handdator

Visa fullständig version : Golf 4 Gti som bara dör på rak väg?



StormVincent
2014-09-26, 09:32
Hej!
Har en 03:a Golf Gti som bara dör helt plötsligt när man kör på landsväg.
Inträffar oftast i hastighet mellan 70-100 km/h.
Motorn bara stängs av och hastigheten sjunker.
Har gjort så ca.5 ggr på ett år.MEN det märkliga är att den startar av sig själv igen,
man låter den bara rulla och hastigheten sjunker och när den kommer till ca 30km/h så hoppar den igång igen.
En gång har den totalt dött, jag har lyft på motorhuven och kollat,stängt och den har startat igen.
Jag skulle gissa på något strömförsörjningsrelä till boxen, men vad vet jag?
Skriver inget i felminne. har annars inga problem med start.
Har en kollega som hade exakt samma symptom på sin Golf Gti -00, men han hann aldrig felsöka då han sålde den vidare och sedan brann den upp.

Någon som har en teori, kanske varit ute för detta?

salmiakboven
2014-09-26, 16:52
Hände mig ett flertal gånger också, på exakt samma sätt.. lugn körning på landsväg. Jag fick byta generator (efter 28 000 mil) i våras för att den inte gav någon laddning längre och faktiskt, så har jag inte varit med om detta en enda gång sedan dess! Min teori är som du också är inne på, att det bör ha med för dålig laddning/strömförsörjning till styrdonet att göra på nåt sätt..

StormVincent
2014-09-27, 11:54
Skönt att höra att fler drabbats. ska se om jag kan få reda på om det sitter något strömförsörjningsrelä till styrdonet man kan byta

vw-power
2014-09-27, 14:07
Mät spänningen mellan polen på generatorn och minuspolen på batteriet när bilen är igång så får du svar direkt hur mkt den laddar. Ska ligga på dryga 14V

StormVincent
2014-09-28, 21:48
Alltså det lyser aldrig några lampor , och batteriet är aldrig urladdat, så jag är rätt säker på att den laddar som den ska. har ju varit sånhär till och från i ett år. men ska mäta laddningen någon dag och dubbelkolla