handdator

Visa fullständig version : Hackande under acceleration TSI



pudas
2014-08-23, 12:33
Golf 5 TSI 140hk 07a

Hade min Golf TSI inne för sitt traditionella byte av kamkedja för ett tag sen!
Innan bytet gick bilen fint, men efter bytet, som i VAG-världen innebar att den stod en månad på verkstad, så har den börjat med att under hård acceleration hacka till, först vid ca 3000-varv och sen en gång till vid ca 4500-varv!
Då bilen stått still en månad, med förbud att starta motorn så drar ja slutsatsen att detta antingen beror på att Golf TSI är en bil som även kan gå sönder när den står avstängd, eller att detta kan vara mjukvara relaterat, att det skulle vara en uppdatering, förbättring av bilens programvara!
Jag undrar alltså: Vad gör dessa accs-hack för nytta, eller kan det vara så att Golf TSI går sönder även när den inte är igång? Eller kan det vara något annat?

Cullberg
2014-08-23, 12:34
Det bästa är om du har möjlighet att kolla felkoder, kanske har någon givare hamnat fel.

pudas
2014-08-23, 14:28
Det bästa är om du har möjlighet att kolla felkoder, kanske har någon givare hamnat fel.

Nej, sådana möjligheter har jag inte. Men å andra sidan så kan man väl förvänta sig att ett stort verkstadsjobb rimligen borde avslutas med att man kollar att allt ser bra ut i bilens mjukvara, likväl som att man gör en riktig provkörning, där man låter motorn uppnå full arbetstemperatur och belastning.

golf666
2014-08-24, 00:44
ja tror du skulle behöva byta n75 och ev. en programuppdatering utav ditt motorstyrdon.
Finns en såkallad TPI man brukar göra vid ex. kamkedjebyte eller om kunden upplever ryckningar.
Ibland tänds även motorlampan, ryckningarna du upplever är troligen pga n75 ventilen/laddtrycksventilen som reglerar knasigt.
Genom att du har både kompressor och turbo så känner du övergången mellan kompressor och turbo innan turbon tar över helt.

Med en nyare version utan N75an och ev. programuppdatering så är programvaran förbättrad och ger en jämnare övergång.

Har bytt x-antal n75or på TSI140 just pga ryckig gång, många ggr har inte ens kunden klagat (säkert pga dom aldrig varvar över 3k) men då har vi bytt ut till den uppgraderade versionen och ryckningarna borta!

Nu kan ja ju inte lova att de är ditt problem, men troligen..

pudas
2014-08-24, 11:19
Den där ventilen är bytt redan en gång, vid ca 5000-mil för att kurera liknande symptom då. Då monterades en "förbättrad" variant också, om jag inte minns fel.
I.o.m att felet kom när bilen stod still så kan man ju misstänka att den har börjat kärva. Går den att mekaniskt inspektera och funktionsprova?

golf666
2014-08-27, 23:29
Den där ventilen är bytt redan en gång, vid ca 5000-mil för att kurera liknande symptom då. Då monterades en "förbättrad" variant också, om jag inte minns fel.
I.o.m att felet kom när bilen stod still så kan man ju misstänka att den har börjat kärva. Går den att mekaniskt inspektera och funktionsprova?

Mmmm är de längesedan?
Ja vill minnas att de går att göra ngn sorts funktions kontroll men minns inte hur dessvärre! :/

a128
2014-08-29, 19:30
Om inte tändspolarna är bytta så kan dessa vara en kandidat, fick byta alla 4 på min 07:a , symptomem var hackade vid visst varvtal och belastning, köp inte biltemaspolar=skräp
http://www.mister-auto.se/sv/tandspole/volkswagen-golf-v-1k1-1-4-tsi-140hk_v19469_g689.html

polomannen
2014-09-02, 08:09
Åk till verkstan som du har lämnat in för kedje byte och be dom kola upp det.

pudas
2014-09-02, 18:05
Nej, det tänker jag inte göra, jag har gett upp denna bil totalt i dag, finns ingen ide att laga den för smärre driftstörningar då nya dyker upp hela tiden. Kan jag inte fixa det själv, så får det vara så länge den bara starta.
Ska dock akta mig noga för "nya revolutionerande motorkoncept" vid framtida bilköp!