handdator

Visa fullständig version : Köpråd Polo 2009 vs Polo 2010



Henke
2014-10-08, 09:35
Vi ska köpa en nyare "andrabil" och har börjat kolla på polo. Ni som har ägt bägge modellerna, är det stor skillnad på modellen som är från 2006-2009 och den modellen som kom 2010 (bensinmodeller)? Tänker mest på utrymmen, körgläde och driftkostnader. Vi kommer mest att åka korta sträckor då vi har en Audi A4 som huvudbil.

Är det något särskilt man ska kolla efter på Polo? Några svaga punkter på bilarna? När ska kamremmen bytas på de olika modellerna? Någon utrustning man "bör" ha? Jag har sökt bland tidigare trådar, men de är ofta rätt gamla. Alla tips och råd är välkomna!

Mulder-_-
2014-10-08, 11:17
Hej!

Har inte provat den nyare modellen 2010- , däremot köpte vi för ca 1 år sedan en 07:a 1,4/80 hk bensin till frun, ca 10300 mil.
Den har fungerat bra, man åker helt OK i den & relativt tyst upp till 100-110.
Kamremsbyte är var 9000 mil.
Svaga punkter: flexröret som sitter på fämre avgasröret upp mot grenröret, kanske var ett dåligt ex eller om fler är drabbade är oklart..det sprack i skarven efter ca 10 500 mil, och om man vill köpa nytt orginal säljs det enbart komplett med katalysator för nästan 10 tusen! Så det blev ett universal flexrör från mekonomen istället ~ 300 kr med utmärkt resultat :)

Hade även lite dålig lukt i kupen, troligtvis någon slags tillväxt på AC kondensorn som är mer eller mindre vanligt på ganska många bilmärken. Löstes genom att spreja en blanding med Virkon S & vatten där luften sugs in efter kupefiltret & nu är lukten borta för denna gång.

AC-kompressorn har börjat låta lite illa tyvärr, något slags lagerljud...dock kyler den som den ska, får se hur den låter nästa säsong.

Skatt: 1120
Helförsäkring: 4500 (södra sthlm)
Drar ca 0,6 blandad körning.

vfr
2014-10-08, 14:08
Då säger jag precis tvärtom. Har bara erfarenhet av den nyare modellen, i det här fallet en 12:a. Den är verkligen förvånansvärt tyst. Även i motorvägsfart är det väldigt lite vägljud som når in i kupén. Vi har 90hk dieseln med DSG och inga som helst problem så här långt. Men å andra sidan är ju bilen bara tre år gammal. Fast det finns ju bilar som har massor av problem även som nya.

Den har gått ner i förbrukning en del på sista tiden (ca 5000mil). Det tolkar jag som ganska vanligt på dieslar att det tar ett bra tag innan dom är riktigt inkörda och når sin riktiga förbukning. Fast nu är kanske inte diesel det bästa alternativet för er om det mest är korta sträckor.

Marcus
2014-10-08, 14:15
Polo 6R alla gånger. En modernare och mycket snyggare bil med riktigt fin komfort. Tror också den kommer få bättre värdebeständighet än tidigare modeller.

tisu001
2014-10-08, 14:45
Har en Polo -09 (köpt typ 2010) men har även kört den nya mkt.
Den nya är klart mkt modernare på alla punkter inkl design och känns större samt har trevligare chassi.

AC ljudet har jag förresten också, har påpekat det innan garantin gick ut men de hittade inget
onormalt, tycker ändå att "skorret" inte ska vara där :)

Henke
2014-10-09, 19:14
Tack för alla svar. Får ta med mig sambon och kolla på några bilar i helgen. Måste medge att den nyare modellen är bra mkt snyggare än den äldre, men den är naturligtvis lite dyrare.