handdator

Visa fullständig version : Farthållare Caddy 2004 TDI ?



VWGolIV
2014-10-24, 13:39
Skulle vilja ha farthållare till min Caddy 2004 Tdi.

Tänkte ju kolla runt på skrotarna men vad jag förstår så får man byta styrdon osv om man inte har
multiratt?

Någon som har koll på detta?

Henrik.M
2014-10-24, 20:27
Förutom spak KAN du få byta rattaxel styrdon , beroende på version.
Läs av artikenr på rattaxel styrdon (adress 16) sen kollar du artnr mot google eller VAG och ser om det har stöd för farthållare.
Har den ej det så måste det bytas ut mot en som har stöd för GRA. (farthållare)

VWGolIV
2014-10-25, 20:02
Tackar så mycket.

Är ju nöjd med bilen i övrigt men jag vill så gärna ha farthållare.

Haugeman
2014-10-26, 13:05
Jag stötte på samma problem med min a3 när jag monterade farthållare. Jag köpte original spak från vag 1800:- kr tror jag det var. Men jag hade första versionen rattstyrdon som var ett lowline.

Man måste minst ha ett midline styrdon för att få farthållare att funka. Jag jämförde mitt artnummet mot en lista på ross viki och köpte ett styrdon på bildelsbasen som var nästa artnummer i serien, då detta var midline. Detta var från en caddy.

Efter montering av detta och kalibrering av styrvinkelgivare och sturdon funkar allt.

VWGolIV
2014-10-28, 21:11
Jo jag kollade idag som Henrik skrev.

Det verkar som enligt google att det är ett lowline som jag har.
Men att få farthållare + styrdonet så ska jag nog kunna köpa allt under 1000 kr.

Så då borde jag kunna byta och koda in allt så att det funkar.

Men tackar för ditt inlägg Hauge, bra o veta.

VWGolIV
2014-11-01, 22:05
Då har jag forskat lite mer och tydligen så skall jag ha nån kabel för att farthållaren skall fungera.

Jag hittade iallafall Spaken för farthållare + styrdon, när allt är inkopplat och kodat och alla felkoder fixade
så funkar det ej. Sen när man då kollar på diverse kit på Ebay m.m som är samma som det jag hämta så är där en enkel kabel
med som skall kopplas in.

Nån som har koll och isåfall vart jag kopplar in den. Vw där jag bor vill inte berätta, vilket jag förstår.
Den jag brukar prata med som hjälper mig normalt är sjukskriven.

Henrik.M
2014-11-02, 00:04
Kabeln du pratar om är en kabel som ska gå mellan spak och motorstyrdon.
Oftast är denna kabel redan dragen men i vissa fall kan den saknas om du har en riktigt tidig alt "snikutrustad" caddy.
Leta på nätet efter montanvisning för farthållare till Caddy alt Vw Golf 5 (Farthållare förkortast oftas GRA i VW världen så sök på det) , i monteringsanvisningen står det vilken kabel det gäller och hur man visuellt kontrollerar om den sitter där eller inte.
Står även var kabeln ska monteras.
Jag har monterat X antal farthållare på både MK5 och Caddy och råkat ut för att montera denna kabel 1 gång , så av förklariga skäl har jag tyvärr mer info om hur den ska stiftas in. , men jag är övertygad om att du finner det på nätet.

Kodningen görs i 2 styrdon.

01 Motorstyrdon och 16 Rattaxel styrdon.


EDIT

Sidan 33 och framåt är på svenska. ;)

http://vwgolfr32.co.uk/MK5-Golf-ccs.pdf
Skickat från min Mini Padda

VWGolIV
2014-11-02, 09:12
Tack så mycket.

Nu bringa du en hel del klarhet till den kablen jag letade efter och vart den ska sitta.
Så nu blir det ut o se om jag har den eller ej.
Annars måste jag ha missat nån liiiten kodning så jag skall dubbelkolla allt igen.

Har jag nu tur så har jag betalt totalt 300 kr inkl verktyget för att lossa bulten på ratten och det är ju
helt ok för att få en farthållare i bilen.

VWGolIV
2014-11-02, 20:37
Kollade igenom filen och då fattas jag kablen så klart, så min är nån snikmodell.

Dock kollade jag över all kodning och med en sladd så borde allt fungera så det blir en tur till skroten imorgon o hämta från samma
bil jag tog farthållaren ifrån.

Haugeman
2014-11-03, 19:36
Jag fick montera den kabeln på a3 an med. var det enda bökiga med hela monteringen.