handdator

Visa fullständig version : Pris på kamrem o vattenpumpsbyte gti mk5



Golf-power
2014-10-25, 19:00
Har hört mig för vad det skulle kosta att byta kamremssats plus vattenpump på Golf GTI mk5
med BWA motor
Har fått lite olika prisuppgifter dyrast ca 12000kr
Vad har ni för uppfattning om vad det borde kosta ??

Crille82
2014-10-25, 19:39
Borde kosta 8-10000:- på märkesverkstad...

Mk1
2014-10-25, 22:13
Helt vansinnigt dyrt, då en kamremssats med pump och rullar kostar ca 1500, och man byter det själv på ett par timmar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Crille82
2014-10-25, 22:55
Helt vansinnigt dyrt, då en kamremssats med pump och rullar kostar ca 1500, och man byter det själv på ett par timmar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Men i priset räknas även byte av spårkilrem och spännare.

Delarna kostar drygt 3000:- på exempelvis skruvat.se. Och nej, en normalhändig människa byter absolut inte en kamrem på en 2,0 TFSI på ett par timmar, troligtvis inte alls, särskilt inte utan rätt verktyg...

vr6_mannen
2014-10-25, 23:14
Byte på min golf tdi o kan säga att den tiden som står på många ställen kunde man dubbla...än att man är duktig på skruva... Och tror delar till den gick på typ 2500 .. så är inte jätte billigt.. Men med delar o special verktygen så blev det ändå billigare än att lämna iväg det

ventohuan
2014-10-26, 08:43
Ring o kolla med flera olika verkstäder.
När syrran ringde runt o kollade pris på sin Golf 1,6 multifuel -11 så varierade priset mellan olika VW verstäder mellan 7900-13000kr Ganska stor skillnad mellan de olika verstäderna. Så de kan helt klart vara lönt o kolla med fler. Även om man kanske behöver åka några mil extra så kan man tjäna på det.

Mk1
2014-10-26, 11:36
Men i priset räknas även byte av spårkilrem och spännare.

Delarna kostar drygt 3000:- på exempelvis skruvat.se. Och nej, en normalhändig människa byter absolut inte en kamrem på en 2,0 TFSI på ett par timmar, troligtvis inte alls, särskilt inte utan rätt verktyg...

Jag har själv bytt på vår GTI 5:a. Beställde remsats med rullar och pump från ebay för runt 1500:-. Det behövs inga specialverktyg för att byta kamrem på en 2,0 TFSI. Är inte mer avancerat än att byta på en "vanlig" bil, t.ex. Mk2 16V.
Okej om man inte byter den på 2 timmar, men ge det 4 timmar då, så har du en hyfsad timpenning ändå.
Det svåraste var att lirka lös motorfästet, då det sitter trångt till. På min Passat 2,0 TDI, så behövdes däremot ett "specialverktyg", för att låsa fast kamdrevet. Men den köpte jag på ebay för en hundring.

Haugeman
2014-10-26, 12:48
Jag har själv bytt på golf 4 1.8t, golf 5 2.0 fsi och a3 2.0 tdi och är man bara nogrann och timar upp motorn går det bra utan specialverktyg. Det är, som mk1 säger, lite bökigt att få loss motorfästet men löser man det så går allt smidigt. Så klart bör man ha lite skruvarvana.

Crille82
2014-10-26, 12:54
Jag har själv bytt på vår GTI 5:a. Beställde remsats med rullar och pump från ebay för runt 1500:-. Det behövs inga specialverktyg för att byta kamrem på en 2,0 TFSI. Är inte mer avancerat än att byta på en "vanlig" bil, t.ex. Mk2 16V.
Okej om man inte byter den på 2 timmar, men ge det 4 timmar då, så har du en hyfsad timpenning ändå.
Det svåraste var att lirka lös motorfästet, då det sitter trångt till. På min Passat 2,0 TDI, så behövdes däremot ett "specialverktyg", för att låsa fast kamdrevet. Men den köpte jag på ebay för en hundring.

Det skall som sagt bytas spåkilrem och spännare också. Normalt sett så klarar inte en normalhändig människa att göra ett komplett kamremsbyte. Tror du trådskaparen skulle begära in flera offerter på bytet om han gjorde det så lätt som du påstår..?

Mk1
2014-10-26, 18:38
Det skall som sagt bytas spåkilrem och spännare också. Normalt sett så klarar inte en normalhändig människa att göra ett komplett kamremsbyte. Tror du trådskaparen skulle begära in flera offerter på bytet om han gjorde det så lätt som du påstår..?

Jag är fullt medveten om att alla inte klarar av ett kamremsbyte, men är man normalhändig och noggrann, så är det faktiskt ingen raketforskning. Däremot verkar det som att verkstäderna vill hävda att det är väldigt avancerat, med tanke på att vissa verkstäder vill ha uppemot 10000:- för bara arbetet.

Crille82
2014-10-26, 19:21
Jag är fullt medveten om att alla inte klarar av ett kamremsbyte, men är man normalhändig och noggrann, så är det faktiskt ingen raketforskning. Däremot verkar det som att verkstäderna vill hävda att det är väldigt avancerat, med tanke på att vissa verkstäder vill ha uppemot 10000:- för bara arbetet.

Men eftersom trådskaparen uppenbarligen tänker lämna i bilen på verkstad förstår jag inte varför du envisas om att det är "lätt" att göra det själv? Nej, det är ingen "raketforskning" byta kamrem, men likväl inget man klarar om man inte är bra på att skruva med bilar.

Du överdriver åt båda håll, att man skulle kunna göra det själv för 1500:- och att en verkstad tar 10000:- för jobbet. Om en seriös verkstad tar, säg 8000:- så är ungefär hälften material. 10000:- kan jag inte tänka mig någon verkstad tar för bara arbetet...

Sen får man ju tänka på att det ger ett visst mervärde om man kan visa att det är gjort ett komplett kamremsbyte på en seriös verkstad. Om du visar ett utdrag från eBay och påstår att du själv bytt kamrem är det i princip inte värt ett skit...

boster
2014-10-26, 19:59
Men eftersom trådskaparen uppenbarligen tänker lämna i bilen på verkstad förstår jag inte varför du envisas om att det är "lätt" att göra det själv? Nej, det är ingen "raketforskning" byta kamrem, men likväl inget man klarar om man inte är bra på att skruva med bilar.

Du överdriver åt båda håll, att man skulle kunna göra det själv för 1500:- och att en verkstad tar 10000:- för jobbet. Om en seriös verkstad tar, säg 8000:- så är ungefär hälften material. 10000:- kan jag inte tänka mig någon verkstad tar för bara arbetet...

Sen får man ju tänka på att det ger ett visst mervärde om man kan visa att det är gjort ett komplett kamremsbyte på en seriös verkstad. Om du visar ett utdrag från eBay och påstår att du själv bytt kamrem är det i princip inte värt ett skit...

Håller med Mk1

Seriösa Verkstader växer ju inte på träd enligt Kalla fakta. många verkstader har ju ackord och då blir det mycket fusk åxå.
Har jobbat som reservdelsman på bilfirma och det är mycket småfusk. man glömmer att skruva dit alla skruvar m.m för det tar för lång tid m.m för det är ju lönen killarna lever på

om man byter på en äldre bil själv så är det okej så länge man vet vad man gör. om nu du inte vill köpa en sådan bil så är det upp till dig alla är olika. jag litar inte på att bilverkstader gör ett 100% jobb i bland men det är jag....

ps. och sen är det så att många kan inte skruva med bilar det är helt okej
men det finns många som kan det och då gör man det själv och spar pengar
men vi alla är olika och tur är väl det

Mk1
2014-10-27, 11:18
Men eftersom trådskaparen uppenbarligen tänker lämna i bilen på verkstad förstår jag inte varför du envisas om att det är "lätt" att göra det själv? Nej, det är ingen "raketforskning" byta kamrem, men likväl inget man klarar om man inte är bra på att skruva med bilar.

Du överdriver åt båda håll, att man skulle kunna göra det själv för 1500:- och att en verkstad tar 10000:- för jobbet. Om en seriös verkstad tar, säg 8000:- så är ungefär hälften material. 10000:- kan jag inte tänka mig någon verkstad tar för bara arbetet...

Sen får man ju tänka på att det ger ett visst mervärde om man kan visa att det är gjort ett komplett kamremsbyte på en seriös verkstad. Om du visar ett utdrag från eBay och påstår att du själv bytt kamrem är det i princip inte värt ett skit...

Nej jag har aldrig påstått att det är "lätt", men har man någon gång bytt en kamrem, på vilken bil som helst, så klarar man av det även på en GTI 5:a, det är det jag ville ha fram.
Och inte vet jag om jag överdriver om prissättningen. Tog bara priser som nämnts i denna tråd, där någon skrev att delarna kostar runt 2500 på skruvat och någon annan skrev att en verkstad ville ha 13k för kalaset. Så snarare höftade jag i underkant när jag skrev uppåt 10k för arbetet. Jag vet i alla fall själv vad jag betalat för delarna på ebay (Continental/SKF).
Själv tänkte jag först vara bekväm, och fick en prisuppgift på 10.500:- för bytet från en Mekonomen verkstad, innan jag beslutade mig för att göra bytet själv.

Crille82
2014-10-27, 17:24
Nej jag har aldrig påstått att det är "lätt", men har man någon gång bytt en kamrem, på vilken bil som helst, så klarar man av det även på en GTI 5:a, det är det jag ville ha fram.
Och inte vet jag om jag överdriver om prissättningen. Tog bara priser som nämnts i denna tråd, där någon skrev att delarna kostar runt 2500 på skruvat och någon annan skrev att en verkstad ville ha 13k för kalaset. Så snarare höftade jag i underkant när jag skrev uppåt 10k för arbetet. Jag vet i alla fall själv vad jag betalat för delarna på ebay (Continental/SKF).
Själv tänkte jag först vara bekväm, och fick en prisuppgift på 10.500:- för bytet från en Mekonomen verkstad, innan jag beslutade mig för att göra bytet själv.

Men delarna kostar runt 5000:- på en märkesverkstad. Kamremsbyte på Mekonomen för 10500:- är verkligen dyrt...

Som flera påpekat tidigare, kolla olika verkstäder och se till att få pris på ett komplett kamremsbyte.

Golf-power
2014-10-27, 19:32
På mekonomen kostar delarna c:a 3600 så timpenningen är vekligen hög

Crille82
2014-10-27, 20:34
På mekonomen kostar delarna c:a 3600 så timpenningen är vekligen hög

Plockar jag fram delarna på Mekonomens hemsida så kommer jag upp i 4402:-, men ja, det är anmärkningsvärt att de är lika dyra eller dyrare än motsvarande märkesverkstad.

samuel2
2014-10-27, 20:35
Om jobbet tar säg 4 timmar inklusive tid för servicemottagaren för in- och utlämning, diverse kaffepauser och mektid och en debitering per timme på 1000 kr blir det 4' + 4' i material då är vi uppe i 8'. Tänk också på alla lokaler, reklamationer etc. som ska täckas ekonomiskt.

Klaga inte på verkstäderna utan på politikerna som tycker svenskarna ska skattas till vi fullständigt förlorar hoppet om livet istället.

Jag försöker också serva och laga själv vid mindre jobb oavsett om det gäller bilen eller hemmet då jag kan jobba ungefär 5 gånger så lång tid som ett proffs utan att det lönar sig att lämna bort och jobba extra på mitt vanliga jobb.

Petta77
2014-10-27, 20:50
Klaga inte på verkstäderna utan på politikerna som tycker svenskarna ska skattas till vi fullständigt förlorar hoppet om livet istället.

Mja, vår förra regering har under 8 års tid gått miste om 981 Miljarder i form av skatter, de har dessutom lånat 15 Miljarder för att få till ett femte jobbskatteavdrag. Vad jag har fått reda på är att varje VW verkstad har sin egna prissättning, alltså de finns inga fasta priser utan de sätter dessa själv (vissa riktlinjer bör de ju finnas dock).
Jag lämnar i princip alltid in allt. Så även när kamremmen/servoremmen/fläktremmen skulle bytas på MK3 varianten. Fick betala 2513:- VAG ville ha 3800:- (lämna alltså in till en annan verkstad, Meca). De kör med Gates remmar så de är ju inget skit :)

Betalar hellre 2513 kronor å får de gjort korrekt direkt, än försöker pilla själv i tron om att jag klarar de å får ändå lämna in till verkstan med svansen mellan benen. Man sover lixom lite godare då om natten ;)

samuel2
2014-10-27, 23:32
Mja, vår förra regering har under 8 års tid gått miste om 981 Miljarder i form av skatter, de har dessutom lånat 15 Miljarder för att få till ett femte jobbskatteavdrag. Vad jag har fått reda på är att varje VW verkstad har sin egna prissättning, alltså de finns inga fasta priser utan de sätter dessa själv (vissa riktlinjer bör de ju finnas dock).
Jag lämnar i princip alltid in allt. Så även när kamremmen/servoremmen/fläktremmen skulle bytas på MK3 varianten. Fick betala 2513:- VAG ville ha 3800:- (lämna alltså in till en annan verkstad, Meca). De kör med Gates remmar så de är ju inget skit :)

Betalar hellre 2513 kronor å får de gjort korrekt direkt, än försöker pilla själv i tron om att jag klarar de å får ändå lämna in till verkstan med svansen mellan benen. Man sover lixom lite godare då om natten ;)

Är nog inte direkt rätt forum för att diskutera politik men konstaterade bara att vi i Sverige beskattas extremt mycket oavsett vilken regering som haft makten, näst mest i världen till och med.

Det är verkligen brutalt hur mycket som går bort i skatt när man som slutkonsument ska betala för en tjänst eller vara med sina egna skattade pengar.

Ursäkta delvis off topic. Jag tycket bara att det är så synd att nästan alla klagar på verkstädernas priser när ni själva kostar de företag ni själva är anställda på nästan lika mycket i timpenning.

Premis
2014-10-28, 07:09
Det var då ett jävla gnäll på folks företagande och regeringar i tråden, kan ni inte betala för en reparation på er bil så ska ni överväga att skaffa ett busskort istället. Punkt.

Mange.k
2014-10-28, 08:20
Det var då ett jävla gnäll på folks företagande och regeringar i tråden, kan ni inte betala för en reparation på er bil så ska ni överväga att skaffa ett busskort istället. Punkt.

Också ganska mogen nivå, tror du missat poängen med ett diskussionsforum

Premis
2014-10-28, 08:28
Också ganska mogen nivå, tror du missat poängen med ett diskussionsforum

Se det som mitt inlägg i diskussionen då. Tror man att man ska få något gratis så är man i fel "bransch".