handdator

Visa fullständig version : Kuggrem = Kamrem? mm, Passat 1.8T -99



Alwil
2014-09-21, 14:53
Hej!

Är ny medlem här på forumet och tycker det är intressant med bilar. Tyvärr får jag erkänna att jag är novis! :-)

Är ägare av bl a en Passat 1.8 T -99. Den har gått 26' mil och jag har haft den sedan -02. Den har varit avställd ganska länge men håller nu på att väcka liv i den. Det jag skulle behöva hjälp med är;

1. SRS-lampan lyser. Passagerarsidans krockkudde är urkopplad.
2. Ingen värme på sidobackspeglarna. Säkring kollad.
3. Ingen spolarvätska på bakrutan. Låter som att motorn funkar.
4. Kan se i serviceplanen att det gjorts ett kuggremsbyte. Är det samma sak som kamremsbyte?

Det blev många frågor på en gång. Det som känns viktigast att få ordning på är ju 1:an då det är ombesiktning att vänta. Sen känns det bra om 4:an också kan redas ut, för både motorns och plånbokens skull. Kan ju bli haveri om kamremen går av ... :-(

Hoppas på svar från några som kan detta!

Vänligen

Mathias

Lillen
2014-09-21, 15:01
Kuggremmen ÄR Kamremmen.
Dessa 1,8 20V-motorer har bara en "kuggrem" , det är den som driver toppen.
Så det beror väl på hur länge det är sedan den är bytt.
Inte bara mil utan även ålder styr.

a128
2014-09-21, 15:01
Kuggremsbyte är samma som kamremsbyte, ta dock av kåpa och kolla så är fallet så det inte bara är noterat i boken :eek:

SRS-lampa: läs av felkoder En U281 felkodsläsare kan köpas på ebay för under 200:-

tobbetdi
2014-09-21, 17:38
1. Felkoden måste raderas för Att lampan ska slockna om airbag nu är urkopplad korrekt.

2. Troligen glasen dom är trasiga, kolla kablar mellan dörr och kaross.

3. Ta bort spolmunstycke och testa.

4. Vw kallar kamrem för kuggrem. Bilen har även en kamkedja på motorns baksida.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Alwil
2014-09-21, 20:11
[QUOTE=tobbetdi;210655]1. Felkoden måste raderas för Att lampan ska slockna om airbag nu är urkopplad korrekt.

2. Troligen glasen dom är trasiga, kolla kablar mellan dörr och kaross.

3. Ta bort spolmunstycke och testa.

4. Vw kallar kamrem för kuggrem. Bilen har även en kamkedja på motorns baksida.


Tack för svaren, allihop!

1. Airbagen kopplades ur på VAG-verkstad. Om man kopplar bort motståndet som de satte i, kan man på något sätt radera felkoden själv!

2. Har kollat kabelhärvan mellan dörr ock kaross. Ser inte ut att vara något fel där. Om jag förstått det rätt så finns det element i sidobackspeglarna. Kan dessa brännas sönder?

3. Har kopplat bort gummislangen som går in i munstycket men det kommer ingen spolarvätska! Kan slangarna ha koksat igen? Kan man på något sätt rensa dessa på något enkelt sätt? Kanske genom att hälla i någon vätska i behållaren som spolas in i slangarna och "fräter" bort eventuell gammal spolarvätska som torkat!?

4. Då har jag lärt mig något nytt! Check! :-) Behöver man byta denna kamkedja på motorns baksida?

jesseboy73
2014-09-21, 21:13
Ponera att urkopplingen av airbag gjorts korrekt.
Den har stått avställd länge, skriver du.
Antar att det krävdes starthjälp för att få igång den?
Då kan det vara detta som triggat abs-lampan. (Låg batterispänning) Jag och flera jag känner har varit med om detta mer än en gång.
Rekommenderar en blåtandsadapter och Torque eller liknande app för att se felkod och komma till rätta med det.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

tobbetdi
2014-09-21, 21:14
1. Felkod måste raderas mes dator.
2. Element kan brännas sönder tyvärr.
3. Om pumpen går, kolla slanganslutningar bakom vf innerskärm, under vilostadiet på förarsidan vid pedalställ, vä sida i bagageutrymmet bakom klädsel.
4. Man ska inte behöva byta den, men om man slarvar med oljebyten kan den bli sliten.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

vw-power
2014-09-21, 21:15
Kamkedjan byts bara vid behov, när den rasslar onormalt mkt.
Välkommen till forumet [emoji106]

Alwil
2014-09-22, 01:06
1. Felkod måste raderas mes dator.
2. Element kan brännas sönder tyvärr.
3. Om pumpen går, kolla slanganslutningar bakom vf innerskärm, under vilostadiet på förarsidan vid pedalställ, vä sida i bagageutrymmet bakom klädsel.
4. Man ska inte behöva byta den, men om man slarvar med oljebyten kan den bli sliten.



Ok, återigen, tack allihop!

1. VAG-verkstad antar jag!?
2. Byter man elementen eller bara glasen? Eller sitter elementen fast på glaset?
3. Ska kolla dessa tips till helgen.
4. Ok. Check! :-)

tobbetdi
2014-09-22, 07:17
En verkstad som har dator helt enkelt, behöver ej vara vag. Privatpersoner kan också ha en dator att felsöka med, finns tex vcds.

Man byter glasen komplett.

Lycka till


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Alwil
2014-09-22, 08:36
En verkstad som har dator helt enkelt, behöver ej vara vag. Privatpersoner kan också ha en dator att felsöka med, finns tex vcds.

Man byter glasen komplett.

Lycka till



Ok! Ska be verkstaden att koppla in airbagen på passagerarsidan och hoppas att de i samband med det kan "nollställa".

Ska försöka att byta glasen själv. Får ta handboken till hjälp. Någon som vet vad de kostar och var jag kan köpa dom? Har en känsla av att det kostar för mycket om man köper original?! Kan man köpa enbart glasen på skroten eller följer hela "huset" med?

Tack för hjälpen!

tobbetdi
2014-09-22, 10:40
Enbart glas. Glasen är bara fastlclipsade. Man vinklar glasen såpass mycket att man får in fingrar så tar man i lite sedan släpper dom och sitter sedan bara fast i 2 kablar. Kolla på bildelsbasen, skruvat.se osv. Ebay är ju billigast.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Alwil
2014-09-25, 21:35
Ok, tack för info och hjälp ALLIHOP!

Nu har jag en felkodsläsare och har tankat ner "Torque"-appen. Nu undrar jag var jag sticker in denna blåtandsadaptern?

jesseboy73
2014-09-25, 21:43
Inte säker, men tror den sitter innanför askkoppen framför växelspaken.
Någon kan säkert bekräfta eller dementera detta.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

tobbetdi
2014-09-25, 21:55
Vid handbromsen finns det ett gummiaktigt myntfack. Lyft på det med hjälp av nyckeln eller liknande. Tittar man noga så ser man en liten symbol på gummit som motsvarar motorlampan om jag inte minns fel


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Alwil
2014-09-25, 22:09
Ok! Askoppen har jag inte kollat än men det gummiklädda myntfacket har jag kollat och där sitter något som ser ut att kunna vara rätt. Det är bara det att det ser ut som det är ditsatt en lila plastbit med en gul varningsskylt med texten "ATTENTION Resistance plug installed". Vad är detta? Kan man ta bort denna utan att något händer?

tobbetdi
2014-09-25, 22:21
Den varningsplasten monteras där om airbag är urkopplad. Jag hade en sådan varning i min gamla -99, fast den var orange , bara att dra upp. Obd uttag är svart med lila topp.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

mats91
2014-09-26, 09:31
På min 3bg sitter den under ratten nära där du öppnar huven

vw-power
2014-09-27, 15:11
Om du ska koppla in airbagen igen måste du göra detta på märkesverkstad där man får skriva på ett papper som skickas in. Så det finns dokument på att den är åter i bruk vid tex krock och räddningstjänsten inte tror att den är bortplockad

Alwil
2014-09-28, 22:09
Ok. Återigen, tack!

Nu har jag satt i felkodsläsaren och kan konstatera att det verkar som att ECU (engine computer unit) har en programvara som inte är kompatibel med felkodsläsaren. Kan det vara så? Om så är fallet; vad att göra? Känns som jag närmar mig en dyr märkesverkstad!? :confused:

vfr
2014-09-29, 11:13
Nu är jag ny på VAG, men borde inte VAG-Com klara av att hantera felkoder? Isåfall kunde du kanske få hjälp från ngn här på forumet som har en sådan i din närhet.

Premis
2014-09-29, 14:05
Ok. Återigen, tack!

Nu har jag satt i felkodsläsaren och kan konstatera att det verkar som att ECU (engine computer unit) har en programvara som inte är kompatibel med felkodsläsaren. Kan det vara så? Om så är fallet; vad att göra? Känns som jag närmar mig en dyr märkesverkstad!? :confused:

Vad är det för felkodsläsare du fått tag på?

Alwil
2014-09-29, 21:35
Jag har lånat en ELM 327 Interface (OBDII).

Den funkar på min Passat från -06. :confused:

a128
2014-09-29, 22:45
passaten från 99 är för gammal, den har inte OBD2

Alwil
2014-09-30, 00:17
passaten från 99 är för gammal, den har inte OBD2



Ok! Vad gör jag då? Och vad är det för uttag jag har?

Henrik.M
2014-09-30, 00:19
passaten från 99 är för gammal, den har inte OBD2
OBD2 blev standard 1996 på VW.
Däremot har den inte EOBD/OBD2 det kom 2001 på bensin och 2004 på diesel.
Du har ett OBD2 uttag på bilen & en felkodsläsare som inte klarar det "gamla" OBD2 protokollet.
Enklast är att låna en VCDS eller låna någon som har en VCDS. :)

Alwil
2014-09-30, 00:43
OBD2 blev standard 1996 på VW.
Däremot har den inte EOBD/OBD2 det kom 2001 på bensin och 2004 på diesel.
Du har ett OBD2 uttag på bilen & en felkodsläsare som inte klarar det "gamla" OBD2 protokollet.
Enklast är att låna en VCDS eller låna någon som har en VCDS. :)



Ok! Det känns som att sitta i skolbänken här på forumet! Otroligt vad mycket kunskap det finns här! Tusen tack!!!

Finns det någon här på forumet som har en VCDS som kan hjälpa mig? Gärna inte allt för långt bort från Örebro! ;-)

Henrik.M
2014-09-30, 00:57
Finns det någon här på forumet som har en VCDS som kan hjälpa mig? Gärna inte allt för långt bort från Örebro! ;-)

Lägg ut frågan här : http://www.gtiklubben.nu/forum/forumdisplay.php?25-VAG-COM

Skickat från min Mini Padda

Alwil
2014-09-30, 01:33
Tack för tipset Henrik M! Och alla ni andra också!

Nu är frågan flyttad till VAG-com. Följ gärna utvecklingen där också! ;-)