handdator

Visa fullständig version : Kommer det något Golf R Sportswagon? Oxh vill vi att den ska komma?



Hammarby Sjöstad
2014-08-31, 07:46
För mig vore det nog en perfekt nästa bil om några år. Vad tycker ni andra?
Nya rykten om denna bils vara eller inte vara får gärna läggas upp här.

Marcus
2014-08-31, 10:28
Perfekt modell - men priset får inte ligga nära en välutrustad Audi A4 Avant...

Hammarby Sjöstad
2014-08-31, 11:05
Lär bli ca 440' - 450' för en välutrustad bil tror jag.

Peter-C
2014-08-31, 12:54
Jag tror att man kan göra det ganska enkelt för sig när man gissar pris. På Golf 7 Masters DSG skiljer det 7 tkr mellan "Hatchback" och "Sportscombi". Tror att det blir prishöjningen för R combi. vilket gör att man hamnar ungefär som Robert gissar.

/Peter

PS Tror att den kommer.

Hammarby Sjöstad
2014-08-31, 12:58
Och då blir det ju ändå ca 100' billigare än 270 hk A4 avant med s-line. Så den skillnanden är väl ändå tillräcklig.

DPC
2014-08-31, 18:53
Hade Golf R kombi funnits när jag bytte bil förra året så hade den varit ett alternativ. Jag ägde då en Golf VI R och behövde mer bagageutrymme. Nu fick det bli en BMW istället. Den erbjuder prestanda, känsla och design kombinerat med acceptabla utrymmen. Men skulle en R kombi finnas nästa gång jag byter bil så är den åter ett starkt alternativ. Dock kan det fela om VW inte erbjuder R kombi med dragkrok. Men att "spara" ~175' och få likvärdig prestanda som jag har idag vore inte fel..

Lillen
2014-08-31, 19:13
Ja VW verkar ju jobba hårt med att vattna ur R-konceptet då man ju sätter det emblemet på allt snart.
Lite som Audi med sitt S-line.

R ska väl vara lite unik och lockande inte sitta på var och varannan model.

Marcus
2014-08-31, 22:09
Blir nyfiken på hur du tänker Lillen. En kommande Golf R Variant är ju ingen R-Line utan just en unik modell vad gäller kombinationen drivlina + utrustning + utseende. R-Line däremot är ett designpaket som appliceras på olika modeller, utan att bygga unik teknisk specifikation i övrigt. En Golf R Variant ska alltså inte jämföras med S-Line och M-Paket som precis som R-Line mer eller mindre erbjuds till "vanliga" drivline alternativ och mest fokuserar på design, känsla.

Lillen
2014-09-01, 01:33
Om du läser igen så skrev jag R.
Scirocco R , Golf R , Passat R och snart då Golf Variant R.
Börjar inte vara så unikt då eller hur tänker du själv?
Volymtänket går igenom lite väl långt inom VW.

Lite som Audi MED SITT S-LINE , de har vattnat ur sitt S-varumärke till att bli S-line som snart sitter på alla bilar varesig de har S under huven eller bara sportinredning. Ganska trist i mina ögon , kunden får böta extra för saker som förr var med i olika paket.

Är det för att locka familjen att köra rödljusrejs eller kanske banåka eller låtsas vara rallykalle?
Samma gäller väl Passat R , det är en snabbautobanlok , för likväl som en S4 eller liknande Audi är de ju inte svängarmaskiner. Hade hellre sett en Polo R med 4-motion än en Golf Variant R.
Eller varför inte en Up R.....

Så som tänket är nu går ju alla R in under "störtbombare" som väger 1500kg eller mer.

J.L
2014-09-01, 08:37
Jag gillar att fler modeller får en prestandamodell, även designpaketen R-line.
Smaken är klöven, så det är bra att utbudet och valmöjligheterna blir större.

Marcus
2014-09-01, 09:00
Om du läser igen så skrev jag R.
Scirocco R , Golf R , Passat R och snart då Golf Variant R.
Börjar inte vara så unikt då eller hur tänker du själv?
Volymtänket går igenom lite väl långt inom VW.

Lite som Audi MED SITT S-LINE , de har vattnat ur sitt S-varumärke till att bli S-line som snart sitter på alla bilar varesig de har S under huven eller bara sportinredning. Ganska trist i mina ögon , kunden får böta extra för saker som förr var med i olika paket.

Är det för att locka familjen att köra rödljusrejs eller kanske banåka eller låtsas vara rallykalle?
Samma gäller väl Passat R , det är en snabbautobanlok , för likväl som en S4 eller liknande Audi är de ju inte svängarmaskiner. Hade hellre sett en Polo R med 4-motion än en Golf Variant R.
Eller varför inte en Up R.....

Så som tänket är nu går ju alla R in under "störtbombare" som väger 1500kg eller mer.

Jag förstår tyvärr inte hur du tänker. Audi S3 finns som 3-dörrars, Sportback, cabriolet och sedan. Audi S4 finns som sedan och Avant. Audi S5 finns som Sportback, Coupé och cabriolet. Detta är S-bilar. Som jämförelse med Audi har ju alltså VW relativt få R-bilar...

Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig klumpigt, men jag tror att du blandar ihop R-Line med R.

Hammarby Sjöstad
2014-09-01, 09:22
För egen del bryr jag mig inte om vad den heter. En Golf SW med 300hk (bra trimmöjligheter) dsg och 4wd låter väldigt smakfullt :)

Marcus
2014-09-01, 09:25
Handlar inte om vad dom heter utan vad som erbjuds. En BMW 320d med M-paket är inte alls samma sak som en BMW M3. En Audi A4 med S-Line är inte alls samma sak som en Audi S4. En Golf TSI 150 med R-Line är inte alls samma sak som en Golf R. En Mercedes-Benz A180 CDI med AMG-paket är inte alls samma sak som en Mercedes-Benz A45 AMG.

Lillen
2014-09-01, 13:42
Är ganska skönt att jag inte tänker så mainstream faktiskt.
Jag tänker inte för att nån annan ska förstå , tänker för mig själv.

Jag har aldrig skrivit R-line någonstans , det är du Marcus som missförstår hela tiden.
Om du LÄSER så ser du att jag skrivit att det vattnas ur SOM Audis S-modeller och liknande deras S-line.
S-line ska ju dra nytta av sportmodellernas paket för att kunna säljas in i de vanliga bilarna.

JAG TYCKER , så om andra tycker olika så är det helt ok för mig.
Det får man göra och samma gällande att framföra sina åsikter.

Jag vet mycket väl skillnaderna då jag jobbat med bilarna i verkstaden.

Marcus
2014-09-01, 14:47
Om du läser igen så skrev jag R.
Scirocco R , Golf R , Passat R och snart då Golf Variant R.
Börjar inte vara så unikt då eller hur tänker du själv?
Volymtänket går igenom lite väl långt inom VW.


Det finns ingen Passat R och har inte funnits tidigare heller, däremot finns Passat R-Line både i gamla och snart i nya generationen.

Hammarby Sjöstad
2014-09-01, 14:48
Det fanns tidigare en Passat R36 (samtidigt som Golf R32 gen 5). Tror det är den lillen menar.

Hammarby Sjöstad
2014-09-01, 14:50
Kan hålla med om att det finns väldigt många "sport-versioner" nuförtiden. Men jag tror att vi som bryr oss kan se skillnad på "smink" och riktiga doningar.

Marcus
2014-09-01, 15:22
Det fanns tidigare en Passat R36 (samtidigt som Golf R32 gen 5). Tror det är den lillen menar.

Ja det är sant, den fanns ju.

DPC
2014-09-01, 20:00
Jag minns att jag kände en irritation som relativt nybliven Golf R ägare när R-line dök upp. Ofta ingick det dessutom på passaten under kampanjer från 2011 om jag minns rätt. Men idag känner jag att "sportpaket" som R-line, s-line, m-paket mfl är ett bra alternativ för att göra standardmodeller mer attraktiva, få bättre känsla och i viss mån vassare prestanda. Visst vattnas begreppen ur men det råder ingen tvekan om att en äkta R är speciell. Skillnaden kanske inte är stor, men den finns där och räcker för mig som köpare.