handdator

Visa fullständig version : Stereo funderingar Gti ED30



adamsoderlund
2014-10-14, 21:41
Tjena!
Har köpt mig en Gti Edition 30.
Hur vet man vad man har för stereo i den?
Sedan en till sak angående navigatorn.

Har en Volkswagen DVD Navigation , Europa (V4)
Den hittar inte min position utan på kartan är jag på någon ö mitt ute i mälaren.
Några tips?

Tacksam för svar
Nybliven GTI ägare

vfr
2014-10-14, 22:05
Hej och välkommen hit. Säger en annan nybliven ED30-ägare. Din fråga ang. navigatorn kan jag inte svara på. Det sitter ingen navigator i min ännu.

softishman
2014-10-15, 06:44
Den heter mfd2 din stereo och var tillval när bilen köptes ny, idag ör den väldigt omodern och seg... RNS510 som vfr kommer montera snart är en nyare nav från vw. Jag köpte en eftermarknads som har blåtand mm inbyggt från början. Sen ska jag uppgradera ljudet ganska mycket i min i vår...
Jag köpte en Blaupunkt Philadelphia 835. Den ser ut som RNS510 men har mer funktioner inbyggda!
Min arbetskollega har oxå en Ed30 och han ska köpa en Pioneer xxx8600 idag med monteringskit till golf mk5 så rattknappar funkar osv...

adamsoderlund
2014-10-15, 20:21
Tack för svar!
Så du rekommenderar att köpa ny stereo, tex rns510? Svårt att byta själv?

softishman
2014-10-16, 06:09
Det beror ju på vad du behöver/vill ha. Vill du bara ha nav skulle jag leta efter en RNS510 men vill ha ha blåtand och mer inkopplings möjligheter för extern musik skulle jag köpa en eftermarknads stereo. Att byta är inte svårt, man lossar gallret ovanpå instrument brädan och sen ramen runt det (skaffa små brytjärn i plast för att demontera saker) och sen nedre ramen runt stereon och till sist stereon.