handdator

Visa fullständig version : Läckage packbox motor/låda Touran -11. Vanligt fel?



toppa
2014-09-10, 21:26
Hej!

Vår Touran -11 med DSG-låda havererade förra veckan. Lampan för katalysator (eller motorstyrning/avgasrening) tändes och den gick ryckigt vid start från stillastående.

Verkstan har konstaterat att det är packboxen mellan motor och låda som läcker olja. Som läcker på kopplingen.

Är detta ett vanligt fel på en tre år gammal bil som har gått bara 6000 mil? Någon med samma erfarenhet?

golf666
2014-09-13, 21:41
Verkar konstigt att motorlampan tänds för det.
Men allt är väl möjligt. Lämnat in den på en auktoriserad verkstad?

Vad är det för motor alternativ i bilen?

Du har antagligen motorskade försäkring iaf så du ej behöver pynta allt ur fickan utan endast självrisken.

Jobbar med dessa bilar dagligen men kan inte påstå att de är speciellt vanligt att de läcker olja där...

toppa
2014-09-16, 10:49
Hej och tack för svar!

Det är en 1.4 gas/bensinmotor. Försäkringsbolaget tar skadan, men det är ändå surt att en så pass ny bil med så få mil läcker olja mellan motor och låda. Dålig kvalitet? Man drar sig för att fortsätta med VW efter detta. i alla fall DSG-lådan som jag nu har läst en massa skit om.

toppa
2014-10-23, 18:06
Det blir bara värre och värre. Fler och fler fel upptäcks. Mecatronicen var trasig och behövde bytas. Över 2 veckors leveranstid från Tyskland eftersom dessa inte finns på lager utan tillverkas på beställning. Med nya delar på plats konstaterades att hela lådan måste bytas. Suck. Bilen har stått på verkstad i över en månad. Vi har hyrbil under tiden. Jippie.

Ju mer jag läser om DSG-lådorna och VW´s kvalitet i allmänhet nu för tiden så börjar jag ångra vårt val av bilmärke.

Självrisken är nu uppe i 12,000:-. Och sen har vi kostnaden för hyrbil.

Detta mejlade jag till VW idag: Hej! Vi köpte en begagnad Touran -10 i September 2013. Den hade då gått ca 4000 mil. För ca 6-7 veckor sedan tändes en varningslampa för avgasreningen. Vi lämnade genast in den på Folkadoktorn i Orminge. De kunde konstatera att en packbox läckte olja på kopplingen. En packbox!? På en 3 år gammal bil? Jag har en jänkare från -66 med originalmotorn som inte läcker olja nånstans. Efter ytterligare 2 veckor på verkstad(pga väntetid) så konstaterades att Mekatronicen var trasig. Ny beställdes från Tyskland med 2 veckors leveranstid då dessa bara tillverkas på beställning. Med nya delar på plats så konstaterades efter detta att hela växellådan måste bytas.Vi har en DSG-låda.Efter detta har jag läst på om dessa lådor och sett att ni (VW) inte säljer dessa till taxibilar eftersom de inte håller mer än 6-7000 mil. Vår bil har gått 6000 mil.Är detta nivån på kvalitet hos Volkswagen nu för tiden? Hur ställer ni er till erat ansvar för detta,rent ekonomiskt? Vi har tack och lov maskinskadeförsäkring,men vårat försäkringsbolag jublar nog inte. Och självrisken känns inget vidare att betala pga undermålig kvalite´.Vågar vi fortsätta åka VW? Just nu känns det inte som ett vettigt alternativ,tyvärr."

Crille82
2014-10-23, 18:39
Beklagar att du har problem med bilen. Läckage i packbox mellan motor och låda är inget jag hört skulle vara vanligt...

För att få vissa detaljer klargjorda. Är bilen av 2010- eller 2011-års modell? Är den servad på märkesvärkstad med max 1500-mils eller 1 års intervall? Hur har den brukats innan du köpte den? Vart köpte du den?

Mechatronic, d.v.s. styrenheten till växellådan, är inget som tillverkas specifikt till varje enskild bil. Däremot kan den ju vara restnoterad.

Att du har en försäkring med en hög självrisk är ju faktiskt inget du kan klandra din verkstad eller Volkswagen för. Nog för att man inte räknar med att en nyare bil skall gå sönder, men bilen är trots allt 4-5 år gammal. En fast och billigare självrisk på maskinskadedelen är ofta att föredra...

toppa
2014-10-27, 19:01
Det är en 2010. Servad hos VW hela tiden. Köpt hos VW Bromma. En tidigare ägare.

Att Mechatronicen tillverkas på beställning är vad verkstan sa till oss. Bilen är försäkrad via Volkswagen/If. Och snacket att bilen "trots allt är 4-5 år gammal" ger jag inte mycket för. Snarare är det så att bilen endast har gått 6000 mil. En växellåda ska tusan hålla längre än så. Vi är nog klara med VW.

Crille82
2014-10-27, 20:24
Det fanns ingen hjälp att få från Bromma, eller verkstaden som servat bilen?

toppa
2014-11-05, 20:48
Det löste sig. VW tar på sig hela kostnaden. Även för hyrbil under nio veckor.