handdator

Visa fullständig version : Varför blir det såhär? vad händer med karossen!?



D_Stenlund
2014-10-09, 21:17
Har under ett tag märkt att de kryper sig mer och mer runtomkring. Ser ut som allt börjar vid soppa pumpen, och sprider sig därifrån. Ser ut som batterisyra på karossen och torkar man bort allt så försvinner färg osv, och de kommer tillbaka. Va kan de vara? Får ta loss pumpen, slipa ner hela bilen invändigt och lacka om i vinter kanske ;)

4984

badtab
2014-10-09, 22:08
Ser ut som nå galvaniska strömmar, har du monterat nåt i en äldlare metall än järn i närheten?


Sent from my iPad using Tapatalk

D_Stenlund
2014-10-09, 22:45
Kan de vara gamla slutstegs kablar som e kasst lindade som orsakat detta? Men dom ligger en halv meter ifrån soppa pumpen där ja tycker är själva centrum.

D_Stenlund
2014-10-11, 11:29
Är de ingen som har någon tes?

Sn00k
2014-10-14, 12:24
galvaniska strömmar skulle inte bli blött.. vilket mattan är..?

provat att byta matta?

jag hade liknande fenomen på en gammal mk2:a jag hade, och där va det en kondensator(till slutsteg/stereo) som sprängs/läckt och sullat ner mattan.. lacken tyckte INTE om den vätskan.
antar att liknande kan hända om man haft ett läckande batteri i skuffen nån gång.

hursom, byt ut mattan, och tvätta lacken med något i stil med alkalisk fälgrent.. det var det som rådde bot på det, kom inte tillbaka under dom två sista åren jag ägde bilen.

D_Stenlund
2014-10-14, 22:13
Okey, nej mattanr inte blöt. Kan ha varit något batteri som stått där för länge länge sedan som varit dåligt på vägen hem från bugrun men borde inte mattan varit paj då? Lär få lacka om den där ytan i vilket fall. Tack snook. Får rengöra och byta skufmattan.

2stroke
2014-10-15, 00:24
Kan ha varit något batteri som stått där för länge länge sedan som varit dåligt på vägen hem från bugrun
men borde inte mattan varit paj då ?
Lär få lacka om den där ytan i vilket fall. Får rengöra och byta skufmattan.Batterisyra angriper bara om det är ett sk. naturmaterial, tex Bomull
skuffmattan är nog tillverkad i 100% Nylon.

Strö vanligt bakpulver på den angripna ytan i skuffen och fukta det sedan med lite vatten.
Gnugga lite med en tandborste eller liknande och torka sedan bort allting med trasa.
Då har du neutraliserat ytan och den går sedan att lacka.

Sciroccogtx16v
2014-10-16, 20:45
Bromsvätska?

Fredrik