handdator

Visa fullständig version : Sänkning 3c



F0nziE
2014-09-27, 14:47
Har en passat 3c -10 r-line.
Har funderingar kring sänkning.
Man får ju coilovers för spottstyver via ebay, många skriver att de är hårda och jävliga.
Hur presterar de egentligen väghållningsmässigt?
Är ute efter en sänkning, behöver inte kunna slamma bilen vill åt en lägre profil och gärna
väghållningen.

Har 18" orginal vw r-line fälg men blir nog en uppsättning konkava fälgar
nästa säsong troligtvis 19". Vill ju kunna göra fullt rattutslag.

Ska man ta och köpa sänkfjädrar 40mm eller ska man köpa ebay coilisar?

Mk1
2014-10-02, 06:43
Jag hade tidigare billiga coils från eBay på min passat, körde med dom i ett par år. Därefter började bakdämparna säcka ihop, då köpte jag nya sachs dämpare (original) och H&R sänkfjädrar. Trodde att jag skulle få en mycket komfortablare bil, men den är fortfarande nästan lika stötig som med coilsen. Jag körde med JOM coils. Drog en del husvagn tidigare, så det var kanske det som knäckte billigcoilsen?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Haugeman
2014-10-02, 08:32
Dom billiga coil producenterna har oftast inte så många varianter av fjädrar på sina coils, vikten på fjädrarna är ganska högt satta för att täcka in många bilmärken. Detta gör att ju lättare bil ju hårdare upplevs kittet.

Tar man dom dyrare kitten från t.ex H&R så har dom en uppsjö av fjädrar där varje bil i princip får en egen anpassad fjäder. Men H&R är hårt för det är mer rejsbetonat.

Det som är mest komfortabelt av dom sänksatser jag kommit i kontakt med på jobbet är supersport och AP sportfahrverke, ligger hyffsat mitt på trädet i pris men med bra kvalitet och bra komfort.

Skall du ha sänkfjädrar / dämpare är även här supersport bra för sitt pris. Jag har själv originala dämpare och 35mm H&R fjädrar på min golf. Tycker dessa är kanon men då min är en gti var den rätt hård original med.

Premis
2014-10-02, 13:36
Har en passat 3c -10 r-line.
Har funderingar kring sänkning.
Man får ju coilovers för spottstyver via ebay, många skriver att de är hårda och jävliga.
Hur presterar de egentligen väghållningsmässigt?
Är ute efter en sänkning, behöver inte kunna slamma bilen vill åt en lägre profil och gärna
väghållningen.

Har 18" orginal vw r-line fälg men blir nog en uppsättning konkava fälgar
nästa säsong troligtvis 19". Vill ju kunna göra fullt rattutslag.

Ska man ta och köpa sänkfjädrar 40mm eller ska man köpa ebay coilisar?

Tycker du ska köpa det absolut billigaste och mest no-name du bara kan hitta på eBay och montera det, sedan återkomma hit och berättar hur du tycker att det fungerar. Varför ska man betala extra för att få något välrenommerat och utprovat till sin svindyra bil när man kan gå göra guldklipp på eBay? ....kommer bli finfint.

F0nziE
2014-10-02, 17:22
Tackar för svar.
Gått i tankarna ett tag, ebay coilisar typ TA och vad alla nu heter.
Priset kommer bli vad sänkfjädrar kommer kosta mig. Gällande väghållningen, blir den sämre eller bättre?

Mange.k
2014-10-02, 18:02
Jag skulle aldrig i livet montera billigt kinaskrot bara för att man villl sänka å e snålwerner, jag körde H&R sänkfjädrar på min 3c å det funkade kalas.

Dom billigaste blir ofta för hård med risig komfort

Lillen
2014-10-02, 18:28
Det går inte att generalisera över "de billigare coilsen" , vilka är det Hauge?
Det beror ju mer på OM de själva specar dämpare och fjäder ihop.
För det går att tyda utifrån TÛV intyget OM man vill.

Och sedan så är det inte bara fjädern som skiljer.
Vissa har samma dämpare till flera olika bilmodeller.

Tycker det är ganska illa att generalisera så iaf.
Bättre då att skriva namnet på de märke man åsyftar så ingen tror annat.
De enda som egentligen brukar komma på tal när man drar alla över en kam ÄR TA Technix.