handdator

Visa fullständig version : Polo gti -01 blåryker



mattiaaas
2014-08-29, 16:32
Hej,

Tyvärr köpt en defekt Polo, märkte ingen rök förens på vägen hem och förra ägaren vill ej göra rätt för sig.
Har felsökt bilen och uteslutit vevhusventilationen samt gjort ett komptest med värden:
12-12-12.5-12 ungefär alltså ganska likvärdig.
Vet ej om jag kan utesluta kolvringar ändå?

Läst och hört mig för att Polo Gti har haft problem med ventilstyrningar förut och gissar att det är det som jag har att se fram emot.

Någon mer som har varit med om något liknade på dessa Gti bilar?

Mvh Matte

a128
2014-08-29, 17:58
Kommer blåröken när man släpper upp gaspedalen och motorbromsar och sedan gasar på är ett tecken på ventilstyrningar/tätningar som inter håller tätt och släpper in olja

mattiaaas
2014-08-30, 11:16
Kommer blåröken när man släpper upp gaspedalen och motorbromsar och sedan gasar på är ett tecken på ventilstyrningar/tätningar som inter håller tätt och släpper in olja

Ok, det jag misstänkt också, håller på att riva ner motorn nu.
Blir till att göra ett kamremsbyte i samma veva.

Tack för svar

mattiaaas
2014-09-01, 11:13
Kommit ner till kamremen nu, monterat av vattenpump, fördelare, insug, det övre vänstra motorfästet samt första kamremskåpan.(Plast)
Här har jag fastnat, när jag ska ta bort den silvriga fastmonterad kamremskåpan.

Det jag undrar är hur man enklast tar bort kamremen för att få av toppen?
Vill helst inte lyfta ur motorn, men det andra alternativet känns som att ta bort höger fjäderben. Eller är smidigast att lossa låda och få upp motorn på ett stativ?