handdator

Visa fullständig version : Golf GTI Mk7 AC dräneringsproblem??!!



Edestig
2014-08-21, 10:42
Efter den varma sommaren upptäckte jag av en ren slump att höger bakgolv var fyllt med vatten, ja faktiskt det var nästan så att det stod vatten över golvmattan. Vattnet var helt luktfritt och "rent" alltså inget som kan komma från utsidan via dörren eller dyligt. Min teori är dräneringsproblem från AC'n. Med över 30 grader har den varit på för fullt!! Men är det möjligt? Hur tar sig vattnet hela vägen till höger bakgolv? Är det någon i detta form som har råkat ut för något liknande?? Nu slipper jag tack och lov att fixa detta själv eftersom det är en garanitfråga men i alla fall ... någon som kan tillföra något i denna fråga??!! Mvh, Mats

Marcus
2014-08-21, 11:07
Nya VW Golf läcker vatten
http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-vw-golf-lacker-vatten

Peter-C
2014-08-21, 14:02
Vår Golf 1.4 TSI Sportscombi har haft vattensamling under bägge bakdörrarna på insidan av gummilisten. Märkte det på försommaren. Rev ut tröskellister + baksätesdyna och lättade på mattan. Det var lätt fuktigt i isolermattan närmast golvet i yttre hörnan höger sida, torrt på vänster sida.

Jag gjorde vattentest på bakdörrarna. Jag lät bägge dörrarna vara öppna och hällde bara vatten i bottendelen på rutan samt lite över handtaget så att det skulle rinna in vatten i dörren. Efter några minuter droppade det lite MELLAN DÖRR OCH PLASTKÄDSEL Lite framför den röda inner reflexen som sitter i nederkant på klädseln. Samma sak på bägge sidor.

Hade inne bilen hos VAG och fick den tätad. Dock läckte den lite lite lite efter några dagar. Rev ner dörrsidorna och konstaterar att högtalarfästet som är nitat dit var boven i dramat. Fick komplettera tätningen med svart Silicon. VAG hade naturligtvis gjort det gratis men jag ville se hur det såg ut. Det är lätt utfört om man vet hur man ska göra. Ingen skugga över dem, åtgärd två gjorde jag på eget initiativ. VAG ringde mig dessutom några dagar senare oh frågade om det höll tätt. Vattenläckor kan vara svåra att härleda.

Även fästklippsen (expanderklipps) kan läcka vatten (identisk konstruktion som finns på Golf 6).

Det var mitt bidrag..... vet inte om det är det som är problemet med din bil. Lämna in den så löser det väl sig.

Eftersom bilen alltid står i garage på vinterhalvåret uppstod inte problemet förrän på vårkanten. Då skulle nämligen sommarbilen ha platsen….

/Peter

Edestig
2014-08-21, 14:21
STORT tack för dessa två svar ... känner mig betydligt klokare och har dessutom något att bidra med när jag lämnar in bilen om någon vecka ... trist däremot att jag har detta problem med en ny bil, känns inte helt stabilt ... i övrigt är jag mycket nöjd med den nya Golf GTI'n ... helt underbar bil att köra ... Mats

Edestig
2014-09-11, 10:47
En lite uppdatering på detta problem ... Jag är just på väg till Din Bil i Hammarby för att plocka upp bilen. Det visade sig mycket riktigt att spillvattnet från AC'n tog en helt annan väg än ner i dräneringsröret och i stället rann in i kupén. Det blev givetvis en garantifråga vilket jag är glad över med tanke på det arbete som dom har lagt ned på detta. Bort med stolar och baksäte, bort med allt som håller fast mattan i kanterna, ut med mattan för att torka den, bort med dämpmattorna, torka kupén i bilen, in med nya dämpmattor, in med golvmattan, montering av stolar baksäte etc. etc. Men det är snabbt jobbat … tog bara 3,5 dagar. Men lite nervös är jag i alla fall … är allt på rätt plats … kommar allt som finns i stolarna att fungera? Är alla sladdar på rätt plats? Behöver jag vara nervös över huvud taget? Vad tror ni? Mvh, Mats

Petta77
2014-09-11, 11:09
En lite uppdatering på detta problem ... Jag är just på väg till Din Bil i Hammarby för att plocka upp bilen. Det visade sig mycket riktigt att spillvattnet från AC'n tog en helt annan väg än ner i dräneringsröret och i stället rann in i kupén. Det blev givetvis en garantifråga vilket jag är glad över med tanke på det arbete som dom har lagt ned på detta. Bort med stolar och baksäte, bort med allt som håller fast mattan i kanterna, ut med mattan för att torka den, bort med dämpmattorna, torka kupén i bilen, in med nya dämpmattor, in med golvmattan, montering av stolar baksäte etc. etc. Men det är snabbt jobbat … tog bara 3,5 dagar. Men lite nervös är jag i alla fall … är allt på rätt plats … kommar allt som finns i stolarna att fungera? Är alla sladdar på rätt plats? Behöver jag vara nervös över huvud taget? Vad tror ni? Mvh, Mats


Skulle inte allt vara på plats, blir de backjobb ;) Har visserligen en MK3 men detta har hänt mej bla på VAG verkstad: Servoremen hängdes bara på utan att justeras. Fjädrarna bak monterades upp och ner (?) osv

Du har 12 månaders garanti på jobbet (om inte ännu längre med tanke på hur pass ny bilen är).

Du kan sova gott är mitt råd :)

Peter-C
2014-09-11, 13:06
En lite uppdatering på detta problem ... Jag är just på väg till Din Bil i Hammarby för att plocka upp bilen. Det visade sig mycket riktigt att spillvattnet från AC'n tog en helt annan väg än ner i dräneringsröret och i stället rann in i kupén. Det blev givetvis en garantifråga vilket jag är glad över med tanke på det arbete som dom har lagt ned på detta. Bort med stolar och baksäte, bort med allt som håller fast mattan i kanterna, ut med mattan för att torka den, bort med dämpmattorna, torka kupén i bilen, in med nya dämpmattor, in med golvmattan, montering av stolar baksäte etc. etc. Men det är snabbt jobbat … tog bara 3,5 dagar. Men lite nervös är jag i alla fall … är allt på rätt plats … kommar allt som finns i stolarna att fungera? Är alla sladdar på rätt plats? Behöver jag vara nervös över huvud taget? Vad tror ni? Mvh, Mats

Det låter bra, särskilt att de ersätter de "gamla" dämpmattorna.

Har du el-styrd förarstol så är det ju bara att prova alla funktionerna. Sätesvärmare fram aktivera och provsitt. Bältesvarning testa. Mer kan det knappast vara som avser sätena.

Kolla även ljusslingor röda led vid innertrösklarna. Larmknapp i b-dörrstolpe om du har larm.

Tror inte det är så mycket att oroa sig för :).

/Peter

Marcus
2014-09-11, 14:15
Någon som vet om denna felkonstruktion är åtgärdad så att de Golf som säljs nya nu fungerar korrekt? Om det är åtgärdat, från och med när?

Amazonas
2014-09-11, 14:50
En lite uppdatering på detta problem ... Jag är just på väg till Din Bil i Hammarby för att plocka upp bilen. Det visade sig mycket riktigt att spillvattnet från AC'n tog en helt annan väg än ner i dräneringsröret och i stället rann in i kupén. Det blev givetvis en garantifråga vilket jag är glad över med tanke på det arbete som dom har lagt ned på detta. Bort med stolar och baksäte, bort med allt som håller fast mattan i kanterna, ut med mattan för att torka den, bort med dämpmattorna, torka kupén i bilen, in med nya dämpmattor, in med golvmattan, montering av stolar baksäte etc. etc. Men det är snabbt jobbat … tog bara 3,5 dagar. Men lite nervös är jag i alla fall … är allt på rätt plats … kommar allt som finns i stolarna att fungera? Är alla sladdar på rätt plats? Behöver jag vara nervös över huvud taget? Vad tror ni? Mvh, Mats

Det jag hade oroat mig för är missljud och skrammel i och med att de fått ta bort stora delar av inredningen. Fördelen är väl att man hör sånt rätt fort och kan reklamera jobbet.

Amazonas
2014-09-11, 14:54
Någon som vet om denna felkonstruktion är åtgärdad så att de Golf som säljs nya nu fungerar korrekt? Om det är åtgärdat, från och med när?

På nya Octavian är det inte löst med vatten i dörrarna än i alla fall som det verkar. Kollegans kärra som är tillverkad i mitten på juli lider av felet än. Kan ju dock hända att VW rättat till problemet tidigare.