handdator

Visa fullständig version : Diffusor, bakspoiler med urtag för dubbla ändrör, ED30



vfr
2014-10-09, 16:15
Är det någon som har koll på om det finnns bakre spoiler diffusor till Golf ED30 med möjlighet till avgassystem med ett ändrör på varje sida? SCStyling har något till vanliga Golf 5, men då är det hela nedre delen av stötfångaren och man tappar den speciella ED30-looken. Man skulle ju vilja ha bara den lilla insatsen (diffusorn) som sitter i nederkanten där urtagen för ändrören är. Just på ED30 så verkar den delen vara separat från nedre delen av stötfångaren i motsats till den vanliga bakstötfångaren.

udo
2014-10-09, 17:37
Styleexperten.se har difusor

vfr
2014-10-09, 18:07
Nej, jag hittar ingen diffusor till Golf 5 där. Ge gärna en länk om du hittat en.

softishman
2014-10-09, 19:35
Min arbetskollega har en sådan diffuser på sin ed30... Ska försöka få tag i en bild på den!!!

Alle47
2014-10-09, 20:32
Min arbetskollega har en sådan diffuser på sin ed30... Ska försöka få tag i en bild på den!!!

Sa inte du förr Fredrik att diffusorn på din bil sitter ihop med övriga plasten på bakstöten?

softishman
2014-10-10, 05:58
Jo, från skarven på bakstöten så är den hel neråt! Men Martin (min arbetskollega) ser ut att ha en påbyggnads diffuser av nått slag. Tror den är köpt på BSR då den hade BSR duplex avgas... Kolla där!

softishman
2014-10-10, 06:02
http://sv.bsr.se/produkt/sport_flow_40041201

Eller så har dom bara kappat upp hålet i originalet.. Men plasten går innåt där hålet är så jag har svårt att tro att det bara är uppkapat...

vfr
2014-10-10, 09:06
Jag har för mig att jag läste direkt hos just BSR att man får kapa. Men det är ju konstigt om kanterna går inåt då. Fast det kanske inte var samma...

softishman
2014-10-10, 12:18
Ska försöka få tag på lite bilder på kollegans bil!!! Återkommer!!

Mange.k
2014-10-10, 12:37
Vissa bilar har ju dubbla kanter gjutna inåt,så man enkelt kan såga upp om det behövs.
Minns bara inte var jag såg det

vfr
2014-10-10, 13:04
Det är sant, Mange. Det är väldigt smart när dom gör på det sättet.

softishman
2014-10-10, 17:35
Bilder skickade till dig Håkan! Har du fått kablarna och kodkortet?

udo
2014-10-10, 17:36
Var inne på styleeperten.se nu.. vet inte hur man länkar via
tfn . men gå in där. Välj Märke/välj golf v/välj styling utvändigt
framme!!:-).

vfr
2014-10-10, 18:33
Bilder skickade till dig Håkan! Har du fått kablarna och kodkortet?

Jajamänsan! Tackar så mycket. :)

vfr
2014-10-10, 18:38
Var inne på styleeperten.se nu.. vet inte hur man länkar via
tfn . men gå in där. Välj Märke/välj golf v/välj styling utvändigt
framme!!:-).

Det är precis där jag varit inne. Där finns sju produkter; dörrhandtag, spegelkåpor, främre stötfångare, motorhuv, annan främre stötfångare och två olika bromsokskåpor. Ser du något mera än jag där? :)

vfr
2014-10-10, 22:13
Aha. Nu fattar jag. Det är i själva verket "Golf 5 Variat" jag har varit inne på. Webbsidan är så konstrurad att den radbryter modellnamnet precis mellan "Golf 5" och "Variant", vilket gör att man tror att det är Golf 5 man klickar på när det i själva verket är "Variant"-varianten (:)) man väljer. Insåg inte detta förrän jag hittade en Golf 5 till i menyn.

Hursomhelst så var ju detta ändå ingen ED30-diffusor utan en hel nederdel till stötfångaren. Sedan var min tanke att det skulle vara för enkelrör på varje sida. Lite grövre enkelrör, inte dubbelrör. 2 x dubbellrör blir för mycket.

Edit: Som här (http://sv.bsr.se/produkt/sport_flow_4004128/259).

softishman
2014-10-11, 09:06
Tycker 2 utblås på samma sida som detr original är till räckligt snyggt! Skulle jag ändra nått så skulle det på en bak från en R32!!

udo
2014-10-11, 18:39
Såga upp ett hål till... eller be någon:-)

Malmstone
2014-10-11, 20:10
Finns ju massor av diffuser på ebay med antingen urblåst på vänster sida eller på båda sidorna om det är det du söker.

vfr
2014-10-11, 20:44
Såga upp ett hål till... eller be någon:-)

Det blir aldrig speciellt snyggt. Och dessutom är ju originalhålet fel då det är gjort för dubbla små rör.


Finns ju massor av diffuser på ebay med antingen urblåst på vänster sida eller på båda sidorna om det är det du söker.

Tyckte inte att jag hittade mycket på Ebay heller. Vanliga GTI-nederdelar finns i massor, men just diffusorn till ED30 tycker jag inte är speciellt vanlig. Men det kanske bara är jag som inte hittar. Kom gärna med förslag, om ni hittat.

Malmstone
2014-10-11, 21:38
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=261508199419&alt=web

I Kolfiber med...

Eller är det kofångare bak på Ed30?

vfr
2014-10-11, 22:17
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=261508199419&alt=web


"FOR VOLKSWAGEN VW GOLF 5 V MK5 GTI 08-12"

Det är ju lysande. Eller inte. Dom har inte ens koll på vilka bilar det passar. Och jag hittar inget i annonsen som säger ngt om ED30, bara "GTI" och den har allting integrerat i nedre delen av stötfångaren.

Sedan skulle det vara runda rör. Inte dessa ovala.



Eller är det kofångare bak på Ed30?
Hur menar du?

Malmstone
2014-10-11, 22:28
Ok ber om ursäkt. Trodde GTI och Ed30 såg likadana ut.

udo
2014-10-12, 09:49
Inga problem att få det snyggt om man har rätt grejer snacka
med grannen som e bilmeck på vw. dom skär ofta ut för dragkrok
Ja har själv haft tanke på att göra så och lite kantigare utblås
inte runt inte ovalt. nåt mittemellan... men e klart har man ett smalt
rör på varje sida så blir orginal för stort.. bli nästan nyfiken hur
ed 30 skiljer sej där bak:-)

vfr
2014-10-12, 10:06
Titta här (http://allcarznews.com/photo/im/volkswagen-golf-gti-edition-30/10/default.htm) t.ex. Första träffen jag hittade när jag sökte på edition 30. Den liknar mer R32:ans bak med en separat diffusor istället för en hel nedeldel av stötfångaren.

Att sedan få till det med ett egengjort extra hål skulle absolut inte bli snyggt. För det första fel form. Sedan har du kanter runt hålet på insidan på originalhålet. Och för det tredje, en liten uppstickande kant runt hålet på utsidan. Finns inte en chans att få det snyggt.

Haugeman
2014-10-12, 11:36
Jag bytte till en gti nedre spoiler med lucka då jag monterade drag på min ed30. Tänker inte skära sönder original spoilern när jag hörde priset på den på vag. Den får jag ligga på hyllan så länge 😒

Tänk efter noga innan du eventuellt kapar i spoilern för den är dyr att ersätta om du ångrar dig.

Mk1
2014-10-12, 11:39
Varför skulle det inte gå att få det snyggt själv? Mer avancerade ombyggnationer har det utförts på bilar genom åren... ;-)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

softishman
2014-10-12, 15:03
Ska du ha drag - köp en gti spoiler
Ej drag men dubbla utblås - R32 spoiler

vfr
2014-10-13, 14:56
Varför skulle det inte gå att få det snyggt själv? Mer avancerade ombyggnationer har det utförts på bilar genom åren... ;-)


Klart att det har. Är man en fena på plåt eller plastjobb så kan man göra vad som helst. Men nu pratar vi om amatörer på hemmanivå som aldrig gjort sådana jobb ö.h.t i den högre skolan.

Det där med drag är också intressant. Har man hus och faktisk använder bilen i det dagliga livet, så är ett drag nästan nödvändigt. Vi har ingen annan bil med drag så det får bli denna. Då finns ju två vägar att gå. Antingen som Haugeman att byta till en tillfällig bakspoiler för drag, med avsikten att en dag ta bort draget och sätta tillbaka originalspoilern. Eller att göra en snygg permanent lösning som inte ska tas bort. Men självklart måste den då vara mer eller mindre osynlig. Helst mera. :)

Diffusorn på ED30 är ganska lik R32:ans. Dom yttre formerna mot stötfångaren nederdel alltså. Den har ju givetvis inte mitt-hålen för avgasrören utan det "vanliga GTI-hålet" istället. Frågan är om det verkligen är samma? Så mycket samma att diffusorn faktiskt passar emellan dem om man bortser från avgasrören? Ett alterntiv är ju att skaffa en R32-bakstötfångare på Ebay och sedan bygga om/byta ut diffusorn på den.

Frågan är ju vad den som Malmstone länkade till egentligen är avsedd för. Informationen på sidan var minsta sagt tvetydig. Det ser ju ut som en diffusor för antingen ED30 eller R32, men jag hittade ingen info något sådant.

Mickeelfstedt
2014-10-17, 20:53
Såga inte sönder den där, dom kostar runt 8000:- att köpa så det är inte värt det...

vfr
2014-10-21, 16:09
Efter lite noggrannare undersökning så verkar det faktiskt var en hel underdel till stötfångaren och inte en separat diffusor. Det ser bara ut som en lös del. Tar man tag i kanterna på "diffusordelen" så verkar allting flexa med om man drar och bänder lite försiktigt i det. Fredrik, Softishman, skrev ju faktiskt att det är en hel nederdel. Jag gissar att det isåfall är en lös påbyggnadsdiffusor för dom fall man vill ha något annat.

Haugeman borde ju kunna bekräfta det om han har tagit av sin och lagt undan vid montering av drag.

Min tanke hade ju annars varit att kunna använt hela diffusorn som en lucka för draget. Lite stor och klumpig visserligen, men det är ändå inte så ofta man har draget monterat och "luckan" avtagen. Även om den suttit skruvad från insidan av stötfångaren eller något liknande, så hade det ju säkert gått att göra någon form av snabbfästen till den. Men är nederdelen av stötfångaren en enda hel del så blir det ju värre.

Priset verkar f.ö vara ca 4700kr för hela nederdelen. Inte riktigt 8000kr, men ändå alldeles för mycket.

Får kanske bli en R32 stötfångare från Ebay istället. Är det förresten någon som köpt en sådan?

Haugeman
2014-10-21, 20:31
Den delas i skillet mellan svart och rött. sitter med skruvar undertill och i hjulhusen. längs kanten är det plasthakar som hakar i övre delen. om du tänker ta av den nedre delen flera gånger kommer hakarna till att gå av till slut. jag höll på att spräcka den första gången jag tog av den.

ED30 spoilern kostar för övrigt 7800 + moms olackad på vag (gjorde i våras när jag höll på med min) och en "normal" gti version kostar 1200 ink moms ca.

5021

vfr
2015-03-03, 19:48
Då tar vi upp ett gammalt ämne. En annan snygg lösning hade varit en R32-bakspoiler fast med avgasrören utflyttade till kanten på diffusorn. Man tycker ju att en sådan borde finnas, iallafall på Ebay. Men jag lyckas inte hitta ngt sånt. Man hittar massor av annat men inte en sån. Är det ngn som har bättre Google-skillls än jag?

Vi har ju t.ex CSR som har en del trevliga saker. Denna (http://de.csr-shop.info/Endschalldaempfer-ESD-Heck-Spoiler-Heckansatz-VW-Golf-5-HA052/a41576590_u315_z69ac741a-5e53-42db-9416-037fd60a3c6a/) är nästan som jagvill ha det. Men själva diffusorn ser ut som en påbyggnad, vilket inte är snyggt. Enligt min mening ska diffusorn snarare vara en aning försänkt än ligga utanför linjerna på spoilern. Dessutom saknar den dom här små "bulorna" i nederkanten framför hjulhusen som också finns på ED30:n. Utan dom blir det inte likadant som dom andra kjolarna.

Det här (http://de.csr-shop.info/public/catalog_xmlxslproducts.aspx?art=viewproduct&suid=315&zid=61c6f1a2-e18b-42f4-96b1-5bc7d955d451&productid=42146284) är CSR:s vanliga R32-bakspoiler. Om man korsade dom två så skulle man få ungefär som jag skulle vilja ha. Eller helt enkelt bara R32-spoilern med rören utflyttade 30cm på varje sida.

vfr
2015-03-07, 13:49
5628Det här är egentligen vad jag vill ha.

http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=18603

Och det är ju bara att göra... :p

Edit: Är det ngn som vet ngn som är bra på plastsvetsning?

cheba
2015-03-08, 18:16
5628Det här är egentligen vad jag vill ha.

http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=18603

Och det är ju bara att göra... :p

Edit: Är det ngn som vet ngn som är bra på plastsvetsning?

Precis något sådant tänkte jag mig när vi diskuterade detta på onsdagsträffen. Sådär kunde det ha sett ut original på R32 enligt mig.

Kan bli riktigt snyggt ifall du väljer att köra på detta.

vfr
2015-03-10, 15:25
Det verkar som att många lackerare också kan plastsvetsa, vilket kanske är naturligt. Jag pratade med min lackerare och han var inte alls emot det. Bara att han ville se grejorna först.

Är det ngn som vet pris på original R32 nederdelen? Alternativt vet någon annan leverantör med separat diffusor. Att ha diffusorn lös är ju så mycket enklare när man skall hålla på med kapning och plastsvetsning. Det finns ju CSR-delen jag länkade till ovan, men det är hela nederdelen i en enda del. Inte separat diffusor.

Alternativt om man kan köpa en alternativ R32-diffusor från någonstans som kanske har ett slutrör på varje sida från början.

vfr
2015-03-12, 20:23
Original R32 nederdelen kostar tydligen ca 4000kr från VW, plus diffusorn. Är det någon som har tips på var man kan hitta en sådan original R32-nederdel för ett lägre pris? Från Tyskland t.ex...

Edit: Stavning

vfr
2015-03-23, 12:39
Vi har ju tydligen 10% rabatt på t.ex VW Smista och VW i Kungälv, kanske flera ställen. Men det är fortfarande mycket pengar för en plastbit. Är det någonstans vi har mer rabatt på originaldelar?

Cullberg
2015-03-24, 18:23
Bilab i Kungälv tex http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=memberpages&subsection=deals

vfr
2015-03-24, 21:00
Jo, den har jag sett. Jag skrev mer rabatt än Smista och Kungälv. Det är ingen mening att köpa i Kungälv om vi skulle ha, säg 15%, någon annanstans. :)

vfr
2015-06-10, 15:47
En runda till på det här ämnet. Är det någon som har koll på R32-spoilern till Golf 5?

En möjlig lösning hade ju varit den lite högre upp i tråden med plastsvetsning av en R32-diffusor där man flyttar ut hålen för avgasrören lite längre ut mot sidorna. Man måste bara ha riktig koll på att en dragkrok verkligen fungerar med en R32-spoiler monterad, men utan diffusorn. D.v.s blir diffusorhålet tillräckligt på alla håll, framförallt höjd och djup, för att ge plats för en dragkrok med avtagbar krok? Är det någon som har koll på hur R32-spoilern egentligen ser ut utan diffusorn monterad? Eller tips på var man skulle kunna se det? Och hur sitter diffusorn fastsatt i spoilern?

Den permanenta lösningen på att ta av diffusorn, som man då skulle behöva göra varje gång man ska använda draget, är ju att göra en modifiering så att den lätt kan "snäppas" fast eller något snabbspänne. Det kan inte vara något större problem att lösa. Just nu hade det varit bra att veta för att ev. kunna tagit av diffusorn på en befintlig Golf R32 för att se hur det då ser ut med plats.

Måste man ta av hela spoilern för att dela diffusor från spoilern, eller går det på något hyffsat enkelt sätt att göra medan spoilern sitter fast på bilen?

Edit: Stavning

vfr
2015-09-30, 13:22
En R32-bakspoiler är inhandlad inkl. diffusor. Diffusorn är under modifiering liknande det här (http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=18603). Fast det blir inte så långt mellan slutrören. Dom kommer att sitta ungefär mittemellan original mittposition och som modifieringen på bilderna. Nästan som Audi TT. Problemet med att sätta dom längst ut som på bilderna, är att formen är mer böjd ju längre ut mot kanten man kommer. Och det blir inte så enkelt att plastsvetsa och få formen att följa det kringliggande materialet när man flyttar en bit plast.