba mig nedåt för att utesluta läckorna. Packboxen till kamaxeln byttes på torsdagkvällen, men det kändes inte helt hundra när jag satte i den, den gick in alldeles för lätt. Läckaget kvarstod efter provstart. Det blev en tur till Söderbergs (VAG i Norrköping) för att köpa en OEM på fredagmorgonen. Rev ner allt och la märke till att ventilkåpspackningen såg lite tokig ut bakom remhjulet, vilket är lite svårt att se när det fortfarande sitter på. Ringde runt till mekonomen och meca för att höra om de hade något på hyllan, men det var kört att få tag i en ny under fredagen. Ringde tillbaka till Söderbergs, och visst hade de en på hyllan trots att den hade utgått i sortimentet. Bad dom genast att lägga undan den och åkte dit och köpte den. Efter lite smetande med permatex (varför inte) och skruvande var ventilkåpspackning, ny packbox, kamrem och drivrem på plats. Dags för ny provstart. Fortfarande dropp under bilen. SUCK. Började leta efter läckan med ficklampa och såg var det droppade ifrån, tog lite torkpapper och torkade rent där det kom ifrån.

6203

Oljan kom alltså från det inringade området på bilden, det underliga var att oljan såg ut att sippra ut genom blocket, det var nu torrt på alla misstänkta ställen ovanför. Slipade rent från färg för att bekräfta mina misstankar, och visst kom det ut genom blocket. Ingenting förvånar mig alltså längre gällande skicket på bilen, så det var väl egentligen väntat att blocket skulle vara sprucket också. Dock så var hålet/sprickan så liten så jag tog en sväng till jula och köpte kemisk metall, smetade på och lät härda och sedan var det torrt.

Efter denna bragd så åkte jag till Mantorp, hälsade på lite folk, kollade runt lite och åkte hem igen.

På lördagmorgonen gick jag upp vid 7, drack en kopp kaffe och styrde golfen mot Linköping för att hämta upp min kompis Tim. Planen var att åka till Mantorp, vara med på förarmötet vid 9:10 och sedan åka tillbaka in till hans jobb i Linköping för att fixa framvagnsinställning, sätta dit lite nya avgasupphängningsgummin och spola rent från allt oljespill på bilen. Vi hann med allt detta men märkte också att det kom lite olja mellan motor och låda. Vi visste inte riktigt om det var växellådsolja eller motorolja, men vi kom på att vi inte hade tömt olja från nivåpluggen när vi bytte oljan i vintras i lådan. Vi hade alltså bara tömt den så gott vi kunde när den var lös på bänken, tänkt att nu är den tom och fyllt på två liter. Vi tänkte alltså att lådan kan vara överfylld och att den därför tryckt ur sig olja. Vi släppte nivåpluggen, det kom ut säkert en halvliter olja, satte dit den igen och sedan tog ut bilen till tvätthallen och spolade rent. En hel del bromsrengöring användes i titthålet till svänghjulet också i hopp om att rädda kopplingen.

Med en timma till godo tills besiktning och anmälan till bankörningen skulle stänga så körde vi ut golfen från verkstan, medans jag väntar på att svågern ska larma och låsa och komma ut så kommer det en löpare springandes, sedan några fler löpare och till slut så kommer det en hel klunga med löpare. Halvmaran gick tydligen utanför Tims jobb. Vi lyckades ta oss ut ur loppet med golfen och fick köra runt halva stan för att komma ut på E4:an igen.

6204

Och såhär glad ser man ut när ens bil har gått igenom säkerhetskontrollen och ens allra första bankörning ska påbörjas. Jag och Tim turades om med körningen och hade en del problem med slirande koppling. Vi fick väl ett tiotal varv körda innan vi var tvungna att bryta på grund av lite oroväckande oljedroppar som vi såg när vi stannade till i depån efter bilen. Det såg ut som att det hade sprutat upp olja från titthålet i växellådan över hela motorrummet typ.

Men inte var vi lessna för det. :) Allt slit med bilen kändes helt värt dom där varven på banan. Jag ska nu försöka hitta en ny KR-motor och 02y-låda till den röda golfen och ha den till att köra banträffar medans jag jobbar med den blåa. Försöka få in tekniken och farten i den röda och sedan när det är dags byta till den blåa.

Bonusbild på min hund Hastur som beundrar husses golf:
6205

J.L
2015-06-08, 22:57
Bra jobbat med bilen och kul att en till upptäckt tjusningen med köra runt, runt :)

Fnatrik
2015-06-09, 00:05
Kul att du kom ut på bananoch testade lite! jag besiktigade min samtidigt som du men han aldrig ut och prova! :)

Lillen
2015-06-09, 20:34
Men va faaan åxå.
Verkar gå troll i grejerna.
Men du lär dig ju en hel del om 16v på köpet iaf :rolleyes:

Jag har ett komplett paket.
Men du bor ju så ocentralt :p
Har några lådor och en motor.
Sedan sitter de motor och låda i den kompletta bilen med.
Så skiter det sig med delar så har jag dem.
Ingen annons detta.

holyhatten
2015-06-09, 21:20
Lillen, det här var sista "billiga" bilen jag köper någonsin :D Får helt o hållet skylla mig själv att jag köpte en 5000kr 16v gti, men hade aldrig trott att det skulle vara så här mycket strul.

Ocentralt ja, haha. Tack för erbjudandet iaf :) Det ligger motor o låda ute till rimliga pengar nu på blocket men det är klart att en motor med känd historik vore bäst. Har faktiskt en KR ståendes i garaget som har gått 19000 mil, men den ser riktigt sorglig ut och har inte varit startad på säkert 7-8 år.

6218

Vill ju helst inte lägga för mycket tid och pengar på den röda golfen nu när jag har andra projekt ;) Men vill samtidigt inte göra mig av med den röda heller efter allt slit. Den funkar ju och är besiktad förutom problemen med motor och låda. Sen så är det väl smidigt att ha ett fungerande 16v-paket att flytta till den blåa sen också om man skulle vilja besikta innan turbokonverteringen.

Lillen
2015-06-10, 00:49
Precis , fixa ihop den röda och sälj.
Lägg sedan allt krut på den blå och va klar till nästa sommar......eller innan hösten om du har damp :)

holyhatten
2015-06-26, 12:19
Damp finns det gott om, men det finns andra resurser att ta hänsyn till också. Vill inte stressa ihop något heller, tror helt klart att jag skulle ha den klar till hösten om jag skippar att fixa det skönhetsmässiga. Men tycker det vore synd att göra det eftersom jag faktiskt tycker att det är skoj med finputs och jag tror att det är en bil som när den är klar kan väcka lite uppmärksamhet på bilträffar, stuket är ju helrätt från början med racer som är fin att titta på och jag kommer att fortsätta på den banan.

Status på blåa golfen nu är att jag väntar på att min kusins kompis ska komma och TIG:a ihop buren. Kan inte svetsa själv så jag får leja bort jobbet till någon som är duktig på det.

Sedan så behöver jag smakråd också, buren ska målas. Tänkte ett tag att det vore fräckt med vit bur, men det sticker nog ut för mycket. Delar av buren är idag mörkgrå och det ser rätt nice ut. Karossens färg kanske skulle funka för att få den att smälta in annars men vet inte om det kommer se skumt ut med blåmetallic mot övrig inredning, som jag inte heller är säker på hur den ska se ut. Dörrsidor i alu med kolfiberimitation över eller faktisk kolfiber eller orginaldörrsidor är de alternativ jag funderar på.

Annan grej som jag funderar på är mätarhuset, med Mk4-mätarhus i bilen så slipper jag hastighetsmätarvajer, blir mer cleant motorrum, men samtidigt så tycker jag att lite av golf2-personligheten sitter i det fyrkantiga mätarhuset med gröna lampor. Blir mer jobb att få dit Mk4-huset också.

vw-power
2015-07-11, 23:12
Är det den röda
Som ska få stötarna?
den monzablåa är helt efterblivet snygg. Vill ha faktor på läppen under spoilern. Check

holyhatten
2015-07-11, 23:25
Japp den röda ska få stötarna, den ser ganska skrotig ut utan hasplåt (ena framskärmen är söndertrasad så man kan inte skruva fast hasplåten i nått). Röda får gå som slit o släng räser nu medans den blåa görs ordentligt.

Jag tror att det är en VR6-spoiler som är tillkapad för att passa och under den så är själva splittern en spånskiva fäst med gängstav från lite olika punkter. :) Håller med om att den monzablåa är riktigt fin, därför jag köpte den. Svåra nu blir att göra den till min egen när så mycket redan är gjort av David.

holyhatten
2015-08-02, 19:59
Längesen jag uppdaterade här. Har mest blivit en massa tråkmek med den röda golfen.

Har börjat semestern nu, köpt en 3-fas migatronic svets som är inne på lintool för ombyggnad till eurokoppling. En kompis kommer att hjälpa mig med att svetsa ihop buren, det blir MIG istället för TIG som var planen från början men det blir nog toppen ändå. Båda teknikerna är ju tillåtna enligt SBF-reglementet.

6416

Kapade till ett rör idag som ska sitta i krysset i bakluckan. Vilket är nice för det är första grejjen jag gör med den blåa golfen. Tycker det blev helt ok passform.

6417

Är det någon här som har rör mot främre fjäderbenstornen i sin bur som vill skicka bilder på hur det ser ut eller förklara så vore det väldigt tacksamt.

6418

Ser ut så nu, problemet är att det finns en nivåskillnad mellan fågelbadet och fjäderbenstornet. Jag vet inte om jag borde kapa upp fågelbadet för att få ner plattan i nivå med tornet eller om det finns något enklare sätt. En tanke är ju att bulta rakt igenom fågelbad och torn men frågan är om man får plats med dom tre bultar som det ska vara då.

holyhatten
2015-08-04, 20:35
Kan svara på min egen fråga, mailade till finess och fick svar. Det är bara att börja kapa upp fågelbadet så röret når fram hela vägen till tornet. Ska klura på hur mycket jag ska kapa bort eller om jag ska gå så långt att jag borrar ur punktsvetsarna och tar bort hela fågelbadet tillfälligt och sedan kapar ur för röret bara när det är på plats.

Tror att jag vill ha kvar fågelbadet i alla fall så man kan ha fungerande kupefläkt utan att varmluft och ångor från motorrummet tar sig in.

Lillen
2015-08-05, 02:46
Borra bort punktsvetsarna och montera burröret.
Sedan montera tillbaka , men då med hål för buren.

holyhatten
2015-09-13, 16:48
6513

Snart borrat ur alla fågelbadets punktsvetsar från motorrums- och kupésidan. Verkar vara punktat från skärmsidan också så lyfte av motorhuven idag. Näst på tur blir att borra ur popnitarna till skärmbreddarna och plocka bort framskärmarna så jag kommer åt att borra ur resterande punkter.

Plura
2015-09-13, 17:18
Intressant projekt. Grymt fin färg på bilen också ;)

holyhatten
2015-09-13, 17:27
Hehe, så du har en monzablå också? :)

Ja det är den färgen jag helst ville ha så det var kul att jag fick möjligheten att köpa den här bilen med alla godsaker som satt på. Folk som kommer till garaget och ser den tror ju inte att det är en orginallack.

Plura
2015-09-14, 11:37
Ja det är jag som har 4motion vr6 turbo tråden.

Ja det är samma reaktioner här, knappt någon tror att det är originalkulören på bilen :)

holyhatten
2015-09-19, 14:27
Nu är den röda golfen såld. Skönt, eftersom den var som ett krävande andrabarn som hela tiden stjäl uppmärksamhet från den blåa golfen. Även skönt att den röda golfen går vidare till någon som antagligen kommer jobba vidare med den. Vill gärna se så många 16v i trafik som möjligt. Nu är bilparken nere på enbart en blå golf på pallbockar så något brukisaktigt behövs köpas in.

Kommer gå på driftsäkerhet den här gången, så fokus stannar på den blåe. Blir väl antagligen något japanskt med eller utan fyrhjulsdrift. :)

holyhatten
2015-09-20, 19:31
6523
6524

Fy fan vilket jobb alltså! Har borrat ur en miljon punktsvetsar, missat ett par stycken. Misshandlat både torped och fågelbad men. NU ÄR SKITEN VÄCK!

6525
6526

6527

;)

Lillen
2015-09-20, 22:43
VARFÖR är då följdfrågan?????

Tänkte skriva något helt annat men kom av mig :D

holyhatten
2015-09-20, 23:08
Fågelbadet är ivägen för montering av MacP-stag till buren, tänkte att


Borra bort punktsvetsarna och montera burröret.
Sedan montera tillbaka , men då med hål för buren.

skulle bli lättare att få till snyggt än att kapa ur delar av fågelbadet. sitter ju ett chassinummer där så vill ju att det ska synas så lite som möjligt att något är pillat med där.

Lillen
2015-09-21, 01:43
Ahh bra anledning det med ;)
Men du ska dit med det efter burbugget?

Trodde du var en så stylingkille som gillar avgaser :cool:

holyhatten
2015-09-21, 09:21
Japp, fågelbadet ska tillbaka efter burbygget. Bilen ska användas och fågelbadet separerar ju både ångor och varmluft mellan motorrummet och kupén.

Lillen
2015-09-22, 00:23
Good good.
Blir bra så som du tänkt.
Mer jobb , men förhoppningsvis snyggare med.

holyhatten
2015-10-01, 19:11
Upptäckte härom dagen att röret över rutan blivit ditsvetsat snett av mig, får beställa ett nytt och ge mig på det roliga jobbet att kapa bort och slipa ner där det suttit. Självklart har jag helsvetsat det utan att dubbelkolla att allt var rakt. Gör om, gör rätt och lär av misstagen :)

6542

Lite roligare är att två bättre begagnade motorfästen från dli-teknik dök upp i posten idag. Är fortfarande ett tag kvar tills motorn ska monteras i bil men skönt att ha dom på hyllan tills dess. :)

R.Grönberg
2015-12-11, 16:28
Lite roligare är att två bättre begagnade motorfästen från dli-teknik dök upp i posten idag. Är fortfarande ett tag kvar tills motorn ska monteras i bil men skönt att ha dom på hyllan tills dess. :)

Konstaterat att jag inte kommer behöva mitt främre så har ett sådant över

holyhatten
2015-12-12, 13:30
Jag köper gärna ditt motorfäste Robin. Skicka PM med pris och fraktkostnad. :)

Jag behöver även den främre konsollen till motorfästet så om någon har en sånn liggandes i skrothögen, hojta till!
6765

R.Grönberg
2016-01-08, 08:54
jag har inte glömt bort dig bara mkt att stå i=)

holyhatten
2016-02-26, 14:20
jag har inte glömt bort dig bara mkt att stå i=)

... right. :) Jag har beställt fästet från dli-teknik nu och det borde dyka upp i nästa vecka någon gång.

72117212

Torpedväggen är nu hel igen, i helgen svetsas fågelbadet tillbaks på plats. Efter det kommer motor och växellåda paras ihop och monteras i sitt nya hem.

Har blivit medlem i det eminenta SVWAT (Sensational VW & Audi Tuning) Team. Gå gärna in och gilla vår sida på facebook (https://www.facebook.com/SVWAT-Team-989992204396175/) kommer att lägga upp mer bilder och info om bilen där, och så finns det många andra riktigt häftiga byggen att följa.

J.L
2016-02-26, 15:08
kommer att lägga upp mer bilder och info om bilen där

Men du fortsätter väl uppdatera din tråd här också?

holyhatten
2016-02-26, 15:09
självklart!! :)

J.L
2016-02-26, 15:13
självklart!! :)

Puh!
Inte skrämmas så ;-)

holyhatten
2016-03-13, 19:32
7263
Motorfästen från DLI-teknik på plats.

7264
Bakre motorkonsoll kommer från en Corrado 16v (till höger). En aningen längre konsoll kommer att ge mer utrymme för grov downpipe. I kombination med styva motorfästen kommer downpipen få leva ett tryggt och långt liv.

7266
Främre konsollen till vänster kommer från samma corrado 16v och matchar bulthålen på min vajerstyrda växellåda bättre än orginal golf 16v till höger. Även bultarna skiljer i längd mellan orginal golf mk2 16v som har 135mm långa till startmotorn och bilar som corradon med vajerstyrd växellåda som har 160mm långa.

7265
Några av gängorna i blocket var lite ledsna efter år av salt och smuts. Det gick bra efter rensning med gängtapp att skruva fast konsollen med alla orginalbultar.

holyhatten
2016-04-17, 18:58
Senaste tidens projekt:
7493
7494

Jag var iväg i slutet av mars och hämtade konsoller till motorfästen från en Corrado 16v av en hemskt trevlig herre ute på östgötaslätten. Medans jag skruvade loss dom noterade jag att Corradon var utrustad med hydraulisk koppling. Jag frågade om jag kunde ta pedalställ och resten av de nödvändiga delarna för att konvertera min Golf till hydraulkoppling och det gick för sig!

7495
Golf pedalställ till vänster och Corrado till höger. Demonteringen är ganska enkel, på golfen hade någon (Dave the Brave? :D) redan bytt ut brytbultarna på rattstället till insex. På Corradon tog jag ett dorn och smackade till brytbultarna i mitten, borrade upp med ett 3,5mm borr och sedan använde jag mig av svinpitt för att skruva ut dom, gick väldigt smidigt.

7496
Jag svetsade igen det här hålet eftersom en av skruvarna till huvudcylindern skulle hamna där, sedan bultade jag fast en bräda på insidan så att jag hade styrning för hålsågen. Jag hålsågade upp det vänstra hålet så att huvudcylindern kom igenom.

7497
Efter att ha hört en skräckhistoria från Boris (VWR18 på forumet) så bestämde jag mig för att ha en separat krets för kopplingen, så en behållare avsedd för motorcykel köptes från Kina.

7498
Ett enkelt fäste gjordes av plåt.

7499
Svetsades fast.

7500
Och med lite färg på och behållaren monterad blev det riktigt bra!

7501
Inuti bilen ser det ut såhär. Bultarna till huvudcylindern är svetsade inifrån så montering och demontering blir mycket enkel.

holyhatten
2016-05-02, 11:42
7587

skrapa skrapa

Malish
2016-05-02, 13:07
fy fan vad träligt att skrapa asfaltsmatta :P
men blir nog bra när den är borta ;)

holyhatten
2016-06-06, 12:33
Japp, kommer bilder på det färdiga resultatet från skrapandet senare. Ska svetsa dit en upphöjning för växelspaken först och sen lacka nu medans det är rent. Har inte vägt påsen med det bortskrapade än men skulle väl gissa 5-10 kg. Har bara tagit främre golvhalvorna än så länge så finns ju lite till att ta.

Det börjar bli dags att svetsa ihop främre och bakre burhalva samt dra åt alla bultar till buren. Tänkte väga in bilen i våg med vattenpass först och använda plattor av något slag under pallbockarna (billigt klickgolv kanske..?) men då kommer ju frågan, var ska man sätta vattenpasset? Framvagnsbryggan borde ju vara vågrät, men sen då? trösklar? Bakaxel?

Lillen
2016-06-06, 13:02
Min fråga är VAD ska du väga in bilen för?
Bara looks , gata , bana eller?

Bara ha den i våg ger inget mer än utseende.

holyhatten
2016-06-06, 16:25
Min fråga är VAD ska du väga in bilen för?

Jag kanske övertänker igenom saker nu men jag funderar på att karossen på pallbockar som står på ett antagligen inte helt vågrätt golv är aningen vriden. Om man då svetsar ihop bur och bultar ner den i karossen så stelopererar man karossen i ett aningen vridet läge. Nu ser ju karossen rak o fin ut för blotta ögat på bockarna men man vill ju vara noggrann. Tycker du att jag kan skita i att väga in den så gör jag det. :)

Lillen
2016-06-06, 17:24
Jag kanske övertänker igenom saker nu men jag funderar på att karossen på pallbockar som står på ett antagligen inte helt vågrätt golv är aningen vriden. Om man då svetsar ihop bur och bultar ner den i karossen så stelopererar man karossen i ett aningen vridet läge. Nu ser ju karossen rak o fin ut för blotta ögat på bockarna men man vill ju vara noggrann. Tycker du att jag kan skita i att väga in den så gör jag det. :)

Ahh du tänker så.
Inte helt dumt tänkt faktiskt.
Fick faktiskt släppa ner min och göra om och rätt när jag skulle i med buren.
Det spände när den var i luften så jag fick montera däck och ställa ner den.

Dock är det oftast pga att man har motor , och allat annat kvar.
Frågade min rallysnubbe och han säger att de aldrig händer när man bygge på tomkaross.
Och då bygger man ju oftast inte på en gatbil så buren ska sitte i permanent.

Men jag är helt med på hur du tänker.

Malish
2016-06-06, 18:44
med den anledningen i åtanke så skulle jag nog väga in bilen.. är karossen sned så kommer ju troligen hjulvinklar mm också vara fel.. och det kommer slita onödigt på fel grejjer.. osv...

så.. för att få allt 100% bra så ja.. nog bäst att se till att karossen är riktad och rätt överallt innan man monterar in en bur.

holyhatten
2016-08-19, 22:34
8032
.....

holyhatten
2016-08-21, 15:24
8034
el inkopplad.

Virro
2016-08-22, 19:55
Kul projekt du gör, jag har tänkt göra liknande i framtiden, tänkte fråga hur svårt var det med elen? Det känns som nästan det största problemet/orosmomentet i de hela :)

holyhatten
2016-08-22, 21:22
Nu är inte bilen startad än, så vet ju inte om allt är helt rätt kopplat :) men får inga felkoder från styrdonet i alla fall. Tyckte inte det var jättesvårt att koppla in allt, köpte crimptång från biltema och ett tiopoligt kontaktstycke från ebay för att koppla in mig mot det kontaktstycket som går in mot kupén i orginalhärvan från mk4:an. Sedan köpte jag kontaktstycken från biltema för att koppla in strömförsörjning och lite andra misc-kablar (diagnos, hastighetssensor till ecu, trigger till sopparelä och rpm-signal från ecu).

Det störigaste är att jag blev tvungen att koppla in mk4:ans instrumentkluster och ringen som läser av chippet i nyckeln för att få immobilisern att funka.

http://www.clubgti.com/showthread.php?267196-OEM-MK4-management-wiring-gt-Mk1-2-3-harness-install-FAQ-(Now-with-added-dieselness!)

http://www.a2resource.com/electrical/CE1.html

Dom två sidorna har varit uppe mer eller mindre konstant på alla skärmar jag haft tillgång till under kopplandet.

Lillen
2016-08-22, 22:21
Kämpa på!

golf666
2016-08-26, 23:51
Gött med nyare spis :D Kämpa på!

holyhatten
2016-09-01, 20:36
8090

intercooler, tryckrör, kylarslangar, kylare på plats. inte mycket kvar nu innan provstart.

holyhatten
2016-09-04, 18:49
Allt är egentligen klart för att starta, väntar bara på att jag ska få tillbaka downpipen som ska kortas av lite så att katalysatorn hamnar på rätt ställe.

Såg att jag saknar tre stycken sånna här till drivaxlarna:
8103

Är det någon som har i skrotlådan och kan tänka sig skicka till mig? :)

holyhatten
2016-09-08, 23:36
https://www.youtube.com/watch?v=4ixtfjHra9A&amp;feature=youtu.be
ITS ALIVE

holyhatten
2016-09-17, 16:18
8176

Budgetfixade lite rost inför montering av rutor. Borde hålla tills man kan lämna bort det och få det ordentligt gjort!

golf666
2016-09-19, 00:14
Grattis till uppstart :D Ser bra ut!

Kämpa på!

holyhatten
2016-09-22, 20:30
8184

En del av rutramen hade försvunnit. Fixar det.

holyhatten
2016-09-24, 16:56
819481958193

Imorgon ska jag hämta en vindruta.

holyhatten
2016-10-03, 19:09
8207

Börjar bli mysigt i kupén i alla fall med GL-inredning. Har ett par mk3 recaro av denna modell på gång, men vi får se hur det går med det. Får bli ett senare projekt att göra om underreden så de passar i mk2:an.

8208

I övrigt så har jag pratat med besiktningsman om reggning och det verkar lovande. Har bara lite kvar att göra nu:

* Vaddering till bur
* Återmontering av vindrutetorkare och motor till den
* Byta slang till vindrutespolare och testa funktion
* Montering av aerocatch till motorhuv
* Kapa och skarva om avgassystemet så det blir tätt
* Köpa batterilåda på trimtema och fixa fastsättning av den
* Montera G60-krängare fram
* Provkörning ;)

vfr
2016-10-03, 20:02
Det kommer att bli ett lyft med Recarostolarna. Är det mycket som skiljer på Mk2 och Mk3 stolsunderrede och infästningspunkter?

holyhatten
2016-10-03, 20:45
Vanliga mk3-stolar går det att byta till mk2-sits på. Recarostolarna behöver ena "benet" kapas och flyttas in några cm på. Ska undersöka det närmare om köpet går igenom. Annars ska jag nog försöka hitta porsche 944 recaro som jag tycker är riktigt sköna och snygga.

Lillen
2016-10-04, 00:47
Tänk på att om du har juniorstorlek som mig så har t.ex Porsche Recaro ganska låg sitthöjt , samma med Corrado. Så är man kort eller iaf inte lång så blir det knas med sittställningen.

holyhatten
2016-10-04, 08:19
Låg sitthöjd är helt okej! Corradostolar hade ju varit riktigt schysst annars.. men dom växer ju inte på träd precis

8210

holyhatten
2016-10-08, 16:34
8218

Bilen gick bara på tre cylindrar så blev lite orolig att något skulle vara allvarligt fel. Efter felsökning visade det sig att det var tändmodulen som sagt upp sig. Plockade ur kylflänsen från orginalluftburken, köpte en ny modul från Boris och monterade dit med kylpasta mot flänsen. Sedan gick bilen på alla fyra igen.

Behövde köra in garagekompisens bil i garaget idag så passade på att provköra bilen och tvätta den. Går riktigt fint nu. :)

Kvar att göra:
* Vaddering till bur
* Byta slang till vindrutespolare och testa funktion
* Montering av aerocatch till motorhuv
* Köpa batterilåda på trimtema och fixa fastsättning av den
* Montera G60-krängare fram
* Fixa vattentempmätare, antagligen dålig givare
* Fixa hastighetsmätare, har funkat förut.. vajern kanske sitter i dåligt.
* Fixa varvräknare, köpa MSD8920
* Fixa oljetrycksgivare till varningslampan (får plocka bort oljetempgivaren och sätta dit en tryckgivare istället)

golf666
2016-10-08, 17:58
Ser bra ut :) Gött att få provköra lite och tvätta av garage dammet ;)

holyhatten
2016-10-08, 22:42
Hehe, ja. har nästan sett fram lika mycket mot att få spola av bilen (har inget vatten i garaget) som att få dra en fullgasrepa på trean. Nu fick jag göra båda, känns mycket bra.

Lillen
2016-10-08, 22:57
Underskattat med provkörning!

holyhatten
2016-10-11, 17:39
Har beställt MSD tach adaptern och fixat lite småsaker..

Kvar att göra:
* Vaddering till bur
* Montering av aerocatch till motorhuv
* Installera batterilåda
* Montera G60-krängare fram
* Koppla in MSD8920 till varvräknare

holyhatten
2016-10-12, 19:26
8224

Har börjat måtta ut var huvlåsen ska hamna. Kommer få kapa lite i förstärkningen längst fram i huven på undersidan men tänker att det borde gå bra. Ska klura lite till på hur jag kapar på bästa sätt.

holyhatten
2016-10-20, 19:45
8264

Nu är huvlåsen klara. Kontrollmätte idag att det verkligen är en G60 krängningshämmare jag fick med vid sidan av bilen och det är det ju med 23mm diameter. Har kollat lite på hur den gamla sitter fast och det verkar kunna bli ett litet projekt att byta den. Har jag uppfattat det korrekt att man gör såhär?:

* Släpp på bulten som håller fast rattstången mot styrväxeln i kupén (minns hur skoj det är att få ihop det igen)
* Sätt domkraft under framvagnsbalk
* Ta loss dom fyra stora bultarna som håller framvagnsbalken mot karossen
* Sänk ner framvagnsbalken
* Byt krängningshämmare

Behöver jag göra en framvagnsinställning efter den operationen?

Kvar att göra:
* Vaddering till bur
* Montera G60-krängare fram
* Koppla in MSD8920 till varvräknare

MickeR
2016-10-20, 20:50
23mm diameter menar du va? 23mm omkrets är en riktig klenis ;)
Din metodik att byta krängare funkar bra, och ja, det är ett j*vla jobb....
Framvagnsinställning rekommenderas.

holyhatten
2016-10-20, 21:01
Hehe. Ändrade.

Lillen
2016-10-21, 02:28
Har jag uppfattat det korrekt att man gör såhär?:

* Släpp på bulten som håller fast rattstången mot styrväxeln i kupén (minns hur skoj det är att få ihop det igen)
* Sätt domkraft under framvagnsbalk
* Ta loss dom fyra stora bultarna som håller framvagnsbalken mot karossen
* Sänk ner framvagnsbalken
* Byt krängningshämmare

Behöver jag göra en framvagnsinställning efter den operationen?

Personligen hade jag gjort:

Hoppa över bulten till styrväxel.
Brukar gå bra ändå iom spel i lederna.
Men det får inte hänga fritt i styrväxeltappen.

*Domkraft upp.
*Lossa alla fyra stora bultar lite.
*När de är lagom lösa så lossa de bakre och hissa ner.
*Balken skall då komma ner baktill och hänga i de främre , dvs du slipper lossa och hänga fritt.
*Peta loss gamla krängare.

Sedan kommer du svära en del innan du fått dit de nya.
Oftast...läs OFTAST får du inte gummin med spel för G60 krängare.
Då blir det trååångt när man ska ihop med klämmorna över gummin.
Massa glid och lite våld brukar gå men har även fått slipa gummi i ett fall.
Se till att du sätter krängaren rätt i center med , svårt att få bra ute vid länkarmar annars.

Frågor på det :rolleyes:

Framvagnsinställning på det.
Njaaää , det ska inte spela nån roll.
Du kommer snabbt lära dig att göra en själv ändå.
Med din typ av bil för bana och gata gör du en klart godtagbar i garaget själv.
Och ska man byta delar eller optimera kommer du som sagt lära dig snabbt.

holyhatten
2016-10-21, 10:37
Frågor på det :rolleyes:


Jag fick med bussningar på g60-krängaren så dom borde ju passa.. Tror du att jag kan flytta över poly-bussningarna från 16v-krängaren med hjälp av lite massage och olja alltså?

Jo, ställa in toe borde man ju kunna reda ut hjälpligt. Ska försöka att märka upp positionen på balken innan jag släpper allt och hoppas på det bästa. Kommer väl antagligen att vilja byta tillbaka till 16v krängare eller skaffa något kit med hårdare krängare till bakaxeln än till framaxeln efter besiktning så känns inte motivierat att lämna bort nu iaf.

Lillen
2016-10-21, 20:35
Polybussningarna går ju slipa upp annars.

Dave the brave
2016-10-21, 21:54
Snyggt jobbat med bilen!

Angående k-hämmaren, mät diametern vid infästningspunkterna på den som sitter där. Jag har för mig att jag svetsade på distanser för att matcha bussningarna. Har du tur så passar befintliga polybussningar G60 k-hämmaren.

EDIT: Jo det var nog på den k-hämmaren jag svetsade distanser, titta på bilden med framvagnsbryggan i min gamla byggtråd på Rejsa: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58173

holyhatten
2016-10-22, 10:40
Snyggt jobbat med bilen!

Jag har för mig att jag svetsade på distanser för att matcha bussningarna. Har du tur så passar befintliga polybussningar G60 k-hämmaren.

Ahh! fan vad bra :D då får vi hoppas att jag kan flytta över bussningarna då!

Lillen
2016-10-22, 17:31
Perfekt.
Svar från Facit :D

holyhatten
2016-10-26, 20:32
8291

Krängningshämmaren hade lite ytrost och bortflagad färg så drog av den med roterande stålborste på vinkelslipen. Sen sprayade jag på några lager hammarlack. Ska byta i helgen.

Kopplade in MSD-boxen härom dagen och tog en till liten provtur. Har varvräknare nu men hastighetsmätaren är fortfarande död. Kvaliten på Toprans hastighetsmätarwire är riktigt dålig, hade en till 16v gtin jag hade innan som inte heller fungerade.

Sen så har jag någon typ av bromsproblem men det har jag inte börjat felsöka än. Minns att jag knappt fick fram någon vätska till bakbromsarna, hoppas att bromskraftsfördelningsventilerna (vilket ord) från scirocco går att plocka isär och rengöra. Antagligen behöver oken motioneras och smörjas upp efter att ha stått stilla sen 2011.

holyhatten
2017-03-24, 10:14
8827

Händer inte supermycket i garaget och kommer nog inte komma ut med bilen i år heller på grund av lägenhetsrenovering och annat som har högre prio. Men har fått på burstoppning och skickat efter hastighetsmätarvajer som förhoppningsvis ska funka (orginal g60-vajer).

holyhatten
2017-04-09, 20:37
Har gått o funderat på att sälja av med golfen och skaffa mig något annat istället. Är ju nästan klar för reggning och besiktning men det är något som inte känns helt hundra. Vill hellre ha något som man vill använda varje dag än något som egentligen är byggt för att köras på trailer till och från trackdays. Burbygget och allt runt det har varit ett jätteprojekt, en fullbur för mig är egentligen totalt onödig, kommer max bli bugrun + några tillfällen på sviesta typ. Ingen kontaktracing alls.

Är dessutom missnöjd med hur det blev när jag lyfte bort och svetsade tillbaka fågelbadet för att kunna dra fram rören till fjäderbenstornen. Det syns väl att något har blivit gjort där och jag är orolig att det ska ge mig problem med framtida besiktningar.

Jag har tagit beslutet att köpa en ny kaross, utan bur och flytta allt till den istället innan reggning. Fullburskarossen kan vara till salu längre fram eller så kan den få stanna och kanske få användas till något mer specifikt projekt i framtiden. Nya karossen kommer i slutet av nästa vecka.

MickeR
2017-04-10, 10:27
Har gått o funderat på att sälja av med golfen och skaffa mig något annat istället. Är ju nästan klar för reggning och besiktning men det är något som inte känns helt hundra. Vill hellre ha något som man vill använda varje dag än något som egentligen är byggt för att köras på trailer till och från trackdays. Burbygget och allt runt det har varit ett jätteprojekt, en fullbur för mig är egentligen totalt onödig, kommer max bli bugrun + några tillfällen på sviesta typ. Ingen kontaktracing alls.

Är dessutom missnöjd med hur det blev när jag lyfte bort och svetsade tillbaka fågelbadet för att kunna dra fram rören till fjäderbenstornen. Det syns väl att något har blivit gjort där och jag är orolig att det ska ge mig problem med framtida besiktningar.

Jag har tagit beslutet att köpa en ny kaross, utan bur och flytta allt till den istället innan reggning. Fullburskarossen kan vara till salu längre fram eller så kan den få stanna och kanske få användas till något mer specifikt projekt i framtiden. Nya karossen kommer i slutet av nästa vecka.

Jag förstår precis vad du menar. Jag tänkte först ha helbur, lägga igen takluckan och köra utan innertak i min mk2. Sen skrev Nisse något klokt om bruksvärde i en tråd och jag tänkte till. Istället blir det halvbur, innertaket kvar, fungerande taklucka och lite andra bekvämligheter :)

GTI-nissen
2017-04-10, 12:43
......Sen skrev Nisse något klokt.....

What?????

holyhatten
2017-04-13, 19:06
Blir reggning och besiktning av motor i nuvarande kaross. Skulle ha bett om fler bilder på nya karossen innan köp, den kommer skrotas. Rost går att hantera om man inte har bråttom men total avsaknad av chassinummer efter att någon tidigare ägare har bestämt sig för att det är snyggare utan fågelbad är lite knepigare. Tror det blir att spara ett tag o betala för en lågmilad bil i 20k-klassen istället att bygga vidare på.

holyhatten
2017-04-17, 19:49
8936

Tar o försöker få nuvarande kaross besiktad och klurar på lösningar på det jag är missnöjd med längre fram, https://www.volkswagen-classic-parts.de/querwand-b882ff.html kan ju vara en tanke t.ex. i framtiden. Tror att främre burhalvan kommer kapas bort ur bilen hur som helst, vi får se när det blir.

Idag har jag satt i ett nytt batteri och kopplat in en kylarfläkt från biltema, termokontakten på kylaren är död så det får bli att köpa en ny i veckan. Tittar även på hur jag bäst ska lösa centrallås, fick med en larmdosa "carsafe rc" med tillhörande fjärrkontroll till bilen men inte någon inkopplingsmanual eller kabelpiska. Har fått tag i ett begagnat likadant för samma pengar som man får ebayfjärrlås för så det ska också fixas. Blir ju lite lättare att ha bilen parkerad på gatan t.ex. om man kan låsa dörrarna :)

holyhatten
2017-04-25, 12:54
8972

Yay... men kontrollbesiktningen gick värre, tvåa på hög hc halt, resten av avgasvärdena ser bra ut. Aja, en månad på mig att lösa det. :)

J.L
2017-04-25, 18:04
tvåa på hög hc halt

Ajdå, ej varmkörd/läckage/tjuvluft?

Men grattis till regbesiktningen!

holyhatten
2017-04-25, 19:48
ej varmkörd
Troligt


läckage
Kanske


tjuvluft
Eventuellt

Följande anledningar har jag hittat på nätet till hög HC-halt (oförbränd bensin)
1 - Bensin i oljetråget på grund av brist på varmkörning
2 - Dålig katalysator
3 - Kall motor
4 - Dålig förbränning på grund av dålig tändning/bränsleinsprutning
5 - Tjuvluft / Avgasläckage

1 - Bensin i oljetråget på grund av brist på varmkörning
Har kört motorn en del i garaget korta stunder när det har behövts testas kablage, felkoder, för att se så jag har en stabil tomgång etc. Eftersom vi saknar avgasutsug så har det inte blivit att motorn fått komma upp i arbetstemp. Det känns troligt att oljan har blivit förorenad och ny har köpts, aldrig fel med oljebyte oavsett.

2 - Dålig katalysator
Katalysatorn köptes från en skrotbil som stått i ett år om jag inte minns fel, lambdasonden som satt i röret med katalysatorn var stendöd. Den kan vara kass, jag vet faktiskt inte, men jag vill utesluta fler saker innan jag byter ut katalysatorn.

3 - Kall motor
Här blir det intressant, jag har problem med motorkylningen. Stillastående kommer motorn upp i temp men så fort som jag kör med bilen kryper temperaturen ner till ca 60 grader. Jag bytte termostaten nu i eftermiddags men tempen är fortfarande skum. Övre kylarslang samt övre halvan av kylaren blir jättevarma men det är kallt i nedre halvan av kylaren och i expansionskärlet, till slut så öppnar termostaten och fläkten startar men det verkar inte göra någon skillnad på motortemperaturen som vid det laget är skyhög.

Jag misstänker att kylvätskan inte cirkulerar i nedre delen av kylaren av någon anledning, hade det varit luft så skulle ju övre delen av kylaren vara kall. Tilläggas att jag var väldigt (dum)snål och köpte en 250kr mk2 td kylare från reservdelar24 så den är ju helt klart misstänkt. Kommer att byta ut den mot en 16v-kylare som kom med golfen från David. Verkar som att det finns folk som kör med 16v-kyl på 1.8t och den kylaren verkar ha mycket grövre kanaler.

4 - Dålig förbränning på grund av dålig tändning/bränsleinsprutning
Jag har ingen anledning att tro att det är några problem med tändning, bränslepump eller spridare i det här läget. Men kommer att titta på det om inte den andra felsökningen leder någonstans.

5 - Tjuvluft / Avgasläckage
Kan eventuellt ha en läcka mellan lmm och turbo eftersom jag fick vålda dit orginalluftburk till regbesiktningen och slangen som lmm sitter i belastas snett nu. Kan ha en avgasläcka mellan turbo och downpipe men isf är den väldigt liten, får lyssna och känna ordentligt runt flänsen.


Kommer att börja med att lösa problemen med kylningen, när det är fixat så har jag 5l castrol edge 5w30 att byta ut befintlig olja i motorn med. Sedan blir det en sväng till bilprovningen för att se om problemet är löst. Alla idéer om hur jag kan felsöka detta vidare mottas gärna. Vill så sjukt gärna att bilen ska bli laglig i två år framåt nu. :)

Lillen
2017-04-26, 01:36
Grattis till reggningen!

Byt olja , kolla stift och spöa skiten rejält innan SBP.
Bara att köra den så den glöder innan.

Borde bli bra då.
Du kan ju även åka på nån station och testmäta INNAN din egen bestid , ibland vill de kanske ha nån peng.
Men man slipper ju göra en extra besiktning helt i onödan då.

Plura
2017-04-26, 08:17
Grattis till reggningen!

holyhatten
2017-04-26, 11:26
Tack! :) Ska lösa kylarproblemet som sagt så blir det nog enklare att varmköra bilen innan SBP.

holyhatten
2017-04-30, 15:44
Kylproblemen är lösta, bytte till 16v-kylare, bytte termostat, hittade lite läckande slangar och bytte dom och luftade ur systemet ordentligt. Har stabil temp runt 90 grader nu.

Även bytt en massa vakuumslang, var en del som var spruckna och stenhårda. Bytte till GFB-dumpventil. Mycket finare tomgång nu.

Bytt olja och tändstift. Får se om någon bilprovning har öppet imorgon så får det bli en ny koll av avgasvärden.

holyhatten
2017-05-02, 13:57
Nu är bilen godkänd. Jag tror att det var vakuumläckagen som var problemet, men det andra skadade nog inte att fixa med heller. :) Skönt att kunna meka i lugn o ro tills April 2019 nu.

vfr
2017-05-02, 14:00
Hurra! Ett steg närmare målet... :)

holyhatten
2017-05-04, 12:14
Köpt en sprillans vänsterdörr från vwheritage och en väldigt bra högerdörr från skroten. Blir 88:ans dörrar men utan audihandtag och cupspeglar. Är i valet o kvalet om jag ska lämna in orginalbackspeglarna samtidigt som dörrarna på lack eller om jag ska köra med svarta backspeglar till en början och lacka om på egen hand när det finns tid och ork till det.

Dörrarna med audihandtag är till salu men jag tror att det vettigaste med dom är att kapa ur handtagen och spara mekanismen som är ombyggd och flytta till friskare dörrar.

Lillen
2017-05-05, 02:38
Så länge du har svarta plastdetaljer så kör svarta speglar med.
Men det är ju bara tycke och smak.

Lackat ser faceliftat ut och det har du ju redan med stora fångare.

holyhatten
2017-05-06, 23:32
9028

Var iväg till Bråvalla på Meet of the Month #1. Trevlig träff med många fina bilar. :)

Lillen
2017-05-07, 00:45
Skönt att du inte gav upp!

holyhatten
2017-05-07, 11:30
Skönt att du inte gav upp!

Verkligen, nu börjar man komma ihåg varför man aldrig har pengar över och händerna är fulla av skärsår och brännmärken hela tiden :D

loadmaster
2017-05-07, 23:55
Den där träffen hade man ju kunnat åkt på..
Bilen ser fin ut!

holyhatten
2017-05-08, 09:59
9030903190329033

Foton av Gustaf H Foto (https://www.facebook.com/GustafHFoto/ / Instagram: Worldbmx )

holyhatten
2017-05-10, 15:49
Lämnade dörrar på lack idag, blev lite billigare än vad jag räknat med så har börjat spåna lite på förberedande uppgraderingar inför effektökning.

Finns det några hylsor med AN-anslutning man kan sätta på de hårda mk2 bränsleledningarna (gröna och svarta) i motorrummet? Kör med slangklämma nu men känns inte helt hundra. Finns det någon hylsa med AN-anslutning man kan dra dit på mk4 metallbränsleledningarna till fuelrail och retur? Någon som provat dessa, https://www.summitracing.com/int/parts/rus-640863/overview/ ?

En annan viktig fråga är ju om det är snyggast med svarta täcklock på dörrhandtagen eller krom. :)

loadmaster
2017-05-10, 16:03
Åk till någon hydraulikfirma, det gjorde jag för mina bränsle- och oljeslangar och fick alla kopplingar pressade. Dessutom köpte jag diverse kopplingar där också. Inte fasligt dyrt heller.

holyhatten
2017-05-10, 16:07
Åk till någon hydraulikfirma, det gjorde jag för mina bränsle- och oljeslang ar och fick alla kopplingar pressade. Dessutom köpte jag diverse kopplingar där också. Inte fasligt dyrt heller.

Hmm! Har för mig dom såg ut som frågetecken när jag var nere på hydroscand med 16v-bränsleledningar sist men ska höra av mig till dom o se vad dom kan göra.

loadmaster
2017-05-10, 16:20
Hmm, skumt. Har de inte så borde de kunna skaffa tycker man. På min lokala hydroscand så tillverkade de till och med snarlika som original.

MickeR
2017-05-10, 18:50
9041

AN kopplingar på org KR plaströr med skruvad adapter

holyhatten
2017-05-10, 20:10
exakt!! vilken adapter är det där?

Hittade den här tråden om hur någon har gjort i andra änden.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5423823-New-small-project

MickeR
2017-05-10, 20:40
exakt!! vilken adapter är det där?

Hittade den här tråden om hur någon har gjort i andra änden.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5423823-New-small-project

Det var 12 år sen jag kopplade in det så minnet är lite vagt :rolleyes: Men jag köpte på Summit, AN till M gänga adapter. Sen satte jag den i svarven och gjorde en kona längst ut med samma vinkel som på kopplingen på bränsleröret. Var hur lätt som helst och har aldrig läckt.

holyhatten
2017-05-10, 20:50
OK! Ska se om det går att få isär kopplingen, kan inte varit lossat på sen 86 och se om jag kan mäta gängstigning och diameter. Sen gäller det ju att hitta någon med svarv också då. Tack för infon, tänkte inte på att det är gängat där.

MickeR
2017-05-10, 20:59
OK! Ska se om det går att få isär kopplingen, kan inte varit lossat på sen 86 och se om jag kan mäta gängstigning och diameter. Sen gäller det ju att hitta någon med svarv också då. Tack för infon, tänkte inte på att det är gängat där.

Jag var också orolig för att få isär min, den satt stenhårt. Sprutade med 5-56 varje dag i ett par veckor. Till slut klippte jag av röret som gick till k-jet så en sexkantshylsa gick på och höll i muttern på bränsleröret med en rörtång ( 2 personer behövs) då släppte den :D

holyhatten
2017-05-12, 19:00
90779078

Innovate MTX-L bredbandslambda ska få pryda platsen som voltmätaren nu håller i votexkonsollen.

Lillen
2017-05-13, 02:33
Blev kul nu igen när du fick upp ångan.
Kör du orginalsprutet än?

holyhatten
2017-05-13, 10:19
Blev kul nu igen när du fick upp ångan.
Kör du orginalsprutet än?

Ja, kör med Bosch M3.8.3 som är orginal till AGU. Jag tror att det blir byte till Bosch ME7.5 sedan från AUQ, men än så länge finns det inget behov av bättre sprut.

Närmaste planen för ECU är att avlöda immo-kretsen och deaktivera dess funktion så jag kan få bort instrumentklustret som hänger i passagerarsidans fotbrunn. Sedan har jag en liten lista på delar som ska införskaffas.

* K04-001 turboaggregat
* Eftermarknads högflödes grenrör
* Eftermarknads insugsslang i silikon
* VR6 MAF-hus
* 4-bar BTR
* 315cc spridare från AUQ
* Mjukvara från Boris ( https://www.facebook.com/svwat.eculogic.tuning/ )

Detta ska ge mig ca 255Hk och 350Nm. Tittar just nu på hur jag ska lösa bränslepump, 16v-pumpen ska i teorin räcka fint till den effekten (107L/h vid 5.5bar enligt denna kalkylatorn, http://www.raceworks.com.au/calculators/fuel-pump-calculator/ ). 16v-pumpen ska flöda 156L/h vid 5 bar. Annars verkar det som att bosch 040 kan monteras utan modifikation i catchtanken under bilen, köper jag en bosch orginal så ska den flöda 300L/h vid 5 bar och kommer nog aldrig behöva uppgraderas.

Så nu ska jag köpa på mig lite an-kopplingar, slang, nytt bränslefilter och ta bort k-jet ackumulatorn från catchtanken.

trocade
2017-05-13, 17:14
Grymt hur långt du kommit med bilen nu :) Jag är fortfarande på "ska besikta snart"-stadiet ... :D

holyhatten
2017-05-13, 17:37
Grymt hur långt du kommit med bilen nu :) Jag är fortfarande på "ska besikta snart"-stadiet ... :D

Tack! Ja alltså jag kör in i kaklet i perioder och sen så får projektet vila när orken inte finns. Du får provköra på Sviesta någon gång i sommar o ge mig lite tips på hur man tar sig runt bäst! :D

trocade
2017-05-13, 17:41
Absolut, hoppas jag har tid att vara på sveistad nån gång denna sommar. Jobb och jobbpendlande har tagit all min tid senaste åren. Men vi har iaf två dagar som är på en helg som jag hoppas kunna åka på :D

holyhatten
2017-05-22, 22:00
Nya dörren från vwheritage passar inte :S Gängar jag i övre gångjärnet så är hålet i det nedre gångjärnet för högt upp i förhållande till hålet i fäste i karossen. Handlar om 2-3mm. Några idéer om vad jag ska göra? Kul att märka detta på nylackad dörr som kostat 5 lakan totalt.

holyhatten
2017-05-24, 18:16
Gjorde en immobilizer-defeat på ECUn igårkväll så jag ska slippa ha ett mk4-kombiinstrument hängandes i passagerarens fotbrunn.

9111
Immo-chippet avlödat från ECU, fastlödat i EEPROM-programmeraren från ebay.

9116
Ändrat några bytes. Immo off är 50 och sedan är det en checksum som behöver räknas om.

9113
Chippet ditlödat igen. Har testat i bilen och allt funkar som det ska utan kombiinstrument, nyckelchipläsare och nyckelchip nu.

9114
Bonusbild på nylackade dörrar. :)

holyhatten
2017-05-28, 12:36
9121

Nya dörrarna är monterade, orginalspeglar och orginalhandtag samt alla sidolister. Tycker det blev ett rejält lyft.. nu är bilen riktigt fin! :)

vfr
2017-05-28, 12:45
Snyggt! :)

BjornL
2017-05-28, 21:19
Riktigt snygg!

Lillen
2017-05-29, 03:08
Man måste ju bara gilla att du fortsätter med bilen.
Gillade den när tidigare ägare hade och nu har du lagt sånt jobb på att göra den bättre.
Det är chef det.

Dave the brave
2017-05-29, 23:12
Gryyymt jobb du gör! Det blir jättebra med de nya dörrarna med "vanliga" backspeglar. Jag instämmer med Lillen, bilen blir ännu bättre nu än när förra ägaren hade den ;) Lite mer originalstuk gör den gamle golfen rätt!

Hugge
2017-05-30, 01:44
Har du möjligtvis någon bra guide / länkar till immobilizer-defeat ?
Planerar att göra det på en M3.8.3 till AGU Scirocco 1
Man saknar helt klart sin gamla MK2:a när man läser om din :) :)

holyhatten
2017-05-30, 08:58
Har du möjligtvis någon bra guide / länkar till immobilizer-defeat ?
Planerar att göra det på en M3.8.3 till AGU Scirocco 1
Man saknar helt klart sin gamla MK2:a när man läser om din :) :)

Hej,

Du lödar av b58258 från styrdonet, sitter ungefär i mitten framme vid kontaktstyckena. Jag fick med en tång för läsning/skrivning in-circuit med eepromprogrammeraren men det fungerade inte, och det verkar inte ha fungerat för andra att läsa in-circuit heller på m3.8.3. Sedan lödade jag fast chippet i min eeprom-programmerare och läste in det som atmel 24c02 samt sparade det som fanns på.

9158

Den bilden förklarar sedan vad du ska ändra på innan du skriver över chippet.

Efter det var det bara att löda dit chippet igen och så funkade allt. :)

holyhatten
2017-05-30, 09:14
Snyggt! :)


Riktigt snygg!


Man måste ju bara gilla att du fortsätter med bilen.
Gillade den när tidigare ägare hade och nu har du lagt sånt jobb på att göra den bättre.
Det är chef det.


Gryyymt jobb du gör! Det blir jättebra med de nya dörrarna med "vanliga" backspeglar. Jag instämmer med Lillen, bilen blir ännu bättre nu än när förra ägaren hade den ;) Lite mer originalstuk gör den gamle golfen rätt!


Så jäkla kul att läsa alla peppande kommentarer! Tack ska ni ha :)

J.L
2017-05-30, 10:58
Håller med övriga, du gör ett bra jobb att förfina en redan fin bil!

holyhatten
2017-06-16, 21:08
9217

Håller på med uppgraderingar som ska göra bilen lite mera driftsäker. För bränslesystemet ska gamla rostiga bränslerör med banjokoppling och torra slangar med slangklämmor bytas mot stålomspunnet med AN-koppling. Har börjat med tankarmaturen som sitter under bilen.
Jag har plockat bort bränsleackumulatorn som är till för K-Jetronic som var orginalsprut till gamla motorn och ersatt den med en stålomspunnen slang som går raka vägen från pump till filter.
En blästring och lite hammarlack på fästet så kan det monteras tillbaka sen.

holyhatten
2017-07-31, 22:00
9351

Byggt om infästning för intercooler, oljekylare och motorkylning. Rätt nöjd med hur det blev, har hänt en hel del annat som hör draging av tryckrör till under huven också men berättar mer om det när allt är ihopskruvat igen. :) Följ @cookiemonza på instagram!

holyhatten
2017-08-06, 21:49
9396

Jobbar på med fläktkåpa, det är riktigt trångt mellan kylare och motor. Försöker placera ut fläktarna så det finns marginaler för att motorn rör sig framåt/bakåt, men vet inte riktigt hur många cm den rör sig med DLI-tekniks motorfästen.

holyhatten
2017-08-21, 22:10
9455

Nu har jag fått tryckrören svetsade och monterat ihop allt, tycker det blev en mycket snyggare dragning med spjällhuset på förarsidan och intercoolern i stötfångaren.

holyhatten
2017-08-26, 21:38
9460
( Foto: https://www.facebook.com/ReapPhotography/ )

Var på VAGIS Car Meet i Västerås idag. Bilen skötte sig klanderfritt på dom 30 mil den kördes. Träffen var riktigt trevlig, många fina bilar och jättebra väder. Allt som allt en bra dag!

Men början av den här veckan var inte riktigt lika bra, efter jag fick ihop tryckrören och fyllt upp med kylarvätska luftades systemet i vanlig ordning genom att köra ut bilen ur garaget, försöka hålla lite gas och klämma på alla slangar som går att komma åt tills det att temperaturmätaren står någonstans runt 90 grader. Efter det så blev det en provtur och nu har jag ju även en fungerande oljetempmätare i MFA. Lugn körning från garaget och hem resulterade i oljetemperatur på 110C och tempmätare på 3/4.

Det är ju såklart oacceptabelt om man planerar en långtur, har varit med om resor med fulla vattenflaskor och kokande bilar förut och det är extremt stressigt. Inte mycket tid fanns det heller till felsökning och åtgärd av problemet, något som inte blev bättre av att garaget efter flera veckor av blandat mek efter rätt så tunga arbetsdagar hade förvandlats till något som mest kan liknas vid nyhetsbilder från ett krigsdrabbat syrien.

Jag misstänkte vid det här laget att vattenpumpen var taskig eftersom jag tyckte att jag inte fick någon cirkulation i den nedre slangen, även fast tempmätaren stod långt över mitten. En kompis kallades in och vi ryckte ingående slang till värmepaketet och en person fick kolla flöde medans en annan starta o stängde av bilen. Det kom inte alls mycket på tomgång (vi hade missat att tryckrören var helt bortkopplade och att tomgången var rätt taskig) men om man gav lite varv så kom det lite mer.

Dagen efter begärde jag ledigt för torsdag och fredag samt köpte en kamremssats med ny pump. Torsdagen ägnades åt att montera ihop lite hyllor från biltema, plocka iordning och att kasta skit.

9461

Planen för fredagen var att 1) hitta och åtgärda eventuella läckor i kylsystemet 2) byt kamrem, spännare, löphjul och pump 3) hoppas på att den gamla pumpen var kass och 4) använd biltemas kylvätskesystempåfyllare som pumpar ut all luft ur systemet och sedan skickar in kylvätskan och resulterar i ett färdigluftat system.

9462

Gamla pumpen var som ny. Och med impeller i metall. Inte vad jag ville hitta, då var det bara luft i systemet kvar som anledning till att temperaturmätarna visade högt tänkte jag, och fortsatte med att fylla systemet igen. Provkörde bilen igen och fortfarande samma fenomen med hög temp på oljetempmätare i MFA och kylvätsketempmätare i klustret. Nu hade jag en sprillans ny vattenpump, ingen luft i systemet och inga läckor.

Jag bestämde mig för att det är mätarna som är fel och att kylningen fungerar som den ska, fläkten startar, vag-com visar 90-94C där nålen stannar på temperaturmätaren, bilen kokar inte och trycker inte ur sig någon vätska. Började tänka lite på att det sitter en voltregulator i klustret som används till mätarna, om den ger för låg ström borde både kylvätskemätare och oljetempmätare i klustret visa för höga värden, kom även ihåg att jag fått soppatorsk även fast bränslemätare inte varit i botten. Inte hunnit mäta än men det måste fasen vara det!

holyhatten
2017-08-28, 20:36
9482

Actionbild tagen av Johan Sandell

holyhatten
2017-08-30, 18:41
Har felsökt vidare varför bilen visar hög temperatur, har samlat på mig ett par kombiinstrument genom åren så plockade ut vattentempmätare från ett par stycken och testade dom genom att seriekoppla. Sedan tog jag den som visade lägst och monterade i instrumentet. Får se var nålen hamnar nu.

9483
Vidare till oljetemperaturmätaren, som också visar en hög temperatur. Tog givaren och en startkabel och sänkte ner i en kastrull och värmde på lite försiktigt tillsammans med en stektermometer.

9484

96C på stektermometern = 112 grader på mätaren i MFA, när vattnet kokade var vi uppe på 116 grader i MFA. Så då vet jag ju iaf att det aldrig varit någon risk för att oljan blivit bränd. Undrar hur det kan komma sig att den visar så fel? Köpte givaren ny från vwheritage, tror det var en topran. Antingen ger den fel värden eller så skickade de fel givare. Är lite i valet o kvalet om jag ska försöka få tag i en ny givare till MFA eller om jag ska köpa en extern mätare och givare.

Skoglund
2017-08-30, 20:02
Jag bestämde mig för att det är mätarna som är fel och att kylningen fungerar som den ska, fläkten startar, vag-com visar 90-94C där nålen stannar på temperaturmätaren, bilen kokar inte och trycker inte ur sig någon vätska. Började tänka lite på att det sitter en voltregulator i klustret som används till mätarna, om den ger för låg ström borde både kylvätskemätare och oljetempmätare i klustret visa för höga värden, kom även ihåg att jag fått soppatorsk även fast bränslemätare inte varit i botten. Inte hunnit mäta än men det måste fasen vara det!


Har några nya voltregulatorer på lager om du skulle behöva, hojta till så löser vi det!

holyhatten
2017-08-30, 20:09
Har några nya voltregulatorer på lager om du skulle behöva, hojta till så löser vi det!

Tack, men vid mätning så visade det sig att den som sitter är inom spec, så det är inte den.

holyhatten
2017-09-11, 14:31
9526

Om en vecka kommer de här skönheterna hem till mig. OZ Turbo 15x7.5 med lite behov av polering och ny lack. Något att pyssla med i vinter.

Sweeper
2017-09-13, 14:21
Nice projekt, som mitt fast med bur :cool:

Har lite frågor:

Separat behållare för kopplingscylindern, vad är det för skräckhistoria Boris har berättat? xD
Vad är det för topplagringar du har?
Har du registrerat bilen som ombyggt fordon? (SFRO) i och med att det är en del högre effekt och vrid än original.

holyhatten
2017-09-13, 14:58
vad är det för skräckhistoria Boris har berättat? xD
Haveri på slavcylinder till kopplingen gjorde att han pumpade ut bromsvätskan ur bromsvätskebehållaren o tappade bromsarna. Ska väl iofs vara en skiljevägg i g60-bromsvätskebehållaren så att det ska finnas vätska till broms även om det blir fel i kopplingskretsen.


Vad är det för topplagringar du har?
Topplagringarna är monterade av förra ägaren, Dave the Brave. Läs här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=912882#912882


Har du registrerat bilen som ombyggt fordon? (SFRO) i och med att det är en del högre effekt och vrid än original.

Registrerade bara som utbytt motor, det finns ingen effektgräns specad från tillverkare för Golf MK2. Jag skrev ut en specifikation över vad som var utbytt tillsammans med reservdelslistor för Mk2 G60, Mk2 16v och Mk4 AGU. G60 har mer effekt och vrid än AGU, så jag visade för besiktningsingenjören att min bil hade G60-spec och han godkände det utifrån det.

Sweeper
2017-09-13, 16:15
Haveri på slavcylinder till kopplingen gjorde att han pumpade ut bromsvätskan ur bromsvätskebehållaren o tappade bromsarna. Ska väl iofs vara en skiljevägg i g60-bromsvätskebehållaren så att det ska finnas vätska till broms även om det blir fel i kopplingskretsen.


Topplagringarna är monterade av förra ägaren, Dave the Brave. Läs här: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=912882#912882



Registrerade bara som utbytt motor, det finns ingen effektgräns specad från tillverkare för Golf MK2. Jag skrev ut en specifikation över vad som var utbytt tillsammans med reservdelslistor för Mk2 G60, Mk2 16v och Mk4 AGU. G60 har mer effekt och vrid än AGU, så jag visade för besiktningsingenjören att min bil hade G60-spec och han godkände det utifrån det.

Tack för info.

Jag har för mig att enligt SFRO så fick man inte utgå efter modellen med starkaste motorn. Vilka reservdelslistor syftar du på?
Har du mer info på det?
Min är -89 16v som jag kört med 1.8t sen 2015 då de sagt att den måste bessas som ombyggt fordon.

holyhatten
2017-09-13, 16:20
NÅGRA YTTERLIGARE KOMMENTARER OM LISTAN
Saknas din bil i listan ovan? Idag är det som sagt få biltillverkaresom fyller på listan med nya uppgifter. Men det går alltid att fråga och det går också att själv försöka bevisa vad som skiljer en modell med större motor från en enklare

.Om du med hjälp av reservdelslistor eller verkstadsmanualer kan visa besiktningsorganet hur du kan ”uppdatera” en enklarebill till att motsvara en modell med mer effekt, kanske den kan godkännas med ökad effekt och vridmoment. Men det blir dåen fråga för besiktningsorganet, inte för SFRO.

Många undrar hur man ska kunna bevisa att komponenterna är bytta. Ofta räcker det att du som bygger skriver ett intyg med en förteckning på vilka delar du bytt. Det kan vara smart att kunna visa upp de gamla delarna om det blir tveksamheter.

I extrema fall kan besiktningsorganet (eller SFRO) vilja att en märkesverkstad intygar att det är ”rätt” delar som sitter på bilen.Men det händer inte så ofta.

Källa: http://sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Jag installerade VAG:s reservdelsprogram ETKA på min dator och skrev ut sidor därifrån, blev en rejäl pärm. Du kan få låna pärmen om du vill.

Sweeper
2017-09-13, 16:46
Källa: http://sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Jag installerade VAG:s reservdelsprogram ETKA på min dator och skrev ut sidor därifrån, blev en rejäl pärm. Du kan få låna pärmen om du vill.

Intressant! låter som en bra ide, bättre än att registrera som ombyggt :cool: skulle vara schysst om man kunde låna såklart :)
Får bli nästa års projekt när jag har besiktningsperiod, annars får man besikta 2ggr xD

Så ser min ut btw, ägt den sen 2009
9532

holyhatten
2017-09-13, 18:00
Intressant! låter som en bra ide, bättre än att registrera som ombyggt :cool: skulle vara schysst om man kunde låna såklart :)
Får bli nästa års projekt när jag har besiktningsperiod, annars får man besikta 2ggr xD

Så ser min ut btw, ägt den sen 2009
9532

Det är ju både billigare och smidigare att slippa ombyggt fordon. Bara att säga till om du är i krokarna så kan du ju komma o titta på hur jag gjort med pärmen. :)

Fin bil, hur stora fälgar är det där?

Kommer nog att riva ut buren ur min bil och regga tillbaka baksätet, men får se om jag orkar/hinner det i vinter eller om det får vänta. Känns som att skruvbur är ett bättre alternativ för en gatbil som ska användas på bana bara ett fåtal gånger per år.

Sweeper
2017-09-14, 11:25
Det är ju både billigare och smidigare att slippa ombyggt fordon. Bara att säga till om du är i krokarna så kan du ju komma o titta på hur jag gjort med pärmen. :)

Fin bil, hur stora fälgar är det där?

Kommer nog att riva ut buren ur min bil och regga tillbaka baksätet, men får se om jag orkar/hinner det i vinter eller om det får vänta. Känns som att skruvbur är ett bättre alternativ för en gatbil som ska användas på bana bara ett fåtal gånger per år.

Norrköping är 450km från mig, brukar inte vara i de krokarna förutom bug run :D

Det är 16x7"

Buren är inte så smidig om man kör mycket på gatan, då är det nog bättre med halvbur som du skrev :)

holyhatten
2017-09-17, 17:47
9537

Hamstring av delar fortsätter. Var iväg igår och hämtade en till AGU-motor, GT2860RS (Disco Potato), grenrör och spridare. Denna ska byggas på vid sidan av.

holyhatten
2017-09-23, 14:43
9554

Nya fälgarna är hemma!! så nöjd. :)

holyhatten
2017-09-28, 19:58
Var ju o hämtade ett par gula colour concept för några månader sedan. Nu sitter en av dom monterade i golfen efter lite kapning och svetsning. I vanliga fall så monteras dom i mk2 genom att man kapar av det inre benet på stolunderredet och flyttar in det så det passar i skenorna på mk2:an.

På stolarna jag hämtade så hade någon redan utfört den operationen, men tyvärr för att passa i någon bil som har bredare avstånd mellan benen än mk3:an.

9561

Skenan i mitten ska inte heller vara som ett Z. Jag kände att det skulle bli för mycket jobb att återställa allt på underredet och kände mig tveksam till hur säkert det skulle bli när alla punkter som fäster stolen i karossen blivit kapade och svetsade. Är ju fortfarande rätt grön på att svetsa.

9562

Plockade isär Mk2 CL-stolen.

9563
Här har vi CL-stolens underrede till vänster och Color Concept-stolens underrede till höger. Den stora skillnaden är att CL-stolen inte har stödskenor för sidosupport i sitsen.

9564

Kapat bort sidosupporten och svetsat dit dom i CL-underredet.

9565

Provmonterat ihop sittdelen med det moddade mk2-underredet.

9566

Det blev bra så jag monterade dit ryggen också.

9567

Sådär ja! Monterat i bil. Om någon har erfarenhet av vad man ska köpa för att färga dessa stolar svart där det nu är gult får ni gärna skriva en rad. Annars ska jag titta på att köpa tyg/vinyl och klä om mittendelarna. :)

holyhatten
2017-12-24, 00:37
9671

Längesen det blev någon uppdatering här. I alla fall är detta det senaste som är på väg att hända turbogolfen. Ska försöka hålla off-season till att få dit växellådan igen, fixa lite småsaker kring koppling och kylning, köpa r-däck och städa upp lite av elen i bilen. Alltså undvika att skruva sönder bilen innan bugrun :)

holyhatten
2018-05-16, 13:57
Har fixat en del med golfen sen sist, växellådan med diffen är monterad och bilen har körts ca 20 mil.

10034
Har byggt om instrumentklustret till elstyrd hastighetsmätare från Seat Ibiza på samma sätt som Plura här på forumet har. Skönt eftersom den gamla vajerstyrda mätaren var så sliten att nålen hoppade nervöst och inte gick att lita på. Borde slippa felkoder på Implausible speed signal med.

10035
Slöjdat högtalarhållare i MDF och har installerat en bilstereo, inte så rejsigt kanske men det gör det lite trevligare att köra bilen.

10036
Polerad och vaxad fick den stå o blänka på Meet of the Month #1.


Nu på fredag ska bilen lämnas in för inställning av hjulvinklar och så ska sportiga däck läggas på fälg. Sedan är bilen redo för Bugrun.

holyhatten
2018-05-28, 13:32
10049

Håller på med att städa upp kabeldragning och att se till att inget sitter löst i motorrummet. Tillverkat ett litet fäste som ger stöd till luftfiltret och flyttat det till en lite svalare plats i motorrumet. Har en del kvar men det börjar likna något tycker jag!

Sweeper
2018-05-29, 17:33
Hur är skillnaden med diffen nu?

holyhatten
2018-05-29, 21:44
Körde med supertaskig framvagnsinställning och sen har bilen stått. Får se hur det känns på bugrun :)

Nu har jag rivit ut instrumentbrädan, stolar och golvmattor för att kunna göra något åt kabeltrasslet.. Inte kul! Men det blir ju bättre o bättre ju mer tid man lägger.

Borde komma en uppsättning ATS Motorsportfälgar med Kumho V70A på den här veckan eller nästa med posten också.. :)

Fnatrik
2018-05-30, 01:15
Snyggt, Kabeltrassel är inte kul att reda ut men skönt när det är gjort! underlättar ju om man ska göra något annat framöver!

Trevliga däck, Har spanat på de också så vi får prata lite däck på Bugrun om du droppar förbi där:cool:

holyhatten
2018-05-30, 14:26
Snyggt, Kabeltrassel är inte kul att reda ut men skönt när det är gjort! underlättar ju om man ska göra något annat framöver!

Trevliga däck, Har spanat på de också så vi får prata lite däck på Bugrun om du droppar förbi där:cool:

Absolut!

holyhatten
2018-06-12, 23:56
10102

Nu är första bugrun med golfen avklarad under tiden jag har ägt den. Blev körning både fredag och lördag. Höll ihop bra på fredagen men på lördagen började den tjura lite. Tappade kraft och small från avgasröret, så det är väl dags för en översyn av soppasystemet till en början. Men är väldigt nöjd över att kunna köra dit, åka ett tjugotal varv med bilen på bana och sen köra hem i en bil jag har skruvat ihop.

En reflektion är att det är helt onödigt med mer effekt i bilen som det är nu för bankörning, jag har en del att jobba med när det kommer till körteknik. Så det kommer nog dröja ett tag innan gt28rs:en ska i bilen, får prioritera trackdays och körning och att bilen ska fungera bra med effekten den har istället.

Mattias
2018-06-18, 21:38
Det var skoj att se den ute på bana, tycker att den gick fint:)
Bara ut och nöta bana och ha skoj, skruva och uppdatera kan man göra på vintern.

holyhatten
2018-06-21, 12:08
Bytt tändstift och förpumpen men landade i att det nog var en dålig MAF, bytte den till en begagnad från skroten och nu verkar det som att bilen går som den ska. Nästa körning blir nog den 9:e juli på Mantorp. :)

holyhatten
2018-06-30, 15:28
Var nyfiken på vad bilen väger så åkte till en vågstation. Bilen vägde in på 1120kg med full tank och förare, vilket blir ca 1080kg med förare och tom tank eller 1040kg med full tank utan förare. 5.6Kg/hk

holyhatten
2019-03-02, 19:47
https://www.youtube.com/watch?v=sxQNHmYKjF0

Startade upp mk2:an idag för första gången i år pga nyfiken på hur nya 3" trackslag avgassystemet skulle låta. Känner mig nöjd! :)

holyhatten
2019-03-22, 15:35
Börjar bli tjatigt men bilen går fortfarande inte riktigt som den ska på full last. Var iväg till Boris på Svwat-Eculogic-Tuning (https://www.facebook.com/profile.php?id=137702239626579&ref=br_rs) och fick toppenhjälp med felsökning. Han kom fram till att det kommer fram för dåligt med soppa till spridarna, bilen går magert och spridartiderna var skyhöga.

Så nu står byte av soppapump högt på listan, jag kör ju nu med orginal förpump i tanken och en orginal 16v-pump i armaturen under bilen.

Vad behöver jag för att montera en bosch 040 i armaturen under bilen? Finns det några andra alternativ som funkar över 350hp? Vill ju att det ska funka med långtidsplanerna.

Lillen
2019-03-22, 19:06
Finns väl nån Boschpump som passar rakt i.
Vet inte om 040 gör det?

holyhatten
2019-03-23, 01:53
10918

Beställde en sånnhär catchtank från donkeytec.de tillsammans med en Aem 380l/h och avblockning så man kan köra med en pump. Borde funka.

Lillen
2019-03-23, 21:12
Haha, det är ju åxå ett sätt att lösa problemen på.

holyhatten
2019-03-24, 17:30
Mätte upp att förpumpen flyttar 3.8L/minuten iaf så den verkar det inte vara något fel på. Var inne på om jag skulle ta ner tanken och spola ur allt och kolla så att avluftningen fungerar som den ska men skiter i det. Men det blir nog att plocka ner alla bränsleledningar nu när det nya ska på plats och blåsa ur med tryckluft.

holyhatten
2019-03-30, 20:08
10934

Började montera ihop nya bränslesystemet idag. Hade fått för mig att catchtank skulle gå att bulta i gamla bultarna som den gamla satt i men så var det inte. Får kapa dom och borra istället. Måste också komma på något bra sätt att fästa upp soppafiltret på. Kommer köra på orginaltyp av filter.

Lillen
2019-03-30, 20:18
Såg på fejsbooken.
Kommer bli kanon det där.

holyhatten
2019-05-01, 19:52
10991

Köpte en quickjack idag på biltema. Känns värt att slippa hålla på med domkraft och pallbockar i garaget och det finns idag ingen möjlighet att installera en riktig lyft i det garaget jag hyr in mig i.

holyhatten
2019-05-10, 11:58
Besiktad idag, underkänd utan krav på efterkontroll. Skippade att montera orginalstrålkastare eftersom jag tänkte att jag skulle justera in dom strålkastare som jag faktiskt åker med. Men tydligen är klarglasstrålkastarna som jag har för vänstertrafik. Så får montera orginal. :)

holyhatten
2019-05-28, 09:00
Hittat nytt fel på bilen :\ såg att jag hade -25% i long time fuel trim så tänkte att då är det väl någon av spridarna som läcker och jag har ju nya som ligger. Så monterade dit dom, det är 630cc bosch 298or. Satte krkte (spridartid) till 0.05040 som startvärde och började köra testrundor och justerade utifrån vad ltft landade på. Till slut var jag nere på 0.04400 vilket motsvarar en mycket större spridare. Det kändes då mer troligt att något annat var fel, då flera oberoende på nätet flödestestat samma spridare till 598cc vid 3 bar.


Efter lite labbande med MAF då jag misstänkte att en böj mellan maf och luftfilter skapade turbulens och felaktiga värden men fortfarande fick samma fuel trims så plockade jag fram bränsletrycksmätaren. Såg då att med bortkopplad vakuumanslutning och motorn igång så landade bränsletryck på ca 4.5 bar, vilket känns som att det stämmer överens med dom fuel trims jag sett. Har ett par andra 3 bar FPR liggandes så rev bort slangarna från fuel rail, ryckte FPR och blåste rent allt med tryckluft. Kopplade en slang till returen och tyckte det gick fint att blåsa i den utan att jag kände något motstånd.


Men med båda de andra FPR så får jag också runt 4.5 bar med motor igång och 4 bar med motor avstängd och byglat relä (tryck följer volt?). Kan bränslepumpen leverera mer bränsle än FPR hinner få undan nu?

11065
Hålet i botten av FPR:en som returbränslet ska gå igenom känns väldigt litet, den nya pumpen flödar 270 liter/h vid 8,3 bar. Kan det vara så att 3 bar OEM FPR är underdimensionerad för en så kraftig pump?

holyhatten
2019-05-28, 16:45
11066

Skickat efter en ställbar bränsletrycksregulator som ska passa på OEM-stället, ser ut att vara ett större hål för retur i den. Hoppas på att det hjälper mig att få ner trycket på tomgång / låglast.

holyhatten
2019-05-29, 20:57
För att få det bekräfat för mig själv att det är det hålet som är strypningen så åkte jag ut och sågade isär en bränsletrycksregulator för att kolla hur den såg ut inuti. Sedan borrade jag ur en annan regulator med 4mm borr. Trycket kom ner till 2.8 bar på tomgång. Men om jag har fattat rätt så ska trycket vara 3 bar kompenserat för insugstryck. På tomgång har jag -0.8 bar tryck på laddtrycksmätaren. Så eftersom trycket inte kom ner till 2.2 bar så borrade jag lite till med 5mm borr och då tror jag att jag även borrade bort ytan som "kulan" tätar mot.. Så trycket kom ner till 1.8 bar utan påkopplat vakuum.. :D

Känns inte som en framkomlig väg att borra ur OEM-BTR, utan hoppas på att den ställbara som hoppashoppas kommer på fredag med posten fungerar.

holyhatten
2019-06-09, 20:00
https://www.youtube.com/watch?v=XFqS4qaTf6k

holyhatten
2019-06-24, 20:38
11132
Nu har man hunnit jobba två veckor, fira midsommar och gå på semester. Dags att börja summera Bug Run 2019. Jag hann köra ca 50 varv på banan över tre dagar.

Insläppet på fredag morgon var rätt kaotiskt och jag körde på gatdäck till Mantorp park för att spara på R-däcken så det tog en stund att slå upp tält, få ur alla grejjer ur bilen till tältet och byta hjul. Typ precis när jag fått på mig hjälm och handskar i depån så gick det från 30 grader varmt och sol till åska och skyfall. Men lite körning hanns med när det klarnat.

11131
Bilen började låta lite annorlunda under körning på fredagen, först när jag kom hem såg jag att det var bultarna till turbon som backat ut. Därav att det låter så illa om motorn på filmen i tidigare inlägg. Detta borde man ju ha förstått lite tidigare egentligen..


11130
Andra saken som hände med bilen var att den började vandra lite höger/vänster vid inbromsning och det var belägg som var rätt slut. Missade sista passen på lördagen när jag körde in till Mekonomen i Linköping med lånad bil och köpte Mekonomen ProMeister "bättre" belägg samt byte så att jag kunde köra söndagspasset och ta mig hem.

11133
Idag spenderades dagen med att göra iordning dom sakerna som failade på bugrun ordentligt. Grenröret som satt på hade en spricka mellan bulthål och kollektor, misstänker att det kan ha hjälpt till att få bultarna att börja krypa ut. Nytt begagnat grenrör utan sprickor, nya oem-bultar, packningar och nord-lock brickor. Köpte även någon slags låsplåt för k03 turbo som man viker upp över bulthuvudena från awesome gti, men orginalgrenröret har ribbor på ovansidan så den plåten monterades inte. Tror att nord-lockbrickorna räcker. :)

Även så blir det nu ferodo ds3000 fram nu istället för de stoptech som satt monterade vid köpet av bilen från David. Bak får stoptech sitta kvar så länge som de har bra med material kvar.

holyhatten
2019-07-01, 18:07
https://www.youtube.com/watch?v=B6O86agBJPw

Var iväg och körde track monday idag på mantorp park. Tyvärr gick det inget vidare bra den här gången. Första varvet snurrade jag av efter krönet, tror det var lite överambitiös ingångshastighet, dålig placering och kalla bakdäck som var problemet där, stannade dock innan armcon så inga skador på bilen. Andra passet avslutades med att jag snurrade av banan efter knixen, jag kom in för fort släppte upp gasen, åkte upp på curbsen och tappade kontroll över bilen, den gången hade jag inte samma ut och åkte in i däckhögen med vänster fram så att stötfångaren sprack och stötfångarbalken blev vriden åt höger.

Kände då att det fick räcka för idag och åkte hem till garaget, bankade iordning stötfångarbalken och plåstrade ihop stötfångaren.
11139

Känns skittråkigt eftersom stötfångare och framskärm var i princip nya vid köp av bilen. Om någon har en framstötbeklädnad i bra skick utan spolarhorn så säg gärna till så köper jag den.

GTI-nissen
2019-07-01, 19:39
Usch vad surt, men det var snygga stygn iallafall! Och motorn låter ju fint.

Lillen
2019-07-03, 02:09
Ajajajajj.
Tycker du hade både tur och gjorde rätt.
Finns nya tillfällen att åka mer.

holyhatten
2019-07-03, 14:41
Funderar på om mantorp kanske är en dålig bana att lära sig köra på. Egentligen vore väl konbana/slalom bäst men det verkar inte vara jättemånga sånna arrangemang varje år. Vet inte om konsekvenserna är lindrigare vid avåkning på eskilstuna eller sviestad? Känns som att hastigheten blir rätt hög på mantorp och att det egentligen bara är vid mjölby som det finns gott om plats för att snurra av..

Nu planerar jag ju inte att köra som en idiot och snurra av banan heller men jag tyckte själv inte att jag överkörde bilen när jag snurrade av efter knixen, men det är väl kanske svårt för mig som nybörjare att avgöra med. Bättre att lära sig var gränsen går under snällare former menar jag. :)

Lillen
2019-07-04, 23:21
Ja Mantorp har sina sidor.
Jag gillar den och har aldrig varit nära där.
Däremot har jag åkt av riktigt rejält på Kinnekulle.
Det är många tillfälligheter.

Släppte det tvärt som du säger med kalla bakdäck så vet du ju lite orsak där.
Sedan är ju fel spår efter Mjölby/kullen där inget bra för greppet.
Det inbjuder till just liftoffoversteer som ett brev på posten.

holyhatten
2019-07-06, 17:05
Funderar på om jag kan förbättra väghållningen lite, kollar i verkstadshandboken för Grupp A mk2. Min spec just nu är:

Polyuretanbussningar i hela framvagnen
D2 coilovers med 100N/mm fram och 85 N/mm bak
Compbrake topplagringar
G60 krängningshämmare
Standard 16v bakaxel med orginalbussningar som ser ut att ha suttit ett tag (ska köpa delrin från dli)
Fjäderbensstag övre fram och bak

-2.3° camber fram
lite toe out fram tror typ +0.5

Dålig koll på bakvagnens vinkar. Om Dave the brave fortfarande läser här så kanske han vet om det sitter något cambershims bak?

11152
11154

"Tie rod ends has to be straight instead of being dropped" antar jag har med bump steer att göra. Har sett kit som man kan köpa för att bygga om spindeln så den ser ut som den på bilden. Är det generellt ett problem på golf mk2:or som inte är toksänkta? Min har väl länkarmarna typ parallellt med marken.

Torque steer har jag en del men vet inte om det har något med varandra att göra. Servo ska nog installeras till nästa år.

Andra grejjen som jag funderar på är toe-stag (triangulering) till bakaxeln, vet inte om det gör så stor skillnad att det är värt det och det blir nog rätt höga torn om man ska få plats med bränsletank och ljuddämpare där. Hur som helst borde jag nog skaffa mig nya krängningshämmare till fram och bakaxel. Tror att G60 ska ha grövre både fram och bak egentligen så nu har jag lite felmatchat för bankörning med hårdare fram än bak. Kollar på ett H&R-kit med 25mm fram och 28mm bak.

Så för att summera. Hur ska jag prioritera eventuella uppgraderingar?

* Delringbussningar till bakaxel
* Upg. Krängningshämmare fram och bak
* Servostyrning
* Bump steer kit
* Toe stag bakaxel

holyhatten
2019-07-07, 10:28
Hittade svar på vad delarna gör här
http://pinderwagen.com/build-topics/roll-centre-correction/ (http://pinderwagen.com/build-topics/roll-centre-correction/?fbclid=IwAR2tQQzAsVTM7cDRvrjRhrTJTdc0zAr82iOMy45e AdPzOPP_GZ9mSfy_JYQ)
http://pinderwagen.com/build-topics/bumpsteer/

Den förlängda spindelleden är till för att få roll centre ovanför markytan och sedan behöver man kompensera för bump steer genom att höja styrledsänden så att de blir parallella.

GTI-nissen
2019-07-08, 10:47
Funderar på om jag kan förbättra väghållningen lite, kollar i verkstadshandboken för Grupp A mk2. Min spec just nu är:

Polyuretanbussningar i hela framvagnen
D2 coilovers med 100N/mm fram och 85 N/mm bak
Compbrake topplagringar
G60 krängningshämmare
Standard 16v bakaxel med orginalbussningar som ser ut att ha suttit ett tag (ska köpa delrin från dli)
Fjäderbensstag övre fram och bak

-2.3° camber fram
lite toe out fram tror typ +0.5

Dålig koll på bakvagnens vinkar. Om Dave the brave fortfarande läser här så kanske han vet om det sitter något cambershims bak?

11152
11154

"Tie rod ends has to be straight instead of being dropped" antar jag har med bump steer att göra. Har sett kit som man kan köpa för att bygga om spindeln så den ser ut som den på bilden. Är det generellt ett problem på golf mk2:or som inte är toksänkta? Min har väl länkarmarna typ parallellt med marken.

Torque steer har jag en del men vet inte om det har något med varandra att göra. Servo ska nog installeras till nästa år.

Andra grejjen som jag funderar på är toe-stag (triangulering) till bakaxeln, vet inte om det gör så stor skillnad att det är värt det och det blir nog rätt höga torn om man ska få plats med bränsletank och ljuddämpare där. Hur som helst borde jag nog skaffa mig nya krängningshämmare till fram och bakaxel. Tror att G60 ska ha grövre både fram och bak egentligen så nu har jag lite felmatchat för bankörning med hårdare fram än bak. Kollar på ett H&R-kit med 25mm fram och 28mm bak.

Så för att summera. Hur ska jag prioritera eventuella uppgraderingar?

* Delringbussningar till bakaxel
* Upg. Krängningshämmare fram och bak
* Servostyrning
* Bump steer kit
* Toe stag bakaxel

Jag har H&R krängare och triangulerad bakaxel samt 100N/mm framfjädrar. Bak vet jag inte men det är origonalfjädrarna till mina Koni gat-coilovers.
Trianguleringen tror jag du kan avvakta med men krängarna gjorde stor skillnad. Vid bankörning funkar det fint men vid snabba kurvor efter varandra, typ slalom, så kunde jag få otäcka returer som inte gick att häva så lätt. Genom att sätta rebounden på bakdämparna på minimum så fick jag bort detta beteendet. Inner bakhjul hann att fjädra ut och hålla i marken bättre.

Fixar du hämmarna så får du ett helt annat beteende på bilen. Som du har nu så har du ju t.o.m. ökat på understyrningen gentemot original.
Jag har även torsendiff som gjorde under.