handdator

Visa fullständig version : Kanalbyte påradion med vänster rattkontroll



vfr
2014-10-25, 20:30
Jag har just nu en RCD500 i bilen men den ska efterhand bytas till en RNS510. Finns det något sätt att kunna få kanalbyte av förlagrade kanalpositioner på vänster rattkontroll? Jag har problemet att min högerarm är ur funktion och att byta knal på stereons front med vänsterarmen sträckt i kors över ratten, är definitivt ingen trafiksäker lösnng.

Min första tanke var att bygga om med en senare modell av multifunktionsratt där man har den bättre navigeringspadden med både upp/ner och vänster/höger. Men vad jag förstår så gör den då samma sak som vänster/höger på radions front, d.v.s (som jag förstår det) någon form av kanalsök uppåt/neråt i frekvenser till nästa kanal. Det är ju inte riktigt den funktion jag vill ha utan på lagrade kanaler.

Stämmer min förståelse av vänster/höger-funktionen, och är det någon som har en lösning på problemet? Även för dom som har två fungerande armar så skulle det ju vara betydligt enklare att byta kanal från ratten.

Raven
2014-10-28, 10:04
Jag har just nu en RCD500 i bilen men den ska efterhand bytas till en RNS510. Finns det något sätt att kunna få kanalbyte av förlagrade kanalpositioner på vänster rattkontroll? Jag har problemet att min högerarm är ur funktion och att byta knal på stereons front med vänsterarmen sträckt i kors över ratten, är definitivt ingen trafiksäker lösnng.

Min första tanke var att bygga om med en senare modell av multifunktionsratt där man har den bättre navigeringspadden med både upp/ner och vänster/höger. Men vad jag förstår så gör den då samma sak som vänster/höger på radions front, d.v.s (som jag förstår det) någon form av kanalsök uppåt/neråt i frekvenser till nästa kanal. Det är ju inte riktigt den funktion jag vill ha utan på lagrade kanaler.

Stämmer min förståelse av vänster/höger-funktionen, och är det någon som har en lösning på problemet? Även för dom som har två fungerande armar så skulle det ju vara betydligt enklare att byta kanal från ratten.

På min Golf VI ger "höger / vänster" byte mellan lagrade kanaler och "upp / ned" justerar volymen. Saknas lagrade kanaler är det "kanalsök" för "höger / vänster".

Mvh

vfr
2014-10-28, 10:33
Är det samma funktion med vä-hö direkt på radions fronpanel?

Använder jag vä-hö på radions frontpanel så trodde jag att den gjorde just det, alltså byta mellan lagrade stationer. Men så ibland gjorde den konstiga saker. Då bytte den från en Megapol till en annan Megapol, precis som att man missat att trycka. Och det var vad jag trodde först. Men sedan insåg jag att radion faktiskt gjorde ett kanalbyte, fast till en närliggande frekvens med samma radiostation. När jag då läste om att dom faktiskt skulle göra en "sök" och inte byte mellan lagrade stationer, så kändes det ju som att det i verkligheten var det som den gjorde. Och ja, det finns massor av lagrade stationer.

Det låter ju konstigt om apparaterna fungerar olika med avseende på vä-hö. Även om bilarna förvisso är olika, och kanske även stereon, så borde det ju ändå vara lika funktion kan man tycka.

Är det ingen mer som har erfarenheter av detta?

vfr
2014-10-28, 14:32
Raven> Vad har du för huvudenhet (radion) i din bil? Det hade ju faktiskt varit trevligt och gått till botten med detta och fått klarhet i om dom verkligen fungerar olika, och isåfall vilka enheter som gör på vilket sätt...

Raven
2014-10-28, 16:54
Raven> Vad har du för huvudenhet (radion) i din bil? Det hade ju faktiskt varit trevligt och gått till botten med detta och fått klarhet i om dom verkligen fungerar olika, och isåfall vilka enheter som gör på vilket sätt...

Hej, RCD310 men funktionen är densamma även på RCD510.

vfr
2014-10-28, 19:05
Märkligt. Finns det någon chans att det kan vara inställningsbart på något sätt? För min gör absolut inte så. Och annars är det ju bilen som skiljer eftersm min är en ED30. Men det borde ju vara stereon som bestämmer funktionerna och inte bilen, tycker jag. Och jag är ganska säker på att vår Polo också gör samma som Golfen här. Eller finns det någon annan förklaring på det?

Raven
2014-10-29, 09:26
Märkligt. Finns det någon chans att det kan vara inställningsbart på något sätt? För min gör absolut inte så. Och annars är det ju bilen som skiljer eftersm min är en ED30. Men det borde ju vara stereon som bestämmer funktionerna och inte bilen, tycker jag. Och jag är ganska säker på att vår Polo också gör samma som Golfen här. Eller finns det någon annan förklaring på det?

Hej,
Det är en inställningsfråga, satt och pillade igår på stereon (RCD310)
Gå in på "Media" - tryck sedan på "Menu" där fanns det ett val som hette ngt med "Preset" eller dylikt. Där kunde jag välja på "Scan" eller "preset". Min stereo är inställd på "preset".

vfr
2014-10-29, 09:41
Det var ju bra. Då har vi en förklaring på olikheterna. Min RCD500 har ingen Mediaknapp och jag hittar inte någon sådan inställning någon annanstans. Däremot ska jag ju ha in en RNS510 snart och den borde väl ha det eftersom den är "flaggskeppet" av modellerna. Däremot är det RCD310:an som sitter i Polon där hemma så jag kan ju börja med att titta där.

Raven
2014-10-29, 10:16
Det var ju bra. Då har vi en förklaring på olikheterna. Min RCD500 har ingen Mediaknapp och jag hittar inte någon sådan inställning någon annanstans. Däremot ska jag ju ha in en RNS510 snart och den borde väl ha det eftersom den är "flaggskeppet" av modellerna. Däremot är det RCD310:an som sitter i Polon där hemma så jag kan ju börja med att titta där.

Det fungerar säkert att direkt trycka på "Menu". Nu var jag inne i Media när jag tryckte på Menu och då kom det upp (helgarderade beskrivningen i ovanstående inlägg). Men testa att tryck på Menu och se vilka val som finns.

vfr
2014-10-29, 10:52
Jag var inne även i den "vanliga" meny utan media före, men hittade ingen sådan inställning där. Kan ju vara olika mellan enheterna. Både vilka val som verkligen finns och hur det ser ut i menyerna. Nu är ju förmodligen RCD310:an lite nyare än RCD500:an som jag har, så det kanske är det som det beror på.

Raven
2014-10-29, 11:43
Jag hittade den här tråden
http://www.golfmkv.com/forums/archive/index.php/t-78061.html

Där ska säger dem att man ska hålla in den högra "knobben" / hjulet för att komma in i Settings. Där ska du ha ett val för Presets. Tydligen fungerar det bara om du i mfd har "radio" öppet och inte färddatorn.. :S

Kan ju vara värt att ta en koll där också. Annars såg jag att det på blockets och även laga.se finns flera RCD310 till billigt pris. Jag har beställt en RCD510 (BOSCH) från Kina för 1400kr inkl frakt vilket också kan vara ett alternativ.

(http://www.ebay.com/itm/OEM-RCD510-EU-Version-Bosch-Made-Stardard-Vesion-Bluetooth-RDS-Car-Radio-For-VW-/171207827315?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item27dcc81f73&vxp=mtr) de hade en drive för någon vecka sedan med $20 rabatt.

Sciroccogtx16v
2014-11-02, 10:53
Hej!
På min (Scirocco) med nya ratten och RNS510 så byter man mellan kanalerna och höjer och sänker med vänster rattkontroll.
Fredrik

vfr
2014-11-02, 11:11
Det är ju bra. Dock var ju här den springande punkten frågan om kanalbyte sker efter lagrade radiostationer eller som en sökning. Det verkar som att det är inställningsbart på vissa apparater. På min RCD500 så blir det ett byte till närmaste kanal högre eller lägre frekvensmässigt, alltså som en sökning. Oavsett om jag byter på rattkontrollerna eller på stereons knappar. Och det verkar inte finnas någon inställning i denna apparaten för att välja vilket man vill ha. Det finns ingen sådan inställning som pratades om tidigare i tråden.

Å andra sidan så ska den bytas ut till en RNS510, så det är viktigare hur det fungerar på just den.

Raven
2014-11-03, 10:43
Det är ju bra. Dock var ju här den springande punkten frågan om kanalbyte sker efter lagrade radiostationer eller som en sökning. Det verkar som att det är inställningsbart på vissa apparater. På min RCD500 så blir det ett byte till närmaste kanal högre eller lägre frekvensmässigt, alltså som en sökning. Oavsett om jag byter på rattkontrollerna eller på stereons knappar. Och det verkar inte finnas någon inställning i denna apparaten för att välja vilket man vill ha. Det finns ingen sådan inställning som pratades om tidigare i tråden.

Å andra sidan så ska den bytas ut till en RNS510, så det är viktigare hur det fungerar på just den.

Hur var det nu, hade din fru en Polo? Kan du inte bara göra ett snabbt test och flytta hennes stereo till din bil för att se att det fungerar för dig i din bil. Fungerar det med hennes stereo kommer det garanterat att fungera med en RNS510 också. Sedan kan du ju alltid "låna" hennes RCD310 till dess att du hunnit köpa en RNS510. :)

vfr
2014-11-03, 11:16
Det finns redan en RNS510 hemma. :) Just nu väntar jag bara på grejorna för BT-Handsfree som jag också vill ha in för att slippa plocka i och ur grejorna så många ggr. Ser man det på det viset så är det ju enklare att plocka i RNS:en direkt än att hålla på att flytta stereon i Polon. Men jag trodde att jag skulle fått BT-grejorna för länge sedan då dom redan är beställda. Dom är köpta av en säljare på blocket. Men det visade sig att det inte var grejor han hade liggande utan att det var på beställning, vilket han inte sagt ett ord om.

Raven
2014-11-03, 12:42
Det finns redan en RNS510 hemma. :) Just nu väntar jag bara på grejorna för BT-Handsfree som jag också vill ha in för att slippa plocka i och ur grejorna så många ggr. Ser man det på det viset så är det ju enklare att plocka i RNS:en direkt än att hålla på att flytta stereon i Polon. Men jag trodde att jag skulle fått BT-grejorna för länge sedan då dom redan är beställda. Dom är köpta av en säljare på blocket. Men det visade sig att det inte var grejor han hade liggande utan att det var på beställning, vilket han inte sagt ett ord om.

Fasen vad surt!! Jag har en enkel modul för enbart röst som ligger hemma och skräpar.
Kan du inte häva köpet från blocket säljaren och istället köpa från carsystems.pl? Jag köpte en modul med röst + a2dp streaming (modell M) för ca 1200kr inkl frakt från ebay. Kabalarna från carsystems går på ca 400kr..