handdator

Visa fullständig version : Lupo Nörd news #9



Jeopold
2007-05-07, 21:41
Okej, jag gjorde ett försök att starta tråden i Testforumet förra veckan, men den verkar inte flyttas hit, så vi försöker igen!

Tankade min Lupo häromdagen, och jag var tvungen att kolla manualen för att se om det var möjligt:
http://hem.passagen.se/jeopold/bilder/JET.jpg

Hur mycket har ni fått i era Luposar?

dalle82
2007-05-07, 22:43
det där var intressant, särskilt när man läser att den bara ska rymma 34 liter. Då måste du haft torrt i tanken och verkligen toppfyllt den ?

Jeopold
2007-05-07, 23:04
det där var intressant, särskilt när man läser att den bara ska rymma 34 liter. Då måste du haft torrt i tanken och verkligen toppfyllt den ?

Jo, det blev ju en tvångstanke att toppfylla :)

Alternativen som kommer upp är
1. JET fuskar med sina mätare
2. VW ljuger om sin tankstorlek
3. Det är ett mycket långt rör ner till tanken

Barbapappa
2007-05-08, 00:24
Jo, det blev ju en tvångstanke att toppfylla :)

Alternativen som kommer upp är
1. JET fuskar med sina mätare
2. VW ljuger om sin tankstorlek
3. Det är ett mycket långt rör ner till tanken
Så mycket har jag aldrig fått i nej! Jag brukar ju fega och fylla på när lampan börjar lysa, brukar la bli runt 25-30L? ;-)

VW kanske hade den gamle (numera bortgångna) legenderiska racern Smokey Yunick (sök på google om ni vill fördjupa er) som mentor när dom designade Lupon, haha. Han körde ju stockcar på 50-60-talet bl.a. och hade verkligen annorlunda syn att se på regler och att tolka dessa, och till slut så gjorde dom ju nästan reglerna efter honom mer eller mindre så det inte skulle finnas kryphål. Det hade i.a.f. framkommit att han inte behövde gå in i depå lika ofta som dom andra på tävlingarna vilket gjorde att tid sparades och lopp vanns. I och med att tankarna skulle vara i en storlek oberoende bilmodell och motorerna var så lika så ville dom gärna mäta upp hans tank. Så han lämnade in den efter rejset till besiktningsmännen som skulle kolla upp den tills nästa rejs. Sen startade han upp bilen och körde hem de få milen, skaplig längd på bensinslangarna på den bilen visade det sig senare när dom tog in hela bilen veckan där på för granksning... ;-)

dalle82
2007-05-08, 19:34
Jo, det blev ju en tvångstanke att toppfylla :)

Alternativen som kommer upp är
1. JET fuskar med sina mätare
2. VW ljuger om sin tankstorlek
3. Det är ett mycket långt rör ner till tanken


jag röstar för att JET fuskat med mätaren :)

Farbror Vattenmelon
2007-06-18, 23:11
Vad är det egentligen för orginal-fälgar på en GTI, har sett vissa med sex breda ekrar, och vissa med typ kryssekerstuk???

Lilla_Vargen
2007-06-19, 00:45
Har faktisgt oxå råkat ut för för mycket i soppatanken...

Fick i den gången 35,9 liter och hade faktisgt kört dit och toppfyllde inte...
Ringde till VW:s huvudkontor och via via ngn så kom jag till ngn som jobbade med tekniska specifikationerna. Fick förklarat ungafärså här : Tankens angivna volym är ett genomsnittligt värde av de som tillverkas. DVS ngn är 34.8 och ngn är 33.2 liter osv.... DOCK så tillkommer alltid rörets volym som kan vara uppåt dryga 2 liter...

En uppskattning av maximal volym innanför tanklocket skulle kunna hamna runt 36.8-37 liter

PUMPEN LJUGER !!!!!!!!!!!!

Detta vore ngt att driva vidare med tanke på det billiga prisläget på bensinen....

Tycker inte om att bensinbolagen skulle kunna utnyttja dessa "osynliga" liter som bilist efter bilist efter bilist betalar för...

De kanske kan hänvisa till att pumpen inte har varit kalibrerad eller liknande men med tanke på en avvikelse som motsvarar nästan 10% är det ju sjukt !!!

Lilla_Vargen
2007-06-19, 00:48
Vad är det egentligen för orginal-fälgar på en GTI, har sett vissa med sex breda ekrar, och vissa med typ kryssekerstuk???

Breda ekrarna är vad jag kan förstå svensk sålda bilar...

De "kryssekerna" sitter på fasligt många tyskreggade bilar...

Farbror Vattenmelon
2007-07-04, 02:04
Tänkte jag skulle byta ut högtalarna i bilen mot något bättre, men är det någon som vet hur stora orginal-högtalarna är?

Farbror Vattenmelon
2007-07-12, 14:05
Ingen som vet?

Barbapappa
2007-07-12, 18:17
Ingen som vet?
Undrar om det inte är 6,5":are... Jag körde i.a.f. med 6,5" i min gamla 1,4 i dörrarna. Jag tillverkade en baffel i mdf och limmade fast den med sättlim i dörrplåten sen, funkade kalas och lät hur bra som helst. Orginalhögtalarna är popnitade i karossen från början så dom får man borra loss. Lycka till!

Barbapappa
2007-07-12, 18:20
Jag såg förresten en riktigt go Lupo på vägen till jobbet idag, hehe.

Det var 'Jocke O' på forumets nya bil, en 1,4 som var röd och låg med nerlackade kofångare och skorsten genom kofångaren och Ronal Turbo fälgar. Såg riktigt lovande ut det lilla man såg! ;-)

Farbror Vattenmelon
2007-07-12, 18:37
Okej, dumt med popnit... Dom där bak då? Bytte du dom också? Kan det vara 4" eller 5,25" kanske?

Den låter ju lovande, Ronal Turbo-fälgar är ju kaxiga :-)

Barbapappa
2007-07-12, 18:46
Okej, dumt med popnit... Dom där bak då? Bytte du dom också? Kan det vara 4" eller 5,25" kanske?

Den låter ju lovande, Ronal Turbo-fälgar är ju kaxiga :-)
Där bak satt det inga på min 1,4 (snik vettu hehe), men de bakre på GTi'n har jag ju plockat ur och dom är skruvade, fram har jag inte kikat men det är nog bäst du kollar själv där så kan du ju mäta högtalaren också och se vad du tror om det. ;-)

Jeopold
2007-07-12, 21:41
Kan tillägga att jag har tankat över 40L igen, nu på en helt annan bensinmack.

Hur mäter man volymen i en tank?

Roffe
2007-07-12, 21:47
vore inte det enklaste/bästa att tömma ur den totalt och sedan fylla den o se hur många liter man får i? ;-)

Farbror Vattenmelon
2007-07-13, 02:26
Jag mailade vägverket och frågade hur många Lupo GTI det finns i sverige.
Svar: 36 stycken, varav 2 stycken avställda.
Inte så många med andra ord! :-)

Jeopold
2007-07-16, 20:41
Oj, det var inte många!
Det enda jag hört tidigare har varit ett rykte att det sålts ca 150st i Sverige, men det är ett "forumrykte", så det kanske inte ska tas för allvarligt. För det lär ju inte ha exporterats eller skrotats 120st :)

Som tillägg till mina inlägg om min tankvolym måste jag också säga att jag troligtvis har haft min hjärna på verkstad när jag resonerade, för min snittförbrukning har inte ökat nämnvärt (jag har räknat antal tankade liter och delat med antal körda mil). Detta borde rimligtvis innebära att tanken rymmer över 40 liter. Den enda slutsats jag då kan dra är att "reservtanken" inte är medräknad, då kan det faktist stämma ganska bra.


Jag mailade vägverket och frågade hur många Lupo GTI det finns i sverige.
Svar: 36 stycken, varav 2 stycken avställda.
Inte så många med andra ord! :-)

Barbapappa
2007-07-21, 14:16
Här har man ju missat flera inlägg ser jag. 36st Lupo GTI:er, wow! Du fick inte reda på hur årmodellerna var fördelade?

Jag såg en silverfärgad GTI på väg upp till Rudskogen i lördags strax innan Strömstad, ingen här ifrån?

Och eftersom Jocke O inte lägger upp sina bilder här på forumet själv så får väl jag lägga ut några länkar för honom istället! ;-)

Orginal --> http://www.garaget.org/?car=54125&image=483693
Hottad --> http://www.garaget.org/?car=54125&image=513124

Den blev ju riktigt go! Lär ju bli liite roligare och köra nu med dessa vettiga uppgraderingar också tror jag!

Farbror Vattenmelon
2007-07-22, 20:39
Här har man ju missat flera inlägg ser jag. 36st Lupo GTI:er, wow! Du fick inte reda på hur årmodellerna var fördelade?


Nej det frågade jag inte, men jag kan ju skicka iväg ett mail och fråga.
Hur många det finns i varje färg vore ju också kul att veta! Får väl se hur mycket energi snubben på vägverket orkar lägga ner :-)

Förresten är det någon Lupo-förare som ska till Mantorp och köra på action meet 3-4 aug?

Barbapappa
2007-07-23, 01:12
Nej det frågade jag inte, men jag kan ju skicka iväg ett mail och fråga.
Hur många det finns i varje färg vore ju också kul att veta! Får väl se hur mycket energi snubben på vägverket orkar lägga ner :-)

Förresten är det någon Lupo-förare som ska till Mantorp och köra på action meet 3-4 aug?
Ja skicka gärna en fråga till dit igen, hade ju varit jättekul att veta! :-)
Jag ska garanterat inte köra där på actionmeet, men åka och kolla gör jag säkert. Själv? ;-)

intensio
2008-06-25, 00:37
Hej, vet inte om jag "lånar tråden" nu eller inte, fick för mig att man kunde hålla sig till denna tråden om man ville snacka lite Lupo!

Inhandlade mig en Lupo i förra veckan av en kompis, och kompispris blev det! 20 lök för en -00:a som gått 12 000 mil!
Det får man väl ändå säga är ett fint pris? visserligen var däcken nästintill slut och "dörr stoppet" är paj på förardörren, men hey småpotatis!

Iallafall så föds det ju "styling" idéer till höger och vänster iochmed en ny bil och just nu tänker jag lite såhär.

Dämparna är lite soggy så man skulle ju vilja få dit hårdare och lägre dämpare och fjädrar, men undrar då vad som är mest prisvärt, att ta GTI dämpare och sänk fjädrar känns som det kan bli dyrare än att köpa ett H&R Cup Kit för 6 lakan, men blir det tok styvt med ett cup kit? sen så vill man ju inte sänka för lite heller, så är det bäst med 30 30 eller 60 40? man vill ju inte behöva krypa allt för mycket över guppen.

Lackas ner står högt på listan, men det är ju onödigt att ta upp en lackerares tid med bara 2 halva kofångare, så man samlar väl på sig lite delar tex backspeglar och vinge? (vad säger dom på besiktningen när man har andra speglar som kanske är jätte små?)

Fälgar inhandlas tidigast nästa år, men just nu ligger 15 tummare alá tyskstuk högt men får inte bli för dyrt heller!

Jaja, ville ventilera lite och först och främst få svar på lite frågor ang. dämpare, har förstått att det inte är så jätte svårt att byta själv heller men efteråt bordes det väl göras en hjulinställning?

Hoppas på lite svar och idéer om vilka andra grejor man kan göra för en vettig peng för att göra lupon så fräck som den förtjänar att vara!

//Niklas