handdator

Visa fullständig version : Laga rost på nyinköpt Golf



Rusbe
2014-09-22, 22:51
Hej,

Köpte en "fin" Golf Gti från 2001 som endast har gått 14500mil i förra veckan. Bilen är väutrustad med svart skinn, fönsterhissar, xenon (orginal), steg3 trimmad av bsr, sänkt, nya vinterdäck, bra 18 tums sommardäck och jag är 5 ägaren till den svensksålda bilen. Bilen har inga repor eller dörruppslag men nu när jag tvättat och synat den ordentligt har jag sett att det börjar komma rost på alla skärmkanter. Inte mycket men ändå! Vet ju vad vinterväder och sallt ställer till med! Fick idag ett prisförslag från en lackerare på 6000kr för rostlagning, kittning, underredsmassa och lackering av alla skärmarna, dvs hela framskärmarna och upp till taket på bakskärmarna för att ite få fula skarvar? min fråga är det vär pengarna på en sådan bil? Och jag vet att det är en svår fråga att svara på, typ "hur långt är ett snöre" fråga, men ser gärna lite tips och synpunkter innan jag beslutar något?


Mvh Rusbe

Premis
2014-09-22, 23:19
Vad är det värt för dig att få bilen rostfri? Är det ett alternativ att köra vidare med den och låta kexchokladen sprida sig, eller innebär detta att du definitivt kommer att sälja bilen och införskaffa en fräschare? Där i ligger svaret någonstans ;).

Hade bilen vart fin i övrigt och attraherat mig så hade inte 6000kr varit mycket att bråka om tycker jag.

Amazonas
2014-09-22, 23:30
Tycker 6000 kr låter som ett riktigt bra pris. Jag är å andra sidan van med 08 priser :)

Rusbe
2014-09-22, 23:31
Trivs med bilen helt klart! Tänkte behålla den några år iaf? Tycker det är tråkigt med synlig rost, är lite "pedantisk" av mig. Hmm svårt?

Lillen
2014-09-22, 23:47
En bra lackerare tonar ut lacken så det inte syns.
Och då låter 6000:- som ett rätt bra pris.

Petta77
2014-09-22, 23:51
6000 är rå värt! :D Om de är alla 4 dvs. För om de bara är fram kanske de blir billigare med nya original skärmar (?) Bytte mina (dock MK3). Köpte original 2065 x 2 = 4130:- Sen lack på de: 1500 för två skärmar, så ~5600:- Ser nu att skillnaden blev minimal :p

Rusbe
2014-09-23, 00:02
Det är omlackering av alla 4 skärmarna! Hela för att inte få skarvar. Bak blir från hjulhuset upp till taket. Typ 1/4 del av bilen lackas om.

J.L
2014-09-23, 07:24
Låter nästan för billigt?
-Risk att det kommer tillbaka.
-Nyansskillnad

Har det krypit upp eller är det bara på invalsade kanterna mot däcket?
Vad står bilen i?

Man kan nog inte räkna med att sälja bilen om ett år eller två med förtjänst av detta arbete, man får snarare fundera på om man tänkt ha bilen tillräckligt länge för att investeringen skall vara värd sig själv.

Jag hade nog bara slipat bort den rost som finns (om det inte gått igenom), rostgrundat och bättringsmålat med lackstift eller liknande.

Rusbe
2014-09-23, 08:47
Det är på de valsade kanterna, på några ställen typ 4 har det krupit upp 0,5-1 cm som max. Ja, jag vet inte hur länge jag tänker behålla den? Det är väl kanske det som är huvudfrågan kanske?

Lillen
2014-09-23, 15:11
Kryper fram mer och mer info.
Valsade skärmar , troligen utan eller med för lite värme.
Då beror de på hur lång lacken släppt , renslipa.

Och ska du lacka så mycket så låter 6000:- ganska billigt.
Har du verkligen kollat upp exakt kostnaden???

Varför kan inte folk ge mer info från första start så får man bättre svar?

Rusbe
2014-09-23, 15:31
Hej,
Nej nu missuppfattade jag frågan innan! Skärmarna är inte valsade! Rosten har krupit som mest halvvägs på den plana kanten innan skärmen viker av innåt mot karossen. Max halvvägs på ett ställe, dvs ca 0,5-1cm.
Priset är lämnat av lackerare som tittat på bilen, 6000kr för allt inkl rostlagningen!
Jag gav 35000 för bilen, är det värt det, det är min fråga? Jag förstår att det blir svårt att få tillbaka pengarna vid försäljning kanske?

Mvh Rusbe

Lillen
2014-09-23, 15:36
Ja är det inte så det krupit ut på själva skärmen ännu så är det nog lugnt.
Men iaf jag skulle blästra den delen , och även se till att det inte krupit under karosserikittet innanför skärmkanten.

Där ligger ju plåten dubbel pga innerskärm och ytterskärm/kaross.
Men fortfarande , priset är ju bra OM det verkligen görs riktigt.

Rusbe
2014-09-23, 15:47
De verkar seriösa med underarbete och lackering! Samt att de skulle kitta om och bättra på skyddet på insidan.

/Rouzbeh

Rusbe
2014-10-23, 14:14
Då var det fixat! Bilen är som "ny". Ser riktigt bra ut! Passade även på att slänga dit nya innerskärmar.

/Rusbe