handdator

Visa fullständig version : Bränsleförbrukning



Rusbe
2014-10-10, 21:31
Hej,

Lite funderingar kring bränsleförbrukning? Min bil, en golf gti 1,8t från 2001 med ett steg 3 trim kommer ungefär 56-58 mil på full tank blandad körning. Hur långt kommer ni som kör org samt trimmat?

Premis
2014-10-11, 15:10
Låter normalt. Beror ju på hur du kör.

Lillen
2014-10-11, 17:13
Hur du kör , var du kör , vilka däck du har , vilka fälgar du har och storlek.

Min 1,8T körde jag på 0,7.
Helt orginal motor.

Skiljde nästan upp mot 2 deciliter per mil mellan 15" fälgar och 17" fälgar

Sedan är ju motorerna så små och har sånt litet moment att det gör enorm skillnad på körsätt.

Henrik.M
2014-10-11, 21:31
Jag har aldrig kommit under litern i stan med mina ovässade 1.8T dock med 18".
Varken med Passaten eller Beetlen.

2stroke
2014-10-11, 23:30
Det skiljde nästan upp mot 2 deciliter per mil mellan 15" och 17" fälgar på min 1.8T


Jag har aldrig kommit under litern i stan med mina ovässade 1.8T dock med 18"
Både med Passat'en och med Beetle'n. :rolleyes: Njaaaa......
Det är kontaktytan ( dvs. däcksbredden ) mot vägen som är helt avgörande för skillnader i förbrukningen.
Inte att man tex går från 15" --> 18" i storlek.

Henrik.M
2014-10-12, 00:08
:rolleyes: Njaaaa......
Det är kontaktytan ( dvs. däcksbredden ) mot vägen som är helt avgörande för skillnader i förbrukningen.
Inte att man tex går från 15" --> 18" i storlek.

Går du från 195/65-15 ---> 225/40-18 så ökar du kontaktytan 3cm
Så nog är det allt att man går från 15 och högre som höjer förbrukningen och det markant.

Vi går på lite fakta istället angående förbrukning och stadskörning.
Detta är vad tillverkaren säger:

Beetle : https://app-ssl.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/beetle/beetle_fakta_2005___tryck_051120___vw404/_jcr_content/renditions/item.download_attachment.file/Beetle_Fakta_2005_-_tryck_051120_-_VW404.pdf

Passat 3BG:https://app-ssl.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/passat/passat_fakta_2003___tryck_03___vw201/_jcr_content/renditions/item.download_attachment.file/Passat_Fakta_2003_-_tryck_03_-_VW201.pdf

Golf 4 : https://app-ssl.volkswagen.se/content/medialib/vwd4/se/pdf/modeller/golf/golf_fakta_2001/_jcr_content/renditions/item.download_attachment.file/Golf_Fakta_2001.pdf


Smaska på tyngre & större fälgar med bredare däck så ökar du förbrukningen innan du hinner blinka.
Högre vikt samt högre rullmotstånd ger högre förbrukning på en redan slö snurra på 150 hk.


Jag VET för jag har det senaste 9 åren kört 1.8T 150hk dagligen med allt från 15-18" i allt från sommar till vinter och från landsväg till stad....2 olika bilar dessutom.
0.75 är det bästa jag kommit ner på Luleå---Sthlm med 15" och landsvägsfart nattetid med Passaten.

I stan : Aldrig under litern om jag så puttar igång bilen istället för att "kallstarta"den en ljummen sommar morgon.

Frågor på det!?

mats91
2014-10-12, 05:19
Konstigt det låter tycker jag. Min drog 0,6 hudiksvall-sala automat och 16"

2stroke
2014-10-12, 19:22
Går du från 195/65-15 ---> 225/40-18 så ökar du kontaktytan 3cm
Så nog är det allt att man går från 15 och högre som höjer förbrukningen och det markant.

Smaska på tyngre & större fälgar med bredare däck så ökar du förbrukningen innan du hinner blinka.
Högre vikt samt högre rullmotstånd ger högre förbrukning.

Frågor på det!?( Naturligtvis snackar vi om givna diametrar/omkrets på däck till en viss bilmodell )

Det här är enkla fysiska lagar som gäller.
Rullmotståndet mot underlaget styrs av bredden på däcket, INTE storleken på däcket.
utöver detta rullmotstånd tillkommer även att luftmotståndet ökar med ett bredare däck.

Vidare spelar även däckets+fälgens totala vikt roll,
...men ett större däck/fälg inom givna diametrar ökar nödvändigtvis inte alltid i vikt.

* Ett tyngre däck+fälg försämrar accelerationen på tex bilen jämfört med ett lättare däck+fälg.
* Ett tyngre däck+fälg kostar mer energi ( Bensin/Diesel ) varje gång man accelererar jämfört med ett lättare däck/fälg.


..sedan spelar även gummiblandningen en viss roll.
* Ett däck med HÅRD gummiblandning rullar lättare än ett däck med MJUK gummiblandning.
Ett däcks hårdhet mäts med den sk. SHORE-metoden.

Lillen
2014-10-12, 19:29
Det krävs en hel del mer moment att dra runt större fälgar än mindre.
Om du tycker det låter konstigt kanske du borde fråga dig varför det pratas om ofjädrad vikt och vridmoment. En större fälg kräver mer moment för att rulla och därmed med gaspådrag för att uppnå samma moment. Så detta påverkar ju inte helt överraskande förbrukningen.

Inget kostigt alls utan snarare helt normalt.

Men du menar att om jag körde stora fälgar men supersmala däck så skulle den gå billigare?

Egentligen fattar jag inte att man ens ska behöva förklara sånna saker , bara att testa så ser du.
Dessutom VET jag detta pga att jag kört med många olika dimensioner på min bil när jag ägde den.
Det enda som gjorde en stor fälg aningen billigare var att ha en underdimension på gummit så rullomkretsen minkade gentemot orginal , men den gick ändå dyrare pga att de gick tyngre att dra runt.

1,8T är en myggmotor som har för lite moment och kraft för att gå billigt i en Golf 4 eller större.
OK , de går att köra billigt med men då får man vara försiktig.
Dra släp eller lasta fullt så märker man de fort.

Rusbe
2014-10-12, 22:46
Oj va många infallsvinklar! Kör med 215/35 18, dvs underdim! Nackdel, allt som visas, hastighet sträcka mm blir ytterligare några procent lägre.