handdator

Visa fullständig version : Montera öglor för barnstol Passat B7



quackpack
2014-09-03, 16:14
Hej!
Har ingen GTI längre men kollar läget här lite med er hoppas någon kan hjälpa mig.

Vi har en Passat 2013 där vi nu behöver fästa en större barnstol och saknar idag öglor för att haka i bälten som ska gå ner mot golvet.
(se bild: http://mim.se/produkter/00292.jpg )
VW ville ha 900 att sätta in det och delarna kostade någon hundring så jag bara undrar om det går att göra själv?
Eller är det riskabelt att göra, sitter några sensorer och annat i skenan till golvet?

Tacksam för svar annars lämnar jag in det men känns som ett enkelt ingrepp att lossa skruv sätta i ögla och montera ihop igen?

//mvh Peter

J.L
2014-09-03, 16:24
Det där ser inte ut att vara några problem att sätta dit själv.

Vi heter numera Volkswagen Club Sweden och är som tidigare till för alla VW ;-)

quackpack
2014-09-03, 16:41
Det där ser inte ut att vara några problem att sätta dit själv.

Vi heter numera Volkswagen Club Sweden och är som tidigare till för alla VW ;-)

Det var ju positivt för mig :) Då får jag börja hänga lite här igen då :-)
Ja det verkade rätt enkelt så kändes som man kan lösa det själv. Tack för svar!

Marcus
2014-09-03, 16:45
Ursäkta möjligen dum fråga, men varför behöver du "öglor" för att montera bilbarnstol fram? Har själv en BeSafe iZi Kid Plus där fram och inga "öglor".

Amazonas
2014-09-03, 16:50
900 kr??? Tar max 5 min att montera. Monterade i helgen på min Superb. Samma infästningar.

Marcus
Har man en stol bakom förarstolen som vi har måste man ha öglor om man vill kunna skjuta fram och tillbaka stolen. På passagerarstolen har jag dock slagit öglor runt ryggstödets infästningar.

Marcus
2014-09-03, 18:58
Ok då fattar jag, tack.

Petta77
2014-09-04, 15:48
Har man en stol bakom förarstolen som vi har måste man ha öglor om man vill kunna skjuta fram och tillbaka stolen. På passagerarstolen har jag dock slagit öglor runt ryggstödets infästningar.


Ja fatta inte :p Har oxå en ögla på passagerarsätet fram (Dock en Mk3 med Recaro). Aldrig förstått varför den sitter där. Babyskyddet har ju ett stöd ben som ska stå i golvet. Eller kommer öglan in senare när man byter till bilbarnstol ?

Amazonas
2014-09-04, 16:31
Ja fatta inte :p Har oxå en ögla på passagerarsätet fram (Dock en Mk3 med Recaro). Aldrig förstått varför den sitter där. Babyskyddet har ju ett stöd ben som ska stå i golvet. Eller kommer öglan in senare när man byter till bilbarnstol ?
Kolla bilden här, istället för runt ryggstödet så sätter man i öglan istället.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/e634b3a6352b3b7645d702c6cbf64418.jpg

Petta77
2014-09-04, 17:52
Aha :) Så öglan gäller bara baksätets montering (?) Har ju en 2 dörrars så barnstolen kommer monteras fram. Men vill minnas att syrran skicka med remmar till stol nummer 2. Så istället för att dra dem runt ryggstödet som bilden visar drar man dem i öglan?

Marcus
2014-09-04, 18:10
Använd ISOFIX istället! :)

Amazonas
2014-09-04, 19:01
Du kan ha öglor framåt så att säga också. Kommer montera så själv i min Golf R så kan ta ett kort när stolen åker in. Blir spännande att se hur fan jag ska lyckas klämma in två bakätvända stolar i den :P Tur man har Superben också...

Petta77
2014-09-04, 19:43
Använd ISOFIX istället! :)

Japp så är de tänkt :)


Du kan ha öglor framåt så att säga också. Kommer montera så själv i min Golf R så kan ta ett kort när stolen åker in. Blir spännande att se hur fan jag ska lyckas klämma in två bakätvända stolar i den :P Tur man har Superben också...

De vore klockrent :) Vi är i "ca" 25 veckan (eventuellt, eller mer. Sambon/jag fick reda på att hon var gravid i femte månaden, Ska få de mer exakt nästa fredag) :)

luftkyld
2014-10-31, 16:47
Japp så är de tänkt :)

För "babyskydd" funkar ISOFIX jättebra, likaså framåtvänt (jag har kört det på båda) men på den bakåtvända stolen man har från ca 9-11 månader -> ca 4-5 år (alltså merparten av tid med barnstol) så gäller om jag minns rätt 18kg maxbelastning på ISOFIX fästena, vilket innebär att man riskerar att få byta till framåtvänd tidigare pga stol+barnets vikt når maxgränsen vad öglorna klarar. Alternativt får man köra "sista året" med en vanlig stol, dvs köpa 2st bakåtvända, en med och en utan ISOFIX. Dessutom är det faktiskt väldigt få bakåtvända som har stöd för ISOFIX, iallafall när jag köpte stol för 5 år sen, den enda prismässigt rimliga modell jag hittade hade andra "brister", tror det fanns en svindyr som såg OK ut men ändå sämre än de "vanliga" bakåtvända.

Bakåtvända med förankringsband går att få att sitta stenhårt, så jag upplever inte att ISOFIX är lika viktigt på denna stolstyp som med babyskyddsbas eller framåtvänd stol...

Tyvärr verkar VW inte ha stöd för ISOFIX i framsäte eller mittplatser. Som jag har förstått så har en del andra tillverkare stöd för detta...

hrbrun
2015-03-15, 21:17
Hej!
Har ingen GTI längre men kollar läget här lite med er hoppas någon kan hjälpa mig.

Vi har en Passat 2013 där vi nu behöver fästa en större barnstol och saknar idag öglor för att haka i bälten som ska gå ner mot golvet.
(se bild: http://mim.se/produkter/00292.jpg )
VW ville ha 900 att sätta in det och delarna kostade någon hundring så jag bara undrar om det går att göra själv?
Eller är det riskabelt att göra, sitter några sensorer och annat i skenan till golvet?

Tacksam för svar annars lämnar jag in det men känns som ett enkelt ingrepp att lossa skruv sätta i ögla och montera ihop igen?

//mvh Peter

Har precis köpt en bättre begagnad Passat Variant (årsmodell 2014). Jag fick två öglor av grannen (som hade över) för att montera fast barnbilstolen lättare. Toppenbra!

Men, hur tusan får jag loss stolen, vad är det för skruvar och var hittar jag rätt verktyg? Det är ju inte torx, men funkar torx-nyckel i den typen av huvud ändå?

tobbetdi
2015-03-15, 21:45
Det är ett 5 min jobb om man har en xzn eller inbus sats :)
Öglor på bilden ovan har artnr T 106292 hos vw för ca 200kr


Skickas från min iPhone via Tapatalk

hrbrun
2015-03-15, 23:16
Då ringer jag VW imorrn och hör.

Hittade xzn på Biltema.

Tack för snabbt svar!

ullet
2015-03-17, 18:12
Jag köpte Julas öglor för 49 kr och satte i fästbulten för listen som stolen sitter i. Hela öglan sitter under listen, hamnar lite längre fram men funkar bra.

Sotarn
2015-04-02, 21:43
Jag har köpt samma öglor från VW nu, en sats med totalt fyra öglor...två korta och två långa.
Men när man monterar dom korta öglorna i fram så går det inte att skjuta fram stolen ända längst fram och vice versa bakåt.

Hur löser man det? Öglan verkar ju inte kunna sitta i skenorna till stolen. I min bil (Passat Alltrack -15) kunde den korta öglan bara sitta under skenan på ena sidan i fram.

Nån som har tips? Det sitter ju några plast grejer bredvid själva bulten man ska fästa öglan i. Det är den som tar stopp.

Tacksam för hjälp :)

Glad påsk!