handdator

Visa fullständig version : Extra backljus vw transporter t5



ransssson
2014-10-02, 18:39
Tja. Jag är inte så el- kunnig när de gäller bilar. Jag tänkte koppla in ett par 18w led slim worklight som extra backljus. Jag tänkte stjäla ström från original backkljusen. Nån här som kan förklara hur jag ska gå till väga. Vilken färg är det på kablarna? Kablarna är från kontakten till alla ljus bak är numrerad med 1-6 kontakten i hela baklycktan är märkta es nes bl 31 RF br . Där es är 1 osv till höger.

Nån som kan hjälpa till? Mvh Tommie

Henrik.M
2014-10-02, 20:57
Svart/blå kabel bakom lampan brukar vara backljus , där kopplas + till LED in.
Brun kabel är jord och där kopplas (-) till Led in.
Annars kan man enkelt mäta sig fram med hjälp av en multimeter. ;)

Skrivet på forumspringaren.

ransssson
2014-10-03, 19:57
4977
så där ser kablarna ut.

Henrik.M
2014-10-03, 22:44
4977
så där ser kablarna ut.
Ser ut att vara vänster baklykta som är lös , men jag kan ha fel.
Kolla bakom höger baklykta istället och se om du lokaliserar en SVART/BLÅ kabel.
Har du BACKLJUS på båda lyktorna eller bara ena. (Ena dimljus andra backljus)
Ett annat alternativ är att ta en testmejsel/multimeter och mäta vilken kabel du har ström på när BACKLJUSET är tillslaget.

Om jag inte är helt och cyklar så säger bilden mig , vänster baklykta och följande funktioner.

Svart/Röd : Bromsljus
Grön/Svart : Backljus. (Brukar vara svart/blå iaf på höger sida).
Brun : Jord
Svart/vit : Blinkers vänster
Grå/Svart Bakljus

Efter lite googling hittade jag denna bild på vänster bakljus på en t5 med nedanstående bildtext.

http://www.brick-yard.co.uk/forum/uploads/11693/P1020950001.jpg

"the positive (red) wire goes to the green reverse light wire, and the negative (black) wire goes to the brown common earth wire."


Så i ditt fall kopplar du följande.

Ledlampans (+) kabel till Grön/Svart kabel nr 5

Ledlampans jord (-) till Brun kabel nr 4

MEN säkrast är som sagt att mäta sig fram , för både jag och internet kan ha fel. :)

a128
2014-10-03, 23:15
Inkopplingen som visas i den nedersta bilden, är väldigt amatörmässig

jag hade letat upp jordkransen och använt den som jord och sedan pillat ut ledningen för backljuset med ett utvikt gem, skalat ledaren ca 8-10 mm, virat runt den och lött å sedan en bit krympslang med lim över skarven och pillat tillbaka kontakthylsan

ransssson
2014-10-03, 23:40
Jag hade ju då tänkt att använda mig av vanliga grenkontakter som finns på biltema. Med fattigt anslutning eller är det helt fel? Om jag ska mäta med elmätare ska ja då. Sätta ena stickan på. Svart grön kabel och den andra på jord då för att se om det finns ström?

a128
2014-10-03, 23:45
Ja mät mellan jord och den nämda kabeln

fattig anslutning går att använda om det är torrt där det ska utföras

:)

ransssson
2014-10-03, 23:48
Ja tänkte skarva kabeln inne i väggen i skåpet så där ska de nog vara vatten fritt. Skulle jag tro :)

ransssson
2014-10-03, 23:52
Ja tänkte skarva kabeln inne i väggen i skåpet så där ska de nog vara vatten fritt. Skulle jag tro*och om jag måste förlänga kabeln tänkte ja köra vanliga kabel klämmor å kanske lite krympslang över dom

Henrik.M
2014-10-04, 01:19
Jag vill gärna poängtera att när jag kopplar , skarvar jag INTE som på bilden.
Bilden vara bara till att demonstrera kabelfärgerna & inget annat. :)