handdator

Visa fullständig version : Köpråd: superb, gått som taxi



ason
2014-09-03, 07:59
Hej, funderar på en suberb med automatlåda,
den har gått som taxi säger carfax men det är endast 9000 mil på 3,5 år.
tror inte den har gått i någon taxi verksamhet med dom få milen heller.
Kan den ha blivit så illa behandlad på den tiden?

Fast nu har den en taxi stämpel, när jag ska sälja den så är det ju en nackdel med det.
så hur ska man värdera det,
följa bilpriser linje och få ner priset, eller kan man värdera den som den ìnte varit taxi?

Amazonas
2014-09-03, 08:35
Skruvad mätare? Kollat serviceprotokoll? Skick på bilen så att det motsvarar endast 9000 mil? Förekommer fortfarande en hel del fiffel med mätare.

ason
2014-09-03, 08:42
Ok, trodde det inte gick att fuska med sånt mera..
Får höra efter lite gran då..
Om det är värt att åka och se på den..

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Mange.k
2014-09-03, 08:45
Taxibilar myglas det sjukt med ang miltalen, jag har fått förstahandsinfo hur vissa gör.
Så hellre skulle jag köpa en där det står 33k mil på mätarn än en det står 9k på
Känns ärligare på nåt sätt.
Fast det kan ju vara nån som haft den taxireggad å inte andvänt den till så mkt taxi..s.a.s

ason
2014-09-03, 08:48
Min första tanke var att den kanske varit reggad som taxi av skatte mässiga själ.
Och kört privat med den..
Men borde väl lätt gå att kolla på VAG om den är servad som den ska,
Fast det går ju att mygla från skratch med, och fixa all service på sidan om med..

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

a128
2014-09-03, 08:53
Taxi chaffisarna i karlshamn lär låta sina serviceböcker förbli ostämplade för dom får då mer för bilen då den säljs, som sällan säljs lokalt

ason
2014-09-03, 09:31
Jaha, då struntar jag i den, känns för riskabelt, och blir väl knappt märkbart billigare än andra bilar

Lasse62
2014-09-03, 10:14
Kolla med den ursprungliga ägaren, lär vara så enkelt att den varit reservbil i rörelsen och därav taxireggad som ny.
Inte alls ovanligt, har själv ägt en bil som var reggad som Taxi när den var ny men som inte rullade många mil i rörelsen, fanns inte taxiutrustning ens.

Så det behöver inte alls vara skumt, stämmer siffrorna i övrigt från Carfax och servicebok skulle jag inte oroa mig alls

ason
2014-09-10, 16:11
Ringde precis och den, var inga problem sa han skoda i Stockholm har all historik elektroniskt sa han.
Kollade på transport styrelsen och där hade den gått 17000 mil senaste besiktningen,
På annonsen runt 9000, glömde fråga honom om det men fick svar på mailen:
Jag vet vart du har kollat, men bilen har gått 9 000 mil, säkert det är fel info. jag garanterar det.
Kan dom verkligen göra fel på bil provningen?
Finns andra bilar som tur är

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

ason
2014-09-10, 16:12
Och han är enda ägaren, gått som limo i 6 månader, sedan har hans brorsa kört den..

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Amazonas
2014-09-10, 20:41
Titta på en annan bil...

Saneringa
2014-09-10, 20:46
Om han skriver att det är "säkert" fel information hos Transportstyrelsen och han "garanterar" det så verkar det väldigt skumt för att Transportstyrelsen skulle föra in felaktiga uppgifter i sina register är tämligen osannolikt.

Btw, så går det inte att taxi-regga en bil utan taxameterutrustning då detta kollas vid registreringsbesiktningen. Undantaget är om det är en bil som har dispens från taxameter men detta är väldigt svårt att få och inget man ska tro på så länge man inte får se dispensen med egna ögon.

a128
2014-09-10, 20:51
Kontakta en VAG-verkstad för att evt. kunna få ut en historik, annars låt kärran förbli kvar hos säljaren, om nu inte priset är extremt förmånligt
:confused:

ason
2014-09-10, 20:54
Hoppar den, för stor risk,
den är full utr. Så lite intressant därför.. Kommer flera..

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Lasse62
2014-09-11, 13:07
Om han skriver att det är "säkert" fel information hos Transportstyrelsen och han "garanterar" det så verkar det väldigt skumt för att Transportstyrelsen skulle föra in felaktiga uppgifter i sina register är tämligen osannolikt.

Btw, så går det inte att taxi-regga en bil utan taxameterutrustning då detta kollas vid registreringsbesiktningen. Undantaget är om det är en bil som har dispens från taxameter men detta är väldigt svårt att få och inget man ska tro på så länge man inte får se dispensen med egna ögon.

Limo bilar har oftast just dispens från taxameter :-) även bilar som enbart går i avtalskörningar typ bårbilar.

Att bilprovningen gör fel är inte alls ovanligt, det är en människa som läser av mätaren och knappar in.

Jag har själv råkat ut för bägge varianterna, fel uppåt o nedåt och upptäcker du inte det direkt under besiktningen går det inte att ändra, jag fick t.ex stora problem med skatteverket i början på -90 talet p.ga en felavläsning som innebar att man efter en taxeringskontroll avslog alla reseavdrag och åsatte skattetillägg, det krävdes en domstolsprocess för att få rätt.

Saneringa
2014-09-11, 13:33
Limo bilar har oftast just dispens från taxameter :-) även bilar som enbart går i avtalskörningar typ bårbilar.

Att bilprovningen gör fel är inte alls ovanligt, det är en människa som läser av mätaren och knappar in.

Jag har själv råkat ut för bägge varianterna, fel uppåt o nedåt och upptäcker du inte det direkt under besiktningen går det inte att ändra, jag fick t.ex stora problem med skatteverket i början på -90 talet p.ga en felavläsning som innebar att man efter en taxeringskontroll avslog alla reseavdrag och åsatte skattetillägg, det krävdes en domstolsprocess för att få rätt.

Jo, limo vet jag ju att dom har dispens men innan vi fick Landstingsägda sjuktransportbilar körde alltid bårbilarna här i Värmland på rullande taxa då dom även fungerade som taxi övrig tid så det är nog i större städer som det är vanligare än här.

Appropå att Transportstyrelsen gjort fel kändes väldigt långsökt då jag aldrig varit med om det och inte hört nån annan som drabbats heller men efter det du skriver är jag beredd att ändra uppfattning.

Haugeman
2014-09-11, 21:49
Inte omöjligt att bilprovningen kan göra fel. Jag hade en bil på besiktning en gång, killen var semestervikar på lokala anläggningen och bilen var väl lite mer än en vanlig svennsonbil. Han hade så kul med provkörning osv och måste ha missat nått i datorn när han gjorde klar min besiktning, för ett litet tag senare upptäcker jag att bilen har körförbud på grund av utebliven besiktning... Även om jag hade papper på det.

Peter56
2014-09-13, 15:03
Ringde precis och den, var inga problem sa han skoda i Stockholm har all historik elektroniskt sa han.
Kollade på transport styrelsen och där hade den gått 17000 mil senaste besiktningen,
På annonsen runt 9000, glömde fråga honom om det men fick svar på mailen:
Jag vet vart du har kollat, men bilen har gått 9 000 mil, säkert det är fel info. jag garanterar det.
Kan dom verkligen göra fel på bil provningen?
Finns andra bilar som tur är

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk


Bilprovningen kan göra fel även om det förmodligen är ganska ovanligt.

Jag var själv med om när de i mitten av 90-talet var med om att de skrev fel mätarställning på min bil. Jag hade en Chevrolet Camaro på vilken jag hade monterat handikapputrustning (jag är rullstolsburen) och när man monterar en sån utrustning måste man göra en registreringsbesiktning. När jag gjorde besiktningen hade bilen gått 5.250 mil. Killen som gjorde besiktningen kollade inte ens på min handikapputrustning utan skrev bara in den i sitt protokoll. Jag satt kvar i bilen och han stack in huvudet genom sidorutan och skrev av mätarställningen. När jag kom hem såg jag att han hade skrivit 2.500 mil, alltså missat 5:an. Jag tog då kontakt med bilprovningen för att få detta ändrat i deras system för att inte eventuella framtida köpare skulle misstänka att mätaren var skruvad. Och bilprovningen fixade detta och jag fick även ett nytt protokoll.

Lasse62
2014-09-13, 15:16
Bilprovningen kan göra fel även om det förmodligen är ganska ovanligt.

Jag var själv med om när de i mitten av 90-talet var med om att de skrev fel mätarställning på min bil. Jag hade en Chevrolet Camaro på vilken jag hade monterat handikapputrustning (jag är rullstolsburen) och när man monterar en sån utrustning måste man göra en registreringsbesiktning. När jag gjorde besiktningen hade bilen gått 5.250 mil. Killen som gjorde besiktningen kollade inte ens på min handikapputrustning utan skrev bara in den i sitt protokoll. Jag satt kvar i bilen och han stack in huvudet genom sidorutan och skrev av mätarställningen. När jag kom hem såg jag att han hade skrivit 2.500 mil, alltså missat 5:an. Jag tog då kontakt med bilprovningen för att få detta ändrat i deras system för att inte eventuella framtida köpare skulle misstänka att mätaren var skruvad. Och bilprovningen fixade detta och jag fick även ett nytt protokoll.

Det är nog ganska vanligt och vanligare idag än för 20 år sedan. Idag skriver bilprovaren in siffrorna i sin handdator och efter avslutad besiktning förs detta över direkt till Transportsstyrelsens system.

Jag fick fel mätarställning på en av firmans fordon i fjol (10.000 mil för mycket) och gick inte att ändra trots ett antal kontakter, man hänvisade bara (på samma sätt som på -90 talet) till att denna siffra inte garanteras alls av bilprovningen.

Det kan vara av intresse att känna till att vid efterkontroll som sker på annat ställe än hos en besiktningsfirma så noteras aldrig någon mätarställning som förs över till Transportstyrelsen.

För att komma ifrån detta problem kunde man helt enkelt tanka ner mätarställningen via OBD protokollet på bilar 2004 o nyare .