handdator

Visa fullständig version : Läckande grenrör, transporter



Ingo
2014-10-24, 00:07
Ställde en tidigare fråga på forumet om avgaslukt i kupén, nu visar det sig att grenröret är sprucket alt otät packning, kommer inte åt att se eller känna rejält men läcker gör det.
Nån som vet vad nya grenrör kostar till transporter, har kollat efter begagnat och det verkar vara väldigt dåligt med dem... Vanligt fel?
Går det att laga på nått sätt? Svetsa?
Vad tror ni jobbet skulle gå på? känns rätt bökigt.

Bilen i fråga är en transporter t5 130hk -06

Tack på förhand!



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jonny
2014-10-25, 16:54
Hej!
Jag köpte en lika bil som du hos KVD som vid leverans hade samma fel som din. Vid kontakt med den lokala vag-verkstaden fick jag en offert på 16000 kr på att byta grenrör. Nu tog glädjande nog KVD den reparationen, fast hos en Mekonomen-verkstad.
Vet ej kostnaden, men dom hade bilen i 2 dagar och behövde tydligen demontera turbon.
All heder åt KVD!

Ingo
2014-10-26, 09:51
Jaha ok! Låter inte som min plånbok blir glad av detta.
Är det skadligt att åka med ett sprucket grenrör mer än att det kommer in avgaser i kupén?
Är det några effektförluster vis sprucket grenrör? Tycker ändå att bilen är relativt pigg och fräsch.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

boster
2014-10-26, 10:54
Grenrör går att svetsa med gjurtjärns pinne om man gör rätt borra hål i början och i slutet av sprickan och slipa ur en liten V-fog och Värm grenröret innan du svetsar och svetsa ca 2-3cm i taget

Eller så kollar du på eBay.de om det finns grenrör (om du kan skruva själv )

Ett tips .....Du kan börja med att skruva i sär det och kolla efter fel ......

Ingo
2014-10-26, 17:24
Jovisst kan jag det,
Men känns ju som om det kan vara bra att ha en grenrör i reserv ifall det inte är packningen.

Är detta ett vanligt fel på transporter?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mini_me
2014-10-27, 07:21
Hyffsat vanligt men inte om du slår ut det grenrör kontra sålda bilar.

Är lite pyssel att byta , pinnbultarna brukar gå av . dvs man får borra och sätta insatsgänga.

Är du säker på att det är en spricka? Kan vara att packningen har gett sig vid 1ans cylinder (Dvs höger sida av bil).

Ingo
2014-10-27, 20:04
Javisst kan det vara packningen, är bara jag som tar värsta tänkbara..
Men läckaget jag känner är på vänster sida på grenröret (i bilens färdriktning) så höger sett framifrån.

Är väl samma jobb som om grenröret skulle va sprucket men en packning är väl förhoppningsvis billigast [emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk