handdator

Visa fullständig version : Ojämn tomgång VW Beetle 2.0 -99



mrVW
2014-08-16, 16:24
Har en Beetle 2.0 -99 med AQY motorn. Det går jämnt och fint när man kör. Men så fort man stannar och står på tomgång så går den ojämnt, blöddrar, lite skakig/hoppig... Blivit värre nu så det är väl dags att åtgärda. Tycker även den drar mer bränsle.

Frågan jag har är vad ska jag göra för att lösa detta?
Är det tändspolen som krånglar?
Kanske tändstiften? Finns tydligen nån tomgångsventil också..

Alla tips mottages tacksamt och med glädje ;)

polomannen
2014-08-20, 08:22
Läsa av felkoder börja med.

Kolla tjuvluft också.

Henrik.M
2014-08-20, 21:42
Kolla tändstift och tändhattar.

mrVW
2014-08-25, 18:54
Ok... Jag har sprayat startgas över motorn när den är igång. Ingen ökning av varvtal. Köpte en beg tändspole men fortfarande samma tomgångsproblem. Har läst av felkoderna vilket antydde tändspolen. Nästa steg blir tändstift och tändhattarna.
En kompis antydde på luftmassemätaren... Men ej kommit så långt ännu. Prisskillnaderna på denna varierar kraftigt på nätet, från 6-700 till ca 2000 spänn..

mrVW
2014-10-02, 10:28
Ja det blev verkstadsbesök med bilen då ett byte av luftmassemätare inte gav resultat. Dom letade och fann till slut orsaken. Pluskabeln till batteriet var nästan av.. Nåt jag då aldrig skulle komma att tänka på.. Men nu går den som ett skott igen ;) Besikta den igår utan anmärkning men med ett muntligt påpekande att fälgarna sticket ut för mycket utanför skärmkanterna.. :)