handdator

Visa fullständig version : Konvertera till e85



lunna_
2014-09-30, 17:16
Går nu i tankarna på konvertera min 16v till etanol
Pågrund av jag fått i högkomps kolvar som lämnar 12,7:1 istället för original 10,1:1
O enligt Ultramotors mäster vw trimmare så sa han jag skulle köra på etanol
Då jag vann mkt på de med så högt komp.

Så min fråga är.
Vad behöver jag införskaffa för
Konverta min 16v med k-jet till etanol.
Jag är medveten om att k-jeten skall bort:)
Men menar bränslepumpar. Insprut?
Någon som har koll på detta.

lunna_
2014-10-01, 22:47
Kanske fel forums del o fråga på eller ingen som kan något om detta :(

J.L
2014-10-01, 22:53
Flyttat till VW-forumet.

lunna_
2014-10-01, 23:01
Tack J.L

a128
2014-10-02, 10:08
Genom att sänka styrtrycket ökar man bränslemängden, genom att tex. modifiera styrtrycksventilen

läs mera:
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/Bosch_K-jetronic.pdf

malte
2014-10-02, 19:15
Det går väl att relativt "lätt" konvertera till digifant insprutning som man sedan mappar. Är tyvärr ej så insatt men testa att söka lite på det!

Sn00k
2014-10-05, 23:33
budgeten som bestämmer... men minimikraven..

- ett eftermarknadssprut, för att kunna få till en vettig programvara för motorn ifråga.
alt till detta är en digifant ifrån en G60(som mappas på etanol med en streamlinad programvara av tex undertecknad)
ytterligare budgetalt är ett volvo 360 GLT-sprut, endast soppa.

- modifierad tändkurva.(~7-14 grader ökad förtändning i rätt belastningsregister)

- lämpliga spridare, helst fin-atomiserande, avsedda för etanolbruk(i stil med Genesis I/II som tagits fram av USRT)
- vettig soppapump monterad i en cache-tank.. det kan gå att få i en bosch 044 i den svarta original cache-tanken som sitter under bilen, med lite modifikation.(alt till 044 är nån vettig walbro ORIGINAL, som tål etanol.. kinakopior gör det INTE..)

- fuelrail, för elektroniska spridare på en 16v, samt 3 eller 4 bars sopparegulator(högre tryck ger bättre spridarbild och atomisering med BRA spridare, men belastar också pumpen hårdare.. ingen fara med en 044 eller walbro dock)

- spridarhylsor/insatser till toppen ifrån tex G60, för att få i elektroniska spridare i en topp avsedd för mekaniska.
- ett par meter etanol-tålig slang(då bilen är tillverkad innan 97)
- vettiga tändstift i stil med NGKs BKR8EIX(2 nivåer KALLARE än original 6or)
- bra tändkablar samt en tändspole med lite klös i, och eventuellt MSD gnista.

sen är det BARA att bygga ihop allt och få det injusterat av någon som har erfarenhet av etanol, så ska du se att det blir duktigt med klös i maskineriet jämfört med motsvarande motor på bensin.. =)

lunna_
2014-10-06, 19:58
Tack sn00k exakt vad jag ville veta:)
Eftermarknads sprut blir det i vilket fall som helst tankar kring dehär nya emu ecu.
Spridarhylsor inköpt. Fuelrail från bahnbrenner inköpt.
Trigger inköpt som monteras mellan "svänghjul" och block.
Btr inköpt.

Bosch 044 pump letar jag efter nått vettigt pris :)
Spridare fick jag höra att de skulle gå med bosch gröna va de 365 elr 464cc från volvo. T5r awd. Letar:)

Tändkablar som sitter monterade idag är nya från dli-teknik
Tändspole tänkte ja köra med msd blaster 2 vet ni något om de fungerar?

Någon jag missat här?

Ps körde 9,5 på malmö raceway i lördags:) (201m)


Då med original sprut. Original kammar :)

lunna_
2014-10-07, 14:50
Just de. Ja har plast? Rör idag på min mk2 till bränsle. Vad ska man köra med istället för just plaströr?

Sn00k
2014-10-14, 12:00
det GÅR med bosch gröna 968:or, men det funkar oerhört mycket bättre med högatomiserande spridare avsedda för ändamålet, speciellt vid lite kallare väderlek.

Blaster 2 spolarna funkar bra, dock cirkulerar det drivvis med kinakopior på dessa.. risken är idag större att du får en kinakopia än original när du köper en på nätet, och ofta är inte ens försäljaren medveten om detta.
(kinakopiorna är sämre än originalspolen)

plaströren under bilen tål i regel e85.. det är gummislangarna mellan rör och rail, samt mellan tank, pump och plaströren, som du behöver bry dig om ifall bilen är av modell tidigare än 97. (därefter skall ALLA bilar klara högre inblandning av etanol i bränslet.. krav på tillverkarna)

lunna_
2014-10-16, 11:52
Okej tackar:) då kan man ju byta ut slangarna runt om först och prova fall det håller:)
Spolen tänkte jag köpa från hansen racing då dom säljer msd.:) så tror de är äkta då dom handlar direkt från msd
Vad han berätta för mig på hansen :)
Men spridarna är där några speciella du kan rekomendera

Sn00k
2014-10-16, 22:14
slå en kik på dessa, använder inget annat..

http://www.usrallyteam.com/index.php?main_page=product_info&cPath=10_44_287&products_id=1793

lunna_
2014-10-23, 19:13
Tackar. Då kanske man ska börja handla lite grejer nu då:)

lunna_
2015-06-22, 21:53
Nu är vi här igen :rolleyes:
Sn00k du råkar inte ha ett par Genesis spridare över :)
Osså har jag inhandlat sprut o bränsle pump. Bosch 044 äkta.
Men e lite Trög. Vill ha en ny catchtank men vissa säger alu inte tål etanol så bra som det ena och det andra. Någon som har koll :)?

Sn00k
2015-06-22, 23:54
inte på hyllan just nu vad jag vet.. eller kanske en uppsättning 500ccs.

aluminium klarar utan problem etanolen i sig, däremot har den vissa egenskaper som gör att tankar i aluminium etc har en tendens att erga/korrodera..
till skillnad från metanol mm som formligen äter alu.

gör tank etc i rostfritt eller än bättre syrafast stål, betydligt lättare att arbeta ned, billigare och står sig 40'000år mot korrosion.

förstår inte varför folk blandar in aluminium i bränsle/motorsystem öht.. bara att göra det svårt för sig själv/idioti.


om du nu känner att du MÅSTE göra grejjerna i alu, så pulverlacka/coata, eller än bättre anodisera/eloxera dom när du är klar, så är inte det heller några problems =)

vad blire för styrsystem?

Sn00k
2015-06-22, 23:59
du har förresten en original cache-tank i plast på 8/16v, som utan tvekan tål etanol + går utmärkt att stoppa en 044 i, som dessutom blir dränkt och ljuddämpad till stor del.

lunna_
2015-06-23, 20:35
Dehär med catchtank vet jag inte varför just i aluminium
Har de lättare att få de gjort i rostfritt endå. Men man läser så mycket. Därför frågar jag så man har lite koll :)


FÖrst o främst tänkte jag se om den går i original catchtank undertill. Men den ser inte så bra ut så hoppas jag får ut original pumpen :p

sen insugsdelen på original och 044 ser ej lika dan ut. Men de kanske inte gör något? Att 044 endast har ett "litet" ingångshål mot originals stora.

Angående styrsystem blev
Det ett ecu master Emu.


Spridarna får du gärna kolla upp :)
Vad e de för några :) då jag ej ska ha överladd duger de nog med 500cc

Sn00k
2015-06-24, 12:53
det går att sätta i 044-pumpen i lilla plasttanken ändå, bara du inte skjuter den ända i botten.
den kläms fast av o-ringen och sitter bra, om än lite längre ut än originalpumpen.
åkte så själv ett par år.. har dock för mig att jag sett nå kit för att fixera pumpen ytterligare.. kanske något som david på dli-teknik har tittat på =)

lunna_
2015-06-24, 23:31
Ok. Får jag kontakta david angående de:)

Massa frågor här :p vet du/någon om de finns adapter
Så man kan montera ABF spjällhus på KR insuget?

Fan tusen grejer ju ska man ge upp skitet istället :-(

lunna_
2015-07-09, 11:45
Dli-teknik hade inget att fästa 044 pumpen i original cache tanken :(
så får se om det går att ordna.
Sprutet har anlänt i alla fall wiho. de får bli att få på mina ITB.s direkt istället för original insug..

så nu hoppas vi på det bästa så man kanske kan komma ut på någon bana snart :)

lunna_
2015-07-15, 23:59
HJÄLP.. Måste jag byta bränsle slang i tanken med till E85 tålig slang då de är någon konstig genomskinlig slang nu?! Var hittar man slang som tål e85 snabbt o enkelt ;)

vfr
2015-07-16, 02:04
Jag har inte svaret på din fråga, men se till att det är slang som tål E85 både på insidan och utsidan. Eftersom slangen i tanken ligger dränkt i E85 så måste även utsidan tåla E85 vilket inte alla gör som tål E85 på insidan. Det är tyvärr många som fått erfara detta...

Sn00k
2015-07-16, 03:06
syftar du på dom räfflade vit-gulaktiga plastslangarna/rören som sitter från pumpen, så är dom i gissningsvis PVC = tål E85 utan minsta problems =)

vfr
2015-07-16, 15:58
Jag syftar på att flera har köpt lös slang som ska vara E85-tålig, men då bara på insidan. D.v.s helt oduglig för att sätta i en pump.

lunna_
2015-07-16, 20:56
Ja exakt den menade jag snook.
Ja det har jag också läst om VFR. Men resterande fram där det skall bytas ut måste bara tåla etanol invändigt :)

lunna_
2015-07-16, 21:20
Ja exakt den jag menade Sn00k. Kanon då var de ett problem mindre :)
VFR jag har också läst lite om de. Men resterande bränsle slang jag behöver skall endast ha e85 invändigt :)