handdator

Visa fullständig version : Ska DSG växla ner vid full gas trots manuellt läge?



Iceman
2014-09-10, 15:25
Hej,

Det här är min första automatäxlade bil och jag kommer inte alls överens med den. Skulle mäta tider på fyrans växel 80-140 och 100-150 men lådan växlar ner till trean vid fullgasacceleration trots att jag ställt spaken till höger i manuellt läge. Ska det vara så?

Är det förresten nån mer än jag som tycker att det är knepigt att skriva att skriva inlägg på det här forumet eftersom det är massa bokstäver som inte fastnar?

- - - Uppdaterad - - -

Kanske skulle säga att det gäller en Golf GTI DSG -10.

ei9440
2014-09-10, 15:50
Original är det som du säger.
Taget från Stertmans sida angående DSG flash:

Stage 2:
•Faster, smoother transitions between gears
•Launch control limiter set at 3400 RPM
•Hard rev limiters set at stock limits
•Remapped sport mode drive program with improved ability to hold gears and overheating protection

Stage 3:
•Faster, smoother transitions between gears
•Launch control limiter set at 3700 RPM
•Hard rev limiters slightly bumped over stock to be compatible with most aftermarket tunes
•Remapped sport mode drive program with improved ability to hold gears and overheating protection
•No automatic kick down in manual mode
•Increased torque limits set to over 500 NM

Iceman
2014-09-10, 15:55
Den är inte original. Den har BSR:s steg 1, men det funkar tydligen så även med deras trim då. Fast då är det ju lite svårt att mäta tiderna på endast fyrans växel som de ville att jag skulle göra.

ei9440
2014-09-10, 16:08
Med BSR så flashar du inte lådan endast motorn, du behöver en speciell mjukvara avsedd för DSG lådan

anri52
2014-09-10, 16:22
Hade du valt V-tech från börja skulle du inte ha detta problem, många som har deras DSG flash är grymt
nöjda synd att det blev lite fel med mailkontakten.

Alle47
2014-09-10, 22:52
Ja BSR har inga DSG mjukvaror vad jag vet. Kan hålla med om att V-tech hade nog gjort ett bra paket med mjukvaror för din bil.

softishman
2014-09-10, 22:54
Hade du valt V-tech från börja skulle du inte ha detta problem, många som har deras DSG flash är grymt
nöjda synd att det blev lite fel med mailkontakten.

Precis! Hos Vtech kan man välja hur man vill ha det, jag kan segdra på högsta växeln om jag vill...

debren
2014-09-24, 08:56
Kollar på Vtechs sida och hittar ingen info alls om DSG / S-tronic uppgradering?
Kan nån länka om det finns?

Alle47
2014-09-24, 09:48
Kollar på Vtechs sida och hittar ingen info alls om DSG / S-tronic uppgradering?
Kan nån länka om det finns?

Du tänker väl på din s-tronic till RS3an Fredrik, jag pratade med Michel på V-tech för nån vecka sen om lite allt möjligt, han sa då att dom precis fått hem kabel för att läsa ur dq500 lådan. Dvs det är troligen inte samma kabel som jag har till mk6 dsg.
Läser dom bara ur mjukvaran ur din låda så fixar dom säkerligen en flash åt dig! Varför inte en ecu flash med så lär det bli bra fart på den :)

debren
2014-09-28, 17:56
Växlar en Golf R mk7 också ner om man tex kör på manuellt läge på 6ans växel?

softishman
2014-09-29, 07:37
Det beror på vilken programvara för DSG som är inlagd.

debren
2014-09-29, 19:50
Växlar en Golf R mk7 också ner om man tex kör på manuellt läge på 6ans växel?


Efter att ha provat en Golf R mk7 idag så kan jag konstatera följande:

Kör man med spaken till höger i manuellt läge och "normal" mode så växlar den ner vid fullgas.
Kör man däremot i "race" mode och spaken fortfarande till höger så växlar den inte ner vid fullgas.

softishman
2014-09-29, 20:18
Ok, läste visst lute för snabbt... Vet ju inte ens om det finns DSG programvara till mk7 R än... Där ser man.. Varför byta rs3 mot en golf R?!

Alle47
2014-09-29, 20:32
Ok, läste visst lute för snabbt... Vet ju inte ens om det finns DSG programvara till mk7 R än... Där ser man.. Varför byta rs3 mot en golf R?!

Smart att VW äntligen hajat att en R modell ska inte växla ner automatiskt om man inte vill!
Precis, du har ju en RS3, behåll den :)