handdator

Visa fullständig version : Försäkring + import?



Cullberg
2007-08-28, 20:21
Skall köpa en golf gti 25th som bara såldes i tyskland alltså kommer den att vara importerad! Vad bör man tänka på när man skall försäkra, kanske du vet något bolag som hanterar import bilar på ett bra sätt, dom flesta har tex inte maskinskada, sen har vissa att bilen klassas som svensksåld om den varit i sverige i ett år? har alla det så?

Marcus
2007-08-28, 21:11
Länsförsäkringar brukar inte ha några problem med direktimporterade bilar vad jag vet. Däremot kan nog kostnaden vara något högre just pga bilen är direktimporterad.

JWO
2007-08-28, 22:29
Länsförsäkringar brukar inte ha några problem med direktimporterade bilar vad jag vet. Däremot kan nog kostnaden vara något högre just pga bilen är direktimporterad.

Det är inga problem att försäkra en importerad bil hos Länsförsäkringar, det är inget krav men en rekommendation att koda om nyklarna och stöldmärka rutorna för gör man inte de och bilen skulle bli stulen åker man på en förhöjd självrisk på 10 000:-, vad det gäller maskinskadan så är det +5000:- utöver den vanliga självrisken som är 3000:- upp till 6000 mil och 5000:- upp till 10000 mil.

Cullberg
2007-08-29, 09:21
oki, får kolla runt lite, lutar åt sveland men vet inte! Vad kostar det att koda om isåfall eller det kanske redan är gjort om man köper en importerad bil...Ja det är ju värt att märka rutorna!

JWO
2007-08-29, 18:24
oki, får kolla runt lite, lutar åt sveland men vet inte! Vad kostar det att koda om isåfall eller det kanske redan är gjort om man köper en importerad bil...Ja det är ju värt att märka rutorna!

Är du kund i Länsförsäkringar så kostar "gör-det-själv-kit" ca 70:-, kodningen av nycklarna gör du hos en auktoriserad handlare kostar ca 1000-1200:- om jag inte minns fel! Kan ju vara gjort redan det vet man ju inte, kolla upp de!

Cullberg
2007-08-29, 21:03
tack, skall kolla detta direkt när jag har köpt den! blir nog i helgen hoppas jag =)