handdator

Visa fullständig version : Dörrsida Touran - igen?



jesseboy73
2014-10-15, 13:31
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Jag tror mig läst om detta tidigare, dock på andra VW-modeller än Touran.
Jag har byggt och lagat det mesta, men på nyare bilar blir jag nervös.
Nu lär jag behöva byta låskista på vår Touran -06.
Kändes snabbt gjort men ... ska jag verkligen gå så hårt åt dörrsidan?
Jag har lossat bultarna under handtaget och i nederkant.
Sen ska man slita utåt-uppåt?
Känns som om jag ska knäcka hela insidan.
Dumt att peta in saker för att bända också.
Vet att det är clips men sitter de så hårt??
Vill bara veta att jag inte glömt nåt innan jag går neandertalare på hela dörren.
Förlåt i förhand eftersom det säkert varit upp förr, men tacksam för svar som kan berättiga ett lite mer "ursinnigt" ingrepp...

J.L
2014-10-15, 13:41
Flyttat till vw-forum

Monzen GTi
2014-10-15, 15:19
Hej.

Har inte gjort detta på vår Touran, men demonterade dörrsidorna på Eos'en i vintras.. Här är mina erfarenheter: Clipsen är enklare att få av om de är lite värmda (värm försiktigt med hårfön), kan även hjälpa att smöra dem med 5/56 eller dyl., sen använde jag "plastmejseln" som följde med mina fälgar att bända med. funkar även bra med smörkniv eller bred skruvmejsel med trasa runt. Räkan med att ett par clips kommer att gå sönder, men dessa är inte dyra på VW.

video som kan vara användbar: https://www.youtube.com/watch?v=khAceNYE6D8

jesseboy73
2014-10-16, 18:36
Tack för tips.
Kanske är för feg...


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

jesseboy73
2014-12-07, 19:12
Sådär.
Kistan kom igår och idag gav jag mig på operationen med andan smått i halsen.
Det stämmer att de sitter utav h-vete, clipsen. Men trots minusgrader fick jag loss samtliga.
Självklart fick jag huvudbry när plåten skulle lossas, men efter att lite logik trängt sig in i tjockskallen skruvade jag förstås loss rutan. Diverse täckande plastkåpor senare var kistan nästintill blottlagd. En knepig detalj var att få fast den lilla dörrhandtagswiren men det löste sig med ett urval av svordomar och anorektiska handleder.
Att sedan få på allt igen gick oväntat smärtfritt.
Dock har det nu uppdagats att dörren inte går öppna med nyckel i hål. Kan vara som tidigare ägare sa, att någon försökt något olovligt och det är någon skada inuti vredet.
Nåväl, har man fjärr så har man. Även om självnöjdheten höll på att övergå i tårar då jag så elegant låst dörren för att sedan inse att den då fan inte går att låsa upp. En hermetiskt tillsluten VW-kartong...
Tills jag i ett desperat försök testade med den andra nyckeln, då funkade allt.
Jävligt skönt att till skillnad från förr numera kunna låsa, låsa upp, larma och ha innerbelysningen inställd på dörrsymbolen, där den ju ska stå.
Ingen mer öppen dörr på instrumentpanelen heller.
Nu okynneslåser jag och låser upp nästan så snart jag går förbi.
Tack för hjälpen.
/j


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

tisu001
2014-12-08, 13:26
Sådär.
Kistan kom igår och idag gav jag mig på operationen med andan smått i halsen.
Det stämmer att de sitter utav h-vete, clipsen. Men trots minusgrader fick jag loss samtliga.
Självklart fick jag huvudbry när plåten skulle lossas, men efter att lite logik trängt sig in i tjockskallen skruvade jag förstås loss rutan. Diverse täckande plastkåpor senare var kistan nästintill blottlagd. En knepig detalj var att få fast den lilla dörrhandtagswiren men det löste sig med ett urval av svordomar och anorektiska handleder.
Att sedan få på allt igen gick oväntat smärtfritt.
Dock har det nu uppdagats att dörren inte går öppna med nyckel i hål. Kan vara som tidigare ägare sa, att någon försökt något olovligt och det är någon skada inuti vredet.
Nåväl, har man fjärr så har man. Även om självnöjdheten höll på att övergå i tårar då jag så elegant låst dörren för att sedan inse att den då fan inte går att låsa upp. En hermetiskt tillsluten VW-kartong...
Tills jag i ett desperat försök testade med den andra nyckeln, då funkade allt.
Jävligt skönt att till skillnad från förr numera kunna låsa, låsa upp, larma och ha innerbelysningen inställd på dörrsymbolen, där den ju ska stå.
Ingen mer öppen dörr på instrumentpanelen heller.
Nu okynneslåser jag och låser upp nästan så snart jag går förbi.
Tack för hjälpen.
/j


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Bra jobbat! Härlig känsla att ha lagat nåt själv, stort eller smått! Jag spar länken till denna tråd då vi också har en Touran -06, så detta kommer väl snart på vår med :)