handdator

Visa fullständig version : Problem med misständningar/gnistsläckning 1.8t K04



Ceder-GTI
2014-10-21, 14:41
Tjena har en golf 1.8t 01a med k04-001 sitter även 3 tums dp och 4 bars btr på bilen med anpassad programvara. Lmm är bytt då jag fick felkod på denna även lambdasond byttes när downpipe monterades.

Det är såhär att ibland får bilen för sig att rycka och gå lite ojämnt vid full laddtryck oftast vid uppförsbacke eller när man åker full bil. Åker jag ensam går den oftast rent och felfritt, ger inga felkoder på vagcom. tidigare högg den nästan alltid på gaspådrag och känndes slö på högvarv tills en tändspole gick sönder köpte en ny och monerade då har rycken blitt mycket mindre även provat knacka stiften det gjorde stor skillnad. sitter Ngk platina som rekomenderades på vag dom har gått 2k mil. Sitter dom bultade hitachi spolarna i. så nu till frågan kan de andra spolarna vara på gång? bilen har rullat 30 tusen mil tror ej spolarna är bytta tidigare. Ser ut som bilen går aningen fett på stiften men den kanske inte orkar tända allt bränsle eller kan det vara tändstiften?

Mvh Ludde

2stroke
2014-10-22, 06:32
Har en 1.8T ( 2001 )
Motorkod: ARZ
Det är så här att ibland får bilen för sig att rycka och gå lite ojämnt vid fullt laddtryck
oftast vid uppförsbacke eller när man åker full bil.
Åker jag ensam går den oftast rent och felfritt, ger inga felkoder på vagcom.
Tidigare högg den nästan alltid på gaspådrag och känndes slö på högvarv tills en tändspole gick sönder köpte en ny och monerade då har rycken blitt mycket mindre även provat knacka stiften det gjorde stor skillnad.
Sitter Ngk platina som rekomenderades på vag dom har gått 2k mil.
Sitter dom bultade Hitachi spolarna i.
Kan de andra spolarna vara på gång ? Det verkar som om att vi har liknande problem ( http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?20793-1-8T-(-2002-)-motor-som-rycker )
Jag har inte de bultade tändspolarna utan löst itryckta.
Min bil är en 2002 med AWT motor.

Jag har inte funnit orsaken till mina problem och motorn rycker fortfarande.
Dock har problemen minskat nu då det blivit kallare ute.

Ceder-GTI
2014-10-22, 11:08
Har du bytt alla spolarna? Min går klockrent tills man når 1.3 bar sen kan den hugga till. Dina stift såg väldigt lustiga ut men gyllenbruna brukar ju vara bra färg på stifften så kanske är dom cylindrarna som du har konstig färg(bleka) på som spolarna inte är okej på. Har samma färg på alla mina stift innan jag bytte tändspolen så vet ej hur dom är nu. När spolen gick sönder på min satt jag i en sådan spole du har i din fast beg då gick den hyffsat men inte lika bra som nu när jag fick nya spolen som skall sitta i. så det värkar vara känsligt. kollat vevhus ventilen på min oxå den var okej och komprov var bra oxå ca 10 bar på alla cylindrar.

Sn00k
2014-10-22, 14:31
Årsmodell?

Vilken programvara? anpassad för vilket bränsle?
vilket bränsle används?

programmet anpassat för 3" downpipe?

vilka spridare används?


har du tillgång till VAG-COM/VCDS så logga följande kanaler och fält under en fullgasrepa på 3ans eller 4ans växel, 1500rpm till varvstopp:

031 (fält 1,2) ställ in min-värde på 0 och max på 1.(onödigt om bilen är <2001 å saknar bredbandssond.)
115 (fält 3,4) ställ in min-värde på 1000 och max på 2500.
020 (fält 1,2,3,4) ställ in min-värde på 0 och max på 10.

031 är begärt lambdavärde vs aktuellt, och ger en bra inblick i det mesta vad gäller soppasystemet.
115 är begärt laddtryck vs aktuellt, och ger en bra inblick i turbo, programvara, trasiga givare, dumventil, ev. läckor mm.
020 är korrektionsfaktorn vid knackreglering angiven i grader, denna skall normalt ligga på 0-3grader, som mest 6 grader på nån enstaka cylinder, OM allting annat lirar korrekt, denna är alltid bra att ha med vid felsökning av misständningar mm.

kan du göra en logfil, eller än bättre ta en skärmdump ifrån vag-scope(grafiska loggningen i vag-com), och posta upp här, så är det inte så svårt att felsöka med denna information.


vad gäller tändspolarna så är dom kända för att ge upp med tiden, det blir sprickor i dom pga växlande temperatur, varmt/kallt/varmt/kallt, och dom sitter väldigt utsatt.
symptomen vid misständning/överslag pga dåliga stift/spolar är korta snabba ryckningar, gärna vid hög belastning och gärna vid låga varvtal.

sopparelaterat ger däremot lite mjukare ryck vid högre last och höga varvtal.(dessa är enklast att utläsa från en log)

laddtrycks/givar/program-relaterat brukar kännas mer som ett svajjande/gungande.


om det känns som korta hastiga ryckningar så hade jag definitivt börjat med att byta spolar.. stiften du använder krånglar ytterst sällan.. då ska det vara nått som fått dom att sota igen rejält.

hoppas du hittar felet =)

Ceder-GTI
2014-10-22, 21:27
2001, motor: ARZ sitter dubbla sonder på han, Fekzen mjukvara anpassat för K04,4 bars btr,98 oktan och org lmm.

satt org downpipe på först sen kom jag över en 3 tums och satt dit men problemen fanns redan innan det och har inte blitt värre av det, snackade med han om det och det skulle tydligen funka med detta program oavsett.
spridarna är standard bosch ev14 314cc på 3bar skall va runt 365cc på 4bar :)
Laddtrycket ligger på ca 1.3 bar.
fick problem med svajande ladd med org n75c så nu sitter det en n75j laddet är nästan satbilt fladdrar ytterst lite.

Huggen kommer precis när man når högsta laddtryck kring 3000 varv oftast på 2an när han varvar ur fort då med höglast som du beskriver, hugger till snabbt 2-5 gånger sen varvar den ur :) Klickar hem 3 nya spolar till då :)
Farsan jobbar på VW så det är ju org vw diagnosverktyg kanske inte riktigt likt vagcom som du beskriver? men ska se om jag kan låna och prova. :)

2stroke
2014-10-22, 23:00
Huggen kommer precis när man når högsta laddtryck kring 3000 varv
oftast på 2an när han varvar ur fort då med höglast,
hugger till snabbt 2-5 gånger sen varvar den ur.Låter ungefär som min motor :(

Ceder-GTI
2014-10-30, 19:31
Halå i stugan, nu är alla tändspolar bytta och de snabba rycken ha försvunnit, Varvar ur bättre och hugger inget vid låga växlar och går mkt mjukare,känns allmänt rappare.
Dock finns de kvar några mjuka ryck då jag kör på ex 5an och håller 80-90 sen ger fullt ladd då kan den rycka mjukt från 2000 varv upp till 2500-2800 varv sedan går den perfekt.
Om jag varvar ur den fullt på 2an och skickar i 3an och varvar ur den oxå så kan de kännas som lite mjukhugg över 5 tusen varv. Sen märkte jag oxå att laddtrycket blitt helt stabilt efter 3k varv innan fladdrade de lite hela vägen.
Slog i en sådan stp injector cleaner mot ryckningar och tycker den har blivit bättre efter de, så kanske är skit i spridarna eller kanske den går en smula fett :)

Sn00k
2014-10-30, 22:03
låter som typisk kompressor-surge..
orsakat av programvara som inte är helt anpassad för din setup.. felkalibrerad laddtrycksstyrning.
i det här fallet är det säkerligen downpipen som ställer till det, den gör att turbon kan spoola betydligt tidigare.. och bygga FÖR högt tryck FÖR tidigt i registret.. då blir den att mota/gunga/fladdra i laddtryck innan varvtalet ökat till runt 3000 i det här fallet, sedan stabiliseras trycket och bilen skjuter iväg med full kraft.

surge går att mappa bort.. dvs, göra om programvaran.

Ceder-GTI
2014-10-31, 11:41
Okii kan nog vara så, ska se om jag kan logga den med vagcom annars får jag åka upp för en justering hos han :)

Ceder-GTI
2014-11-04, 21:50
Har kört med öppet aem dryflow filter med värmeplåt nu och en adapter innan lmm för silikonslang, tyckte den spolade upp bättre då. Så tänkte på de där me att den spoolar för fort så satt dit orginal luftburken för att strypa och nu tvekar den inte nämnbart alls på 5an och huggen är borta på 2an :) Tycker den funkar bra nu :)

Sn00k
2014-11-04, 22:23
haha, ja det var ju också en lösning.. =)

original luftburk + filter är dock mycket bättre för både motor och luftmassemätare, så kör vidare på det.