handdator

Visa fullständig version : Golf IV GTI och bsr



André
2014-10-13, 20:37
Hej! Jag har GTI som det nu har gått hål på avgasröret på. Tänkte då att det kunde vara ett bra tillfälle att "optimera" bilen lite... Sätter in en bild på bilen här nere, lite skönhetsskavanker men annars har den fungerat utmärkt hittills. Kan säga att jag är mycket nöjd med min första bil.

5000

Jag har ett antal frågor angående BSRs steg 3 trim http://sv.bsr.se/trimsatser/t/449 samt vad som är viktigast att tänka på när det kommer till att trimma bilen. Jag skulle också vilja ha lite info från folk som har haft sin bil hos BSR och hur de upplevt trimmet? Det jag hittills har sett här på forumet är mestadels en positiv inställning på deras produkter och tjänster. Tack på förhand för era åsikter. /André

Rusbe
2014-10-13, 21:38
Ja de är duktiga! Att tänka på, fortsätta serva bilen regelbundet, inte tokköra kall och att kopplingen kan ge upp snabbare. Lite "sunt förnuft" :-). Jag har det på min golf och den är riktigt rolig!

André
2014-10-13, 22:43
Någon som har erfarenhet om hur svårt/lätt det är att installera via bsr's ppc? Enligt deras egna beskrivning så låter det relativt lätt. Planen är nämligen att installera allting själv (med lite hjälp av kunniga personer) Avgassystemet är inga problem men har tankar angående ppcn.

Rusbe
2014-10-13, 22:56
PPC är busenkelt!

Särås
2014-10-14, 11:46
Vi har en sjukt bra kampanj denna vecka för betalande medlemmar i Volkswagen Club Sweden:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18266-Milltek-Sport-kampanj-till-alla-betalande-medlemmar-i-Volkswagen-Club-Sweden!

Inte BSR/Simons men Milltek Sport vilket inte är direkt sämre.
Bara ett tips...

Rusbe
2014-10-14, 18:49
Kom på en sak, tror faktiskt inte denna manöver går att göra med en PPC? Utan du måste ha ur styrboxen? Rätta mig om jag har fel!

André
2014-10-14, 21:02
Rusbe, menar du stertmans avgas och trim? Vad jag såg så stod det att det gjordes via OBDII porten. Dock så gäller erbjudandet endast cat-back avgas, inte hela system och trim på det. Så jag tror jag håller mig till bsr.

Särås
2014-10-15, 00:18
Rusbe, menar du stertmans avgas och trim? Vad jag såg så stod det att det gjordes via OBDII porten. Dock så gäller erbjudandet endast cat-back avgas, inte hela system och trim på det. Så jag tror jag håller mig till bsr.

Downpipe har man 10% rabatt på som betalande medlem och denna vecka 20% på Cat-Back så blir väldigt fördelaktigt pris på Milltek Sport just nu hos oss.
Men gäller som sagt enbart denna vecka (beställning).

Mjukvara har vi men det är enbart så det installeras på plats hos oss.

André
2014-10-16, 11:44
Okej, faller på mjukvaran. Kan inte ta mig till Nynäshamn / Stockholm med bilen. BSR behöver också installera mjukvaran, dock så har jag närmare till dem från norra skåne.

Särås
2014-10-16, 14:43
Okej, faller på mjukvaran. Kan inte ta mig till Nynäshamn / Stockholm med bilen. BSR behöver också installera mjukvaran, dock så har jag närmare till dem från norra skåne.

Helt ok, men överväg Milltek systemet i stället för deras kanske, tror Du får ett bättre system på alla sätt med Milltek (dessutom kan vi eventuellt lösa fri frakt).

Mange.k
2014-10-16, 15:49
Kan bara säga att jag monterade ett sinons (samma som BSR säljer) och efter mindre än 500 mil vill jag kasta det åt he*vete, lät bra i början men med tiden kom mer å mer resonanser.
När jag får råd blir det riktiga grejer ;)

Ghost RS
2014-10-16, 15:59
Har haft både Simons & Milltek (helsystem på båda) och för mig är det glasklart. Milltek är hästlängder bättre på alla sätt.
Som Mange.K säger så blev det otroligt mkt resonanser vilket ledde till att jag vart tvungen att byta.

Premis
2014-10-17, 12:16
Har haft både Simons & Milltek (helsystem på båda) och för mig är det glasklart. Milltek är hästlängder bättre på alla sätt.
Som Mange.K säger så blev det otroligt mkt resonanser vilket ledde till att jag vart tvungen att byta.

Är Milltek bättre på resonanser? Hade "simons" halvsats på en A3 1.8T och visst murrade det gott men motorvägskörning gav hemska resonanser i hela bilen så man fick alltid köra 130 för att slippa det värsta .. så ska det inte vara.

Ghost RS
2014-10-17, 13:36
Är Milltek bättre på resonanser? Hade "simons" halvsats på en A3 1.8T och visst murrade det gott men motorvägskörning gav hemska resonanser i hela bilen så man fick alltid köra 130 för att slippa det värsta .. så ska det inte vara.


Ja jag tycker Milltek är mycket bättre. Jag kände samma sak på Simons som du gjorde..
Det sköna med Milltek är att kör du "som folk" så låter det inte speciellt mkt. Det murrar lite vackert men ingenting som stör.
Trycker du däremot på gasen så kommer alla att reagera. Även bilarna du kör om :D
Med Simons så kändes det ibland som om avgassystemet satt I bilen, kändes som om hela inredningen skakade. skitskumt.
Milltek märker du knappt förrän du gasar :P

Vågar nästan satsa mitt pekfinger på att du kmr bli galet nöjd med Milltek.

André
2014-10-17, 14:06
Jag håller på att räkna på det för tillfället (bsr vs milltek), har inte bestämt mig ännu. Dock så har jag ett par frågor angående Milltek som jag hoppas ni som har det eller Jimmy Särås kan svara på. Behöver jag göra utrymme i den bakre stötfångaren med Milltek (se bild) http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=Milltekgolf1,8tgtimk4turbo backsystem Eller passar det utan att ändra på stötfångaren. Samt stämmer det det som skriver på downpipen med att 10% effektökning? Det känns mycket utan ny mjukvara.

Särås
2014-10-17, 14:56
Jag håller på att räkna på det för tillfället (bsr vs milltek), har inte bestämt mig ännu. Dock så har jag ett par frågor angående Milltek som jag hoppas ni som har det eller Jimmy Särås kan svara på. Behöver jag göra utrymme i den bakre stötfångaren med Milltek (se bild) http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=Milltekgolf1,8tgtimk4turbo backsystem Eller passar det utan att ändra på stötfångaren. Samt stämmer det det som skriver på downpipen med att 10% effektökning? Det känns mycket utan ny mjukvara.

André: Milltek har antingen så man byter den nedre delen av stötfångaren original del från VW: 1J6807521C
Eller så köper man en version som slutar som originalet bakom stötfångaren, så båda lösningarna finns beroende på Din smak samt så klart även om man vill ha R32 MK4 "look a like".

Downpipe kommer ge effekt, det är ingen lögn, dock kan nog 10% vara en hög siffra om man ska vara ärlig och en uppgift som Milltek Sport använder generellt på personbilar där man byter downpipe.
Dock så mår bilen verkligen inte dåligt av att byta downpipe med tanke på värme och mottryck från original katalysatorn!
Med vänlig hälsning, Jimmy Särås

Sista dagen med mega kampanj priser på Milltek Sport idag, slå en signal så kan vi prata om Du har mer frågor eller funderingar runt Milltek Sport och deras avgassystem.
0736-996993

Mange.k
2014-10-17, 16:14
Jag är så less på mitt simons att jag vill knivhugga mej själv hårt, så fort jag ligger i fas med alla grejer som ska fixas på bilen byts det ut mot ett milltek, har ju redan dp'n monterad så

Sn00k
2014-10-17, 19:49
värt att nämna att original downpipe är ~1.75" invändigt på dessa bilar, och att det gör underverk att gå upp på 3"..
turbon spoolar tidigare och klarar lite högre laddtryck, samt att VE ökar drastiskt med minskat avgasmottryck.(mer effekt vid samma laddtryck)

Vid bromsningar före/efter har ~50Nm ökning uppmätts på bilar med orörd motor och downpipe, 2.5" avgas samt anpassad programvara.. och DET är verkligen något som känns när du kliver på gasen.

Mange.k
2014-10-17, 19:53
Jag tycker de spoolar mkt bättre nu på min sen jag montera dp å intake kit

Rusbe
2014-10-17, 19:55
Kan man koppla samman BSR downpipe med miltek systemet? Har som andra "huvudvärk" vid motorvägskörning längre sträckor!

Mange.k
2014-10-17, 19:57
Klart man kan, svets å vinkelslip, de gjorde jag, fast tvärsom.
Se bara till att kapa i det du tror du kommer va missnöjd med, jag kapade i simonsröret ;)

Rusbe
2014-10-17, 19:59
Haha, ja visst!

Rusbe
2014-10-17, 20:01
Jag är intresserad helt klart! Vad kostar ett system.

Mange.k
2014-10-17, 20:02
Stertman.com borde du se priserna på om din modell är upplagd

Rusbe
2014-10-17, 20:19
Jo, jag såg! Får nog vänta pga inköp av Bilstein coilovers :-)

Särås
2014-10-17, 20:50
3 timmar och 10 minuter till 20% kampanjen är slut...

;)

Mange.k
2014-10-28, 18:26
jag har bytt ut mitt simons mot ett milltek,så nu har jag komplett från turbo.
jävlar vilken skillnad det blev i ljud, resonanserna är borta å det brölar inte alls när man ger gas, förut skämmdes man när man låg på omkörning för det lät verkligen illa under belastning.
nu kan tom frugan köra bilen utan att tycka det är jobbigt.

André
2014-10-28, 19:14
Efter ett antal "skräck" historier om simons och ljudet i deras avgas har jag bestämt mig för miltek, viket flera här har påpekat är ett bättre avgassystem :) Valet har fallit på:
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=Milltekgolf1,8tgtimk4downp ipe
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=Milltekgolf1,8tgtimk4dcatb ackresonatedtwin80

Det jag undrar är om någon vet var jag hittar den nedre delen av stötfångaren (billigt) som behövs? Har kollat runt lite och har en fråga om det är den som sitter på 4motion golfarna (mk4) ? Jimmy var snäll här innan och gav mig vws produktid 1J6807521C

Ceder-GTI
2014-10-30, 20:04
Körde me steg1 program från Fekzen.se i min 01a (finns även steg 3) ,gjorde enorm skillnad och gick mjukare kostar ca 3500kr, ang ppc så funkar de inte på 150hk maskinerna vad jag sett. Tips kolla avgas på ebay oxå där kan priserna skilja lite mot här i sverige :) Läppen hittar du på vw kostade 700-800kr när jag kollade med dom senast.